Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.Die LI. Laster-Predigt/ weit/ der Verstand ist tumm/ die Augen sehen alles zwyfach/ die Ohren merckenwenig/ der Mund riecht übel/ die Zung statzget/ weist niemand was sie lisplen; die Händ dappen/ die Füß tretten ungewiß/ der gantze Leib fällt von einer Wand zu der anderen/ man muß ihn unter den Aermen führen/ oder gar wie ein Stock und Block heben und legen: Gewohnens auch durch stäte Fülle- rey/ daß sie solche unartige mores, Weiß und Geberden/ auch wan sie nüchtern seyn/ an sich behalten/ drein sehen und sich stellen als ob sie immerdar voll wä- ren. GOttes Ordnung ist/ daß ein jeder fleissig verrichte/ was ihm in seinem Beruff zu verrichten obliget/ darzu seyn die Trunckenegantz untüchtig/ und wann sie gleich nüchtern werden/ bleiben sie doch fanl/ verdrossen/ saumselig/ fahrlässig und ungeschickt; Und je höher der Stand und Beruff ist/ je mehr kan auch alsdann durch Füllerey verfaumt/ verwarloset und vergeben were den. Die Trunckenheit ist: Und ein hochschäd- kich Laster. IV. Ein hoch-schädlich Laster. Die Trunckenbold seyn anderen tränck/
Die LI. Laſter-Predigt/ weit/ der Verſtand iſt tumm/ die Augen ſehen alles zwyfach/ die Ohren merckenwenig/ der Mund riecht uͤbel/ die Zung ſtatzget/ weiſt niemand was ſie liſplen; die Haͤnd dappen/ die Fuͤß tretten ungewiß/ der gantze Leib faͤllt von einer Wand zu der anderen/ man muß ihn unter den Aermen fuͤhren/ oder gar wie ein Stock und Block heben und legen: Gewohnens auch durch ſtaͤte Fuͤlle- rey/ daß ſie ſolche unartige mores, Weiß und Geberden/ auch wan ſie nuͤchtern ſeyn/ an ſich behalten/ drein ſehen und ſich ſtellen als ob ſie immerdar voll waͤ- ren. GOttes Ordnung iſt/ daß ein jeder fleiſſig verrichte/ was ihm in ſeinem Beruff zu verrichten obliget/ darzu ſeyn die Trunckenegantz untuͤchtig/ und wann ſie gleich nuͤchtern werden/ bleiben ſie doch fanl/ verdroſſen/ ſaumſelig/ fahrlaͤſſig und ungeſchickt; Und je hoͤher der Stand und Beruff iſt/ je mehr kan auch alsdann durch Fuͤllerey verfaumt/ verwarloſet und vergeben were den. Die Trunckenheit iſt: Und ein hochſchaͤd- kich Laſter. IV. Ein hoch-ſchaͤdlich Laſter. Die Trunckenbold ſeyn anderen traͤnck/
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Die LI. Laſter-Predigt/
weit/ der Verſtand iſt tumm/ die Augen ſehen alles zwyfach/ die Ohren mercken
wenig/ der Mund riecht uͤbel/ die Zung ſtatzget/ weiſt niemand was ſie liſplen;
die Haͤnd dappen/ die Fuͤß tretten ungewiß/ der gantze Leib faͤllt von einer
Wand zu der anderen/ man muß ihn unter den Aermen fuͤhren/ oder gar wie
ein Stock und Block heben und legen: Gewohnens auch durch ſtaͤte Fuͤlle-
rey/ daß ſie ſolche unartige mores, Weiß und Geberden/ auch wan ſie nuͤchtern
ſeyn/ an ſich behalten/ drein ſehen und ſich ſtellen als ob ſie immerdar voll waͤ-
ren. GOttes Ordnung iſt/ daß ein jeder fleiſſig verrichte/ was ihm in ſeinem
Beruff zu verrichten obliget/ darzu ſeyn die Trunckenegantz untuͤchtig/ und
wann ſie gleich nuͤchtern werden/ bleiben ſie doch fanl/ verdroſſen/ ſaumſelig/
fahrlaͤſſig und ungeſchickt; Und je hoͤher der Stand und Beruff iſt/ je mehr
kan auch alsdann durch Fuͤllerey verfaumt/ verwarloſet und vergeben were
den. Die Trunckenheit iſt:
IV. Ein hoch-ſchaͤdlich Laſter. Die Trunckenbold ſeyn anderen
ſchaͤdlich/ in dem ſie junge Hertzen und ihre eigene Kinder aͤrgeren/ daß ſie her-
nach meinen die Trunckenheit ſey ſo groſſe Suͤnd nicht; Deßgleichen durch
ihren ſchaͤndtlichen Mißbrauch der edlen Gaben Gottes/ verurſachen ſie Miß-
gewaͤchs und Theurung/ daß GOtt der HERR ihnen und andern den
Moſt und Wein vor dem Maul hinweg nimmt. Joel. 1. Seyn auch offt
wegen der Trunckenheit etlicher/ gantze Staͤtt/ Laͤnder und Voͤlcker geſtraf-
fet worden. Abſonderlich aber ſeyn die volle Saͤu ihnen ſelbſten am aller-
ſchaͤdlichſten/ wie deßhalben der Prophet Eſaias das Wehe uͤber ſie ſchreyt:
Wehe denen/ die deß Morgens fruͤe auf ſind/ deß Sauffens ſich zu befleiſſigen/
und ſitzen biß in die Nacht/ daß ſie der Wein erhitzt! Wehe denen/ ſo Hel-
den ſind Wein zu ſauffen und Krieger in Fuͤllerey. c. 5. Schaͤdlich ſeyn ſie
ihnen ſelbſt ſo viel das Geiſtliche belangt/ dann ſie beſchweren damit ihr Hertz
und Seel. Luc. 21. Sie koͤnnen nicht betten/ verlieren GOttes Gnad/ und
der H. Geiſt weicht von ihnen. Weißh. 1. Wir Menſchen/ die wir doch boͤß
ſeyn/ ſeyn nicht gern um volle Leut/ fliehens wo wir koͤnnen/ wie ſolte
nicht der fromme GOtt im Himmel und ſeine H. Engel ein Abſcheuen ab ſol-
chen vollen Zapffen haben/ der H. Ambroſius ſagt recht/ die Trunckenbold ſeyen
GOtt ein Greuel/ den Engeln ein Abſcheu/ den Menſchen ein Gelaͤchter/ und
den Teufeln ein Spott. Der H. Apoſtel Paulus thut ſie gar in Bann/
ſchlieſſet ſie auß der Chriſtlichen Kirchen auß/ und ſagt: So jemand iſt/ der
ſich laͤſſt einen Bruder oder Chriſten nennen/ und iſt ein Trunckenbold/ mit
demſelben ſolt ihr auch nicht eſſen/ 1. Cor. 5. Schaͤdlich ſeyn ſie ihnen ſelbſt/
ſo viel das Zeitliche und Leibliche anlanget/ dann wann man deß Weins zu
viel trinckt/ ſo bringet er das Hertzeleid/ Syr. 31. Schaden thun ſie ihnen
ſelbſt an ihrem Gemuͤt/ ſie verſauffen ihr Gedaͤchtnuͤß/ und machen ſich ſelbſt
in ihrem Hirn toll/ Hoſ. 4. Der Wein macht loſe Leute/ und ſtarck Ge-
traͤnck/
Geiſtlich.
Ebrioſus
confundit
naturam, a-
mittit grati-
am, perdit
gloriam,
incurrit
damnatio-
nem æter-
nam Chry-
ſoſt. hom. 1.
ad pop. An-
tiochen. T.
4 p. 327. B.
Leiblich.
Gemuͤth
Aug. Ebrie-
tas aufert
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