Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XIII. Joh. Ang. Werdenhag. schrifft. [Spaltenumbruch]
schwachheit/ thorheit und sünden tragen/ (a)wie CHristus/ auff daß wir dessen gesetz erfül- len; (b) irret er/ nun so wollen wir ihn in der liebe unterweisen nach kindlicher einfalt/ nicht mit vielen articule/ damit er nur mehr verwirret wird: Jst er gefallen/ so wollen wir ihm wieder auffhelffen/ (c) nicht mit schmähen/ lästern und schelten/ sondern mit sanfftmüthigem geist/ und wer da meint/ er stehe/ der mag wol zusehen/ daß er nicht falle: (d) Jst er wiederspenstig/ nun so wollen wir ihn tragen/ dann das ist kei- ne kunst einen leichten tragen/ sondern einen schweren/ auff daß man erkenne/ daß die krafft GOttes bey uns wohne/ die gedult CHristi und sanfftmuth seines geistes: Wäre er dann gar ein unkraut/ so wollen wir ihn wachsen lassen biß zur zeit der ernde/ und nicht ausrotten/ auff daß wir nicht etwan am weitzen schaden thun/ (e) Was ist es nun/ daß wir einander bißher so unchristlich verachten/ richten/ lästerern und ver- dammen? Vor zeiten war ich leider auch mit unter den verächtern/ thoren/ lästerern/ und un- zeitigen richtern/ dessen ich mich jetzt schämen muß. Darum rühme dich nicht/ lieber mensch/ wer du bist/ gegen einen andern/ dann wer hat dich fürgezogen? (f) oder was hast du für ei- nem andern/ das du nicht empfangen hättest? oder warum richtest du einen andern knecht/ (g) und fluchest darüber seinem Herrn? er stehe oder falle/ so stehet und fällt er seinem Herrn; wir müssen alle vor dem richterstul JEsu CHristi erscheinen/ und ein jeglicher muß für sich selbst rechen schafft geben/ auch wird ein jeglicher seine eigene last tragen/ und ehre und schande an ihm selber haben/ und nicht an einem andern: Was erhebest/ rühmest und bläsest du dich auff wider einen andern/ wer hat dich gerecht- fertiget für deinem nächsten? Meinest du/ daß du es besser verstehest/ weder ein ander/ (h) und seyest geschickter in der weißheit? Meine lieben rühmet euch nicht wider einander/ sondern lie- bet vielmehr einander/ dann der geist der weißheit und wahrheit kommet/ er ist kommen und wird kommen/ und euch secten über einen hauffen ziehen/ daß ihr CHristum nicht erken- net/ auch euch selbst nicht/ noch weniger einen andern/ zumal so ihr euch bedüncken lasset/ ihr seyd weiser/ verständiger/ gelehrter/ auch gerech- ter als ein ander/ seyd ihr aber einfältig/ so blei- bet in der liebe CHristi/ und richtet nicht/ ver- achtet und verdammet nicht/ so werdet ihr auch nicht verdammet werden/ (i) sondern gnade wird euch vom HErrn wiederfahren. Wann nun der geist des gerichtes kommen wird/ so werden wirs gnug erfahren/ wie schwerlich wir alle geirret haben/ einer so wol als der ander/ nicht einen auch nur ausgenommen. Darum/ o mensch/ bedencke dich wol/ auff tausend können wir nicht eins antworten; darum lasset uns mit hertzlicher reu und busse die liebe ergreiffen/ einer gegen dem andern/ auff daß wir auch von der lie- be er griffen werden/ (k) und mit einander erhal- ten zur ewigen seligkeit. Dünckets dich aber seltsam zu seyn/ wenn man saget/ wir ha- ben alle geirret und gefehlet/ und meinest als [Spaltenumbruch] solten wir darum auch nicht selig werden/ weil wir die vollkommne erkäntniß nicht gehabt biß- her/ so wisse als ein verständiger/ daß dich kein glaubens-artickul/ kein weissagen/ noch er- käntniß/ noch weißheit/ noch geheimniß/ ja auch kein glaube deines wissens nach/ oder wie du dich in denen buchstaben düncken lässest/ auch keine Tauffe/ Beicht und Abendmahl wird selig machen/ sondern allein der geist/ der geist/ ja der geist CHristi ist es/ der da