Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681.von der Eygenen Raach. ihn lassen außgraben/ einem Aufrührer gebühre kein so stattlich Begräbnus/wolte er doch keine Rach an ihm üben/ sondern sagt: O liebe Räth/ lasst ihn li- gen/ ich wolt daß alle meine Feind so herrlich begraben wären. An solchen Ex-Mich[unleserliches Material - 1 Zeichen fehlt] Sachs: Käyser- Chronic. part. 3. fol. 213. 2. 3. Sen. cpist. 95. lib. 14. p. 223. emplen sihestu/ daß es kein unmöglich Ding ist/ sich vor Rachgier zu hüten. Ja/ sprichstu/ es ist aber ein edel/ lieblich D[i]ng/ wann man sich selber rächet. Antwort. Was solts ein edel Ding seyn/ ein schröcklicher Greuel ists/ deß Teu- fels Arbeit ists/ der hat sein Lustdaran/ und lehret dich du sollest dich rächen. GOtt der HErr aber verbeut es dir/ und sagt: Die Rach ist mein/ nicht dein/ Jch will vergelten. Was? sagt ein anderer/ soll man sich dann gantz und gar nicht rächen/ soll einer nur so still schweigen/ und alles über sich ergehen las- sen? Antwort. Wer das thun kan/ ja/ der thut am aller besten/ Injuriarum re- medium estoblivio, sagt Seneca, das ist/ die Vergessenheit ist die beste Artz- ney wider alle Unbilligkeiten. Wir seyn Christen/ die insilentio & spe, mit still seyn und hoffen/ in Gedult/ Gewalt und Unrecht sollen erleiden. Esa. 30. Sollen alles zum besten aufnemmen und außlegen/ sollen von der Gegenwöhr abstehen/ und nicht gleich unserm Widersacher begehren den Kopff abzureissen/ wie dorten Abisai dem Simei. 2. Sam 16. Aber mit Wolthat sollen wir uns rächen/ wie Paulus sagt: So deinen Feind hungert/ so speise ihn/ dürstet ihn/ so träncke ihn/ laß dich nicht das böse überwinden/ sondern überwinde das böse mit gutem. Rom. 12. Wer das nicht kan/ der mag den Weg deß Rechtens ge- brauchen/ und es der Gebühr bey der Obrigkeit anbringen/ die lasse er rächen/ das übrig befehle er GOtt/ wie Jeremias sagt: HErr laß mich deine Rach an ihnen sehen/ denn ich hab dir meine Sach befohlen. c. 20. Und Zacharias/ der Sohn Jojadä deß Priesters/ da er gesteiniget wurde/ sprach: Der HErr wirds sehen und suchen. 2. Chron. 24. II. Vermahnung/ daß wir uns der Sanfftmuth und Gelindig-II. wie T t t t t t 2
von der Eygenen Raach. ihn laſſen außgraben/ einem Aufruͤhrer gebuͤhre kein ſo ſtattlich Begraͤbnus/wolte er doch keine Rach an ihm uͤben/ ſondern ſagt: O liebe Raͤth/ laſſt ihn li- gen/ ich wolt daß alle meine Feind ſo herꝛlich begraben waͤren. An ſolchen Ex-Mich[unleserliches Material – 1 Zeichen fehlt] Sachs: Kaͤyſer- Chronic. part. 3. fol. 213. 2. 3. Sen. cpiſt. 95. lib. 14. p. 223. emplen ſiheſtu/ daß es kein unmoͤglich Ding iſt/ ſich vor Rachgier zu huͤten. Ja/ ſprichſtu/ es iſt aber ein edel/ lieblich D[i]ng/ wann man ſich ſelber raͤchet. Antwort. Was ſolts ein edel Ding ſeyn/ ein ſchroͤcklicher Greuel iſts/ deß Teu- fels Arbeit iſts/ der hat ſein Luſtdaran/ und lehret dich du ſolleſt dich raͤchen. GOtt der HErꝛ aber verbeut es dir/ und ſagt: Die Rach iſt mein/ nicht dein/ Jch will vergelten. Was? ſagt ein anderer/ ſoll man ſich dann gantz und gar nicht raͤchen/ ſoll einer nur ſo ſtill ſchweigen/ und alles uͤber ſich ergehen laſ- ſen? Antwort. Wer das thun kan/ ja/ der thut am aller beſten/ Injuriarum re- medium eſtoblivio, ſagt Seneca, das iſt/ die Vergeſſenheit iſt die beſte Artz- ney wider alle Unbilligkeiten. Wir ſeyn Chriſten/ die inſilentio & ſpe, mit ſtill ſeyn und hoffen/ in Gedult/ Gewalt und Unrecht ſollen erleiden. Eſa. 30. Sollen alles zum beſten aufnemmen und außlegen/ ſollen von der Gegenwoͤhr abſtehen/ und nicht gleich unſerm Widerſacher begehren den Kopff abzureiſſen/ wie dorten Abiſai dem Simei. 2. Sam 16. Aber mit Wolthat ſollen wir uns raͤchen/ wie Paulus ſagt: So deinen Feind hungert/ ſo ſpeiſe ihn/ duͤrſtet ihn/ ſo traͤncke ihn/ laß dich nicht das boͤſe uͤberwinden/ ſondern uͤberwinde das boͤſe mit gutem. Rom. 12. Wer das nicht kan/ der mag den Weg deß Rechtens ge- brauchen/ und es der Gebuͤhr bey der Obrigkeit anbringen/ die laſſe er raͤchen/ das uͤbrig befehle er GOtt/ wie Jeremias ſagt: HErꝛ laß mich deine Rach an ihnen ſehen/ denn ich hab dir meine Sach befohlen. c. 20. Und Zacharias/ der Sohn Jojadaͤ deß Prieſters/ da er geſteiniget wurde/ ſprach: Der HErꝛ wirds ſehen und ſuchen. 2. Chron. 24. II. Vermahnung/ daß wir uns der Sanfftmuth und Gelindig-II. wie T t t t t t 2
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von der Eygenen Raach.
