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Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.

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von der Geschwätzigkeit.
auch ein Feuer/ eine Welt voll Ungerechtigkeit/ die all unseren Wandel an-
zündet/ wann sie von der Hölle entzündet ist/ Jac. 3. Da ist die Geschwätzig-
keit andern schädlich/ die unschuldig dardurch in einen Verdacht und böß Ge-
schrey kommen. Die Schwätzer beleidigen und erzürnen ihren Nächsten mit
ihren Schmäh- und Schelt-Worten/ sie ärgern ihn mit ihren schandbaren
Reden/ wie Paulus sagt auß Menandro, böse Geschwätze verderben gute
Sitten/ 1. Cor. 15. sie richten viel Jrrung/ Zanck/ Haß und Feindschafft an
unter den Leuten/ Syr. 28. und bringen sie offt in Jammer und Noth/ und
wol gar um Leib und Leben/ wie Doeg wider Ahimelech und die gantze Priester-
schafft vor dem Saul geredet was zum Verderben gedienet/ mit falscher Zun-
gen/ und war mächtig Schaden zu thun/ Ps. 52. welches/ ob es wol nicht
allzeit auß vorsetzlicher Boßheit geschiehet/ geschiehet es doch auß Unvorsich-
tigkeit/ da man alles herauß schwätzet/ was einem in das Maul kommt/ und
bedencket nicht zuvor/ wo die Worte hintreffen möchten. Darnach ist es den
schwätzigen Leuten selbsten auch schädlich/ wie Salomo sagt: Der Mund
deß Narren schadet ihm selbst/ und seine Lippen fahen seine eigene Seele/
Spr. 18. und im vorhergehenden 16. Cap. sagt er: Mancher kommt zu gros-
sem Unglück durch sein eigen Maul. Jm Sprüchwort sagt man: Schwei-
gen ist eine Kunst/ viel reden macht Ungunst. Daher machen sich solche
Plauderer selbsten verdächtig/ man hält nicht viel auf sie/ man glaubet ihnen
nicht viel/ dann wer viel redet/ der leugt viel/ man redet nicht gern viel vor ih-
nen/ wil einer etwas reden/ und man weißt daß ein Schwätzer vorhanden/ so
spricht der andere/ still! es ist zu hell/ es ist nicht sicher! Dann man trauet
denen nicht/ die auß der Schul schwätzen/ wer Heimligkeit offenbaret/ der
verleurt den Glauben/ und wird nimmermehr einen treuen Freund kriegen/
Syr. 27. Die viel schwätzen/ verreden sich auch leichtlich/ und weil sie solche
unvorsichtig und unbedacht entfallene Worte nicht wieder können hinein
supffen/ es ist schon herauß und ist schon geredet/ so werden sie gefangen in ih-
ren eigenen Worten/ Spr. 12. und wer ein Narren-Maul hat/ wird geschla-
gen/ Spr. 10. Reden bringet Ehre/ und reden bringet auch Schande/ und(vid. verba.
Bernhardi
Bots. Moral.
f. 548. a.
Paragr.
12.

den Menschen fäller seine eigene Zunge/ Syr. 5. Einem Mann wird vergolten
darnach sein Mund geredet hat/ und stehet Tod und Leben in der Zungen Ge-
walt/ Spr. 18. Hätte der dapffere Held Simson schweigen können/ und bey
der Delila nicht zu viel geschwätzet/ so hätte er seine Haar und Gelübde/ seine
Augen und Gesichte/ seine Freyheit und gar das Leben erhalten können/
Richt. 16. Hätte der Amalekiter sich nicht so weit herauß gelassen/ mit Wor-
ten/ so hätte er wol mögen bey Ehren und beym Leben bleiben/ weil er aber
(wiewol fälschlich/) bey dem David vorgegeben/ er habe den König Saul
getödtet/ ließ ihn David/ wie einen Hund zu tod schlagen/ und sprach: Dein
Blut sey über deinem Kopff/ dann dein Mund hat wider dich selbst geredet/

2. Sam. 1.
T t t 3

von der Geſchwaͤtzigkeit.
auch ein Feuer/ eine Welt voll Ungerechtigkeit/ die all unſeren Wandel an-
zuͤndet/ wann ſie von der Hoͤlle entzuͤndet iſt/ Jac. 3. Da iſt die Geſchwaͤtzig-
keit andern ſchaͤdlich/ die unſchuldig dardurch in einen Verdacht und boͤß Ge-
ſchrey kommen. Die Schwaͤtzer beleidigen und erzuͤrnen ihren Naͤchſten mit
ihren Schmaͤh- und Schelt-Worten/ ſie aͤrgern ihn mit ihren ſchandbaren
Reden/ wie Paulus ſagt auß Menandro, boͤſe Geſchwaͤtze verderben gute
Sitten/ 1. Cor. 15. ſie richten viel Jrrung/ Zanck/ Haß und Feindſchafft an
unter den Leuten/ Syr. 28. und bringen ſie offt in Jammer und Noth/ und
wol gar um Leib und Leben/ wie Doëg wider Ahimelech und die gantze Prieſter-
ſchafft vor dem Saul geredet was zum Verderben gedienet/ mit falſcher Zun-
gen/ und war maͤchtig Schaden zu thun/ Pſ. 52. welches/ ob es wol nicht
allzeit auß vorſetzlicher Boßheit geſchiehet/ geſchiehet es doch auß Unvorſich-
tigkeit/ da man alles herauß ſchwaͤtzet/ was einem in das Maul kommt/ und
bedencket nicht zuvor/ wo die Worte hintreffen moͤchten. Darnach iſt es den
ſchwaͤtzigen Leuten ſelbſten auch ſchaͤdlich/ wie Salomo ſagt: Der Mund
deß Narꝛen ſchadet ihm ſelbſt/ und ſeine Lippen fahen ſeine eigene Seele/
Spr. 18. und im vorhergehenden 16. Cap. ſagt er: Mancher kommt zu groſ-
ſem Ungluͤck durch ſein eigen Maul. Jm Spruͤchwort ſagt man: Schwei-
gen iſt eine Kunſt/ viel reden macht Ungunſt. Daher machen ſich ſolche
Plauderer ſelbſten verdaͤchtig/ man haͤlt nicht viel auf ſie/ man glaubet ihnen
nicht viel/ dann wer viel redet/ der leugt viel/ man redet nicht gern viel vor ih-
nen/ wil einer etwas reden/ und man weißt daß ein Schwaͤtzer vorhanden/ ſo
ſpricht der andere/ ſtill! es iſt zu hell/ es iſt nicht ſicher! Dann man trauet
denen nicht/ die auß der Schul ſchwaͤtzen/ wer Heimligkeit offenbaret/ der
verleurt den Glauben/ und wird nimmermehr einen treuen Freund kriegen/
Syr. 27. Die viel ſchwaͤtzen/ verreden ſich auch leichtlich/ und weil ſie ſolche
unvorſichtig und unbedacht entfallene Worte nicht wieder koͤnnen hinein
ſupffen/ es iſt ſchon herauß und iſt ſchon geredet/ ſo werden ſie gefangen in ih-
ren eigenen Worten/ Spr. 12. und wer ein Narꝛen-Maul hat/ wird geſchla-
gen/ Spr. 10. Reden bringet Ehre/ und reden bringet auch Schande/ und(vid. verba.
Bernhardi
Botſ. Moral.
f. 548. a.
Paragr.
12.

den Menſchen faͤller ſeine eigene Zunge/ Syr. 5. Einem Mann wird vergolten
darnach ſein Mund geredet hat/ und ſtehet Tod und Leben in der Zungen Ge-
walt/ Spr. 18. Haͤtte der dapffere Held Simſon ſchweigen koͤnnen/ und bey
der Delila nicht zu viel geſchwaͤtzet/ ſo haͤtte er ſeine Haar und Geluͤbde/ ſeine
Augen und Geſichte/ ſeine Freyheit und gar das Leben erhalten koͤnnen/
Richt. 16. Haͤtte der Amalekiter ſich nicht ſo weit herauß gelaſſen/ mit Wor-
ten/ ſo haͤtte er wol moͤgen bey Ehren und beym Leben bleiben/ weil er aber
(wiewol faͤlſchlich/) bey dem David vorgegeben/ er habe den Koͤnig Saul
getoͤdtet/ ließ ihn David/ wie einen Hund zu tod ſchlagen/ und ſprach: Dein
Blut ſey uͤber deinem Kopff/ dann dein Mund hat wider dich ſelbſt geredet/

2. Sam. 1.
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[517/0587] von der Geſchwaͤtzigkeit. auch ein Feuer/ eine Welt voll Ungerechtigkeit/ die all unſeren Wandel an- zuͤndet/ wann ſie von der Hoͤlle entzuͤndet iſt/ Jac. 3. Da iſt die Geſchwaͤtzig- keit andern ſchaͤdlich/ die unſchuldig dardurch in einen Verdacht und boͤß Ge- ſchrey kommen. Die Schwaͤtzer beleidigen und erzuͤrnen ihren Naͤchſten mit ihren Schmaͤh- und Schelt-Worten/ ſie aͤrgern ihn mit ihren ſchandbaren Reden/ wie Paulus ſagt auß Menandro, boͤſe Geſchwaͤtze verderben gute Sitten/ 1. Cor. 15. ſie richten viel Jrrung/ Zanck/ Haß und Feindſchafft an unter den Leuten/ Syr. 28. und bringen ſie offt in Jammer und Noth/ und wol gar um Leib und Leben/ wie Doëg wider Ahimelech und die gantze Prieſter- ſchafft vor dem Saul geredet was zum Verderben gedienet/ mit falſcher Zun- gen/ und war maͤchtig Schaden zu thun/ Pſ. 52. welches/ ob es wol nicht allzeit auß vorſetzlicher Boßheit geſchiehet/ geſchiehet es doch auß Unvorſich- tigkeit/ da man alles herauß ſchwaͤtzet/ was einem in das Maul kommt/ und bedencket nicht zuvor/ wo die Worte hintreffen moͤchten. Darnach iſt es den ſchwaͤtzigen Leuten ſelbſten auch ſchaͤdlich/ wie Salomo ſagt: Der Mund deß Narꝛen ſchadet ihm ſelbſt/ und ſeine Lippen fahen ſeine eigene Seele/ Spr. 18. und im vorhergehenden 16. Cap. ſagt er: Mancher kommt zu groſ- ſem Ungluͤck durch ſein eigen Maul. Jm Spruͤchwort ſagt man: Schwei- gen iſt eine Kunſt/ viel reden macht Ungunſt. Daher machen ſich ſolche Plauderer ſelbſten verdaͤchtig/ man haͤlt nicht viel auf ſie/ man glaubet ihnen nicht viel/ dann wer viel redet/ der leugt viel/ man redet nicht gern viel vor ih- nen/ wil einer etwas reden/ und man weißt daß ein Schwaͤtzer vorhanden/ ſo ſpricht der andere/ ſtill! es iſt zu hell/ es iſt nicht ſicher! Dann man trauet denen nicht/ die auß der Schul ſchwaͤtzen/ wer Heimligkeit offenbaret/ der verleurt den Glauben/ und wird nimmermehr einen treuen Freund kriegen/ Syr. 27. Die viel ſchwaͤtzen/ verreden ſich auch leichtlich/ und weil ſie ſolche unvorſichtig und unbedacht entfallene Worte nicht wieder koͤnnen hinein ſupffen/ es iſt ſchon herauß und iſt ſchon geredet/ ſo werden ſie gefangen in ih- ren eigenen Worten/ Spr. 12. und wer ein Narꝛen-Maul hat/ wird geſchla- gen/ Spr. 10. Reden bringet Ehre/ und reden bringet auch Schande/ und den Menſchen faͤller ſeine eigene Zunge/ Syr. 5. Einem Mann wird vergolten darnach ſein Mund geredet hat/ und ſtehet Tod und Leben in der Zungen Ge- walt/ Spr. 18. Haͤtte der dapffere Held Simſon ſchweigen koͤnnen/ und bey der Delila nicht zu viel geſchwaͤtzet/ ſo haͤtte er ſeine Haar und Geluͤbde/ ſeine Augen und Geſichte/ ſeine Freyheit und gar das Leben erhalten koͤnnen/ Richt. 16. Haͤtte der Amalekiter ſich nicht ſo weit herauß gelaſſen/ mit Wor- ten/ ſo haͤtte er wol moͤgen bey Ehren und beym Leben bleiben/ weil er aber (wiewol faͤlſchlich/) bey dem David vorgegeben/ er habe den Koͤnig Saul getoͤdtet/ ließ ihn David/ wie einen Hund zu tod ſchlagen/ und ſprach: Dein Blut ſey uͤber deinem Kopff/ dann dein Mund hat wider dich ſelbſt geredet/ 2. Sam. 1. (vid. verba. Bernhardi Botſ. Moral. f. 548. a. Paragr. 12. T t t 3

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Zitationshilfe: Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681. , S. 517. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bauller_lasterspiegel_1681/587>, abgerufen am 25.11.2024.