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Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.

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Vom Meineyd.
Es strafft sie auch GOtt der HErr selbsten/ mit einem bösen Gewissen/ daß sie
kein fröliche Stund haben/ melancolisiren/ biß sie verzweifflen/ und ihnen offt
selbst das Leben nemmen; Schickt ihnen den Fluch/ Zachar. 5. Wie Käyser
Sigmund kein Glück und Stern mehr gehabt/ nachdem er Johann Hussen
das zugesagte Gleid gebrochen. Straffts an Leib und Leben/ wie es Rudol-
pho Hertzogen in Schwaben ergangen/ der sich Bapst Hildebranden verfüh-
ren ließ/ daß er von Käyser Heinrichen dem 4. abgefallen/ dem ward in einer
Schlacht bey Mörseburg sein rechte Hand abgehauen/ und da er drüber sein
Leben lassen muste/ zeiget er auf seinem Todbett/ den Stumpen seiner Hand
den anwesenden Fürsten und Bischöffen/ und sagt mit weinenden Augen und
betrübtem Hertzen: Sehet/ das ist die Hand damit ich dem Käyser Treu und
Glauben geschworen/ aber auf euer und deß Bapsts Verreitzung nicht gehal-
ten/ darum mich der gerechte GOtt gestrafft; Nemmet demnach an mir ein
Exempel/ und haltet euer Eyd und Pflicht besser/ als ich gethan habe. Man
hat auch Exempel/ daß manchmal die Meineydigen/ verstummet/ verblindet/
verlahmet/ von Sinnen kommen/ die Finger erstarret/ die Hand verschwartzet/
die Finger seyn unverfaulet im Grab ligen blieben/ manche seyn erstickt/ vom
Donner erschlagen/ viel gar leibhafftig vom Teufel hinweg geführet worden;
Die Zeit leidets nicht solches alles umständlich zu erzehlen.

Und das ist nun das 21. Laster/ so eigentlich wider GOtt den HErrnSumma.
laufft und streitet/ nemlich der Meineyd/ da wir gehört/ daß weil der Meineyd
ein so hoch verbotten/ so hochgefährlich und hochschädlich Laster ist/ so soll ein
jeder Christ sich davor hüten/ laut unsers Texts/ Matth. 5.

Gebrauch dieser Lehr.

I. WArnung/ daß auch unter uns ein jeder an seinem Ort sich vorI.
Warnung
vor viel
Schwören/

diesem hoch-verbottenen/ hoch-gefährlichen und hoch-schädlichen
Laster deß Meineyds hüte/ es geschehe auch mit was Intention
und Meinung/ oder zu was Ende und Ursach es immer seyn
möge. Viel Eyd-schwörens und Angelobens ist das gantze Jahr bey Hohen
und Nidern/ es schwöret mancher Regent/ Richter und Beamtete einen leib-
lichen Eyd zu GOtt/ er wolle dem Kleinen wie dem Grossen/ dem Armen wie
dem Reichen nach aller Billichkeit Recht sprechen/ keine Neuerung einfüh-
ren/ niemand wider Recht beschweren/ einen jeden bey seinen Immunitäten
und Gerechtigkeiten schützen und schirmen: Da seyn geschworne Medici, ge-
schworne Notarii und Advocaten/ geschworne Herren-Diener/ die Theils
viel/ Theils auch wenig zu verwalten haben/ es seyn geschworne Meister/ ge-
schworne Pfleger/ so theuer geschworne Heb-Ammen/ geschworne Käuflerin-
nen/ die alle und andere mehr/ weidlich auf ihre Eyde pochen/ Trotz daß ihnen

