Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614.

Bild:
<< vorherige Seite

Die Caffers kleyden sich wie Adan im Paradeiß. bonaespei mangel haben/ versiechen/ darumb bedecken sie sich eben mit solchen kleydern/ wie Adam vnd Eua im Paradeiß angetragen haben. Sie sindt in alle gemein Bechschwartze Leut/ haben krause schwartze Haar auff dem Kopff vnd an den Bärten/ deren sie doch sehr wenig vnd sehr dünne daran haben. Item/ sie haben flache/ breyte/ vnd slunpffe nasen/ grosse/ dicke Lippen: Etliche haben Löcher vnden vnd oben durch die Lippen/ auch etwan neben dem Mundt/ durch die Etliche Cafferes zerpicken jhren leib mit heissem eysen/ wirdt gleich wie Satin. Wangen/ stecken beinlein dardurch/ dasselbige halten sie für eine sonderliche zier vnd wolstand. Es sind etliche vnder jnen die haben den gantzen Leib vnd das Angesicht zerpickt/ mit einem heisen eisen/ sind vber all gemalet/ fast wie geprester oder geblümmter Sattyn vnd Damast: Mit diesem muster treiben sie wunder grosse hoffart/ vermeinen es seyen keine schönere leut vnder der Sonnen/ als sie: Daher/ wann sie vns vnd das weiß gekleydet volck ansehen/ so treiben sie nur jren spott darmit/ vnnd lachen vns auß/ gleich als monstra. Wann sie einen teuffel wöllen malen oder für augen stellen/ so malen sie eine weisse vnd bekleydete Person: In summa/ sie glauben vnd halten es gäntzlich darfür/ dz sie die rechte farb von menschlicher gestalt haben/ vnd Etliche Cafferes seylen jhre Zeene so scharpff vnd spitzig wie Pfriemen. daß wir ein verfälschte vnd Bastart sarb an vns haben. Man findet etliche vnder jhnen/ welche alle jhre Zeene scharpff vnd spitzig feylen/ gleich wie negel od' pfrimen/ welches sie dann auch für eine sondere zierde halten. Es sind viel vnder jhnen/ so das Mahometische gesatz halten/ nemlich die an dem gestaden Abexis oder Melinde wohnen/ vnd da herumb in derselbigen Gegendt/ wie auch die in Mossambiq;, von wegen daß das rohte Meer/ vnd die Arabischen Mahometisten nicht ferrn darvon sind/ welche täglich jhr gewerb vnd Handtherung dahin haben: Deßgleichen auch/ welche an den Hafen/ Oertern vnd Insulen in gantz Orient wohnen/ ehe dann die Portugesen dasselbige Landt einbekamen/ durchauß Mahometisten waren/ daher noch alle Orientalische Grentzen/ nemlich dahin die Mahometisten gehanthieret haben/ mit derselbigen Teuffelischen Secten beschmeist sind/ vnd jhr gifft ist vberall außgesprengt / welches die fürnemmste Vrsach vnd verhinderung ist gewesen/ daß das Evangelium so wenig bey jnen verfangen hat/ sintemal diese Pestilentzische Seuche die Mahometische Abgötterey in jhnen gantz vnd gar eingewurtzelt war/ vnnd den gantzen Leib verdorben hatte. Auch sind etliche da/ welche die Portugaleser zu dem Christlichen glauben beredt haben/ aber man bekümmert sich nicht groß darumb/ daß man jhnen den Christlichen glauben für predige/ beyde dieweil man nit viel bey jnen außrich tenkan/ vnd dann dieweil ein vngesundtes Jesuiter suchen jre Gelegenheit/ achten nicht groß Gottes Wort den Armen zu predigen. Land vnd böfelufft daselbsten ist/ dannen her die Jesuiter sich wol darfür zu hüten wissen/ dz sie sich an demselbigen ort nit niderschlagen/ dann sie sehen wol/ dz da nit viel vortheils zuer-

