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Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.

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von der Geschwätzigkeit.
zerreissen. Solte denn nicht viel mehr ein vernünfftiger Mensch/ ja ein wider-
geborner Christ/ seine Zunge lernen zähmen und das Maul zu halten.

III. Soll sich ein Christ vor der Geschwätzigkeit hüten/ weil solchesIII.
Wider die
Erbarkeit.

Laster ist wider die Erbarkeit. Wie Syrach in unserm Text sagt: Grobe
ungezogene Leut plaudern also unfürsichtig daher. Seneca sagt recht: Qua-
lis vir, talis oratio,
das ist: Wie der Mann ist/ so ist auch die Red/ wie nun
der/ für einen erbaren/ ehrlichen/ vernünfftigen und verständigen Mann/ billich
gehalten wird/ der seine Zunge im Zaum hält/ wie Salomo sagt/ wer seine Lip-
pen hält der ist klug/ Spr. 10. Und wiederum ein Vernünfftiger mässiget sei-
ne Rede. Spr. 17. Also im Gegentheil seyn das grobe/ ungezogene Leut/ die un-
fürsichtig daher plaudern/ und immer fort waschen/ wie es ihnen einfällt: wel-
ches unerbare/ grobe/ ungezogene Wesen/ auß ihrem Geschwätz und Gewäsch/
genugsam zu ersehen/ dann wann sie anfangen zu plaudern/ da gehts alles
durch einander daher; Jetzt lästern sie GOtt/ da seyn ihre Reden mit allerley
Gottsflüchen und Schwüren gespickt/ sie haben ihr verflucht Lästermaul drau
gewehnt/ daß sies nicht mehr an sich selbsten achten/ wie übel sie schwören/ viel
meinen/ sie redeten nicht zierlich/ wann nicht entzwischen immer ein Fluch auf
den anderen folgete. Jetzt reden sie dem Nechsten alles Ubels nach/ wer zuge-
gen ist/ den verspöttlen/ vernichten/ verachten sie/ reden jetzt dem/ dann einem an-
dern ein/ wer abwesend ist/ den verschwätzen/ verliegen/ verrathen sie/ wann sie
nur viel wüsten/ es müste alles herauß; Von sich selbsten schneiden sie auf mit
pralerischen Worten/ machen auß einer Mucken einen Elefanten/ ziehen an/
was sie da und da gesehen/ was für Thaten sie verricht haben/ wie sie sich da
und dort haben gehalten/ wie sie mit dem und dem seyen umgegangen/ drohen
auch mit trotzigen Worten/ und pralen hoch her/ was sie noch thun wollen/
tichten und spinnen eins auß dem andern/ treiben daneben allerley unnütze
Reden/ faul Geschwätz/ schandbare Wort/ Narrentheidung und Schertz/
die den Christen nicht geziemen. Eph. 4. und 5. Ein ehrlicher Christenmensch
schämt sich/ daß er sich selber mit seinem eigenen Maul/ also soll prostituiren und
zu schanden machen.

IV. Soll sich ein Christ vor der Geschwätzigkeit hüten/ weil solch La-IV.
Närrisch.

ster närrisch ist. Ein weiser Mann schweiget/ biß er seiner Zeit ersihet/ aber
ein jäher Narr kan der Zeit nicht erharren/ Syr. 20. Ein Narr bricht herauß/
mit seinen Worten/ wie ein zeitig Kind herauß will/ wann ein Wort im Nar-
ren steckt/ so ists eben/ als wann ein Pfeil in der Hüfft steckt/ welchen man vor
Schmertzen nicht lang kan stecken lassen/ sondern bald mit ihm herauß eilt.
Syr. 19. Wo viel Wortseyn/ da höret man den Narren: denn ein Narr
machet viel Wort. Pred. 5. und 10. Ein Narr/ wann er schwiege/ wurd auch
weise gerechnet/ und verständig/ wann er das Maul hielte. Spr. 17. Daher
Simonides, als er bey einer Gastung gesehen/ daß einer unter den Gästen im-

merzu
T t t 2

von der Geſchwaͤtzigkeit.
zerreiſſen. Solte denn nicht viel mehr ein vernuͤnfftiger Menſch/ ja ein wider-
geborner Chriſt/ ſeine Zunge lernen zaͤhmen und das Maul zu halten.

