Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XIII. Johann. Angelii Werdenhag. schrifften. [Spaltenumbruch]
kammer/ in der wüsten/ das ist/ bey den verwü-stern des innerlichen grundes zu suchen) in den armen seelen/ (in welchen doch Christus in ipso conceptionis momento gegenwärtig ist) ein- geführet/ und eben damit der grund der se- ligkeit verworffen worden/ dahin Joh. Arndt im 3. buch klärlich weiset? 21. Ob nicht alles in allem/ was zur selig- 22. Ob nicht alles in allem/ davon die H. NUM. XIII. Daß über das kleine büchlein Joh. Angelii Offene hertzens-Pforte oder getreue viel beschuldigungen derer Lutherischen Angelus Marianus vom ewigen Evan- Weil nun leider! der leib der Christen biß- himmel- (a) Dan. c. 9. v. 26. (b) Luc. c. 18. v. 8. (c) Malach. c. 4. v. 5. 6. (d) Joel. c. 2. v. 28. 32. (e) Act. c. 20. v. 29. 30. (e) Act. c. 20. v. 29. 30. (f) Joh. c. 10. v. 14. 2. Tim. c. 2. v. 19. (g) 1. Tim. c. 1. v. 45. (h) Act. c. 10. v. 35. (i) 1. Cor. c. 13. v. 13. (k) 1. Pet. c. 4. v. 8. Apocal. c. 2. v. 5.
Th. IV. Sect. III. Num. XIII. Johann. Angelii Werdenhag. ſchrifften. [Spaltenumbruch]
kammer/ in der wuͤſten/ das iſt/ bey den verwuͤ-ſtern des innerlichen grundes zu ſuchen) in den armen ſeelen/ (in welchen doch Chriſtus in ipſo conceptionis momento gegenwaͤrtig iſt) ein- gefuͤhret/ und eben damit der grund der ſe- ligkeit verworffen worden/ dahin Joh. Arndt im 3. buch klaͤrlich weiſet? 21. Ob nicht alles in allem/ was zur ſelig- 22. Ob nicht alles in allem/ davon die H. NUM. XIII. Daß uͤber das kleine buͤchlein Joh. Angelii Offene hertzens-Pforte oder getreue viel beſchuldigungen derer Lutheriſchen Angelus Marianus vom ewigen Evan- Weil nun leider! der leib der Chriſten biß- himmel- (a) Dan. c. 9. v. 26. (b) Luc. c. 18. v. 8. (c) Malach. c. 4. v. 5. 6. (d) Joel. c. 2. v. 28. 32. (e) Act. c. 20. v. 29. 30. (e) Act. c. 20. v. 29. 30. (f) Joh. c. 10. v. 14. 2. Tim. c. 2. v. 19. (g) 1. Tim. c. 1. v. 45. (h) Act. c. 10. v. 35. (i) 1. Cor. c. 13. v. 13. (k) 1. Pet. c. 4. v. 8. Apocal. c. 2. v. 5.
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Th. IV. Sect. III. Num. XIII. Johann. Angelii Werdenhag. ſchrifften.
kammer/ in der wuͤſten/ das iſt/ bey den verwuͤ-
ſtern des innerlichen grundes zu ſuchen) in den
armen ſeelen/ (in welchen doch Chriſtus in ipſo
conceptionis momento gegenwaͤrtig iſt) ein-
gefuͤhret/ und eben damit der grund der ſe-
ligkeit verworffen worden/ dahin Joh. Arndt
im 3. buch klaͤrlich weiſet?
21. Ob nicht alles in allem/ was zur ſelig-
keit noͤtig/ in Chriſto verfaſſet/ und weſentlich
aus Chriſto in die ſeele flieſſen/ oder ihr mitge-
theilet werden muß/ es heiſſe glaube/ liebe/ hoff-
nung/ gerechtigkeit/ heiligkeit/ weißheit/ erkaͤnt-
nis/ offenbarung/ &c. Denn dieſe fruͤchte
des Geiſtes Chriſti koͤnnen ſo wenig vergehen/
als der Geiſt vergehet/ darum man den wort-
ſtreit wohl moͤchte fahren laſſen/ weil doch
der natuͤrliche menſch/ dem alle vergaͤngliche
wort zugehoͤren/ nichts von dem/ was des
geiſtes oder weſens iſt/ verſtehet/ ſondern ihm
eine thorheit iſt und bleibet/ wie die erfahrung
ſolches auch augenſcheinlich in den wortzaͤn-
ckern beſtaͤttiget.
