Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.wie auch einigen anderen Medicis, die von den Theologen verworffen worden. [Spaltenumbruch]
JahrMDC. biß MDCC.spitzfündigen worte/ die zu behauptung derer meinungen erfunden sind. Da sie gleichwol dem worte GOTTes nicht glauben/ sondern sich lieber auff läppi- sche meinungen und aberglauben der menschen verlassen/ die doch keine weiß- heit zum grunde haben. Die Platonicos habe ich ein klein wenig besser befunden/ weil sie nicht so arrogant gewesen/ und et- was höhers gemercket haben. 54. Woferne ich aber nur einigen auszug von der gleichheit und ge- mein- schafft der güter. 55. Zum exempel in gedachtem tractat cap. ehren-stel- len und dem vor- zug. 56. Auff gleichen schlag discurirt er auch 57. Wenn wir nun diese bisher angeführteSeine daran
wie auch einigen anderen Medicis, die von den Theologen verworffen worden. [Spaltenumbruch]
JahrMDC. biß MDCC.ſpitzfuͤndigen wortē/ die zu behauptung derer meinungen erfunden ſind. Da ſie gleichwol dem worte GOTTes nicht glauben/ ſondern ſich lieber auff laͤppi- ſche meinungen und aberglauben der menſchen verlaſſen/ die doch keine weiß- heit zum grunde haben. Die Platonicos habe ich ein klein wenig beſſer befunden/ weil ſie nicht ſo arrogant geweſen/ und et- was hoͤhers gemercket haben. 54. Woferne ich aber nur einigen auszug von der gleichheit und ge- mein- ſchafft der guͤter. 55. Zum exempel in gedachtem tractat cap. ehren-ſtel- len und dem vor- zug. 56. Auff gleichen ſchlag diſcurirt er auch 57. Wenn wir nun dieſe bisher angefuͤhrteSeine daran
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <p> <pb facs="#f0099" n="87"/> <fw place="top" type="header">wie auch einigen anderen <hi rendition="#aq">Medicis,</hi> die von den <hi rendition="#aq">Theolog</hi>en verworffen worden.</fw><lb/> <cb/> <note place="left">Jahr<lb/><hi rendition="#aq">MDC.</hi><lb/> biß<lb/><hi rendition="#aq">MDCC.</hi></note> <hi rendition="#fr">ſpitzfuͤndigen wortē/ die zu behauptung<lb/> derer meinungen erfunden ſind. Da ſie<lb/> gleichwol dem worte GOTTes nicht<lb/> glauben/ ſondern ſich lieber auff laͤppi-<lb/> ſche meinungen und aberglauben der<lb/> menſchen verlaſſen/ die doch keine weiß-<lb/> heit zum grunde haben. Die</hi> <hi rendition="#aq">Platonicos</hi><lb/> <hi rendition="#fr">habe ich ein klein wenig beſſer befunden/<lb/> weil ſie nicht ſo</hi> <hi rendition="#aq">arrogant</hi> <hi rendition="#fr">geweſen/ und et-<lb/> was hoͤhers gemercket haben.</hi> </p><lb/> <p>54. Woferne ich aber nur einigen auszug<lb/> aus ſeinen tieffen <hi rendition="#aq">meditationibus</hi> uͤber alle theile<lb/> der wahren weißheit machen wolte/ wuͤrde der<lb/> raum viel zu enge ſeyn/ zumahl ſein vortrag<lb/> durchgehends ſo <hi rendition="#aq">nervos</hi> und gruͤndlich abge-<lb/> faſſet iſt/ daß keine oder wenig worte vergeblich<lb/> geſetzet ſind. Er hat in den gedachten ſchrifften<lb/> faſt alle <hi rendition="#aq">diſciplin</hi>en und wiſſenſchafften durch-<lb/> gegangen und <hi rendition="#aq">emendi</hi>rt/ zugeſchweigen/ was<lb/> er in der <hi rendition="#aq">Theologi</hi>e erinnert/ da er meiſtens ϰαθ̕<lb/> ἀν<gap reason="fm" unit="chars"/>ωπον wider die gemeinen lehren derer ſchul-<lb/><hi rendition="#aq">theolog</hi>en aus ihren eigenen <hi rendition="#aq">Principiis</hi> und<lb/> zeugniſſen <hi rendition="#aq">diſputi</hi>rt. 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Allein er hat doch hin und wieder<lb/> ſolche <hi rendition="#aq">principia</hi> von der menſchlichen <hi rendition="#aq">ſociet</hi>aͤt/<lb/> gleichheit und gemeinſchafft beygebracht/ die<lb/> denen heidniſchen welt-klugen unmoͤglich an-<lb/> ſtehen koͤnnen.</p><lb/> <note place="left">Vortrag<lb/> von der<lb/> gleichheit<lb/> und ge-<lb/> mein-<lb/> ſchafft der<lb/> guͤter.</note> <p>55. 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Wenn wir<lb/> aber alle nach Chriſti rath in der ge-<lb/> meinſchafft lebten/ und die Obrigkeit<lb/> alle bedienungen/ arbeiten und kuͤnſte<lb/> einem jeden nach ſeiner natuͤr lichen ge-<lb/> ſchickligkeit außtheilte/ oder auch die<lb/> guͤter alle dem regiment zukaͤmen/ dar-<lb/> auß man gleiche eintheilung nach ver-<lb/> dienſt machte/ damit die kinder derer<lb/><cb/> wolverdienten leute/ wenn ſie uͤbel leb-</hi><note place="right">Jahr<lb/><hi rendition="#aq">MDC.</hi><lb/> biß<lb/><hi rendition="#aq">MDCC.</hi></note><lb/><hi rendition="#fr">ten/ die vaͤterlichen guͤter nicht alſo ver-<lb/> ſchluͤngen/ und das gemeine weſen mit<lb/> ihren exempeln/ worten und wercken<lb/> verderbten; alsdenn wuͤrden wir wol<lb/> leben/ und den reichthum nicht lieber<lb/> haben als Gott/ auch dieſes leben auff<lb/> ein beſſeres</hi> <hi rendition="#aq">applici</hi><hi rendition="#fr">ren. 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Auff gleichen ſchlag <hi rendition="#aq">diſcuri</hi>rt er auch<lb/> daſelbſt von der gleichheit <hi rendition="#aq">p.</hi> 112. <hi rendition="#fr">als Chri-<lb/> ſtus befahl/ daß deꝛ groͤſſere ſoll ſeyn wie<lb/> der diener/ und daß wir nicht wie die<lb/> Heiden herrſchen/ ſondern als bruͤder<lb/> einander dienen ſollen; wolte er alle<lb/> hoffarth auff heben/ und alle</hi> <hi rendition="#aq">materie</hi> <hi rendition="#fr">der<lb/> ſtraff-gerechtigkeit. Denn dieſe findet<lb/> nicht ſtatt/ wo die liebe herrſchet als ein<lb/> hauß-vater in der</hi> <hi rendition="#aq">familie.</hi> <hi rendition="#fr">Mangelt<lb/> aber dieſe/ ſo iſt das ſtraffen noͤthig. Hin-<lb/> gegen bringet die liebe das regierende<lb/> geſetz und diejenige gerechtigkeit mit<lb/> ſich/ ſo die verrichtungen/ arbeit/ guͤ-<lb/> ter/ huͤlffe und dienſte unteꝛeinander aus-<lb/> theilet/ dadurch alle glieder mit einan-<lb/> der leiden/ und ſich freuen/ und einander<lb/> dienen. Gleichwie es vor dieſem unter<lb/> der Cleriſey geweſen/ und annoch unter<lb/> vielen orden der heiligen</hi> <hi rendition="#aq">famili</hi><hi rendition="#fr">en CHri-<lb/> ſti. Wiewol auch die ſtraffgerechtig-<lb/> keit uͤberall im ſchwange gehet/ indem<lb/> einer des andern ſuͤnden nicht traͤget/<lb/> und dieſe auch offt allzugroß/ und uner-<lb/> traͤglich ſeyn/ weil ſie die liebe auffhe-<lb/> ben als den grund der heiligen</hi> <hi rendition="#aq">Republic.</hi></p><lb/> <p>57. Wenn wir nun dieſe bisher angefuͤhrte<note place="right">Seine<lb/> verfol-<lb/> gung.</note><lb/> erklaͤrungen <hi rendition="#aq">Campanellæ</hi> anſehen/ mag man<lb/> leichturtheilen/ was er bey der welt/ und ſonder-<lb/> lich bey der Cleriſey mit ſeinen ſchrifften verdie-<lb/> net haben muͤſſe/ nemlich nichts als feindſchafft<lb/> und verfolgung. 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wie auch einigen anderen Medicis, die von den Theologen verworffen worden.
ſpitzfuͤndigen wortē/ die zu behauptung
derer meinungen erfunden ſind. Da ſie
gleichwol dem worte GOTTes nicht
glauben/ ſondern ſich lieber auff laͤppi-
ſche meinungen und aberglauben der
menſchen verlaſſen/ die doch keine weiß-
heit zum grunde haben. Die Platonicos
habe ich ein klein wenig beſſer befunden/
weil ſie nicht ſo arrogant geweſen/ und et-
was hoͤhers gemercket haben.
Jahr
MDC.
biß
MDCC.
54. Woferne ich aber nur einigen auszug
aus ſeinen tieffen meditationibus uͤber alle theile
der wahren weißheit machen wolte/ wuͤrde der
raum viel zu enge ſeyn/ zumahl ſein vortrag
durchgehends ſo nervos und gruͤndlich abge-
faſſet iſt/ daß keine oder wenig worte vergeblich
geſetzet ſind. Er hat in den gedachten ſchrifften
faſt alle diſciplinen und wiſſenſchafften durch-
gegangen und emendirt/ zugeſchweigen/ was
er in der Theologie erinnert/ da er meiſtens ϰαθ̕
ἀν_ ωπον wider die gemeinen lehren derer ſchul-
theologen aus ihren eigenen Principiis und
zeugniſſen diſputirt. Welcher geſtalt er ſich
auch bey der erkanten gegenwaͤrtigen allgemei-
nen verderbnis mit der hoffnung einer kunffti-
gen beſſerung uñ der wahrhaftigen offenbarung
GOttes und CHriſti getroͤſtet habe/ iſt aus
ſeinen ſchrifften in dem Nube Teſtium D. Jo-
hann Wilhelm Peterſen L. III. p. 63, zu ſe-
hen. So wenig nun als die Theologi und
Philoſphi mit ihm zu frieden geweſen/ haben
auch die Politici gar viel an ihm getadelt.
Zwar haben dieſelben/ und darunter Herman-
nus Conringius in der vorrede uͤber die edition
des Machiavelli Campanellam deswegen ſehr
geruͤhmet/ daß er die principia des Machiavelli
gewaltig umgeſtoſſen/ deswegen ihn auch
Conring ingenio & judicio acerrimum titulirt;
Und Schurtzfleiſchius ſetzet in einem Collegio
Manuſcripto: Neſcio, utrum quis doctior hoc
fuerit, dabey er ihm doch allzugroſſe ſubtilitaͤt
beymiſſet. Allein er hat doch hin und wieder
ſolche principia von der menſchlichen ſocietaͤt/
gleichheit und gemeinſchafft beygebracht/ die
denen heidniſchen welt-klugen unmoͤglich an-
ſtehen koͤnnen.
Seinlob
bey den
Politicis.
55. Zum exempel in gedachtem tractat cap.
X. p. 3. ſchreibet er alſo: Wenn niemand
ſchaͤtze ſammlete/ ſo waͤren wiꝛ alle reich/
und das gemeine weſen haͤtte vor alle
guͤter gnug; weil aber die menſchliche
guͤter unter wenige maͤchtige und rei-
che getheilet ſeyn/ ſo druͤcket die armuth
alle die uͤbrigen/ da werden denn die ar-
men gemeiniglich leichtſinnig/ aufruͤh-
riſch/ hinterliſtig/ meineydig/ diebe und
ſchmeichler/ die reichen werden ſtoltz/
geitzig/ veꝛſchwenderiſch/ ſchwelgeriſch/
faul/ unzuͤchtig/ ſchmaͤhſuͤchtig und ty-
ranniſch. Daher iſt das gemeine weſen
voller elend und alles uͤbels. Wenn wir
aber alle nach Chriſti rath in der ge-
meinſchafft lebten/ und die Obrigkeit
alle bedienungen/ arbeiten und kuͤnſte
einem jeden nach ſeiner natuͤr lichen ge-
ſchickligkeit außtheilte/ oder auch die
guͤter alle dem regiment zukaͤmen/ dar-
auß man gleiche eintheilung nach ver-
dienſt machte/ damit die kinder derer
wolverdienten leute/ wenn ſie uͤbel leb-
ten/ die vaͤterlichen guͤter nicht alſo ver-
ſchluͤngen/ und das gemeine weſen mit
ihren exempeln/ worten und wercken
verderbten; alsdenn wuͤrden wir wol
leben/ und den reichthum nicht lieber
haben als Gott/ auch dieſes leben auff
ein beſſeres appliciren. Und wenn gleich
noch ſuͤnden waͤren/ wie die Apoſtel be-
kennen/ ſo wuͤrden ſie doch das gemeine
weſen nicht verderben/ noch die liebe zu
Gott. Eben daſelbſt p. 116. klaget er auch/
daß man nach Ariſtotelis lehre die
gemeinſchafft der guͤter vor eine ketze-
rey hielte; nur weil Auguſtinus ſolche leute
unter die ketzer geſetzet/ und das Coneilium zu
Coſtnitz Johann Huſſen verdammet haͤtte/ daß
er geſagt/ die Pfaffen ſolten nichts eigenes beſi-
tzen. Dagegen ſagt er/ achte ich die ge-
meinſchafft des wegen vor ſchwer/ weil
es an der liebe mangelt; die liebe aber
wird mehr in der gemeinſchafft als in
der eigenheit vermehret ꝛc.
Jahr
MDC.
biß
MDCC.
56. Auff gleichen ſchlag diſcurirt er auch
daſelbſt von der gleichheit p. 112. als Chri-
ſtus befahl/ daß deꝛ groͤſſere ſoll ſeyn wie
der diener/ und daß wir nicht wie die
Heiden herrſchen/ ſondern als bruͤder
einander dienen ſollen; wolte er alle
hoffarth auff heben/ und alle materie der
ſtraff-gerechtigkeit. Denn dieſe findet
nicht ſtatt/ wo die liebe herrſchet als ein
hauß-vater in der familie. Mangelt
aber dieſe/ ſo iſt das ſtraffen noͤthig. Hin-
gegen bringet die liebe das regierende
geſetz und diejenige gerechtigkeit mit
ſich/ ſo die verrichtungen/ arbeit/ guͤ-
ter/ huͤlffe und dienſte unteꝛeinander aus-
theilet/ dadurch alle glieder mit einan-
der leiden/ und ſich freuen/ und einander
dienen. Gleichwie es vor dieſem unter
der Cleriſey geweſen/ und annoch unter
vielen orden der heiligen familien CHri-
ſti. Wiewol auch die ſtraffgerechtig-
keit uͤberall im ſchwange gehet/ indem
einer des andern ſuͤnden nicht traͤget/
und dieſe auch offt allzugroß/ und uner-
traͤglich ſeyn/ weil ſie die liebe auffhe-
ben als den grund der heiligen Republic.
57. Wenn wir nun dieſe bisher angefuͤhrte
erklaͤrungen Campanellæ anſehen/ mag man
leichturtheilen/ was er bey der welt/ und ſonder-
lich bey der Cleriſey mit ſeinen ſchrifften verdie-
net haben muͤſſe/ nemlich nichts als feindſchafft
und verfolgung. Geſtalt et auch bereits um
das jahr 1610. zu Neapoli von denen Spaniern
gefangen/ und in die inquiſition gezogen wor-
den. Einige wollen vorgeben/ es ſey des wegen
geſchehē/ weil er veꝛſchiedene geheime ſtaats-ma-
ximen entdecket haͤtte: andere aber ſetzen noch
dieſe urſache hinzu/ die auch wahrſcheinlicher iſt/
weil er den Ariſtotelem ſo ſehr herunter ge-
macht/ und damit die Schul-lehrer erzuͤrnet
haͤtte. Wie grauſam aber ſeine feinde ihn da-
mals tractiret/ hat er ſelbſt in ſeinen quæſtioni-
bus moralibus p. 8. folgender geſtalt beſchrie-
ben/ da er beweiſet/ kein menſch koͤnne beleidi-
get werden/ wo er nicht in das boͤſe willige:
Dieſes habe ich erfahren/ da ich 40. ſtun-
den lang an einem ſtrick hangen muſte/
daran
Seine
verfol-
gung.
Ausge-
ſtandene
inquiſiti-
on.
Und grau-
ſame mar-
ter.
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