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Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.

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Die LXVII. Laster-Predigt/
aber nicht/ daß sie sein Eheweib wäre. 1. Mos. 20. Die Heydnische Kriegs-
knecht creutzigten den HErrn Christum/ wusten aber nicht was sie für ein
grosse Sünd begiengen/ wie Christus selber sagt: Sie wissen nicht was sie
thun/ Luc. 23. Und von den Juden/ die den Fürsten deß Lebens getödtet/ sagt
Petrus/ er wiß/ daß sie es durch Unwissenheit gethan haben. Gesch. 3. Aber sol-
ches ist vielmals ein Unachtsamkeit/ da man ein Ding wol wissen könnte/ aber
Muthwillens nicht wissen will/ das heisst ein angemaste Unwissenheit/ wie die
Juden und ihre Obersten/ auß Mose und den Propheten den Messiam wol
hätten mögen erkennen/ weil sie aber ihren eigenen Gedancken und nicht Got-
tes Wort folgeten/ so blieben sie in der Unwissenheit. Solche Unwissenheit
De 12. grad.
humilitat.
col. 1111. A
entschuldiget niemand/ wie Bernhardus sagt/ die jenige entschuldigen sich ver-
gebens mit der Unwissenheit/ die freywillig unwissend seyn wollen/ damit sie
desto freyer ihren Willen verbringen und sündigen mögen. Daher Christus
den wissenden und unwissenden ihre verdiente Streich und Straff ankündi-
IV.
Natürliche
Schwach-
heit.
get. Luc. 12.

IV. Entschuldigen etliche ihre Sünd mit der natürlichen Blödigkeit
und Schwachheit deß Fleisches/ weil jetzo durch den leidigen Sündenfall
unserer ersten Eltern unser menschliche Natur und Wesen also verderbt/ daß
wir nur zum bösen geneigt seyn/ daher auch viel heiliger Leut offt schwere Sün-
denfäll gethan/ Loth hat Blutschand/ David ein Ehebruch und Todschlag be-
gangen/ Petrus hat Christum verläugnet und verschworen/ und Paulus
klaget: Wollen habe ich wol/ aber Vollbringen das Gute finde ich nicht/
denn das Gute das ich will/ das thue ich nicht/ sondern das Böse/ das
ich nicht will/ das thue ich/ Rom. 7. Aber/ obwol unser Natur/ unser
Verstand/ Will und alle Kräfften geschwächt und verderbt seyn/ so hat doch
GOtt der HErr nach dem Fall dem Menschen noch so viel Verstand hinter-
lassen/ daß er weist was gut oder böß/ Recht oder Unrecht/ Sünd oder nicht
Sünd ist; Der Mensch hat noch seinen Willen frey/ er kan schwören und
nicht schwören/ kan stehlen und nicht stehlen/ er mag Hurerey treiben/ könnts
aber auch lassen/ erwehlt und thut er nun die Sünd/ so hat er über niemand als
über sich selbsten zu klagen/ und kan ihn nichts helffen/ daß andere/ auch heilige
Leut/ dergleichen Fäll vor ihm auch gethan/ denn es wird dermal eins ein jeder
für sich selbs GOtt Rechenschafft geben. Rom. 14. Achan der Dieb/ entschul-
diget sich auch mit der angebornen bösen Lust/ er hab unter dem Raub einen
köstlichen Babylonischen Mantel/ 200. Seckel Silbers/ und eine guldene
Zunge gesehen/ dessen hab ihn gelustet/ es sey ihn so ein Glust ankommen/ und
darauf hab ers genommen/ aber das hat ihn nicht entschuldiget/ er ist auf Got-
tes Befehl hingeführt/ gesteiniget und verbrannt worden. Jos. 7.