selig ma- chet/ (a) wo der ist/ da ist alle das ander zugleich mit da/ es sey was es wolle/ und heisse/ wie es wol- le; darum muß es geistlich gerichtet seyn/ und nicht animalisch/ menschlich und fleischlich/ wer a- ber de geist Christi nicht hat/ der ist nicht sein/ (b) er singe und sage/ und lasse sich düncken was er wolle. Darum hat GOtt die zeit der unwis- senheit übersehen (c) bißher/ (mit allen secten/ sie heissen wie sie wollen/) weil die zeit des greu- els der verwüstung gewesen/ und in derselben CHristus ausgerottet/ (d) und der mensch der sünden an der heil. stätte gesessen ist/ und sich für Gott dargestellt/ (e) auff daß er nun den über- schwenglichen reichthum/ und die grossen ver- borgenen tieffen seiner weißheit und erkäntniß offenbahrete/ und also nicht nur die verwirreten Christen unter einander/ sondern alle alle Juden/ Türcken und Heiden zugleich/ ja aller welt en- de zu sich bekehrete/ darumer auch überschweng- liche barmhertzigkeit an allen menschen in der gantzen welt/ ja auch an allen Creaturen/ und geschöpffen erweisen wird. Der offenen Hertzens-Pforte CAP. X. Wie wir zu CHristi Reich endlich all- hier eingehen/ und wie wir uns für denen hinderungen zu hüten haben. Weil er nun alles beschlossen hat unter den Juden/ (a) Rom. c. 14. v. 1. 1. Thess. c. 5. v. 14. (b) Gal. c. 6. v. 2. (c) Gal. c. 6. v. 1. (d) 1. Cor. c. 10. v. 12. (e) Matth. c. 13. v. 29. 30. (f) 1. Cor. c. 4. v. 7. Rom. c. 14. v. 4. 10. (g) Gal. c. 6. v. 45. (h) Jac. c. 3. v. 13. 18. (i) Matth. c. 7. v. 1. 5. (k) Eph. c. 4. v. 1. 2. 32. Coloss. c. 3. v. 12. 15. (a) 2. Cor. c. 3. v. 6. (b) Rom. c. 8. v. 9. (c) Actor. c. 17. v. 30. (d) Dan. c. 9. v. 26. (e) 2. Thess. c. 2. v. 34. (f) Rom. c. 11. v. 32. Gal. c. 3. v. 21. (g) Rom. c. 3. v. 19. (h) 1. Cor. c. 1. v. 29. 31. (i) 2. Tim. c. 1. v. 2.
Th. IV. Sect. III. Num. XIII. Joh. Ang. Werdenhag. ſchrifft. [Spaltenumbruch]
ſchwachheit/ thorheit und ſuͤnden tragen/ (a)wie CHriſtus/ auff daß wir deſſen geſetz erfuͤl- len; (b) irret er/ nun ſo wollen wir ihn in der liebe unterweiſen nach kindlicher einfalt/ nicht mit vielen articulē/ damit er nur mehr veꝛwiꝛꝛet wird: Jſt er gefallen/ ſo wollen wir ihm wieder auffhelffen/ (c) nicht mit ſchmaͤhen/ laͤſtern uñ ſchelten/ ſondern mit ſanfftmuͤthigem geiſt/ und weꝛ da meint/ eꝛ ſtehe/ der mag wol zuſehen/ daß er nicht falle: (d) Jſt er wiederſpenſtig/ nun ſo wollen wir ihn tragen/ dann das iſt kei- ne kunſt einen leichten tragen/ ſondern einen ſchweren/ auff daß man erkenne/ daß die krafft GOttes bey uns wohne/ die gedult CHriſti und ſanfftmuth ſeines geiſtes: Waͤre er dann gar ein unkraut/ ſo wollen wir ihn wachſen laſſen biß zur zeit der ernde/ und nicht ausrotten/ auff daß wir nicht etwan am weitzen ſchaden thun/ (e) Was iſt es nun/ daß wir einander bißher ſo unchriſtlich veꝛachten/ richten/ laͤſtereꝛn und ver- dammen? Vor zeiten war ich leider auch mit unter den veraͤchtern/ thoren/ laͤſterern/ und un- zeitigen richtern/ deſſen ich mich jetzt ſchaͤmen muß. Darum ruͤhme dich nicht/ lieber menſch/ wer du biſt/ gegen einen andern/ dann wer hat dich fuͤrgezogen? (f) oder was haſt du fuͤr ei- nem andern/ das du nicht empfangen haͤtteſt? oder warum richteſt du einen andern knecht/ (g) und flucheſt daruͤber ſeinem Herꝛn? er ſtehe oder falle/ ſo ſtehet und faͤllt er ſeinem Herꝛn; wir muͤſſen alle vor dem richterſtul JEſu CHriſti erſcheinen/ und ein jeglicher muß fuͤr ſich ſelbſt rechen ſchafft geben/ auch wird ein jeglicher ſeine eigene laſt tragen/ und ehre und ſchande an ihm ſelber haben/ und nicht an einem andern: Was erhebeſt/ ruͤhmeſt und blaͤſeſt du dich auff wider einen andern/ wer hat