Die Caffers kleyden sich wie Adã im Paradeiß. bonaespei mangel haben/ versiechẽ/ darumb bedecken sie sich eben mit solchen kleydern/ wie Adam vñ Eua im Paradeiß angetragen haben. Sie sindt in alle gemein Bechschwartze Leut/ haben krause schwartze Haar auff dem Kopff vnd an den Bärten/ deren sie doch sehr wenig vñ sehr dünne daran haben. Item/ sie haben flache/ breyte/ vnd slũpffe nasen/ grosse/ dicke Lippẽ: Etliche haben Löcher vnden vnd oben durch die Lippen/ auch etwan neben dem Mundt/ durch die Etliche Cafferes zerpicken jhren leib mit heissem eysen/ wirdt gleich wie Satin. Wangen/ stecken beinlein dardurch/ dasselbige halten sie für eine sonderliche zier vnd wolstand. Es sind etliche vnder jnen die haben den gantzen Leib vñ das Angesicht zerpickt/ mit einem heisen eisen/ sind vber all gemalet/ fast wie geprester oder geblüm̃ter Sattyn vñ Damast: Mit diesem muster treiben sie wunder grosse hoffart/ vermeinen es seyen keine schönere leut vnder der Sonnen/ als sie: Daher/ wañ sie vns vnd das weiß gekleydet volck ansehen/ so treiben sie nur jren spott darmit/ vnnd lachen vns auß/ gleich als mõstra. Wañ sie einen teuffel wöllen malen oder für augen stellen/ so malẽ sie eine weisse vnd bekleydete Person: In sum̃a/ sie glauben vnd halten es gäntzlich darfür/ dz sie die rechte farb von menschlicher gestalt haben/ vnd Etliche Cafferes seylen jhre Zeene so scharpff vnd spitzig wie Pfriemen. daß wir ein verfälschte vnd Bastart sarb an vns habẽ. Man findet etliche vnder jhnen/ welche alle jhre Zeene scharpff vnd spitzig feylen/ gleich wie negel od' pfrimẽ/ welches sie dañ auch für eine sondere zierde halten. Es sind viel vnder jhnen/ so das Mahometische gesatz halten/ nemlich die an dem gestaden Abexis oder Melinde wohnen/ vñ da herumb in derselbigen Gegendt/ wie auch die in Mossambiq;, von wegen daß das rohte Meer/ vnd die Arabischen Mahometisten nicht ferrn darvon sind/ welche täglich jhr gewerb vnd Handtherung dahin haben: Deßgleichen auch/ welche an den Hafen/ Oertern vnd Insulen in gantz Orient wohnen/ ehe dann die Portugesen dasselbige Landt einbekamen/ durchauß Mahometisten waren/ daher noch alle Orientalische Grentzen/ nemlich dahin die Mahometisten gehanthieret haben/ mit derselbigen Teuffelischen Secten beschmeist sind/ vnd jhr gifft ist vberall außgesprengt / welches die fürnem̃ste Vrsach vnd verhinderung ist gewesen/ daß das Evangelium so wenig bey jnen verfangen hat/ sintemal diese Pestilentzische Seuche die Mahometische Abgötterey in jhnen gantz vnd gar eingewurtzelt war/ vnnd den gantzen Leib verdorben hatte. Auch sind etliche da/ welche die Portugaleser zu dem Christlichẽ glauben beredt haben/ aber man beküm̃ert sich nicht groß darumb/ daß man jhnen den Christlichen glaubẽ für predige/ beyde dieweil man nit viel bey jnen außrich tẽkan/ vnd dañ dieweil ein vngesundtes Jesuiter suchen jre Gelegenheit/ achten nicht groß Gottes Wort den Armen zu predigen. Land vnd böfelufft daselbsten ist/ dannen her die Jesuiter sich wol darfür zu hüten wissen/ dz sie sich an demselbigen ort nit niderschlagen/ dañ sie sehen wol/ dz da nit viel vortheils zuer-