V.
Jugend.

V. Entschuldigen etliche ihre Sünd mit der Jugend/ sagen/ daß
müß man der Jugend zuschreiben/ die Jugend müß vertoben/ man könne die

Ju-

Die LXVII. Laſter-Predigt/
aber nicht/ daß ſie ſein Eheweib waͤre. 1. Moſ. 20. Die Heydniſche Kriegs-
knecht creutzigten den HErꝛn Chriſtum/ wuſten aber nicht was ſie fuͤr ein
groſſe Suͤnd begiengen/ wie Chriſtus ſelber ſagt: Sie wiſſen nicht was ſie
thun/ Luc. 23. Und von den Juden/ die den Fuͤrſten deß Lebens getoͤdtet/ ſagt
Petrus/ er wiß/ daß ſie es durch Unwiſſenheit gethan haben. Geſch. 3. Aber ſol-
ches iſt vielmals ein Unachtſamkeit/ da man ein Ding wol wiſſen koͤnnte/ aber
Muthwillens nicht wiſſen will/ das heiſſt ein angemaſte Unwiſſenheit/ wie die
Juden und ihre Oberſten/ auß Moſe und den Propheten den Meſſiam wol
haͤtten moͤgen erkennen/ weil ſie aber ihren eigenen Gedancken und nicht Got-
tes Wort folgeten/ ſo blieben ſie in der Unwiſſenheit. Solche Unwiſſenheit
De 12. grad.
humilitat.
col. 1111. A
entſchuldiget niemand/ wie Bernhardus ſagt/ die jenige entſchuldigen ſich ver-
gebens mit der Unwiſſenheit/ die freywillig unwiſſend ſeyn wollen/ damit ſie
deſto freyer ihren Willen verbringen und ſuͤndigen moͤgen. Daher Chriſtus
den wiſſenden und unwiſſenden ihre verdiente Streich und Straff ankuͤndi-
IV.
Natuͤrliche
Schwach-
heit.
get. Luc. 12.

IV. Entſchuldigen etliche ihre Suͤnd mit der natuͤrlichen Bloͤdigkeit
und Schwachheit deß Fleiſches/ weil jetzo durch den leidigen Suͤndenfall
unſerer erſten Eltern unſer menſchliche Natur und Weſen alſo verderbt/ daß
wir nur zum boͤſen geneigt ſeyn/ daher auch viel heiliger Leut offt ſchwere Suͤn-
denfaͤll gethan/ Loth hat Blutſchand/ David ein Ehebruch und Todſchlag be-
gangen/ Petrus hat Chriſtum verlaͤugnet und verſchworen/ und Paulus
klaget: Wollen habe ich wol/ aber Vollbringen das Gute finde ich nicht/
denn das Gute das ich will/ das thue ich nicht/ ſondern das Boͤſe/ das
ich nicht will/ das thue ich/ Rom. 7. Aber/ obwol unſer Natur/ unſer
Verſtand/ Will und alle Kraͤfften geſchwaͤcht und verderbt ſeyn/ ſo hat doch
GOtt der HErꝛ nach dem Fall dem Menſchen noch ſo viel Verſtand hinter-
laſſen/ daß er weiſt was gut oder boͤß/ Recht oder Unrecht/ Suͤnd oder nicht
Suͤnd iſt; Der Menſch hat noch ſeinen Willen frey/ er kan ſchwoͤren und
nicht ſchwoͤren/ kan ſtehlen und nicht ſtehlen/ er mag Hurerey treiben/ koͤnnts
aber auch laſſen/ erwehlt und thut er nun die Suͤnd/ ſo hat er uͤber niemand als
uͤber ſich ſelbſten zu klagen/ und kan ihn nichts helffen/ daß andere/ auch heilige
Leut/ dergleichen Faͤll vor ihm auch gethan/ denn es wird dermal eins ein jeder
fuͤr ſich ſelbs GOtt Rechenſchafft geben. Rom. 14. Achan der Dieb/ entſchul-
diget ſich auch mit der angebornen boͤſen Luſt/ er hab unter dem Raub einen
koͤſtlichen Babyloniſchen Mantel/ 200. Seckel Silbers/ und eine guldene
Zunge geſehen/ deſſen hab ihn geluſtet/ es ſey ihn ſo ein Gluſt ankommen/ und
darauf hab ers genommen/ aber das hat ihn nicht entſchuldiget/ er iſt auf Got-
tes Befehl hingefuͤhrt/ geſteiniget und verbrannt worden. Joſ. 7.