dich gerecht- fertiget fuͤr deinem naͤchſten? Meineſt du/ daß du es beſſer verſteheſt/ weder ein ander/ (h) und ſeyeſt geſchickter in der weißheit? Meine lieben ruͤhmet euch nicht wider einander/ ſondern lie- bet vielmehr einander/ dann der geiſt der weißheit und wahrheit kommet/ er iſt kommen und wird kommen/ und euch ſecten uͤber einen hauffen ziehen/ daß ihr CHriſtum nicht erken- net/ auch euch ſelbſt nicht/ noch weniger einen andern/ zumal ſo ihr euch beduͤncken laſſet/ ihr ſeyd weiſer/ verſtaͤndiger/ gelehrter/ auch gerech- ter als ein ander/ ſeyd ihr aber einfaͤltig/ ſo blei- bet in der liebe CHriſti/ und richtet nicht/ ver- achtet und verdammet nicht/ ſo werdet ihr auch nicht verdammet werden/ (i) ſondern gnade wird euch vom HErꝛn wiederfahren. Wann nun der geiſt des gerichtes kommen wird/ ſo werden wirs gnug erfahren/ wie ſchwerlich wir alle geirret haben/ einer ſo wol als der ander/ nicht einen auch nur ausgenommen. Darum/ o menſch/ bedencke dich wol/ auff tauſend koͤñen wir nicht eins antworten; darum laſſet uns mit hertzlicher reu und buſſe die liebe ergreiffen/ einer gegen dem andern/ auff daß wir auch von deꝛ lie- be er griffen werden/ (k) und mit einander erhal- ten zur ewigen ſeligkeit. Duͤnckets dich aber ſeltſam zu ſeyn/ wenn man ſaget/ wir ha- ben alle geirret und gefehlet/ und meineſt als [Spaltenumbruch] ſolten wir darum auch nicht ſelig werden/ weil wir die vollkommne erkaͤntniß nicht gehabt biß- her/ ſo wiſſe als ein verſtaͤndiger/ daß dich kein glaubens-artickul/ kein weiſſagen/ noch er- kaͤntniß/ noch weißheit/ noch geheimniß/ ja auch kein glaube deines wiſſens nach/ oder wie du dich in denen buchſtaben duͤncken laͤſſeſt/ auch keine Tauffe/ Beicht und Abendmahl wird ſelig machen/ ſondern allein der geiſt/ der geiſt/ ja der geiſt CHriſti iſt es/ der da ſelig ma- chet/ (a) wo der iſt/ da iſt alle das ander zugleich mit da/ es ſey was es wolle/ uñ heiſſe/ wie es wol- le; darum muß es geiſtlich gerichtet ſeyn/ und nicht animaliſch/ menſchlich uñ fleiſchlich/ wer a- ber dē geiſt Chriſti nicht hat/ der iſt nicht ſein/ (b) er ſinge und ſage/ und laſſe ſich duͤncken was er wolle. Darum hat GOtt die zeit der unwiſ- ſenheit uͤberſehen (c) bißher/ (mit allen ſecten/ ſie heiſſen wie ſie wollen/) weil die zeit des greu- els der verwuͤſtung geweſen/ und in derſelben CHriſtus ausgerottet/ (d) und der menſch der ſuͤnden an der heil. ſtaͤtte geſeſſen iſt/ und ſich fuͤr Gott dargeſtellt/ (e) auff daß er nun den uͤber- ſchwenglichen reichthum/ und die groſſen ver- borgenen tieffen ſeiner weißheit und erkaͤntniß offenbahrete/ und alſo nicht nur die verwirreten Chriſten unter einandeꝛ/ ſondeꝛn alle alle Juden/ Tuͤrcken und Heiden zugleich/ ja aller welt en- de zu ſich bekehrete/ darumer auch uͤberſchweng- liche barmhertzigkeit an allen menſchen in der gantzen welt/ ja auch an allen Creaturen/ und geſchoͤpffen erweiſen wird. Der offenen Hertzens-Pforte CAP. X. Wie wir zu CHriſti Reich endlich all- hier eingehen/ und wie wir uns fuͤr denen hinderungen zu huͤten haben. Weil er nun alles beſchloſſen hat unter den Juden/ (a) Rom. c. 14. v. 1. 1. Theſſ. c. 5. v. 14. (b) Gal. c. 6. v. 2. (c) Gal. c. 6. v. 1. (d) 1. Cor. c. 10. v. 12. (e) Matth. c. 13. v. 29. 30. (f) 1. Cor. c. 4. v. 7. Rom. c. 14. v. 4. 10. (g) Gal. c. 6. v. 45. (h) Jac. c. 3. v. 13. 18. (i) Matth. c. 7. v. 1. 5. (k) Eph. c. 4. v. 1. 2. 32. Coloſſ. c. 3. v. 12. 15. (a) 2. Cor. c. 3. v. 6. (b) Rom. c. 8. v. 9. (c) Actor. c. 17. v. 30. (d) Dan. c. 9. v. 26. (e) 2. Theſſ. c. 2. v. 34. (f) Rom. c. 11. v. 32. Gal. c. 3. v. 21. (g) Rom. c. 3. v. 19. (h) 1. Cor. c. 1. v. 29. 31. (i) 2. Tim. c. 1. v. 2.