<TEI>
  <text>
    <body>
      <div>
        <p><pb facs="#f0409" n="339"/><note place="left">Die Caffers kleyden sich wie              Ada&#x0303; im Paradeiß.</note> bonaespei mangel haben/ versieche&#x0303;/ darumb            bedecken sie sich eben mit solchen kleydern/ wie Adam vn&#x0303; Eua im Paradeiß            angetragen haben. Sie sindt in alle gemein Bechschwartze Leut/ haben krause schwartze            Haar auff dem Kopff vnd an den Bärten/ deren sie doch sehr wenig vn&#x0303; sehr dünne            daran haben. Item/ sie haben flache/ breyte/ vnd slu&#x0303;pffe nasen/ grosse/ dicke            Lippe&#x0303;: Etliche haben Löcher vnden vnd oben durch die Lippen/ auch etwan neben dem            Mundt/ durch die <note place="left">Etliche Cafferes zerpicken jhren leib mit heissem              eysen/ wirdt gleich wie Satin.</note> Wangen/ stecken beinlein dardurch/ dasselbige            halten sie für eine sonderliche zier vnd wolstand. Es sind etliche vnder jnen die haben            den gantzen Leib vn&#x0303; das Angesicht zerpickt/ mit einem heisen eisen/ sind vber            all gemalet/ fast wie geprester oder geblüm&#x0303;ter Sattyn vn&#x0303; Damast: Mit            diesem muster treiben sie wunder grosse hoffart/ vermeinen es seyen keine schönere leut            vnder der Sonnen/ als sie: Daher/ wan&#x0303; sie vns vnd das weiß gekleydet volck            ansehen/ so treiben sie nur jren spott darmit/ vnnd lachen vns auß/ gleich als            mo&#x0303;stra. Wan&#x0303; sie einen teuffel wöllen malen oder für augen stellen/ so            male&#x0303; sie eine weisse vnd bekleydete Person: In sum&#x0303;a/ sie glauben vnd            halten es gäntzlich darfür/ dz sie die rechte farb von menschlicher gestalt haben/ vnd              <note place="left">Etliche Cafferes seylen jhre Zeene so scharpff vnd spitzig wie              Pfriemen.</note> daß wir ein verfälschte vnd Bastart sarb an vns habe&#x0303;. Man            findet etliche vnder jhnen/ welche alle jhre Zeene scharpff vnd spitzig feylen/ gleich            wie negel od' pfrime&#x0303;/ welches sie dan&#x0303; auch für eine sondere zierde            halten. Es sind viel vnder jhnen/ so das Mahometische gesatz halten/ nemlich die an dem            gestaden Abexis oder Melinde wohnen/ vn&#x0303; da herumb in derselbigen Gegendt/ wie            auch die in Mossambiq;, von wegen daß das rohte Meer/ vnd die Arabischen Mahometisten            nicht ferrn darvon sind/ welche täglich jhr gewerb vnd Handtherung dahin haben:            Deßgleichen auch/ welche an den Hafen/ Oertern vnd Insulen in gantz Orient wohnen/ ehe            dann die Portugesen dasselbige Landt einbekamen/ durchauß Mahometisten waren/ daher noch            alle Orientalische Grentzen/ nemlich dahin die Mahometisten gehanthieret haben/ mit            derselbigen Teuffelischen Secten beschmeist sind/ vnd jhr gifft ist vberall außgesprengt           / welches die fürnem&#x0303;ste Vrsach vnd verhinderung ist gewesen/ daß das Evangelium            so wenig bey jnen verfangen hat/ sintemal diese Pestilentzische Seuche die Mahometische            Abgötterey in jhnen gantz vnd gar eingewurtzelt war/ vnnd den gantzen Leib verdorben            hatte. Auch sind etliche da/ welche die Portugaleser zu dem Christliche&#x0303; glauben            beredt haben/ aber man beküm&#x0303;ert sich nicht groß darumb/ daß man jhnen den            Christlichen glaube&#x0303; für predige/ beyde dieweil man nit viel bey jnen außrich            te&#x0303;kan/ vnd dan&#x0303; dieweil ein vngesundtes <note place="right">Jesuiter              suchen jre Gelegenheit/ achten nicht groß Gottes Wort den Armen zu predigen.</note>            Land vnd böfelufft daselbsten ist/ dannen her die Jesuiter sich wol darfür zu hüten            wissen/ dz sie sich an demselbigen ort nit niderschlagen/ dan&#x0303; sie sehen wol/ dz            da nit viel vortheils zuer-
</p>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[339/0409] bonaespei mangel haben/ versiechẽ/ darumb bedecken sie sich eben mit solchen kleydern/ wie Adam vñ Eua im Paradeiß angetragen haben. Sie sindt in alle gemein Bechschwartze Leut/ haben krause schwartze Haar auff dem Kopff vnd an den Bärten/ deren sie doch sehr wenig vñ sehr dünne daran haben. Item/ sie haben flache/ breyte/ vnd slũpffe nasen/ grosse/ dicke Lippẽ: Etliche haben Löcher vnden vnd oben durch die Lippen/ auch etwan neben dem Mundt/ durch die Wangen/ stecken beinlein dardurch/ dasselbige halten sie für eine sonderliche zier vnd wolstand. Es sind etliche vnder jnen die haben den gantzen Leib vñ das Angesicht zerpickt/ mit einem heisen eisen/ sind vber all gemalet/ fast wie geprester oder geblüm̃ter Sattyn vñ Damast: Mit diesem muster treiben sie wunder grosse hoffart/ vermeinen es seyen keine schönere leut vnder der Sonnen/ als sie: Daher/ wañ sie vns vnd das weiß gekleydet volck ansehen/ so treiben sie nur jren spott darmit/ vnnd lachen vns auß/ gleich als mõstra. Wañ sie einen teuffel wöllen malen oder für augen stellen/ so malẽ sie eine weisse vnd bekleydete Person: In sum̃a/ sie glauben vnd halten es gäntzlich darfür/ dz sie die rechte farb von menschlicher gestalt haben/ vnd daß wir ein verfälschte vnd Bastart sarb an vns habẽ. Man findet etliche vnder jhnen/ welche alle jhre Zeene scharpff vnd spitzig feylen/ gleich wie negel od' pfrimẽ/ welches sie dañ auch für eine sondere zierde halten. Es sind viel vnder jhnen/ so das Mahometische gesatz halten/ nemlich die an dem gestaden Abexis oder Melinde wohnen/ vñ da herumb in derselbigen Gegendt/ wie auch die in Mossambiq;, von wegen daß das rohte Meer/ vnd die Arabischen Mahometisten nicht ferrn darvon sind/ welche täglich jhr gewerb vnd Handtherung dahin haben: Deßgleichen auch/ welche an den Hafen/ Oertern vnd Insulen in gantz Orient wohnen/ ehe dann die Portugesen dasselbige Landt einbekamen/ durchauß Mahometisten waren/ daher noch alle Orientalische Grentzen/ nemlich dahin die Mahometisten gehanthieret haben/ mit derselbigen Teuffelischen Secten beschmeist sind/ vnd jhr gifft ist vberall außgesprengt / welches die fürnem̃ste Vrsach vnd verhinderung ist gewesen/ daß das Evangelium so wenig bey jnen verfangen hat/ sintemal diese Pestilentzische Seuche die Mahometische Abgötterey in jhnen gantz vnd gar eingewurtzelt war/ vnnd den gantzen Leib verdorben hatte. Auch sind etliche da/ welche die Portugaleser zu dem Christlichẽ glauben beredt haben/ aber man beküm̃ert sich nicht groß darumb/ daß man jhnen den Christlichen glaubẽ für predige/ beyde dieweil man nit viel bey jnen außrich tẽkan/ vnd dañ dieweil ein vngesundtes Land vnd böfelufft daselbsten ist/ dannen her die Jesuiter sich wol darfür zu hüten wissen/ dz sie sich an demselbigen ort nit niderschlagen/ dañ sie sehen wol/ dz da nit viel vortheils zuer- Die Caffers kleyden sich wie Adã im Paradeiß. Etliche Cafferes zerpicken jhren leib mit heissem eysen/ wirdt gleich wie Satin. Etliche Cafferes seylen jhre Zeene so scharpff vnd spitzig wie Pfriemen. Jesuiter suchen jre Gelegenheit/ achten nicht groß Gottes Wort den Armen zu predigen.

