Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. X. D. Mich. Waltheri streit mit P. C. [Spaltenumbruch]
gnus. Ob nun das nicht gehandelt sey wiederJohannis verbot/ Epist. 2. v. 10. 11. So je- mand zu euch kommet/ und bringet diese lehre nicht/ den nehmet nicht zu hause/ und grüsset ihn auch nicht; dann wer ihn grüsset/ der machet sich seiner bösen wercke theilhafftig? das lasse ich ver- ständige leute urtheile. 3. Solche buben sind kei- ne arme und exulanten/ sondern sind zum theil wegen des ehebruchs/ und alle wegen ihrer teuff- lischen ketzerey von andern orten relegiret wor- den. 4. Ob nicht derer lehr vom Adversario mit macht vertheidiget werde/ bezeuget/ was bißher gehandelt. Es solte mir eine leichte mü- he seyn aus des von Hamburg rechtmäßiger wei- se verwiesenen Rasels chartis alles das zu wei- sen/ was ich in religione an meinem Adversan- ten desiderire. Daher Rasel auch in zweyen schmieramenten seiner ausdrücklich mit namen gedencket/ setzet ihn den hochbegabten Theolo- gis D. Luthero, Philippo Melanchthoni und D. Philippo Nicolai unter gleichem titul, an die seiten/ commendiret sein Prognosticum als vere divinum, mit bitte/ man wölle es kauffen und lesen/ es werde die mühe wol belohnen/ und referiret sich auff ein gesicht/ das er von ihm verstanden/ welches einem erleuchteten Christen (zweiffels ohne Brunoni) wie dem H. Anto- nio, wegen der Communicanten beym tisch des HErrn gezeiget worden. Daß man aus sol- cher conspiration nichts widriges schliessen soll/ das will in meinen kopff nicht. Und GOtt weiß/ was heimlich in dem fall geschicht/ wiewol ich gäntzlich hoffe/ die zeit soll noch viel offenbaren. Quaestio XXXI. D. [V]Valtheri. Ob dem/ der der Augspurgischen Confessi- Responsio P. Die Orthodoxos Theologos, und alle Leh- Replica D. Walth. 1. Wessen er sich hie entbrechen will/ dessen Quaestio XXXII. D. Waltheri. Ob man mit gutem gewissen könne auff ge- Responsio P. Est nimis prolixa; und weil derselbe mann/ wie
Th. IV. Sect. III. Num. X. D. Mich. Waltheri ſtreit mit P. C. [Spaltenumbruch]
gnus. Ob nun das nicht gehandelt ſey wiederJohannis verbot/ Epiſt. 2. v. 10. 11. So je- mand zu euch kommet/ und bringet dieſe lehre nicht/ den nehmet nicht zu hauſe/ und gruͤſſet ihn auch nicht; dann wer ihn gruͤſſet/ der machet ſich ſeiner boͤſen wercke theilhafftig? das laſſe ich ver- ſtaͤndige leute urtheilē. 3. Solche buben ſind kei- ne arme und exulanten/ ſondern ſind zum theil wegen des ehebruchs/ und alle wegen ihrer teuff- liſchen ketzerey von andern orten relegiret wor- den. 4. Ob nicht derer lehr vom Adverſario mit macht vertheidiget werde/ bezeuget/ was bißher gehandelt. Es ſolte mir eine leichte muͤ- he ſeyn aus des von Hambuꝛg rechtmaͤßiger wei- ſe verwieſenen Raſels chartis alles das zu wei- ſen/ was ich in religione an meinem Adverſan- ten deſiderire. Daher Raſel auch in zweyen ſchmieramenten ſeiner ausdruͤcklich mit namen gedencket/ ſetzet ihn den hochbegabten Theolo- gis D. Luthero, Philippo Melanchthoni und D. Philippo Nicolai unter gleichem titul, an die ſeiten/ commendiret ſein Prognoſticum als verè divinum, mit bitte/ man woͤlle es kauffen und leſen/ es werde die muͤhe wol belohnen/ und referiret ſich auff ein geſicht/ das er von ihm verſtanden/ welches einem eꝛleuchteten Chriſten (zweiffels ohne Brunoni) wie dem H. Anto- nio, wegen der Communicanten beym tiſch des HErꝛn gezeiget worden. Daß man aus ſol- cher conſpiration nichts widriges ſchlieſſen ſoll/ das will in meinen kopff nicht. Und GOtt weiß/ was heimlich in dem fall geſchicht/ wiewol ich gaͤntzlich hoffe/ die zeit ſoll noch viel offenbaren. Quæſtio XXXI. D. [V]Valtheri. Ob dem/ der der Augſpurgiſchen Confeſſi- Reſponſio P. Die Orthodoxos Theologos, und alle Leh- Replica D. Walth. 1. Weſſen er ſich hie entbrechen will/ deſſen Quæſtio XXXII. D. Waltheri. Ob man mit gutem gewiſſen koͤnne auff ge- Reſponſio P. Eſt nimis prolixa; und weil derſelbe mann/ wie
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Th. IV. Sect. III. Num. X. D. Mich. Waltheri ſtreit mit P. C.
