Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgischer Streit mit dem Ministerio. [Spaltenumbruch]
niemand Gott sehen kan/ Hebr. 12. v. 14. Undeben daraus wird erkannt/ ob wir in ihm seyn und bleiben/ indem er uns auch von seinem H. Geist gegeben hat/ Joh. 4/13. es gilt ja auch nichtsin Christo Jesu als eine neue creatur gal. 5/15. welche/ wo sie nicht erfolget/ die schädliche und monstrofische mißgeburth der maul-chri- sten bringet/ deren die Christenheit jetzund so voll wimmelt/ wie solches der hocherleuchtete Joh. Arnd in dem sehr nützlichen und hoch- nothwendigen tractat, Informatorium Biblicum genannt/ welches anjetzo in den buchladen all- hier auffs neue feyl lieget/ gar herrlich und er- baulich nach der länge außführet; (c) ja wider alle die jenigen sprüche/ welche bezeugen/ daß das rechte wahre Christenthum/ so dem heuti- gem (ach leyder! allzugemeinem/ verdammli- chem) heuchel-und maul-christenthum gerade entgegen gesetzet wird/ etwas mehrers auff sich habe als der grosse hauffe ihm träumenläs- set/ und daß keiner ohne kämpssen/ ohne rin- gen/ keiner mit sicherheit und lachendem mun- de/ sondern mit furchtund zittern/ Phil. 2. v. 12. Keiner mit vollbringung seines willens oder zärtelungseines fleisches; sondern biß auff das blut widerstehen/ Heb. 12. v. 4. über dem kämpffen wider die sünde/ mit schmertzlicher tödtung des fleisches/ keiner mit verzagtheit und allzugrosser kleinmüthigkeit/ sondern mit überwinden in dem blut des lamms durch das wort der warheit Gottes in den himmel kom- men könne. Als wann der Sohn Gottes gar ernstlich spricht Luc. 13. v. 24./ Ringet darnach/ daß ihr durch die enge pforte eingehet; denn viele werden/ das sage ich (Jesus Christus die selb- ständige warheit) euch/ darnach trachten/ wie sie hinein kommen/ und werdens nicht thun können. Und im 9. cap. Luc. v. 23. 24. 25. sagt Christus abermahl: Wer mir nachfolgen wil/ der verläugne sich selbst/ und nehme sein creutz auff sich täglich/ und folge mir nach etc. Also spricht Paulus Phil. 2/ v. 12. Schaffet/ daß ihr selig werdet mit furcht und zittern; und Gal. 5. v. 24. Die Christum angehören/ die creutzigen ihr fleisch/ sammt den lüsten und be- gierden. Man lese auch das 1. cap. in der 1. Ep. Petr. und gehören hieher die 7. Uberwin- dungen Ap. 2. v. 3. §. 3. Weil wir nun solche grosse see- §. 4. Haben demnach vorm Jahr am §. 5. Ehe und bevor wir aber solche selben A. K. H. Vierter Theil. Pp pp
Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgiſcher Streit mit dem Miniſterio. [Spaltenumbruch]
niemand Gott ſehen kan/ Hebr. 12. v. 14. Undeben daraus wird erkannt/ ob wir in ihm ſeyn und bleiben/ indem er uns auch von ſeinem H. Geiſt gegeben hat/ Joh. 4/13. es gilt ja auch nichtsin Chriſto Jeſu als eine neue creatur gal. 5/15. welche/ wo ſie nicht erfolget/ die ſchaͤdliche und monſtrofiſche mißgeburth der maul-chri- ſten bringet/ deren die Chriſtenheit jetzund ſo voll wimmelt/ wie ſolches der hocherleuchtete Joh. Arnd in dem ſehr nuͤtzlichen und hoch- nothwendigen tractat, Informatorium Biblicum genannt/ welches anjetzo in den buchladen all- hier auffs neue feyl lieget/ gar herꝛlich und er- baulich nach der laͤnge außfuͤhret; (c) ja wider alle die jenigen ſpruͤche/ welche bezeugen/ daß das rechte wahre Chriſtenthum/ ſo dem heuti- gem (ach leyder! allzugemeinem/ verdammli- chem) heuchel-und maul-chriſtenthum gerade entgegen geſetzet wird/ etwas mehrers auff ſich habe als der groſſe hauffe ihm traͤumenlaͤſ- ſet/ und daß keiner ohne kaͤmpſſen/ ohne rin- gen/ keiner mit ſicherheit und lachendem mun- de/ ſondern mit furchtund zittern/ Phil. 2. v. 12. Keiner mit vollbringung ſeines willens oder zaͤrtelungſeines fleiſches; ſondern biß auff das blut widerſtehen/ Heb. 12. v. 4. uͤber dem kaͤmpffen wider die ſuͤnde/ mit ſchmertzlicher toͤdtung des fleiſches/ keiner mit verzagtheit und allzugroſſer kleinmuͤthigkeit/ ſondern mit uͤberwinden in dem blut des lamms durch das wort der warheit Gottes in den himmel kom- men koͤnne. Als wann der Sohn Gottes gar ernſtlich ſpricht Luc. 13. v. 24./ Ringet darnach/ daß ihr durch die enge pforte eingehet; deñ viele werden/ das ſage ich (Jeſus Chriſtus die ſelb- ſtaͤndige warheit) euch/ darnach trachten/ wie ſie hinein kommen/ und werdens nicht thun koͤnnen. Und im 9. cap. Luc. v. 23. 24. 25. ſagt Chriſtus abermahl: Wer mir nachfolgen wil/ der verlaͤugne ſich ſelbſt/ und nehme ſein creutz auff ſich taͤglich/ und folge mir nach ꝛc. Alſo ſpricht Paulus Phil. 2/ v. 12. Schaffet/ daß ihr ſelig werdet mit furcht und zittern; und Gal. 5. v. 24. Die Chriſtum angehoͤren/ die creutzigen ihr fleiſch/ ſammt den luͤſten und be- gierden. Man leſe auch das 1. cap. in der 1. Ep. Petr. und gehoͤren hieher die 7. Uberwin- dungen Ap. 2. v. 3. §. 3. Weil wir nun ſolche groſſe ſee- §. 4. Haben demnach vorm Jahr am §. 5. Ehe und bevor wir aber ſolche ſelben A. K. H. Vierter Theil. Pp pp
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Th. IV. Sect. III. Num. XIV. Hamburgiſcher Streit mit dem Miniſterio.