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <div n="4"> <p><pb facs="#f0958" n="650"/><fw place="top" type="header">Th. <hi rendition="#aq">IV. Sect. III. Num. XIII. Joh. Ang. Werdenhag.</hi> ſchrifft.</fw><lb/><cb/> ſchwachheit/ thorheit und ſuͤnden tragen/ <note place="foot" n="(a)"><hi rendition="#aq">Rom. c. 14. v. 1. 1. Theſſ. c. 5. v.</hi> 14.</note><lb/> wie CHriſtus/ auff daß wir deſſen geſetz erfuͤl-<lb/> len; <note place="foot" n="(b)"><hi rendition="#aq">Gal. c. 6. v.</hi> 2.</note> irret er/ nun ſo wollen wir ihn in der<lb/> liebe unterweiſen nach kindlicher einfalt/ nicht<lb/> mit vielen articulē/ damit er nur mehr veꝛwiꝛꝛet<lb/> wird: Jſt er gefallen/ ſo wollen wir ihm wieder<lb/> auffhelffen/ <note place="foot" n="(c)"><hi rendition="#aq">Gal. c. 6. v.</hi> 1.</note> nicht mit ſchmaͤhen/ laͤſtern<lb/> uñ ſchelten/ ſondern mit ſanfftmuͤthigem geiſt/<lb/> und weꝛ da meint/ eꝛ ſtehe/ der mag wol zuſehen/<lb/> daß er nicht falle: <note place="foot" n="(d)"><hi rendition="#aq">1. Cor. c. 10.<lb/> v.</hi> 12.</note> Jſt er wiederſpenſtig/<lb/> nun ſo wollen wir ihn tragen/ dann das iſt kei-<lb/> ne kunſt einen leichten tragen/ ſondern einen<lb/> ſchweren/ auff daß man erkenne/ daß die krafft<lb/> GOttes bey uns wohne/ die gedult CHriſti<lb/> und ſanfftmuth ſeines geiſtes: Waͤre er dann gar<lb/> ein unkraut/ ſo wollen wir ihn wachſen laſſen<lb/> biß zur zeit der ernde/ und nicht ausrotten/ auff<lb/> daß wir nicht etwan am weitzen ſchaden thun/<lb/><note place="foot" n="(e)"><hi rendition="#aq">Matth. c. 13. v.</hi> 29. 30.</note> Was iſt es nun/ daß wir einander bißher ſo<lb/> unchriſtlich veꝛachten/ richten/ laͤſtereꝛn und ver-<lb/> dammen? Vor zeiten war ich leider auch mit<lb/> unter den veraͤchtern/ thoren/ laͤſterern/ und un-<lb/> zeitigen richtern/ deſſen ich mich jetzt ſchaͤmen<lb/> muß. Darum ruͤhme dich nicht/ lieber menſch/<lb/> wer du biſt/ gegen einen andern/ dann wer hat<lb/> dich fuͤrgezogen? <note place="foot" n="(f)"><hi rendition="#aq">1. Cor. c.<lb/> 4. v. 7. Rom. c. 14. v.</hi> 4. 10.</note> oder was haſt du fuͤr ei-<lb/> nem andern/ das du nicht empfangen haͤtteſt?<lb/> oder warum richteſt du einen andern knecht/ <note place="foot" n="(g)"><hi rendition="#aq">Gal. c. 6. v.</hi> 45.</note><lb/> und flucheſt daruͤber ſeinem Herꝛn? er ſtehe oder<lb/> falle/ ſo ſtehet und faͤllt er ſeinem Herꝛn; wir<lb/> muͤſſen alle vor dem richterſtul JEſu CHriſti<lb/> erſcheinen/ und ein jeglicher muß fuͤr ſich ſelbſt<lb/> rechen ſchafft geben/ auch wird ein jeglicher ſeine<lb/> eigene laſt tragen/ und ehre und ſchande an ihm<lb/> ſelber haben/ und nicht an einem andern: Was<lb/> erhebeſt/ ruͤhmeſt und blaͤſeſt du dich<lb/> auff wider einen andern/ wer hat dich gerecht-<lb/> fertiget fuͤr deinem naͤchſten? Meineſt du/ daß<lb/> du es beſſer verſteheſt/ weder ein ander/ <note place="foot" n="(h)"><hi rendition="#aq">Jac. c. 3. v.</hi> 13. 18.