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Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614.

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die Thier auff dieser weisen keins dareyn kommen sind/ so fellt die Frag abemals für/ was sie dann für ein mittel mögen erlangt haben. Hierauff muß man bekennen/ dz nichts anders zu schliessen sey/ dann daß die neuwe welt nit gantz vnd dar von der andern gescheiden seye/ sonder es müssen beyde Welte an einem Ort entweder zu sammen gehen / oder doch nicht weit von einander abgescheiden seyn. Dann die läng biß zun Polo Arctico ist noch nicht gantz erforschet/ vnd halten viel Leute dafür / Florida erstrecke sich gegen Mitternacht/ vnd reiche biß zum Teutschen oder Seythischen Meer. Also weiß man zu dieser zeit noch nit/ wie weit sich die Erde/ so jenseit deß vorbirgs Mendocinum ligt/ auß strecke/ doch ist die sag/ daß es vberauß groß sey. Also weiß man nit/ wie weit sich außdehne das fußfeste Landt/ so jenseit Pantagones biß zun Polo Arctico reicht. Hierumb behart man in dieser mutmassung/ daß die Erde an einander henge/ oder ja nicht weit von einander gescheiden sey/ vnd habe das menschlich Geschlecht/ Viehe/ vnnd wilde. Thier/ durch diß Mittel leichtlich von einer Welt zur andern kommen können/ welche von zeit zu zeiten sich gemehret/ biß sie das gantze Landt eyngenommen/ daher endlich so viel Nationes vnd Völcker entstanden.

Das 40. Cap.

Was die Indier mit den todten Menschen für Abgötterey getrieben.

EShaben die Indier ebener gestallt Abgötterey getrieben mit den todten Menschen/ welche jnen bey lebzeiten lieb gewesen/ vnd diß ist nach dem Buch der Weibheit am 14. ca. ein anfang aller Abgötterey gewesen/ wie es dann sagt: Darumm werden auch die Götzen der Heyden heimgesucht: dann sie sind auß der Creatur Gottes/ zum Greuwel vnnd Ergernuß der Menschen/ vnd zum Strick der vnverständigen worden/ dann Götzen auffrichten ist die gröste Hurerey/ vnd dieselb erdencken/ ist ein schädlich Exempel im Leben. Von anfang sind sie nicht gewesen/ werden auch nicht ewig bleiben/ sondern durch eitel Ehre der Menschen sind sie in die Welt kommen/ vnd darumm erdacht/ dz die Menschen eines kurtzen Lebens sind/ Dann ein Vatter/ so er vber seinen Sohn/ der jm allzu früh dahin genommen ward/ Leydt vnd Schmertzen trug/ ließ ein Bild machen/ vnnd fieng an den/ so ein todt Mensch war/ nun für GOtt zu halten/ vnnd stifftet für die seinen einen Gottesdienst vnnd Opffer. Darnach mit der zeit ward solche Gottlose Weise für ein Recht gehalten/ dz man auch muste Bilder verehren auß der Tyrannen Gebott. Desselbigen gleichen/ welche die Leut nicht kondten vnter Augen verehren/ dar-

die Thier auff dieser weisen keins dareyn kommen sind/ so fellt die Frag abemals für/ was sie dañ für ein mittel mögen erlangt haben. Hierauff muß man bekennen/ dz nichts anders zu schliessen sey/ dann daß die neuwe welt nit gantz vñ dar von der andern gescheiden seye/ sonder es müssen beyde Welte an einem Ort entweder zu sammen gehen / oder doch nicht weit von einander abgescheidẽ seyn. Dañ die läng biß zũ Polo Arctico ist noch nicht gantz erforschet/ vnd halten viel Leute dafür / Florida erstrecke sich gegen Mitternacht/ vnd reiche biß zum Teutschen oder Seythischen Meer. Also weiß man zu dieser zeit noch nit/ wie weit sich die Erde/ so jenseit deß vorbirgs Mendocinum ligt/ auß strecke/ doch ist die sag/ daß es vberauß groß sey. Also weiß man nit/ wie weit sich außdehne das fußfeste Landt/ so jenseit Pantagones biß zũ Polo Arctico reicht. Hierumb behart man in dieser mutmassung/ daß die Erde an einander henge/ oder ja nicht weit von einander gescheiden sey/ vnd habe das menschlich Geschlecht/ Viehe/ vnnd wilde. Thier/ durch diß Mittel leichtlich von einer Welt zur andern kommen können/ welche von zeit zu zeiten sich gemehret/ biß sie das gantze Landt eyngenommen/ daher endlich so viel Nationes vnd Völcker entstanden.

Das 40. Cap.

Was die Indier mit den todten Menschen für Abgötterey getrieben.

