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Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.

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Die LXXXIX. Laster-Predigt/
Hader ab/ und was ist es dann/ es gibt ein Weitläufftigkeit/ der an seinen Eh-
Schläg.ren verletzt ist/ wills nicht ligen lassen/ und wird übel ärger! Beym schmähen
bleibt es aber nit/ sondern man fällt wol gar in einander und kommt zu Strei-
chen/ daß man Maultaschen und blutige Nasen davon trägt/ sagt der alte
Herr Matthesius über Syr. 32. Wann die Hoffärtigen mit einander hadern/
so folget Blutvergiessen hernach. Syr. 27. Jäch seyn zum Hader zündet Feur
an/ und jäch seyn zum Zanck vergeusst Blut. Syr. 28. Jst auch mehrmahlen
Mord und Todschlag darauß erfolget/ darum lasst ab vom Hader/ so bleiben
viel Sünden und manch groß Hertzleid und Unheil nach. Syr. ibid. Hüten
soll sich ein jeder Christ davor:

IV.
Und sträf-
lich.

IV. Weil der Zanck ein sträflich Laster ist. Die Obrigkeit/ die das
Schwerdt nicht umsonst trägt/ Rom. 13. greifft billich bey solchem Unwe-
sen zu/ und strafft die Zäncker/ über dem/ was straffwürdiges auß dem Zanck
erfolget ist; Oder strafft die Obrigkeit nicht/ so strafft GOtt/ daß zancksüch-
tigen Leuten nichts mag gedeien/ ein trucken Bissen/ daran man sich genügen
lasst/ ist und bekommt diesen besser/ als ein Hauß voll geschlachtes mit Hader.
Spr. 17. Sie haben in ihrem Hertzen kein Ruhe/ ängsten und martern sich
selbsten über dem/ was man ihnen im Zanck schimpfflich vorgeworffen/ und in
dem sie sich immer mit ihrem Nächsten beissen/ so fressen und verzehren sie sich
selbsten damit. Gal. 5. Wie der HErr sagt/ die Leut/ so mit dem Frommen ha-
dern/ müssen umkommen/ daß wann man nach ihnen fraget/ wird man sie nir-
gend finden. Esa. 41. Und Paulus spricht/ denen/ die da zänckisch seyn/ werde
der HErr geben Ungnad und Zorn/ Trübsal und Angst. Rom. 2. Ja er spricht
ihnen gar den Himmel ab/ und sagt: Offenbar seyen die Werck deß Fleisches/
unter welchen seyen Feindschafft/ Hader/ Neid/ Zorn/ Zanck/ Zwitracht/
Rotten/ Mord und dergleichen/ die das thun/ werden das Reich Gottes nicht
ererben. Gal. 5.

Summa.

Und das ist das zwölffte Laster das eigentlich auf den Nächsten sihet und
gehet/ nemlich Rixa der Zanck/ da wir gehört/ weil der Zanck sündlich und
schändlich/ schädlich und sträfflich ist/ so soll ein jeder Christ sich davor hüten/
nach Anlaß deß Zancks der Jünger. Luc. 22.

Gebrauch dieser Lehr.
I.
Straf allen
Zancksüch-
tigen.

I. STraff und Warnung/ allen zancksüchtigen Haderkatzen/ deren
es je und allwegen viel gegeben und noch gibt. Dann da finden
sich Letzköpff/ die meinen/ sie können nicht leben/ wann sie nicht im-
1.mer mit ihrem Nächsten zu rechten und fechten/ zu kämpffen und zu
balgen haben/ sie müssen gezancket haben/ und solten sie ehe (wie man sagt) ei-
2.nen Hader vom Zaun herab brechen/ man mag ihnen leicht ein wenig auf den

