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Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614.

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Normandien/ Picardey/ Engellandt/ vnd Nider Teutschlandt versehen kan.

Frantzosen Sitten. Die Inwohner seindt hart von Leib / von Gemüth wacker/ in reden frey vnd vnbedachtsam/ von Hertzen fröhlich vnd zu den Waffen sehr geneigt/ eines dapfferen/ vnnd darbey einfältigen Gemüths/ vnd aller bösen Sitten feindt/ wann sie von jemandt werden beleydiget/ lauffen sie hauffen weiß zusammen / vnd greiffen offentlich/ vnd ohne Gefahr zur Wehr: Halten die freyen Künste in grossen ehren/ vnd lassen demnach jre hohe Schulen dermassen wol bestellen/ daß sich alle Frembde Nationen hauffen weiß dahin begeben/ vnnd dieselbige besuchen/ wie dieses alles Strabo von jhnen zeuget/ vnd zwar bezeuget es auch die heutige vnd tägliche Erfahrung/ daß durchauß keine freye Kunst zufinden/ in welcher es die Frantzosen/ wann sie jetzundt einen Fleiß anwenden wöllen/ den Italianern nit köndten gleich thun. Dann ob wol die Italianer jhnen an spitzfindig oder Scharpffsinnigkeit vberlegen/ so geben doch die Frantzosen jhnen an Gelehrsamkeit/ vnd Verstandt zu Judiciern/ nichts bevor. Was die Kriegs Erfahrung belanget/ ist Männiglich auß den Historien bekandt/ wie hefftig die Frantzosen den Römern widerstanden/ ja dieselbe in jhrem selbst eigenen Landt angegriffen / alle Länder durch sucht/ die Statt Rom erobert/ das Capitolium eingenommen/ vnnd die Stätt Meylandt/ Cum/ Brixen/ Veron/ Bergomo/ Trient/ vnnd Vicentz/ in Italien erbawet/ deßgleichen auch noch newlicher zeit Burbonius/ ein Frantzoß die Statt Rom eingenommen/ vnnd geplündert.

Was jhre Sitten/ Religion/ vnd Gebräuch/ vor Zeiten/ belangendt/ deren sie sich zu C. Iulii Caesaris Zeiten befliessen/ sindt dieselbige von den jetzigen gantz vnderschieden/ auch allerdings Barbarisch. Dann sie glaubten damaln/ es wurden die Seelen der Menschen nicht zerstöret/ sondern kämen auß einem Cörper in den andern / entsetzten sich also auch desto weniger vor dem Todt. Wann die Reysigen in eine Gefährlichkeit geriethen/ pflegten sie für sich ein Menschen Opffer zu opffern. Jhr vornembster Gott ware der Mercurius/ welchen sie dann in grossen Ehren hatten/ auch jhm die Erfindung aller Künsten zuschrieben/ wann sie in Streit zohen/ gelobten sie dem Marti alles/ was sie erobern wurden/ wann auch einer auß solchem Raub etwas entwendete / wurde er hart darumb gestraffet. Jhre Kinder liessen sie nicht vor sich kommen/ biß sie erwachsen/ vnd die Waffen gebrauchen kondten. Die Männer hatten Vollkommen Gewalt/ jhre Weiber vnnd Kinder zutödten/ wann ein Weib der Hurerey vberzeugt ware/ wurde sie von deß Mannes nechsten Freundten verbrennet/ mit den Todten pflegten sie

Normandien/ Picardey/ Engellandt/ vnd Nider Teutschlandt versehen kan.

Frantzosen Sittẽ. Die Inwohner seindt hart von Leib / von Gemüth wacker/ in reden frey vnd vnbedachtsam/ von Hertzen fröhlich vnd zu den Waffen sehr geneigt/ eines dapfferen/ vnnd darbey einfältigen Gemüths/ vnd aller bösen Sitten feindt/ wann sie von jemandt werden beleydiget/ lauffen sie hauffen weiß zusammen / vnd greiffen offentlich/ vnd ohne Gefahr zur Wehr: Halten die freyen Künste in grossen ehren/ vñ lassen demnach jre hohe Schulen dermassen wol bestellen/ daß sich alle Frembde Nationen hauffen weiß dahin begeben/ vnnd dieselbige besuchen/ wie dieses alles Strabo von jhnen zeuget/ vnd zwar bezeuget es auch die heutige vñ tägliche Erfahrung/ daß durchauß keine freye Kunst zufinden/ in welcher es die Frantzosen/ wann sie jetzundt einen Fleiß anwenden wöllen/ den Italianern nit köndten gleich thun. Dann ob wol die Italianer jhnen an spitzfindig oder Scharpffsinnigkeit vberlegen/ so geben doch die Frantzosen jhnen an Gelehrsamkeit/ vnd Verstandt zu Judiciern/ nichts bevor. Was die Kriegs Erfahrung belanget/ ist Männiglich auß den Historien bekandt/ wie hefftig die Frantzosen den Römern widerstanden/ ja dieselbe in jhrem selbst eigenen Landt angegriffen / alle Länder durch sucht/ die Statt Rom erobert/ das Capitolium eingenommen/ vnnd die Stätt Meylandt/ Cum/ Brixen/ Veron/ Bergomo/ Trient/ vnnd Vicentz/ in Italien erbawet/ deßgleichen auch noch newlicher zeit Burbonius/ ein Frantzoß die Statt Rom eingenommen/ vnnd geplündert.