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde im Rahmen des Moduls DTA-Erweiterungen (DTAE) digitalisiert. Weitere Informationen …

Theatrum-Literatur der Frühen Neuzeit: Bereitstellung der Texttranskription und Auszeichnung in XML/TEI. (2013-11-26T12:54:31Z) Bitte beachten Sie, dass die aktuelle Transkription (und Textauszeichnung) mittlerweile nicht mehr dem Stand zum Zeitpunkt der Übernahme entsprechen muss.
Wolfenbütteler Digitale Bibliothek: Bereitstellung der Bilddigitalisate (2013-11-26T12:54:31Z)
Arne Binder: Konvertierung nach XML gemäß DTA-Basisformat, Tagging der Titelblätter, Korrekturen der Transkription. (2013-11-26T12:54:31Z)

Weitere Informationen:

Anmerkungen zur Transkription:

  • Langes s (ſ) wird als rundes s (s) wiedergegeben.
  • Rundes r (ꝛ) wird als normales r (r) wiedergegeben bzw. in der Kombination ꝛc. als et (etc.) aufgelöst.
  • Die Majuskel J im Frakturdruck wird in der Transkription je nach Lautwert als I bzw. J wiedergegeben.
  • Übergeschriebenes „e“ über „a“, „o“ und „u“ wird als „ä“, „ö“, „ü“ transkribiert.
  • Ligaturen werden aufgelöst.
  • Silbentrennungen über Zeilengrenzen hinweg werden aufgelöst.
  • Silbentrennungen über Seitengrenzen hinweg werden beibehalten.
  • Kolumnentitel, Bogensignaturen und Kustoden werden nicht erfasst.
  • Griechische Schrift wird nicht transkribiert, sondern im XML mit <foreign xml:lang="el"><gap reason="fm"/></foreign> vermerkt.



Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/beatus_amphitheatrum_1614
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/beatus_amphitheatrum_1614/409
Zitationshilfe: Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614, S. 339. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/beatus_amphitheatrum_1614/409>, abgerufen am 22.11.2024.