Fuß

Die LXXXIX. Laſter-Predigt/
Hader ab/ und was iſt es dann/ es gibt ein Weitlaͤufftigkeit/ der an ſeinen Eh-
Schlaͤg.ren verletzt iſt/ wills nicht ligen laſſen/ und wird uͤbel aͤrger! Beym ſchmaͤhen
bleibt es aber nit/ ſondern man faͤllt wol gar in einander und kommt zu Strei-
chen/ daß man Maultaſchen und blutige Naſen davon traͤgt/ ſagt der alte
Herꝛ Mattheſius uͤber Syr. 32. Wann die Hoffaͤrtigen mit einander hadern/
ſo folget Blutvergieſſen hernach. Syr. 27. Jaͤch ſeyn zum Hader zuͤndet Feur
an/ und jaͤch ſeyn zum Zanck vergeuſſt Blut. Syr. 28. Jſt auch mehrmahlen
Mord und Todſchlag darauß erfolget/ darum laſſt ab vom Hader/ ſo bleiben
viel Suͤnden und manch groß Hertzleid und Unheil nach. Syr. ibid. Huͤten
ſoll ſich ein jeder Chriſt davor:

IV.
Und ſtraͤf-
lich.

IV. Weil der Zanck ein ſtraͤflich Laſter iſt. Die Obrigkeit/ die das
Schwerdt nicht umſonſt traͤgt/ Rom. 13. greifft billich bey ſolchem Unwe-
ſen zu/ und ſtrafft die Zaͤncker/ uͤber dem/ was ſtraffwuͤrdiges auß dem Zanck
erfolget iſt; Oder ſtrafft die Obrigkeit nicht/ ſo ſtrafft GOtt/ daß zanckſuͤch-
tigen Leuten nichts mag gedeien/ ein trucken Biſſen/ daran man ſich genuͤgen
laſſt/ iſt und bekommt dieſen beſſer/ als ein Hauß voll geſchlachtes mit Hader.
Spr. 17. Sie haben in ihrem Hertzen kein Ruhe/ aͤngſten und martern ſich
ſelbſten uͤber dem/ was man ihnen im Zanck ſchimpfflich vorgeworffen/ und in
dem ſie ſich immer mit ihrem Naͤchſten beiſſen/ ſo freſſen und verzehren ſie ſich
ſelbſten damit. Gal. 5. Wie der HErꝛ ſagt/ die Leut/ ſo mit dem Frommen ha-
dern/ muͤſſen umkommen/ daß wann man nach ihnen fraget/ wird man ſie nir-
gend finden. Eſa. 41. Und Paulus ſpricht/ denen/ die da zaͤnckiſch ſeyn/ werde
der HErꝛ geben Ungnad und Zorn/ Truͤbſal und Angſt. Rom. 2. Ja er ſpricht
ihnen gar den Himmel ab/ und ſagt: Offenbar ſeyen die Werck deß Fleiſches/
unter welchen ſeyen Feindſchafft/ Hader/ Neid/ Zorn/ Zanck/ Zwitracht/
Rotten/ Mord und dergleichen/ die das thun/ werden das Reich Gottes nicht
ererben. Gal. 5.

Summa.

Und das iſt das zwoͤlffte Laſter das eigentlich auf den Naͤchſten ſihet und
gehet/ nemlich Rixa der Zanck/ da wir gehoͤrt/ weil der Zanck ſuͤndlich und
ſchaͤndlich/ ſchaͤdlich und ſtraͤfflich iſt/ ſo ſoll ein jeder Chriſt ſich davor huͤten/
nach Anlaß deß Zancks der Juͤnger. Luc. 22.

Gebrauch dieſer Lehr.
I.
Straf allen
Zanckſuͤch-
tigen.

I. STraff und Warnung/ allen zanckſuͤchtigen Haderkatzen/ deren
es je und allwegen viel gegeben und noch gibt. Dann da finden
ſich Letzkoͤpff/ die meinen/ ſie koͤnnen nicht leben/ wann ſie nicht im-
1.mer mit ihrem Naͤchſten zu rechten und fechten/ zu kaͤmpffen und zu
balgen haben/ ſie muͤſſen gezancket haben/ und ſolten ſie ehe (wie man ſagt) ei-
2.nen Hader vom Zaun herab brechen/ man mag ihnen leicht ein wenig auf den