ihn laſſen außgraben/ einem Aufruͤhrer gebuͤhre kein ſo ſtattlich Begraͤbnus/
wolte er doch keine Rach an ihm uͤben/ ſondern ſagt: O liebe Raͤth/ laſſt ihn li-
gen/ ich wolt daß alle meine Feind ſo herꝛlich begraben waͤren. An ſolchen Ex-
emplen ſiheſtu/ daß es kein unmoͤglich Ding iſt/ ſich vor Rachgier zu huͤten.
Ja/ ſprichſtu/ es iſt aber ein edel/ lieblich Ding/ wann man ſich ſelber raͤchet.
Antwort. Was ſolts ein edel Ding ſeyn/ ein ſchroͤcklicher Greuel iſts/ deß Teu-
fels Arbeit iſts/ der hat ſein Luſtdaran/ und lehret dich du ſolleſt dich raͤchen.
GOtt der HErꝛ aber verbeut es dir/ und ſagt: Die Rach iſt mein/ nicht dein/
Jch will vergelten. Was? ſagt ein anderer/ ſoll man ſich dann gantz und
gar nicht raͤchen/ ſoll einer nur ſo ſtill ſchweigen/ und alles uͤber ſich ergehen laſ-
ſen? Antwort. Wer das thun kan/ ja/ der thut am aller beſten/ Injuriarum re-
medium eſtoblivio, ſagt Seneca, das iſt/ die Vergeſſenheit iſt die beſte Artz-
ney wider alle Unbilligkeiten. Wir ſeyn Chriſten/ die inſilentio & ſpe, mit
ſtill ſeyn und hoffen/ in Gedult/ Gewalt und Unrecht ſollen erleiden. Eſa. 30.
Sollen alles zum beſten aufnemmen und außlegen/ ſollen von der Gegenwoͤhr
abſtehen/ und nicht gleich unſerm Widerſacher begehren den Kopff abzureiſſen/
wie dorten Abiſai dem Simei. 2. Sam 16. Aber mit Wolthat ſollen wir uns
raͤchen/ wie Paulus ſagt: So deinen Feind hungert/ ſo ſpeiſe ihn/ duͤrſtet ihn/
ſo traͤncke ihn/ laß dich nicht das boͤſe uͤberwinden/ ſondern uͤberwinde das boͤſe
mit gutem. Rom. 12. Wer das nicht kan/ der mag den Weg deß Rechtens ge-
brauchen/ und es der Gebuͤhr bey der Obrigkeit anbringen/ die laſſe er raͤchen/
das uͤbrig befehle er GOtt/ wie Jeremias ſagt: HErꝛ laß mich deine Rach
an ihnen ſehen/ denn ich hab dir meine Sach befohlen. c. 20. Und Zacharias/
der Sohn Jojadaͤ deß Prieſters/ da er geſteiniget wurde/ ſprach: Der HErꝛ
wirds ſehen und ſuchen. 2. Chron. 24.
Mich_
Sachs:
Kaͤyſer-
Chronic.
part. 3. fol.
213.
2.
3.
Sen. cpiſt.
95. lib. 14. p.
223.
II. Vermahnung/ daß wir uns der Sanfftmuth und Gelindig-
keit/ der Gedult und Beſcheidenheit gegen unſerm Naͤchſten befleiſſigen/ wie
Paulus ſagt: Wandelt wie ſichs gebuͤhrt eurem Beruff/ darinnen ihr beruf-
fen ſeyd/ mit aller Demuth und Sanfftmuth und Gedult/ und vertraget einer
den andern in der Liebe. Epheſ. 4. Das iſt ein loͤblich Werck und ein hohe
Großmuͤthigkeit/ ſich raͤchen koͤnnen/ aber nicht raͤchen wollen/ wie Salomo
ſagt: Ein Gedultiger iſt beſſer denn ein Starcker/ und der ſeines Muths Herꝛ
iſt/ der ſeine eigene Begierden zwingen und uͤberwinden kan/ iſt beſſer denn der
Staͤtt gewinnet. Spruͤchw. 16. Und damit wir hiezu gelangen/ der Rach-
gier aber abkommen/ ſollen wir die erklaͤrte Wort S. Pauli/ und die darauß
beygebrachte Urſachen/ allezeit wol erwegen/ ſollen unſerem eigenen Zorn nicht
Raum geben noch folgen/ ſollen die aufſteigende Begierd der Rach nicht gleich
in der erſten furi vollziehen/ ſondern auffſchieben und zuruck halten/ ſo wird ſich
ſolche Rachgier nach und nach geſetzen/ daß wir uns eines beſſern beſinnen
werden; Sollen auch nicht ſo gleich um Rach ſchreien wider den Naͤchſten/
wie
II.
Vermah-
nung/
zur Sanfft-
muth.
Mittel dar-
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2.
3.
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Zitationshilfe: | Bauller, Johann Jacob: Hell-Polirter Laster-Spiegel. Ulm, 1681. , S. 1067. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/bauller_lasterspiegel_1681/1137>, abgerufen am 16.07.2024. |