einer
D d 3

Vom Meineyd.
Es ſtrafft ſie auch GOtt der HErꝛ ſelbſten/ mit einem boͤſen Gewiſſen/ daß ſie
kein froͤliche Stund haben/ melancoliſiren/ biß ſie verzweifflen/ und ihnen offt
ſelbſt das Leben nemmen; Schickt ihnen den Fluch/ Zachar. 5. Wie Kaͤyſer
Sigmund kein Gluͤck und Stern mehr gehabt/ nachdem er Johann Huſſen
das zugeſagte Gleid gebrochen. Straffts an Leib und Leben/ wie es Rudol-
pho Hertzogen in Schwaben ergangen/ der ſich Bapſt Hildebranden verfuͤh-
ren ließ/ daß er von Kaͤyſer Heinrichen dem 4. abgefallen/ dem ward in einer
Schlacht bey Moͤrſeburg ſein rechte Hand abgehauen/ und da er druͤber ſein
Leben laſſen muſte/ zeiget er auf ſeinem Todbett/ den Stumpen ſeiner Hand
den anweſenden Fuͤrſten und Biſchoͤffen/ und ſagt mit weinenden Augen und
betruͤbtem Hertzen: Sehet/ das iſt die Hand damit ich dem Kaͤyſer Treu und
Glauben geſchworen/ aber auf euer und deß Bapſts Verreitzung nicht gehal-
ten/ darum mich der gerechte GOtt geſtrafft; Nemmet demnach an mir ein
Exempel/ und haltet euer Eyd und Pflicht beſſer/ als ich gethan habe. Man
hat auch Exempel/ daß manchmal die Meineydigen/ verſtummet/ verblindet/
verlahmet/ von Sinnen kommen/ die Finger erſtarꝛet/ die Hand verſchwartzet/
die Finger ſeyn unverfaulet im Grab ligen blieben/ manche ſeyn erſtickt/ vom
Donner erſchlagen/ viel gar leibhafftig vom Teufel hinweg gefuͤhret worden;
Die Zeit leidets nicht ſolches alles umſtaͤndlich zu erzehlen.

Und das iſt nun das 21. Laſter/ ſo eigentlich wider GOtt den HErꝛnSumma.
laufft und ſtreitet/ nemlich der Meineyd/ da wir gehoͤrt/ daß weil der Meineyd
ein ſo hoch verbotten/ ſo hochgefaͤhrlich und hochſchaͤdlich Laſter iſt/ ſo ſoll ein
jeder Chriſt ſich davor huͤten/ laut unſers Texts/ Matth. 5.

Gebrauch dieſer Lehr.

I. WArnung/ daß auch unter uns ein jeder an ſeinem Ort ſich vorI.
Warnung
vor viel
Schwoͤren/

dieſem hoch-verbottenen/ hoch-gefaͤhrlichen und hoch-ſchaͤdlichen
Laſter deß Meineyds huͤte/ es geſchehe auch mit was Intention
und Meinung/ oder zu was Ende und Urſach es immer ſeyn
moͤge. Viel Eyd-ſchwoͤrens und Angelobens iſt das gantze Jahr bey Hohen
und Nidern/ es ſchwoͤret mancher Regent/ Richter und Beamtete einen leib-
lichen Eyd zu GOtt/ er wolle dem Kleinen wie dem Groſſen/ dem Armen wie
dem Reichen nach aller Billichkeit Recht ſprechen/ keine Neuerung einfuͤh-
ren/ niemand wider Recht beſchweren/ einen jeden bey ſeinen Immunitaͤten
und Gerechtigkeiten ſchuͤtzen und ſchirmen: Da ſeyn geſchworne Medici, ge-
ſchworne Notarii und Advocaten/ geſchworne Herren-Diener/ die Theils
viel/ Theils auch wenig zu verwalten haben/ es ſeyn geſchworne Meiſter/ ge-
ſchworne Pfleger/ ſo theuer geſchworne Heb-Ammen/ geſchworne Kaͤuflerin-
nen/ die alle und andere mehr/ weidlich auf ihre Eyde pochen/ Trotz daß ihnen