Fuß
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[860/0930] Die LXXXIX. Laſter-Predigt/ Hader ab/ und was iſt es dann/ es gibt ein Weitlaͤufftigkeit/ der an ſeinen Eh- ren verletzt iſt/ wills nicht ligen laſſen/ und wird uͤbel aͤrger! Beym ſchmaͤhen bleibt es aber nit/ ſondern man faͤllt wol gar in einander und kommt zu Strei- chen/ daß man Maultaſchen und blutige Naſen davon traͤgt/ ſagt der alte Herꝛ Mattheſius uͤber Syr. 32. Wann die Hoffaͤrtigen mit einander hadern/ ſo folget Blutvergieſſen hernach. Syr. 27. Jaͤch ſeyn zum Hader zuͤndet Feur an/ und jaͤch ſeyn zum Zanck vergeuſſt Blut. Syr. 28. Jſt auch mehrmahlen Mord und Todſchlag darauß erfolget/ darum laſſt ab vom Hader/ ſo bleiben viel Suͤnden und manch groß Hertzleid und Unheil nach. Syr. ibid. Huͤten ſoll ſich ein jeder Chriſt davor: Schlaͤg. IV. Weil der Zanck ein ſtraͤflich Laſter iſt. Die Obrigkeit/ die das Schwerdt nicht umſonſt traͤgt/ Rom. 13. greifft billich bey ſolchem Unwe- ſen zu/ und ſtrafft die Zaͤncker/ uͤber dem/ was ſtraffwuͤrdiges auß dem Zanck erfolget iſt; Oder ſtrafft die Obrigkeit nicht/ ſo ſtrafft GOtt/ daß zanckſuͤch- tigen Leuten nichts mag gedeien/ ein trucken Biſſen/ daran man ſich genuͤgen laſſt/ iſt und bekommt dieſen beſſer/ als ein Hauß voll geſchlachtes mit Hader. Spr. 17. Sie haben in ihrem Hertzen kein Ruhe/ aͤngſten und martern ſich ſelbſten uͤber dem/ was man ihnen im Zanck ſchimpfflich vorgeworffen/ und in dem ſie ſich immer mit ihrem Naͤchſten beiſſen/ ſo freſſen und verzehren ſie ſich ſelbſten damit. Gal. 5. Wie der HErꝛ ſagt/ die Leut/ ſo mit dem Frommen ha- dern/ muͤſſen umkommen/ daß wann man nach ihnen fraget/ wird man ſie nir- gend finden. Eſa. 41. Und Paulus ſpricht/ denen/ die da zaͤnckiſch ſeyn/ werde der HErꝛ geben Ungnad und Zorn/ Truͤbſal und Angſt. Rom. 2. Ja er ſpricht ihnen gar den Himmel ab/ und ſagt: Offenbar ſeyen die Werck deß Fleiſches/ unter welchen ſeyen Feindſchafft/ Hader/ Neid/ Zorn/ Zanck/ Zwitracht/ Rotten/ Mord und dergleichen/ die das thun/ werden das Reich Gottes nicht ererben. Gal. 5. Und das iſt das zwoͤlffte Laſter das eigentlich auf den Naͤchſten ſihet und gehet/ nemlich Rixa der Zanck/ da wir gehoͤrt/ weil der Zanck ſuͤndlich und ſchaͤndlich/ ſchaͤdlich und ſtraͤfflich iſt/ ſo ſoll ein jeder Chriſt ſich davor huͤten/ nach Anlaß deß Zancks der Juͤnger. Luc. 22. Gebrauch dieſer Lehr. I. STraff und Warnung/ allen zanckſuͤchtigen Haderkatzen/ deren es je und allwegen viel gegeben und noch gibt. Dann da finden ſich Letzkoͤpff/ die meinen/ ſie koͤnnen nicht leben/ wann ſie nicht im- mer mit ihrem Naͤchſten zu rechten und fechten/ zu kaͤmpffen und zu balgen haben/ ſie muͤſſen gezancket haben/ und ſolten ſie ehe (wie man ſagt) ei- nen Hader vom Zaun herab brechen/ man mag ihnen leicht ein wenig auf den Fuß 1. 2.

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Zitationshilfe: Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681. , S. 860. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bauller_lasterspiegel_1681/930>, abgerufen am 24.11.2024.