gnus. Ob nun das nicht gehandelt ſey wieder
Johannis verbot/ Epiſt. 2. v. 10. 11. So je-
mand zu euch kommet/ und bringet dieſe lehre
nicht/ den nehmet nicht zu hauſe/ und gruͤſſet ihn
auch nicht; dann wer ihn gruͤſſet/ der machet ſich
ſeiner boͤſen wercke theilhafftig? das laſſe ich ver-
ſtaͤndige leute urtheilē. 3. Solche buben ſind kei-
ne arme und exulanten/ ſondern ſind zum theil
wegen des ehebruchs/ und alle wegen ihrer teuff-
liſchen ketzerey von andern orten relegiret wor-
den. 4. Ob nicht derer lehr vom Adverſario
mit macht vertheidiget werde/ bezeuget/ was
bißher gehandelt. Es ſolte mir eine leichte muͤ-
he ſeyn aus des von Hambuꝛg rechtmaͤßiger wei-
ſe verwieſenen Raſels chartis alles das zu wei-
ſen/ was ich in religione an meinem Adverſan-
ten deſiderire. Daher Raſel auch in zweyen
ſchmieramenten ſeiner ausdruͤcklich mit namen
gedencket/ ſetzet ihn den hochbegabten Theolo-
gis D. Luthero, Philippo Melanchthoni und
D. Philippo Nicolai unter gleichem titul, an die
ſeiten/ commendiret ſein Prognoſticum als
verè divinum, mit bitte/ man woͤlle es kauffen
und leſen/ es werde die muͤhe wol belohnen/ und
referiret ſich auff ein geſicht/ das er von ihm
verſtanden/ welches einem eꝛleuchteten Chriſten
(zweiffels ohne Brunoni) wie dem H. Anto-
nio, wegen der Communicanten beym tiſch
des HErꝛn gezeiget worden. Daß man aus ſol-
cher conſpiration nichts widriges ſchlieſſen ſoll/
das will in meinen kopff nicht. Und GOtt weiß/
was heimlich in dem fall geſchicht/ wiewol ich
gaͤntzlich hoffe/ die zeit ſoll noch viel offenbaren.
Quæſtio XXXI. D. VValtheri.
Ob dem/ der der Augſpurgiſchen Confeſſi-
on will zugethan ſeyn/ gezieme die Orthodo-
xos Theologos ohne unterſcheid zu verachten
und zu verkleinern/ auch wol in oͤffentlichen pre-
digten/ und hingegen ſich zu ruͤhmen/ er verſtehe
die Propheten allein.
Reſponſio P.
Die Orthodoxos Theologos, und alle Leh-
rer und Prediger ohne unterſcheid zu verachten
ſtehet nimmer einem redlichem Prediger zu/ und
iſt weit von mir. Mich aber zu ruͤhmen/ als daß
ich die H. Schrifft allein verſtuͤnde/ ware naͤr-
riſch/ und moͤchte billich denn von mir geſaget
werden: Hoc faciunt ſtulti, quos gloria vexat
inanis. Erachte mich den allergeringſten un-
ter allen Predigern und dienern GOttes.