22. Ob nicht alles in allem/ davon die H.
Schrifft zeuget/ und ein jeder menſch in ſich
boͤß und ſuͤndhafftig befindet/ des alten Ada-
miſchen Anti-Chriſtiſchen menſchens weſen
und thun ſey; und hingegen alles in allem/
was gut iſt und heiſt/ Chriſti iſt/ wie Johann.
Arndt lib. 2. cap. 7. in ſeinem Chriſtenthum
bezeuget/ und die gantze Heilige Schrifft kuͤrtz-
lich in zwey worten faſſet/ nach der Heiligen
Schrifft zeugnis/ und alſo das rechte erkaͤnt-
nis darinn beruhet/ daß der menſch in ſich durch
Chriſti krafft des alten Adams weſen/ es
heiſſe nun/ wie es wolle/ gedaͤmpffet/ und die
wercke Chriſti zur ehre GOTTes/ und des
naͤchſten nutzen empfindet/ das iſt/ Chriſto ge-
horſam und unterthaͤnig wird/ darum keines
Heydniſchen perorirens/ ſondern nur einen je-
den zur innerlichen pruͤfung zu treiben von
noͤthen iſt/ dann ein jeder text zeuget von Got-
tes und des teuffels werck/ darum ſoll und muß
der menſch ſich erforſchen/ welche wercke er in
ihm empfindet und beliebet/ dann deſſen knecht
iſt er/ welche Theologiam niemand von Ho-
hen Schulen holen/ ſondern nur ſeinen inwen-
digen grund erforſchen darff/ wer darinn pro-
fitiret/ und wem er zuhoͤret oder wercke thut/
dahin Johannes in ſeiner erſten Epiſtel cap. 3.
kuͤrtzlich weiſet. Wer Chriſto will die ehre ge-
ben/ denſelben wird er erfuͤllen mit allen fruͤch-
ten der gerechtigkeit; wer aber ihm ſelber klug
gnug iſt/ der mag ſein urtheil erwarten. Ende.
NUM. XIII.
Daß uͤber das kleine buͤchlein Joh. Angelii
Werdenhagens/ ſo er unter dem namen Angeli
Mariani geſchrieben mit dem titel:
Offene hertzens-Pforte oder getreue
einleitung zu dem wahren Reich
CHriſti;
viel beſchuldigungen derer Lutheriſchen
Prediger an tag gekommen: iſt aus ihren
ſchrifften gnugſam bekandt. Und dieſes mag
einen begierig machen die worte des ſcribenten
ſelber zu leſen/ welche denn hiemit vor augen ge-
leget werden/ ſo weit er nehmlich von der Secti
rerey der Cleriſey/ und der allgemeinen er-
loͤſung/ erleuchtung und heꝛwiederbringung al-
ler menſchen handelt/ in dem IIX. und folgen-
den capiteln.
Angelus Marianus vom ewigen Evan-
gelio/ und denen ſpaltungen und
Secten/ ꝛc.
Weil nun leider! der leib der Chriſten biß-
hero in ſich ſelbſt uneins iſt/ zertrennet und wol
gar zerriſſen/ und eitel neid/ zanck und uneinig-
keit unter ihnen iſt/ alſo ſchrecklich zwar/ daß
auch ein glied das ander anfeindet/ verſtoͤret und
toͤdtet/ und alſo hieruͤber das rechte wahre Chri-
ſtenthum gantz unteꝛgehet/ und CHriſtus ſelbſt/
nach (a) Danielis weiſſagung/ ſcheinet aus-
gerottet|zu ſeyn/ und alſo CHriſtus den rechten
glauben nicht findet auff erden; (b) ſo iſt of-
fenbar/ daß ſie freylich alle wieder muͤſſen zu ei-
nem ſinne kommen/ ehe Gott die erde mit bann
ſchlage (c) und ſie alle zugleich verderbe. Sol-
che general und algemeine bekehrung aber nun
wil nicht geſchehen durch fleiſchlichen/ menſch-
lichen buchſtaͤbiſchen ſinn/ ſondern durch den
ſinn des geiſtes GOttes/ (d) welcher nicht
iſt Pauliſch/ Kephiſch oder Apolliſch nach der
Corinther meinung und eigen gutduͤnckel/
auch nicht nach buchſtaͤbiſcher Chriſten mei-
nung und eigenſinnigkeit/ ſondern der
ſinn Pauli/ Petri |und Apollinis iſt des gei-
ſtes ſinn/ von deme ſie denſelben empfangen
haben; ob aber nun Paulus pflantzet/ Apollo
begeuſſet/ und Petrus pfleget und reiniget
(e) ſo ſind ſie darum nicht getrennet/ obſchon
unterſchieden. Jſt nun der ſinn der Secten
auch des geiſtes/ und haben ſie denſelben vom
geiſt empfangen/ ſo iſt es recht und gut/ und
ſeynd des geiſtes diener. Ob aber nun
einer mehr gearbeitet hat/ als der andere/
und einer das Chriſtenthum unter den Heiden
gepflantzet/ der andere begoſſen/ der drit-
te|gereiniget/ ſo moͤgen ſie darum einander nicht
haſſen/ vielweniger ihren juͤngern befehlen/ ein-
ander todt zu ſchlagen/ oder ob hier und da/
ja auch gleich mehrern theils falſche Apoſtel mit
unter ſeyn/ und alſo viel woͤlffe unter den ſchaf-
fen/ 1. Cor. c. 3. v. 5. 7. (e) iſt darum nicht
das gantze Apoſtel-amt oder die gantze herde zu
verwerffen/ ſondern es bleibet vielmehr die
gemeine GOttes unter allerley volck/ unter
allerley aͤmtern/ und auch unter allerley ſtaͤnden/
bey dieſem ſiegel an ihren gliedern/ nemlich: Der
HErꝛ kennet die ſeinen/ und ſonſt niemand.
(f) Und iſt diß das wahre kennzeichen eines
Chriſten/ nemlich lieben von reinem hertzen/ gu-
tem gewiſſen/ und ungefaͤrbtem glauben: (g)
und allerley volck/ das GOtt fuͤrchtet und
recht thut/ das iſt ihm angenehm/ (h) und
in ſumma/ diß iſt der allerkoͤſtlichſte weg zur ſe-
ligkeit/ nemlich die liebe/ dieſe iſt das groͤſſeſte
fuͤr allen. (i) Wie ſoll nun der zerriſſene leib der
Chriſten wieder heil und gantz geſund und ſe-
lig werden? fuͤrwahr anders nicht dann durch
die liebe. (k) Hier muͤſſen alle gelehrte un-
ter allerley Secten ihre groſſe weißheit/ kunſt und
verſtand verwerffen/ umkehren/ und wie die kin-
der werden/ und die liebe ergreiffen/ ſonſt wer-
den ſie nimmermehr eins werden/ noch in das
himmel-
(a) Dan. c. 9. v. 26.
(b) Luc. c. 18. v. 8.
(c) Malach. c. 4. v. 5. 6.
(d) Joel. c.
2. v. 28. 32.
(e) Act. c. 20. v. 29. 30.
(e) Act. c. 20. v. 29. 30.
(f) Joh. c. 10. v. 14. 2. Tim. c. 2. v. 19.
(g) 1. Tim. c. 1. v. 45.
(h) Act. c. 10.
v. 35.
(i) 1. Cor. c. 13. v. 13.
(k) 1. Pet. c. 4. v. 8. Apocal. c. 2. v. 5.
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