III. Soll ſich ein Chriſt vor der Geſchwaͤtzigkeit huͤten/ weil ſolchesIII.
Wider die
Erbarkeit.

Laſter iſt wider die Erbarkeit. Wie Syrach in unſerm Text ſagt: Grobe
ungezogene Leut plaudern alſo unfuͤrſichtig daher. Seneca ſagt recht: Qua-
lis vir, talis oratio,
das iſt: Wie der Mann iſt/ ſo iſt auch die Red/ wie nun
der/ fuͤr einen erbaren/ ehrlichen/ vernuͤnfftigen und verſtaͤndigen Mann/ billich
gehalten wird/ der ſeine Zunge im Zaum haͤlt/ wie Salomo ſagt/ wer ſeine Lip-
pen haͤlt der iſt klug/ Spr. 10. Und wiederum ein Vernuͤnfftiger maͤſſiget ſei-
ne Rede. Spr. 17. Alſo im Gegentheil ſeyn das grobe/ ungezogene Leut/ die un-
fuͤrſichtig daher plaudern/ und immer fort waſchen/ wie es ihnen einfaͤllt: wel-
ches unerbare/ grobe/ ungezogene Weſen/ auß ihrem Geſchwaͤtz und Gewaͤſch/
genugſam zu erſehen/ dann wann ſie anfangen zu plaudern/ da gehts alles
durch einander daher; Jetzt laͤſtern ſie GOtt/ da ſeyn ihre Reden mit allerley
Gottsfluͤchen und Schwuͤren geſpickt/ ſie haben ihr verflucht Laͤſtermaul drau
gewehnt/ daß ſies nicht mehr an ſich ſelbſten achten/ wie uͤbel ſie ſchwoͤren/ viel
meinen/ ſie redeten nicht zierlich/ wann nicht entzwiſchen immer ein Fluch auf
den anderen folgete. Jetzt reden ſie dem Nechſten alles Ubels nach/ wer zuge-
gen iſt/ den verſpoͤttlen/ vernichten/ verachten ſie/ reden jetzt dem/ dann einem an-
dern ein/ wer abweſend iſt/ den verſchwaͤtzen/ verliegen/ verrathen ſie/ wann ſie
nur viel wuͤſten/ es muͤſte alles herauß; Von ſich ſelbſten ſchneiden ſie auf mit
praleriſchen Worten/ machen auß einer Mucken einen Elefanten/ ziehen an/
was ſie da und da geſehen/ was fuͤr Thaten ſie verricht haben/ wie ſie ſich da
und dort haben gehalten/ wie ſie mit dem und dem ſeyen umgegangen/ drohen
auch mit trotzigen Worten/ und pralen hoch her/ was ſie noch thun wollen/
tichten und ſpinnen eins auß dem andern/ treiben daneben allerley unnuͤtze
Reden/ faul Geſchwaͤtz/ ſchandbare Wort/ Narrentheidung und Schertz/
die den Chriſten nicht geziemen. Eph. 4. und 5. Ein ehrlicher Chriſtenmenſch
ſchaͤmt ſich/ daß er ſich ſelber mit ſeinem eigenen Maul/ alſo ſoll proſtituiren und
zu ſchanden machen.

IV. Soll ſich ein Chriſt vor der Geſchwaͤtzigkeit huͤten/ weil ſolch La-IV.
Naͤrriſch.

ſter naͤrriſch iſt. Ein weiſer Mann ſchweiget/ biß er ſeiner Zeit erſihet/ aber
ein jaͤher Narꝛ kan der Zeit nicht erharꝛen/ Syr. 20. Ein Narr bricht herauß/
mit ſeinen Worten/ wie ein zeitig Kind herauß will/ wann ein Wort im Nar-
ren ſteckt/ ſo iſts eben/ als wann ein Pfeil in der Huͤfft ſteckt/ welchen man vor
Schmertzen nicht lang kan ſtecken laſſen/ ſondern bald mit ihm herauß eilt.
Syr. 19. Wo viel Wortſeyn/ da hoͤret man den Narren: denn ein Narr
machet viel Wort. Pred. 5. und 10. Ein Narr/ wann er ſchwiege/ wurd auch
weiſe gerechnet/ und verſtaͤndig/ wann er das Maul hielte. Spr. 17. Daher
Simonides, als er bey einer Gaſtung geſehen/ daß einer unter den Gaͤſten im-

merzu
T t t 2
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[515/0585] von der Geſchwaͤtzigkeit. zerreiſſen. Solte denn nicht viel mehr ein vernuͤnfftiger Menſch/ ja ein wider- geborner Chriſt/ ſeine Zunge lernen zaͤhmen und das Maul zu halten. III. Soll ſich ein Chriſt vor der Geſchwaͤtzigkeit huͤten/ weil ſolches Laſter iſt wider die Erbarkeit. Wie Syrach in unſerm Text ſagt: Grobe ungezogene Leut plaudern alſo unfuͤrſichtig daher. Seneca ſagt recht: Qua- lis vir, talis oratio, das iſt: Wie der Mann iſt/ ſo iſt auch die Red/ wie nun der/ fuͤr einen erbaren/ ehrlichen/ vernuͤnfftigen und verſtaͤndigen Mann/ billich gehalten wird/ der ſeine Zunge im Zaum haͤlt/ wie Salomo ſagt/ wer ſeine Lip- pen haͤlt der iſt klug/ Spr. 10. Und wiederum ein Vernuͤnfftiger maͤſſiget ſei- ne Rede. Spr. 17. Alſo im Gegentheil ſeyn das grobe/ ungezogene Leut/ die un- fuͤrſichtig daher plaudern/ und immer fort waſchen/ wie es ihnen einfaͤllt: wel- ches unerbare/ grobe/ ungezogene Weſen/ auß ihrem Geſchwaͤtz und Gewaͤſch/ genugſam zu erſehen/ dann wann ſie anfangen zu plaudern/ da gehts alles durch einander daher; Jetzt laͤſtern ſie GOtt/ da ſeyn ihre Reden mit allerley Gottsfluͤchen und Schwuͤren geſpickt/ ſie haben ihr verflucht Laͤſtermaul drau gewehnt/ daß ſies nicht mehr an ſich ſelbſten achten/ wie uͤbel ſie ſchwoͤren/ viel meinen/ ſie redeten nicht zierlich/ wann nicht entzwiſchen immer ein Fluch auf den anderen folgete. Jetzt reden ſie dem Nechſten alles Ubels nach/ wer zuge- gen iſt/ den verſpoͤttlen/ vernichten/ verachten ſie/ reden jetzt dem/ dann einem an- dern ein/ wer abweſend iſt/ den verſchwaͤtzen/ verliegen/ verrathen ſie/ wann ſie nur viel wuͤſten/ es muͤſte alles herauß; Von ſich ſelbſten ſchneiden ſie auf mit praleriſchen Worten/ machen auß einer Mucken einen Elefanten/ ziehen an/ was ſie da und da geſehen/ was fuͤr Thaten ſie verricht haben/ wie ſie ſich da und dort haben gehalten/ wie ſie mit dem und dem ſeyen umgegangen/ drohen auch mit trotzigen Worten/ und pralen hoch her/ was ſie noch thun wollen/ tichten und ſpinnen eins auß dem andern/ treiben daneben allerley unnuͤtze Reden/ faul Geſchwaͤtz/ ſchandbare Wort/ Narrentheidung und Schertz/ die den Chriſten nicht geziemen. Eph. 4. und 5. Ein ehrlicher Chriſtenmenſch ſchaͤmt ſich/ daß er ſich ſelber mit ſeinem eigenen Maul/ alſo ſoll proſtituiren und zu ſchanden machen. III. Wider die Erbarkeit. IV. Soll ſich ein Chriſt vor der Geſchwaͤtzigkeit huͤten/ weil ſolch La- ſter naͤrriſch iſt. Ein weiſer Mann ſchweiget/ biß er ſeiner Zeit erſihet/ aber ein jaͤher Narꝛ kan der Zeit nicht erharꝛen/ Syr. 20. Ein Narr bricht herauß/ mit ſeinen Worten/ wie ein zeitig Kind herauß will/ wann ein Wort im Nar- ren ſteckt/ ſo iſts eben/ als wann ein Pfeil in der Huͤfft ſteckt/ welchen man vor Schmertzen nicht lang kan ſtecken laſſen/ ſondern bald mit ihm herauß eilt. Syr. 19. Wo viel Wortſeyn/ da hoͤret man den Narren: denn ein Narr machet viel Wort. Pred. 5. und 10. Ein Narr/ wann er ſchwiege/ wurd auch weiſe gerechnet/ und verſtaͤndig/ wann er das Maul hielte. Spr. 17. Daher Simonides, als er bey einer Gaſtung geſehen/ daß einer unter den Gaͤſten im- merzu IV. Naͤrriſch. T t t 2

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Zitationshilfe: Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681. , S. 515. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bauller_lasterspiegel_1681/585>, abgerufen am 22.11.2024.