Replica D. Walth.
1. Weſſen er ſich hie entbrechen will/ deſſen
iſt er ſchuldig/ und alſo kein redlicher Prediger/
ſondern ſtultus, quem gloria vexat inanis.
Denn droben iſt es ausfuͤhrlich gemachet/ wie er
ſich ruͤhme/ daß er die Propheten verſtehe/ beſſer
als jemand unter den Patribus de anno CHriſti
300. an. Und ſeine geſchwuͤlſtige worte ſind
angezogen worden. Wie er/ will nichts von
mir/ und denen greulichen in juriis ſagen/ mit
welchen er mich offt und viel oneriret/ die Aca-
demicos Doctores verwerffe/ und denen/ die auf
den 12 Univerſitaͤten dociren/ darauff er vermei-
net ſtudiret zu haben/ ſeinen geweſenen ſchuſter
und brauer/ wegen des verſtandes der Prophe-
ten/ privatim und publicè vorziehe/ das iſt
auch bekant. Jn der ſupplication an unſern
gnaͤdigen Graffen und Herrn/ ipſo die Epi-
phan. anno 1634. geſchrieben/ appelliret er
ab Academia cœleſti & ab Academiis terre-
nis an ihro Hochgraͤffliche Gn. an dero Hoch-
weiſe Herren Cantzler und Raͤthe/ wie auch an
andere GOtt- und wahrheitliebende Chriſtliche
Juris Conſultos, & quidem in cauſa Religi-
onis, more inaudito, mit fuͤrwendung/ Jeremi-
as zeige an/ daß die Prieſter/ Weiſen und Pro-
pheten alle irren koͤnnen/ Paulus haͤtte eben
das gethan/ und an den Kaͤyſer/ der doch ein
Heid und gottloß war/ appelliret/ von den fal-
ſchen Theologis. Meine intention und fuͤrneh-
men waͤre unziemlich/ un-Chriſtlich und unbil-
lich/ daß ſeine ſachen ſolten auff Academien ver-
ſchicket werden; ich haͤtte die meiſten Theologos
mit meinem præjudicio non ſine inſigni ipſius
injuria eingenommen/ daß er ſich befahre/ er
moͤchte wegen deſſen von ſolcher Theologorum
judicio graviret werden/ ꝛc. Hoͤret man da
nicht den Geiſt Weigelii auff pantoffeln ge-
hen? Man ſehe dieſes Heiligen Poſt. P. 4. p.
95. 96. und anderswo/ ſo wird man ſehen/
daß er eben das von hohen ſchulen haͤlt. Und
droben haben wir ſeinen gleichſtimmenden ter-
minum verſtanden/ daß die Doctores und
Profeſſores ihm ſeyn muͤſſen falſche Theologi.
Heiſſet dann das nicht die Orthodoxos Theo-
logos verachten und verkleinern? Was er
von andern Predigern halte/ und wie er die
vernichte/ hoͤret man wol tauſendmal
aus ſeinem munde. Niemand uͤberall iſt ihm
gut gnug. Man leſe das Prognoſticon: In de-
dicationc,) o (ſchilt er ſie Poſtillanten/ mit vor-
geſetztem NB. und ziehet auff ſie mit den haa-
ren die verba: Jch will an die Propheten/ die
mein wort ſtelen/ einer dem andern. Gleich
als waͤren da ſchon unſere Poſtillen uͤber die
Evangelia im druck geweſen. Und vergiſſet
des Scholii Lutheri, weil ſichs auff ihn und ſei-
nes gleichen neue Propheten ſchicket/ mit ſel-
bigem gantzem capitel. 2. Das/ daß er ſeyn will
der aller geringſte/ unter allen Predigern und
dienern GOttes/ iſt ihm kein ernſt/ und man
kennet die Weigelianiſche ſprache und heucheley
wol/ davon man D. Hunnii juͤngſt publicirte
Conſultation leſen mag p. 400. & ſeqq.
Quæſtio XXXII. D. