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Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614.

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eines Absterben andern wehlen/ so kommen alle Fürsten/ Hertzoge vnnd Freyherren/ sampt allerley Volck deß Reichs auff einem bestim meten Felde zusammen/ setzen den zukünfftigen entweder durch erbschafft oder Wahl erwehlten König auff einen güldenen Stuel/ fallen vor jhm nider/ vnd ruffen mit lauter stimme: Wir bitten/ wir wöllen/ wir gebiethen dir/ daß du vber vns herschest.

Dann antwortet er/ wolt jhr das von mir haben/ so ist vonnöhten/ daß jhr mir bereit seydt/ so ich gebiethe/ daß jhrs thut/ so ich russe/ daß jhr kommet/ wohin ich euch schicke/ daß jhr gehet/ welchen ich heisse tödten/ daß jhr den tödtet ohne Verzug/ vnd auff einmal das gantze Reich in meine Hand vbergebet.

Da antworten sie: das wöllen wir thun. Darauff der Chan spricht: wolan/ so soll hinfort die Rede meines Mundes mein Schwerdt seyn.

Nach diesem nemmen die Fürsten den Chan von dem Stuel/ vnnd setzen in demütlglich auff eine Harrdecken auff die Crden/ vnd spreche: siehe vber dich vnd erkenne Gott/ siehe vnter dich/ vnd schawe worauff dusitzest/ wirstu recht regieren/ so wirdt dirs wol gehen/ wirstu vbel regieren/ so wirst du gedemütiget vnd beraubt werden allerding/ daß dir auch nicht der Filtz/ darauff du sitzest/ bleiben wirdt. Wann diß nun also verrichtet/ setzen sie seine liebste Gemahlin auff den Filtz neben jhn/ vnd heben sie beyde mit den Filtzlacken in die Höhe/ vnd grüssen jhn einen Keyser/ sie aber eine Keyserin aller Tartaren. Darauff bringen jhm die Völcker/ so jhme vnterthan seyn/ jre Praesentz vnnd Geschencke. Man bringt auch herzu/ was sein Vorfahr verlassen hat/ das nimbter zu seinen Händen/ vnd begabet die Fürsten mit etlichem/ das ander aber behelter.

Es wirdt aber erstgeborne deß versto[unleserliches Material] benen Königs zum Reich erwehlet. Dann wirdt deß erwehlten Königs Name mit güldenen Buchstaben geschrieben/ in jhre Hauptkirchen geleget vnd verwahret.

3. Diß Recht haben die Tartar auß Ordnung Changi Chans/ daß sich keiner zu der Regierung darff angeben/ sondern muß der Erwehlung warten/ bey straff seines Lebens. Daher die Tartar deß Chini Chans Söh ne einen getödtet haben/ dieweil er sich zu einem Chan ausser der Wahl benennet hatte.

4. Der Tartar Geldt ist von keinem Metall/ sondern von einem schwartzen ding von einem Baum/ wirdt mit deß Chans Zeichen gebreget. Die Vnterthanen halten deß Chans Wort für ein Gesetz. Er hat den Zehenden von der Wolle/ Seyden/ Haußfrucht vnd Viehe. Gehet mit dem Recht geschwind fort. Die Vbelthäter werden in zwey stück gehawen. Außgenommen/ daß sie das erste mal ergriffen/ mit Ruten gestrichen werden. Ein Dieb wirdt auch am Leben gestrafft/ es sey dann daß er das gestolene neunfältig wider gebe.

eines Absterben andern wehlen/ so kommen alle Fürsten/ Hertzoge vnnd Freyherren/ sampt allerley Volck deß Reichs auff einem bestim meten Felde zusammen/ setzen den zukünfftigen entweder durch erbschafft oder Wahl erwehlten König auff einen güldenen Stuel/ fallen vor jhm nider/ vnd ruffen mit lauter stimme: Wir bitten/ wir wöllen/ wir gebiethen dir/ daß du vber vns herschest.

Dann antwortet er/ wolt jhr das von mir haben/ so ist vonnöhten/ daß jhr mir bereit seydt/ so ich gebiethe/ daß jhrs thut/ so ich russe/ daß jhr kommet/ wohin ich euch schicke/ daß jhr gehet/ welchen ich heisse tödten/ daß jhr den tödtet ohne Verzug/ vnd auff einmal das gantze Reich in meine Hand vbergebet.

Da antworten sie: das wöllen wir thun. Darauff der Chan spricht: wolan/ so soll hinfort die Rede meines Mundes mein Schwerdt seyn.

Nach diesem nemmen die Fürsten den Chan von dem Stuel/ vnnd setzen in demütlglich auff eine Harrdecken auff die Crden/ vnd spreche: siehe vber dich vnd erkenne Gott/ siehe vnter dich/ vnd schawe worauff dusitzest/ wirstu recht regieren/ so wirdt dirs wol gehen/ wirstu vbel regieren/ so wirst du gedemütiget vnd beraubt werden allerding/ daß dir auch nicht der Filtz/ darauff du sitzest/ bleiben wirdt. Wann diß nun also verrichtet/ setzen sie seine liebste Gemahlin auff den Filtz neben jhn/ vnd heben sie beyde mit den Filtzlacken in die Höhe/ vnd grüssen jhn einen Keyser/ sie aber eine Keyserin aller Tartaren. Darauff bringen jhm die Völcker/ so jhme vnterthan seyn/ jre Praesentz vnnd Geschencke. Man bringt auch herzu/ was sein Vorfahr verlassen hat/ das nimbter zu seinen Händen/ vnd begabet die Fürsten mit etlichem/ das ander aber behelter.