niemand Gott ſehen kan/ Hebr. 12. v. 14. Und
eben daraus wird erkannt/ ob wir in ihm ſeyn
und bleiben/ indem er uns auch von ſeinem H.
Geiſt gegeben hat/ Joh. 4/13. es gilt ja auch
nichtsin Chriſto Jeſu als eine neue creatur gal.
5/15. welche/ wo ſie nicht erfolget/ die ſchaͤdliche
und monſtrofiſche mißgeburth der maul-chri-
ſten bringet/ deren die Chriſtenheit jetzund ſo
voll wimmelt/ wie ſolches der hocherleuchtete
Joh. Arnd in dem ſehr nuͤtzlichen und hoch-
nothwendigen tractat, Informatorium Biblicum
genannt/ welches anjetzo in den buchladen all-
hier auffs neue feyl lieget/ gar herꝛlich und er-
baulich nach der laͤnge außfuͤhret; (c) ja wider
alle die jenigen ſpruͤche/ welche bezeugen/ daß
das rechte wahre Chriſtenthum/ ſo dem heuti-
gem (ach leyder! allzugemeinem/ verdammli-
chem) heuchel-und maul-chriſtenthum gerade
entgegen geſetzet wird/ etwas mehrers auff
ſich habe als der groſſe hauffe ihm traͤumenlaͤſ-
ſet/ und daß keiner ohne kaͤmpſſen/ ohne rin-
gen/ keiner mit ſicherheit und lachendem mun-
de/ ſondern mit furchtund zittern/ Phil. 2. v. 12.
Keiner mit vollbringung ſeines willens oder
zaͤrtelungſeines fleiſches; ſondern biß auff das
blut widerſtehen/ Heb. 12. v. 4. uͤber dem
kaͤmpffen wider die ſuͤnde/ mit ſchmertzlicher
toͤdtung des fleiſches/ keiner mit verzagtheit
und allzugroſſer kleinmuͤthigkeit/ ſondern mit
uͤberwinden in dem blut des lamms durch das
wort der warheit Gottes in den himmel kom-
men koͤnne. Als wann der Sohn Gottes gar
ernſtlich ſpricht Luc. 13. v. 24./ Ringet darnach/
daß ihr durch die enge pforte eingehet; deñ viele
werden/ das ſage ich (Jeſus Chriſtus die ſelb-
ſtaͤndige warheit) euch/ darnach trachten/ wie
ſie hinein kommen/ und werdens nicht thun
koͤnnen. Und im 9. cap. Luc. v. 23. 24. 25.
ſagt Chriſtus abermahl: Wer mir nachfolgen
wil/ der verlaͤugne ſich ſelbſt/ und nehme ſein
creutz auff ſich taͤglich/ und folge mir nach ꝛc.
Alſo ſpricht Paulus Phil. 2/ v. 12. Schaffet/
daß ihr ſelig werdet mit furcht und zittern; und
Gal. 5. v. 24. Die Chriſtum angehoͤren/ die
creutzigen ihr fleiſch/ ſammt den luͤſten und be-
gierden. Man leſe auch das 1. cap. in der 1.
Ep. Petr. und gehoͤren hieher die 7. Uberwin-
dungen Ap. 2. v. 3.
§. 3. Weil wir nun ſolche groſſe ſee-
len-verderbliche unwiſſenheit und boß-
heit in der converſation mit den leuten erſehen/
auch manch zappelndes zagẽdes und troſtloſes
hertz angetroffen/ vielmehr aber noch auß dem
wahren geruͤcht von dem allen vernommen/
haben wir ſo groſſen ſeelen-jammer etwas tief-
fer in der furcht des Herrn zu hertzen gezogen/
und Chriſtlich darauf geſonnen/ ob nicht durch
die/ ſo krafft ihres offentlichen lehr-ampts da-
zu beruffen/ heylſame mittel an die hand ge-
nommen werden koͤnten/ daß ſolchem groſſem
ſeelen-jammer/ wo nicht in allem/ doch in etwas
moͤchte gewehret werden koͤnnen. Haben al-
ſo fuͤr beilſamſt erkannt/ derowegen ein ehrw.
Miniſterium allhie bittlich zu erſuchen/ daß ſie/
als denen es eigentlich obliege/ auff die gemei-
ne Chriſti/ die er durch ſein theures blut er-
worben/ acht haben/ den jetzigen gar zu
groſſen ſchaden Joſephs erkennen/ zu her-
tzen nehmen/ und einmuͤtiglich darauff bedacht
ſeyn wolten/ ſolche heilſame mittel zuerden-
cken/ und vor die hand zu nehmen/ damit doch
ja nicht etwas/ was zur ſteurung der groben
unwiſſenheit und allzugroſſer bosheit/ als
haupt-quellen alles ſeelen-verderben dienen
koͤnnte/ unterlaſſen wuͤrde.
§. 4. Haben demnach vorm Jahr am
9. und 24. Octob. Herꝛn Doctor Mauritium
daruͤber conſuliret, welcher uns aber ſolches
wiederrathen/ mit dem verſprechen/ daß er
ſchon darzu ſehen und dafuͤr ſorgen wolte/
worzu wir uns ſicherlich verlaſſen ſolten.
Auff dieſes des Herꝛn Doctor Mauritil gut-
duͤncken ſind wir auch ein gantzes Jahr mit
dieſem vornehmen ſtill geweſen. Es hat
aber indeſſen unſer gewiſſen nicht ruhen noch
zu frieden ſeyn wollen/ ſonderlich weil wir
gemercket/ daß keine mittel mehr/ als zuvor
geſchehen/ obgedachtem ſeelen-jammer zu
wehren/ vorgenommen wuͤrden/ ſondern
in der betrachtung gegenwaͤrtigen groſſen ſee-
len-verderbens/ und in dem gebet umb Ab-
wendung deſſelden uns immerdar verklaget/
daß wir durch unſer ſtillſchweigen alles ver-
derbens theilhafftig wuͤrden. Dazu dann
kommen die reiffere erwegung ſo vielfaͤltiger
anmahnung Lutheri/ des tractaͤtleins Doctor
Nicolai Hunnii (in welchem bewieſen wird/
daß Lutherus zur reformation| des Pabſt-
thumbs beruffen) cap. 6. Jngleichen des
tractats Doctor Hulſemanni von der bruͤderli-
chen beſtraffung ꝛc. welche alle einen jeden
Chriſten bey verluft ſeiner ſeligkeit treiben/
auch die geiſtlichen im fall aͤuſerſter noth
zu erinnern/ fleiſſig fuͤr alle und jede ſeelen
zuwachen; womit denn klar uͤbereinkom-
met der ſpruch S. Pauli Col. 4. 17. ſammt der
Außlegung Doctor Oſiandri deſſelben ſpruchs.
Nicht weniger haben uns bewogen die vielfaͤl-
tigen klagen und ſeufftzer vieler Chriſtglau-
bigen/ ja das treiben unterſchiedlicher ſeelen/
die uns vorhielten die ſchuldigkeit/ nach un-
ſerm erkaͤntnuͤß auch vor unſere bruͤder zu
reden/ und alles zu ihrer errettung zu verſu-
chen. Darumb wir endlich in der furcht des
HERRN entſchloſſen/ nach dem wirs GOtt
ernſtlich zuvor im gebet vorgetragen/ unſer
gewiſſen/ von dieſer beſchuldigung zu be-
freyen/ und das ſo lana bedachte Chriſtliche
vornehmen mit GOTTES beyſtande ins
werck zu ſetzen/ und unſere Chriſtenthums-
Pflicht vor GOTTES ehre und unſere
bruͤder abzulegen/ damit wir der ſuͤnden und
der gewiß darauff kuͤnfftig erfolgenden zeitli-
chen und ewigen ſtraffen (wo nicht durch
wahre hertzens-buſſe abwendung geſchicht)
dieſer gemeine/ deren glieder wir ſind/ nicht
moͤgen theilhafftig werden/ auch in der letz-
ten todes-ſtunde und am juͤngſten tage an
unſerer umgekommenen bruͤder und ſchwe-
ſtern blute rein und unſchuldig erſunden wer-
den.
§. 5. Ehe und bevor wir aber ſolche
unſere bittliche erinnerung an ein gantzes
ehrw. Miniſterium abgehen lieſſen/ hielten
wirs fuͤr rathſam/ etliche ſubjectiva Miniſterii,
bevorab die Herren Paſtores privatim zube-
ſprechen/ ob ſie dahin zu disponiren waͤren/
daß ſie dieſes unſer Chriſtliches/ zu GOttes
Ehre und dieſer gantzen gemeine ſeelen-beſtem
intendirtes vorhaben bey ſichuͤberlegen/ dem
ſelben
A. K. H. Vierter Theil. Pp pp
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