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[213/0283] Vom Meineyd. Es ſtrafft ſie auch GOtt der HErꝛ ſelbſten/ mit einem boͤſen Gewiſſen/ daß ſie kein froͤliche Stund haben/ melancoliſiren/ biß ſie verzweifflen/ und ihnen offt ſelbſt das Leben nemmen; Schickt ihnen den Fluch/ Zachar. 5. Wie Kaͤyſer Sigmund kein Gluͤck und Stern mehr gehabt/ nachdem er Johann Huſſen das zugeſagte Gleid gebrochen. Straffts an Leib und Leben/ wie es Rudol- pho Hertzogen in Schwaben ergangen/ der ſich Bapſt Hildebranden verfuͤh- ren ließ/ daß er von Kaͤyſer Heinrichen dem 4. abgefallen/ dem ward in einer Schlacht bey Moͤrſeburg ſein rechte Hand abgehauen/ und da er druͤber ſein Leben laſſen muſte/ zeiget er auf ſeinem Todbett/ den Stumpen ſeiner Hand den anweſenden Fuͤrſten und Biſchoͤffen/ und ſagt mit weinenden Augen und betruͤbtem Hertzen: Sehet/ das iſt die Hand damit ich dem Kaͤyſer Treu und Glauben geſchworen/ aber auf euer und deß Bapſts Verreitzung nicht gehal- ten/ darum mich der gerechte GOtt geſtrafft; Nemmet demnach an mir ein Exempel/ und haltet euer Eyd und Pflicht beſſer/ als ich gethan habe. Man hat auch Exempel/ daß manchmal die Meineydigen/ verſtummet/ verblindet/ verlahmet/ von Sinnen kommen/ die Finger erſtarꝛet/ die Hand verſchwartzet/ die Finger ſeyn unverfaulet im Grab ligen blieben/ manche ſeyn erſtickt/ vom Donner erſchlagen/ viel gar leibhafftig vom Teufel hinweg gefuͤhret worden; Die Zeit leidets nicht ſolches alles umſtaͤndlich zu erzehlen. Und das iſt nun das 21. Laſter/ ſo eigentlich wider GOtt den HErꝛn laufft und ſtreitet/ nemlich der Meineyd/ da wir gehoͤrt/ daß weil der Meineyd ein ſo hoch verbotten/ ſo hochgefaͤhrlich und hochſchaͤdlich Laſter iſt/ ſo ſoll ein jeder Chriſt ſich davor huͤten/ laut unſers Texts/ Matth. 5. Summa. Gebrauch dieſer Lehr. I. WArnung/ daß auch unter uns ein jeder an ſeinem Ort ſich vor dieſem hoch-verbottenen/ hoch-gefaͤhrlichen und hoch-ſchaͤdlichen Laſter deß Meineyds huͤte/ es geſchehe auch mit was Intention und Meinung/ oder zu was Ende und Urſach es immer ſeyn moͤge. Viel Eyd-ſchwoͤrens und Angelobens iſt das gantze Jahr bey Hohen und Nidern/ es ſchwoͤret mancher Regent/ Richter und Beamtete einen leib- lichen Eyd zu GOtt/ er wolle dem Kleinen wie dem Groſſen/ dem Armen wie dem Reichen nach aller Billichkeit Recht ſprechen/ keine Neuerung einfuͤh- ren/ niemand wider Recht beſchweren/ einen jeden bey ſeinen Immunitaͤten und Gerechtigkeiten ſchuͤtzen und ſchirmen: Da ſeyn geſchworne Medici, ge- ſchworne Notarii und Advocaten/ geſchworne Herren-Diener/ die Theils viel/ Theils auch wenig zu verwalten haben/ es ſeyn geſchworne Meiſter/ ge- ſchworne Pfleger/ ſo theuer geſchworne Heb-Ammen/ geſchworne Kaͤuflerin- nen/ die alle und andere mehr/ weidlich auf ihre Eyde pochen/ Trotz daß ihnen einer I. Warnung vor viel Schwoͤren/ D d 3

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Zitationshilfe: Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681. , S. 213. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bauller_lasterspiegel_1681/283>, abgerufen am 22.11.2024.