Was jhre Sitten/ Religion/ vnd Gebräuch/ vor Zeiten/ belangendt/ deren sie sich zu C. Iulii Caesaris Zeiten befliessen/ sindt dieselbige von den jetzigen gantz vnderschieden/ auch allerdings Barbarisch. Dann sie glaubten damaln/ es wurden die Seelen der Menschen nicht zerstöret/ sondern kämen auß einem Cörper in den andern / entsetzten sich also auch desto weniger vor dem Todt. Wann die Reysigen in eine Gefährlichkeit geriethen/ pflegten sie für sich ein Menschen Opffer zu opffern. Jhr vornembster Gott ware der Mercurius/ welchen sie dann in grossen Ehren hatten/ auch jhm die Erfindung aller Künsten zuschrieben/ wann sie in Streit zohen/ gelobten sie dem Marti alles/ was sie erobern wurden/ wann auch einer auß solchem Raub etwas entwendete / wurde er hart darumb gestraffet. Jhre Kinder liessen sie nicht vor sich kommen/ biß sie erwachsen/ vnd die Waffen gebrauchen kondten. Die Männer hatten Vollkommen Gewalt/ jhre Weiber vnnd Kinder zutödten/ wann ein Weib der Hurerey vberzeugt ware/ wurde sie von deß Mannes nechsten Freundten verbrennet/ mit den Todten pflegten sie

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[68/0088] Normandien/ Picardey/ Engellandt/ vnd Nider Teutschlandt versehen kan. Die Inwohner seindt hart von Leib / von Gemüth wacker/ in reden frey vnd vnbedachtsam/ von Hertzen fröhlich vnd zu den Waffen sehr geneigt/ eines dapfferen/ vnnd darbey einfältigen Gemüths/ vnd aller bösen Sitten feindt/ wann sie von jemandt werden beleydiget/ lauffen sie hauffen weiß zusammen / vnd greiffen offentlich/ vnd ohne Gefahr zur Wehr: Halten die freyen Künste in grossen ehren/ vñ lassen demnach jre hohe Schulen dermassen wol bestellen/ daß sich alle Frembde Nationen hauffen weiß dahin begeben/ vnnd dieselbige besuchen/ wie dieses alles Strabo von jhnen zeuget/ vnd zwar bezeuget es auch die heutige vñ tägliche Erfahrung/ daß durchauß keine freye Kunst zufinden/ in welcher es die Frantzosen/ wann sie jetzundt einen Fleiß anwenden wöllen/ den Italianern nit köndten gleich thun. Dann ob wol die Italianer jhnen an spitzfindig oder Scharpffsinnigkeit vberlegen/ so geben doch die Frantzosen jhnen an Gelehrsamkeit/ vnd Verstandt zu Judiciern/ nichts bevor. Was die Kriegs Erfahrung belanget/ ist Männiglich auß den Historien bekandt/ wie hefftig die Frantzosen den Römern widerstanden/ ja dieselbe in jhrem selbst eigenen Landt angegriffen / alle Länder durch sucht/ die Statt Rom erobert/ das Capitolium eingenommen/ vnnd die Stätt Meylandt/ Cum/ Brixen/ Veron/ Bergomo/ Trient/ vnnd Vicentz/ in Italien erbawet/ deßgleichen auch noch newlicher zeit Burbonius/ ein Frantzoß die Statt Rom eingenommen/ vnnd geplündert. Frantzosen Sittẽ. Was jhre Sitten/ Religion/ vnd Gebräuch/ vor Zeiten/ belangendt/ deren sie sich zu C. Iulii Caesaris Zeiten befliessen/ sindt dieselbige von den jetzigen gantz vnderschieden/ auch allerdings Barbarisch. Dann sie glaubten damaln/ es wurden die Seelen der Menschen nicht zerstöret/ sondern kämen auß einem Cörper in den andern / entsetzten sich also auch desto weniger vor dem Todt. Wann die Reysigen in eine Gefährlichkeit geriethen/ pflegten sie für sich ein Menschen Opffer zu opffern. Jhr vornembster Gott ware der Mercurius/ welchen sie dann in grossen Ehren hatten/ auch jhm die Erfindung aller Künsten zuschrieben/ wann sie in Streit zohen/ gelobten sie dem Marti alles/ was sie erobern wurden/ wann auch einer auß solchem Raub etwas entwendete / wurde er hart darumb gestraffet. Jhre Kinder liessen sie nicht vor sich kommen/ biß sie erwachsen/ vnd die Waffen gebrauchen kondten. Die Männer hatten Vollkommen Gewalt/ jhre Weiber vnnd Kinder zutödten/ wann ein Weib der Hurerey vberzeugt ware/ wurde sie von deß Mannes nechsten Freundten verbrennet/ mit den Todten pflegten sie

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Zitationshilfe: Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614, S. 68. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/beatus_amphitheatrum_1614/88>, abgerufen am 24.11.2024.