V.
Jugend.

V. Entſchuldigen etliche ihre Suͤnd mit der Jugend/ ſagen/ daß
muͤß man der Jugend zuſchreiben/ die Jugend muͤß vertoben/ man koͤnne die

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[626/0696] Die LXVII. Laſter-Predigt/ aber nicht/ daß ſie ſein Eheweib waͤre. 1. Moſ. 20. Die Heydniſche Kriegs- knecht creutzigten den HErꝛn Chriſtum/ wuſten aber nicht was ſie fuͤr ein groſſe Suͤnd begiengen/ wie Chriſtus ſelber ſagt: Sie wiſſen nicht was ſie thun/ Luc. 23. Und von den Juden/ die den Fuͤrſten deß Lebens getoͤdtet/ ſagt Petrus/ er wiß/ daß ſie es durch Unwiſſenheit gethan haben. Geſch. 3. Aber ſol- ches iſt vielmals ein Unachtſamkeit/ da man ein Ding wol wiſſen koͤnnte/ aber Muthwillens nicht wiſſen will/ das heiſſt ein angemaſte Unwiſſenheit/ wie die Juden und ihre Oberſten/ auß Moſe und den Propheten den Meſſiam wol haͤtten moͤgen erkennen/ weil ſie aber ihren eigenen Gedancken und nicht Got- tes Wort folgeten/ ſo blieben ſie in der Unwiſſenheit. Solche Unwiſſenheit entſchuldiget niemand/ wie Bernhardus ſagt/ die jenige entſchuldigen ſich ver- gebens mit der Unwiſſenheit/ die freywillig unwiſſend ſeyn wollen/ damit ſie deſto freyer ihren Willen verbringen und ſuͤndigen moͤgen. Daher Chriſtus den wiſſenden und unwiſſenden ihre verdiente Streich und Straff ankuͤndi- get. Luc. 12. De 12. grad. humilitat. col. 1111. A IV. Natuͤrliche Schwach- heit. IV. Entſchuldigen etliche ihre Suͤnd mit der natuͤrlichen Bloͤdigkeit und Schwachheit deß Fleiſches/ weil jetzo durch den leidigen Suͤndenfall unſerer erſten Eltern unſer menſchliche Natur und Weſen alſo verderbt/ daß wir nur zum boͤſen geneigt ſeyn/ daher auch viel heiliger Leut offt ſchwere Suͤn- denfaͤll gethan/ Loth hat Blutſchand/ David ein Ehebruch und Todſchlag be- gangen/ Petrus hat Chriſtum verlaͤugnet und verſchworen/ und Paulus klaget: Wollen habe ich wol/ aber Vollbringen das Gute finde ich nicht/ denn das Gute das ich will/ das thue ich nicht/ ſondern das Boͤſe/ das ich nicht will/ das thue ich/ Rom. 7. Aber/ obwol unſer Natur/ unſer Verſtand/ Will und alle Kraͤfften geſchwaͤcht und verderbt ſeyn/ ſo hat doch GOtt der HErꝛ nach dem Fall dem Menſchen noch ſo viel Verſtand hinter- laſſen/ daß er weiſt was gut oder boͤß/ Recht oder Unrecht/ Suͤnd oder nicht Suͤnd iſt; Der Menſch hat noch ſeinen Willen frey/ er kan ſchwoͤren und nicht ſchwoͤren/ kan ſtehlen und nicht ſtehlen/ er mag Hurerey treiben/ koͤnnts aber auch laſſen/ erwehlt und thut er nun die Suͤnd/ ſo hat er uͤber niemand als uͤber ſich ſelbſten zu klagen/ und kan ihn nichts helffen/ daß andere/ auch heilige Leut/ dergleichen Faͤll vor ihm auch gethan/ denn es wird dermal eins ein jeder fuͤr ſich ſelbs GOtt Rechenſchafft geben. Rom. 14. Achan der Dieb/ entſchul- diget ſich auch mit der angebornen boͤſen Luſt/ er hab unter dem Raub einen koͤſtlichen Babyloniſchen Mantel/ 200. Seckel Silbers/ und eine guldene Zunge geſehen/ deſſen hab ihn geluſtet/ es ſey ihn ſo ein Gluſt ankommen/ und darauf hab ers genommen/ aber das hat ihn nicht entſchuldiget/ er iſt auf Got- tes Befehl hingefuͤhrt/ geſteiniget und verbrannt worden. Joſ. 7. V. Entſchuldigen etliche ihre Suͤnd mit der Jugend/ ſagen/ daß muͤß man der Jugend zuſchreiben/ die Jugend muͤß vertoben/ man koͤnne die Ju-

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Zitationshilfe: Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681. , S. 626. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bauller_lasterspiegel_1681/696>, abgerufen am 22.11.2024.