Es wirdt aber erstgeborne deß versto[unleserliches Material] benen Königs zum Reich erwehlet. Dann wirdt deß erwehlten Königs Name mit güldenen Buchstaben geschrieben/ in jhre Hauptkirchen geleget vnd verwahret.

3. Diß Recht haben die Tartar auß Ordnung Changi Chans/ daß sich keiner zu der Regierung darff angeben/ sondern muß der Erwehlung warten/ bey straff seines Lebens. Daher die Tartar deß Chini Chans Söh ne einen getödtet haben/ dieweil er sich zu einem Chan ausser der Wahl benennet hatte.

4. Der Tartar Geldt ist von keinem Metall/ sondern von einem schwartzen ding von einem Baum/ wirdt mit deß Chans Zeichen gebreget. Die Vnterthanen halten deß Chans Wort für ein Gesetz. Er hat den Zehenden von der Wolle/ Seyden/ Haußfrucht vnd Viehe. Gehet mit dem Recht geschwind fort. Die Vbelthäter werden in zwey stück gehawen. Außgenommen/ daß sie das erste mal ergriffen/ mit Ruten gestrichen werden. Ein Dieb wirdt auch am Leben gestrafft/ es sey dann daß er das gestolene neunfältig wider gebe.

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eines Absterben andern wehlen/ so            kommen alle Fürsten/ Hertzoge vnnd Freyherren/ sampt allerley Volck deß Reichs auff            einem bestim meten Felde zusammen/ setzen den zukünfftigen entweder durch erbschafft oder            Wahl erwehlten König auff einen güldenen Stuel/ fallen vor jhm nider/ vnd ruffen mit            lauter stimme: Wir bitten/ wir wöllen/ wir gebiethen dir/ daß du vber vns            herschest.</p>
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[332/0352] eines Absterben andern wehlen/ so kommen alle Fürsten/ Hertzoge vnnd Freyherren/ sampt allerley Volck deß Reichs auff einem bestim meten Felde zusammen/ setzen den zukünfftigen entweder durch erbschafft oder Wahl erwehlten König auff einen güldenen Stuel/ fallen vor jhm nider/ vnd ruffen mit lauter stimme: Wir bitten/ wir wöllen/ wir gebiethen dir/ daß du vber vns herschest. Dann antwortet er/ wolt jhr das von mir haben/ so ist vonnöhten/ daß jhr mir bereit seydt/ so ich gebiethe/ daß jhrs thut/ so ich russe/ daß jhr kommet/ wohin ich euch schicke/ daß jhr gehet/ welchen ich heisse tödten/ daß jhr den tödtet ohne Verzug/ vnd auff einmal das gantze Reich in meine Hand vbergebet. Da antworten sie: das wöllen wir thun. Darauff der Chan spricht: wolan/ so soll hinfort die Rede meines Mundes mein Schwerdt seyn. Nach diesem nemmen die Fürsten den Chan von dem Stuel/ vnnd setzen in demütlglich auff eine Harrdecken auff die Crden/ vnd spreche: siehe vber dich vnd erkenne Gott/ siehe vnter dich/ vnd schawe worauff dusitzest/ wirstu recht regieren/ so wirdt dirs wol gehen/ wirstu vbel regieren/ so wirst du gedemütiget vnd beraubt werden allerding/ daß dir auch nicht der Filtz/ darauff du sitzest/ bleiben wirdt. Wann diß nun also verrichtet/ setzen sie seine liebste Gemahlin auff den Filtz neben jhn/ vnd heben sie beyde mit den Filtzlacken in die Höhe/ vnd grüssen jhn einen Keyser/ sie aber eine Keyserin aller Tartaren. Darauff bringen jhm die Völcker/ so jhme vnterthan seyn/ jre Praesentz vnnd Geschencke. Man bringt auch herzu/ was sein Vorfahr verlassen hat/ das nimbter zu seinen Händen/ vnd begabet die Fürsten mit etlichem/ das ander aber behelter. Es wirdt aber erstgeborne deß versto_ benen Königs zum Reich erwehlet. Dann wirdt deß erwehlten Königs Name mit güldenen Buchstaben geschrieben/ in jhre Hauptkirchen geleget vnd verwahret. 3. Diß Recht haben die Tartar auß Ordnung Changi Chans/ daß sich keiner zu der Regierung darff angeben/ sondern muß der Erwehlung warten/ bey straff seines Lebens. Daher die Tartar deß Chini Chans Söh ne einen getödtet haben/ dieweil er sich zu einem Chan ausser der Wahl benennet hatte. 4. Der Tartar Geldt ist von keinem Metall/ sondern von einem schwartzen ding von einem Baum/ wirdt mit deß Chans Zeichen gebreget. Die Vnterthanen halten deß Chans Wort für ein Gesetz. Er hat den Zehenden von der Wolle/ Seyden/ Haußfrucht vnd Viehe. Gehet mit dem Recht geschwind fort. Die Vbelthäter werden in zwey stück gehawen. Außgenommen/ daß sie das erste mal ergriffen/ mit Ruten gestrichen werden. Ein Dieb wirdt auch am Leben gestrafft/ es sey dann daß er das gestolene neunfältig wider gebe.

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Zitationshilfe: Beatus, Georg: Amphitheatrvm Naturae, Schawplatz Menschlicher Herzlichkeit. Frankfurt, 1614, S. 332. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/beatus_amphitheatrum_1614/352>, abgerufen am 25.11.2024.