EShaben die Indier ebener gestallt Abgötterey getrieben mit den todten Menschen/ welche jnen bey lebzeiten lieb gewesen/ vnd diß ist nach dem Buch der Weibheit am 14. ca. ein anfang aller Abgötterey gewesen/ wie es dañ sagt: Darum̃ werden auch die Götzen der Heyden heimgesucht: dann sie sind auß der Creatur Gottes/ zum Greuwel vnnd Ergernuß der Menschen/ vnd zum Strick der vnverständigen worden/ dann Götzen auffrichten ist die gröste Hurerey/ vnd dieselb erdencken/ ist ein schädlich Exempel im Leben. Von anfang sind sie nicht gewesen/ werden auch nicht ewig bleiben/ sondern durch eitel Ehre der Menschen sind sie in die Welt kommen/ vnd darum̃ erdacht/ dz die Menschen eines kurtzen Lebens sind/ Dann ein Vatter/ so er vber seinen Sohn/ der jm allzu früh dahin genom̃en ward/ Leydt vnd Schmertzen trug/ ließ ein Bild machen/ vnnd fieng an den/ so ein todt Mensch war/ nun für GOtt zu halten/ vnnd stifftet für die seinen einen Gottesdienst vnnd Opffer. Darnach mit der zeit ward solche Gottlose Weise für ein Recht gehalten/ dz man auch muste Bilder verehren auß der Tyrannen Gebott. Desselbigen gleichen/ welche die Leut nicht kondten vnter Augen verehren/ dar-

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[667/0687] die Thier auff dieser weisen keins dareyn kommen sind/ so fellt die Frag abemals für/ was sie dañ für ein mittel mögen erlangt haben. Hierauff muß man bekennen/ dz nichts anders zu schliessen sey/ dann daß die neuwe welt nit gantz vñ dar von der andern gescheiden seye/ sonder es müssen beyde Welte an einem Ort entweder zu sammen gehen / oder doch nicht weit von einander abgescheidẽ seyn. Dañ die läng biß zũ Polo Arctico ist noch nicht gantz erforschet/ vnd halten viel Leute dafür / Florida erstrecke sich gegen Mitternacht/ vnd reiche biß zum Teutschen oder Seythischen Meer. Also weiß man zu dieser zeit noch nit/ wie weit sich die Erde/ so jenseit deß vorbirgs Mendocinum ligt/ auß strecke/ doch ist die sag/ daß es vberauß groß sey. Also weiß man nit/ wie weit sich außdehne das fußfeste Landt/ so jenseit Pantagones biß zũ Polo Arctico reicht. Hierumb behart man in dieser mutmassung/ daß die Erde an einander henge/ oder ja nicht weit von einander gescheiden sey/ vnd habe das menschlich Geschlecht/ Viehe/ vnnd wilde. Thier/ durch diß Mittel leichtlich von einer Welt zur andern kommen können/ welche von zeit zu zeiten sich gemehret/ biß sie das gantze Landt eyngenommen/ daher endlich so viel Nationes vnd Völcker entstanden. Das 40. Cap. Was die Indier mit den todten Menschen für Abgötterey getrieben. EShaben die Indier ebener gestallt Abgötterey getrieben mit den todten Menschen/ welche jnen bey lebzeiten lieb gewesen/ vnd diß ist nach dem Buch der Weibheit am 14. ca. ein anfang aller Abgötterey gewesen/ wie es dañ sagt: Darum̃ werden auch die Götzen der Heyden heimgesucht: dann sie sind auß der Creatur Gottes/ zum Greuwel vnnd Ergernuß der Menschen/ vnd zum Strick der vnverständigen worden/ dann Götzen auffrichten ist die gröste Hurerey/ vnd dieselb erdencken/ ist ein schädlich Exempel im Leben. Von anfang sind sie nicht gewesen/ werden auch nicht ewig bleiben/ sondern durch eitel Ehre der Menschen sind sie in die Welt kommen/ vnd darum̃ erdacht/ dz die Menschen eines kurtzen Lebens sind/ Dann ein Vatter/ so er vber seinen Sohn/ der jm allzu früh dahin genom̃en ward/ Leydt vnd Schmertzen trug/ ließ ein Bild machen/ vnnd fieng an den/ so ein todt Mensch war/ nun für GOtt zu halten/ vnnd stifftet für die seinen einen Gottesdienst vnnd Opffer. Darnach mit der zeit ward solche Gottlose Weise für ein Recht gehalten/ dz man auch muste Bilder verehren auß der Tyrannen Gebott. Desselbigen gleichen/ welche die Leut nicht kondten vnter Augen verehren/ dar-

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Zitationshilfe: Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614, S. 667. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/beatus_amphitheatrum_1614/687>, abgerufen am 22.12.2024.