</note> und<lb/> ſeyeſt geſchickter in der weißheit? Meine lieben<lb/> ruͤhmet euch nicht wider einander/ ſondern lie-<lb/> bet vielmehr einander/ dann der geiſt der<lb/> weißheit und wahrheit kommet/ er iſt kommen<lb/> und wird kommen/ und euch <hi rendition="#aq">ſect</hi>en uͤber einen<lb/> hauffen ziehen/ daß ihr CHriſtum nicht erken-<lb/> net/ auch euch ſelbſt nicht/ noch weniger einen<lb/> andern/ zumal ſo ihr euch beduͤncken laſſet/ ihr<lb/> ſeyd weiſer/ verſtaͤndiger/ gelehrter/ auch gerech-<lb/> ter als ein ander/ ſeyd ihr aber einfaͤltig/ ſo blei-<lb/> bet in der liebe CHriſti/ und richtet nicht/ ver-<lb/> achtet und verdammet nicht/ ſo werdet ihr auch<lb/> nicht verdammet werden/ <note place="foot" n="(i)"><hi rendition="#aq">Matth. c. 7. v.</hi> 1. 5.</note> ſondern gnade<lb/> wird euch vom HErꝛn wiederfahren. Wann<lb/> nun der geiſt des gerichtes kommen wird/ ſo<lb/> werden wirs gnug erfahren/ wie ſchwerlich wir<lb/> alle geirret haben/ einer ſo wol als der ander/<lb/> nicht einen auch nur ausgenommen. Darum/<lb/> o menſch/ bedencke dich wol/ auff tauſend koͤñen<lb/> wir nicht eins antworten; darum laſſet uns mit<lb/> hertzlicher reu und buſſe die liebe ergreiffen/ einer<lb/> gegen dem andern/ auff daß wir auch von deꝛ lie-<lb/> be er griffen werden/ <note place="foot" n="(k)"><hi rendition="#aq">Eph. c. 4. v. 1. 2. 32. Coloſſ. c. 3. v.</hi> 12. 15.</note> und mit einander erhal-<lb/> ten zur ewigen ſeligkeit. Duͤnckets dich<lb/> aber ſeltſam zu ſeyn/ wenn man ſaget/ wir ha-<lb/> ben alle geirret und gefehlet/ und meineſt als<lb/><cb/> ſolten wir darum auch nicht ſelig werden/ weil<lb/> wir die vollkommne erkaͤntniß nicht gehabt biß-<lb/> her/ ſo wiſſe als ein verſtaͤndiger/ daß dich kein<lb/> glaubens-artickul/ kein weiſſagen/ noch er-<lb/> kaͤntniß/ noch weißheit/ noch geheimniß/ ja<lb/> auch kein glaube deines wiſſens nach/ oder wie<lb/> du dich in denen buchſtaben duͤncken laͤſſeſt/<lb/> auch keine Tauffe/ Beicht und Abendmahl<lb/> wird ſelig machen/ ſondern allein der geiſt/ der<lb/> geiſt/ ja der geiſt CHriſti iſt es/ der da ſelig ma-<lb/> chet/ <note place="foot" n="(a)"><hi rendition="#aq">2. Cor. c. 3. v.</hi> 6.</note> wo der iſt/ da iſt alle das ander zugleich<lb/> mit da/ es ſey was es wolle/ uñ heiſſe/ wie es wol-<lb/> le; darum muß es geiſtlich gerichtet ſeyn/ und<lb/> nicht <hi rendition="#aq">animali</hi>ſch/ menſchlich uñ fleiſchlich/ wer a-<lb/> ber dē geiſt Chriſti nicht hat/ der iſt nicht ſein/ <note place="foot" n="(b)"><hi rendition="#aq">Rom. c. 8. v.</hi> 9.</note><lb/> er ſinge und ſage/ und laſſe ſich duͤncken was er<lb/> wolle. Darum hat GOtt die zeit der unwiſ-<lb/> ſenheit uͤberſehen <note place="foot" n="(c)"><hi rendition="#aq">Actor. c. 17. v.</hi> 30.</note> bißher/ (mit allen <hi rendition="#aq">ſect</hi>en/<lb/> ſie heiſſen wie ſie wollen/) weil die zeit des greu-<lb/> els der verwuͤſtung geweſen/ und in derſelben<lb/> CHriſtus ausgerottet/ <note place="foot" n="(d)"><hi rendition="#aq">Dan. c. 9. v.</hi> 26.</note> und der menſch<lb/> der ſuͤnden an der heil. ſtaͤtte geſeſſen iſt/ und ſich<lb/> fuͤr Gott dargeſtellt/ <note place="foot" n="(e)"><hi rendition="#aq">2.<lb/> Theſſ. c. 2. v.</hi> 34.</note> auff daß er nun den uͤber-<lb/> ſchwenglichen reichthum/ und die groſſen ver-<lb/> borgenen tieffen ſeiner weißheit und erkaͤntniß<lb/> offenbahrete/ und alſo nicht nur die verwirreten<lb/> Chriſten unter einandeꝛ/ ſondeꝛn alle alle Juden/<lb/> Tuͤrcken und Heiden zugleich/ ja aller welt en-<lb/> de zu ſich bekehrete/ darumer auch uͤberſchweng-<lb/> liche barmhertzigkeit an allen menſchen in der<lb/> gantzen welt/ ja auch an allen Creaturen/ und<lb/> geſchoͤpffen erweiſen wird.</p> </div><lb/> <div n="4"> <head>Der offenen Hertzens-Pforte<lb/><hi rendition="#aq"><hi rendition="#g">CAP. X</hi>.</hi><lb/><hi rendition="#b">Wie wir zu CHriſti Reich endlich all-<lb/> hier eingehen/ und wie wir uns fuͤr<lb/> denen hinderungen zu huͤten haben.</hi></head><lb/> <p>Weil er nun alles beſchloſſen hat unter den<lb/> irꝛthum der thorheit/ <note place="foot" n="(f)"><hi rendition="#aq">Rom. c. 11. v. 32. Gal.<lb/> c. 3. v.</hi> 21.</note> und verwirrung der<lb/> groſſen Babel/ ſo wil und wird er ſich auch al-<lb/> ler erbarmen/ nicht allein der verwirreten Chri-<lb/> ſten/ ſondern auch der verwirreten Juden/ und<lb/> Schaffe von dem hauſe Jſrael/ ja auch aller<lb/> Heiden/ die von anfang her irre gehen/ auff daß<lb/> ſich keiner wieder den andern ruͤhme/ ſondern<lb/> daß ſie ſich vielmehr alle ſchaͤmen/ und ein jegli-<lb/> cher ſeine eigene ſchuld erkenne und bekenne/<lb/><note place="foot" n="(g)"><hi rendition="#aq">Rom. c. 3. v.</hi> 19.</note> und wir uns alle allein des HErꝛn ruͤh-<lb/> men/ <note place="foot" n="(h)"><hi rendition="#aq">1. Cor.<lb/> c. 1. v.</hi> 29. 31.</note> und nicht Pauli/ Petri/ oder<lb/> Apollinis/ vielweniger der <hi rendition="#aq">ſect</hi>en/ ſondern allein<lb/> des HErꝛn/ daß wir nemlich von ihm und duꝛch<lb/> ihn haben barmhertzigkeit/ <note place="foot" n="(i)"><hi rendition="#aq">2. Tim. c. 1. v.</hi> 2.</note> recht und ge-<lb/> rechtigkeit auff erden. Darum haben wir<lb/> auch in dieſen zeiten weder Juden/ Tuͤrcken/<lb/> noch Heiden moͤgen bekehren zu CHriſto; die<lb/> urſach war und iſt unſer verwirreter glaube/ al-<lb/> ſo zwar/ daß wir uns ſelbſt nicht untereinander<lb/> daꝛiñ haben ſchicken koͤñen; zu geſchweigē ein an-<lb/> derer/ woran ſie ſich dann billig geſtoſſen/ und iſt<lb/> ihꝛe bekehꝛung alſo nach gebliebē. Die andere ur-<lb/> ſach war und iſt unſere verzweiffelte hoffart/<lb/> durch welche wir einander ſelbſt zum tod/ zur<lb/> hoͤllen und verdammnis verurtheilet/ gerichtet<lb/> und gar wol verbannet haben/ und wollen<lb/> doch alle Chriſten ſeyn; fuͤr welchem greuel billig<lb/> <fw place="bottom" type="catch">Juden/</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [650/0958]
Th. IV. Sect. III. Num. XIII. Joh. Ang. Werdenhag. ſchrifft.
ſchwachheit/ thorheit und ſuͤnden tragen/ (a)
wie CHriſtus/ auff daß wir deſſen geſetz erfuͤl-
len; (b) irret er/ nun ſo wollen wir ihn in der
liebe unterweiſen nach kindlicher einfalt/ nicht
mit vielen articulē/ damit er nur mehr veꝛwiꝛꝛet
wird: Jſt er gefallen/ ſo wollen wir ihm wieder
auffhelffen/ (c) nicht mit ſchmaͤhen/ laͤſtern
uñ ſchelten/ ſondern mit ſanfftmuͤthigem geiſt/
und weꝛ da meint/ eꝛ ſtehe/ der mag wol zuſehen/
daß er nicht falle: (d) Jſt er wiederſpenſtig/
nun ſo wollen wir ihn tragen/ dann das iſt kei-
ne kunſt einen leichten tragen/ ſondern einen
ſchweren/ auff daß man erkenne/ daß die krafft
GOttes bey uns wohne/ die gedult CHriſti
und ſanfftmuth ſeines geiſtes: Waͤre er dann gar
ein unkraut/ ſo wollen wir ihn wachſen laſſen
biß zur zeit der ernde/ und nicht ausrotten/ auff
daß wir nicht etwan am weitzen ſchaden thun/
(e) Was iſt es nun/ daß wir einander bißher ſo
unchriſtlich veꝛachten/ richten/ laͤſtereꝛn und ver-
dammen? Vor zeiten war ich leider auch mit
unter den veraͤchtern/ thoren/ laͤſterern/ und un-
zeitigen richtern/ deſſen ich mich jetzt ſchaͤmen
muß. Darum ruͤhme dich nicht/ lieber menſch/
wer du biſt/ gegen einen andern/ dann wer hat
dich fuͤrgezogen? (f) oder was haſt du fuͤr ei-
nem andern/ das du nicht empfangen haͤtteſt?
oder warum richteſt du einen andern knecht/ (g)
und flucheſt daruͤber ſeinem Herꝛn? er ſtehe oder
falle/ ſo ſtehet und faͤllt er ſeinem Herꝛn; wir
muͤſſen alle vor dem richterſtul JEſu CHriſti
erſcheinen/ und ein jeglicher muß fuͤr ſich ſelbſt
rechen ſchafft geben/ auch wird ein jeglicher ſeine
eigene laſt tragen/ und ehre und ſchande an ihm
ſelber haben/ und nicht an einem andern: Was
erhebeſt/ ruͤhmeſt und blaͤſeſt du dich
auff wider einen andern/ wer hat dich gerecht-
fertiget fuͤr deinem naͤchſten? Meineſt du/ daß
du es beſſer verſteheſt/ weder ein ander/ (h) und
ſeyeſt geſchickter in der weißheit? Meine lieben
ruͤhmet euch nicht wider einander/ ſondern lie-
bet vielmehr einander/ dann der geiſt der
weißheit und wahrheit kommet/ er iſt kommen
und wird kommen/ und euch ſecten uͤber einen
hauffen ziehen/ daß ihr CHriſtum nicht erken-
net/ auch euch ſelbſt nicht/ noch weniger einen
andern/ zumal ſo ihr euch beduͤncken laſſet/ ihr
ſeyd weiſer/ verſtaͤndiger/ gelehrter/ auch gerech-
ter als ein ander/ ſeyd ihr aber einfaͤltig/ ſo blei-
bet in der liebe CHriſti/ und richtet nicht/ ver-
achtet und verdammet nicht/ ſo werdet ihr auch
nicht verdammet werden/ (i) ſondern gnade
wird euch vom HErꝛn wiederfahren. Wann
nun der geiſt des gerichtes kommen wird/ ſo
werden wirs gnug erfahren/ wie ſchwerlich wir
alle geirret haben/ einer ſo wol als der ander/
nicht einen auch nur ausgenommen. Darum/
o menſch/ bedencke dich wol/ auff tauſend koͤñen
wir nicht eins antworten; darum laſſet uns mit
hertzlicher reu und buſſe die liebe ergreiffen/ einer
gegen dem andern/ auff daß wir auch von deꝛ lie-
be er griffen werden/ (k) und mit einander erhal-
ten zur ewigen ſeligkeit. Duͤnckets dich
aber ſeltſam zu ſeyn/ wenn man ſaget/ wir ha-
ben alle geirret und gefehlet/ und meineſt als
ſolten wir darum auch nicht ſelig werden/ weil
wir die vollkommne erkaͤntniß nicht gehabt biß-
her/ ſo wiſſe als ein verſtaͤndiger/ daß dich kein
glaubens-artickul/ kein weiſſagen/ noch er-
kaͤntniß/ noch weißheit/ noch geheimniß/ ja
auch kein glaube deines wiſſens nach/ oder wie
du dich in denen buchſtaben duͤncken laͤſſeſt/
auch keine Tauffe/ Beicht und Abendmahl
wird ſelig machen/ ſondern allein der geiſt/ der
geiſt/ ja der geiſt CHriſti iſt es/ der da ſelig ma-
chet/ (a) wo der iſt/ da iſt alle das ander zugleich
mit da/ es ſey was es wolle/ uñ heiſſe/ wie es wol-
le; darum muß es geiſtlich gerichtet ſeyn/ und
nicht animaliſch/ menſchlich uñ fleiſchlich/ wer a-
ber dē geiſt Chriſti nicht hat/ der iſt nicht ſein/ (b)
er ſinge und ſage/ und laſſe ſich duͤncken was er
wolle. Darum hat GOtt die zeit der unwiſ-
ſenheit uͤberſehen (c) bißher/ (mit allen ſecten/
ſie heiſſen wie ſie wollen/) weil die zeit des greu-
els der verwuͤſtung geweſen/ und in derſelben
CHriſtus ausgerottet/ (d) und der menſch
der ſuͤnden an der heil. ſtaͤtte geſeſſen iſt/ und ſich
fuͤr Gott dargeſtellt/ (e) auff daß er nun den uͤber-
ſchwenglichen reichthum/ und die groſſen ver-
borgenen tieffen ſeiner weißheit und erkaͤntniß
offenbahrete/ und alſo nicht nur die verwirreten
Chriſten unter einandeꝛ/ ſondeꝛn alle alle Juden/
Tuͤrcken und Heiden zugleich/ ja aller welt en-
de zu ſich bekehrete/ darumer auch uͤberſchweng-
liche barmhertzigkeit an allen menſchen in der
gantzen welt/ ja auch an allen Creaturen/ und
geſchoͤpffen erweiſen wird.
Der offenen Hertzens-Pforte
CAP. X.
Wie wir zu CHriſti Reich endlich all-
hier eingehen/ und wie wir uns fuͤr
denen hinderungen zu huͤten haben.
Weil er nun alles beſchloſſen hat unter den
irꝛthum der thorheit/ (f) und verwirrung der
groſſen Babel/ ſo wil und wird er ſich auch al-
ler erbarmen/ nicht allein der verwirreten Chri-
ſten/ ſondern auch der verwirreten Juden/ und
Schaffe von dem hauſe Jſrael/ ja auch aller
Heiden/ die von anfang her irre gehen/ auff daß
ſich keiner wieder den andern ruͤhme/ ſondern
daß ſie ſich vielmehr alle ſchaͤmen/ und ein jegli-
cher ſeine eigene ſchuld erkenne und bekenne/
(g) und wir uns alle allein des HErꝛn ruͤh-
men/ (h) und nicht Pauli/ Petri/ oder
Apollinis/ vielweniger der ſecten/ ſondern allein
des HErꝛn/ daß wir nemlich von ihm und duꝛch
ihn haben barmhertzigkeit/ (i) recht und ge-
rechtigkeit auff erden. Darum haben wir
auch in dieſen zeiten weder Juden/ Tuͤrcken/
noch Heiden moͤgen bekehren zu CHriſto; die
urſach war und iſt unſer verwirreter glaube/ al-
ſo zwar/ daß wir uns ſelbſt nicht untereinander
daꝛiñ haben ſchicken koͤñen; zu geſchweigē ein an-
derer/ woran ſie ſich dann billig geſtoſſen/ und iſt
ihꝛe bekehꝛung alſo nach gebliebē. Die andere ur-
ſach war und iſt unſere verzweiffelte hoffart/
durch welche wir einander ſelbſt zum tod/ zur
hoͤllen und verdammnis verurtheilet/ gerichtet
und gar wol verbannet haben/ und wollen
doch alle Chriſten ſeyn; fuͤr welchem greuel billig
Juden/
(a) Rom. c. 14. v. 1. 1. Theſſ. c. 5. v. 14.
(b) Gal. c. 6. v. 2.
(c) Gal. c. 6. v. 1.
(d) 1. Cor. c. 10.
v. 12.
(e) Matth. c. 13. v. 29. 30.
(f) 1. Cor. c.
4. v. 7. Rom. c. 14. v. 4. 10.
(g) Gal. c. 6. v. 45.
(h) Jac. c. 3. v. 13. 18.
(i) Matth. c. 7. v. 1. 5.
(k) Eph. c. 4. v. 1. 2. 32. Coloſſ. c. 3. v. 12. 15.
(a) 2. Cor. c. 3. v. 6.
(b) Rom. c. 8. v. 9.
(c) Actor. c. 17. v. 30.
(d) Dan. c. 9. v. 26.
(e) 2.
Theſſ. c. 2. v. 34.
(f) Rom. c. 11. v. 32. Gal.
c. 3. v. 21.
(g) Rom. c. 3. v. 19.
(h) 1. Cor.
c. 1. v. 29. 31.
(i) 2. Tim. c. 1. v. 2.
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |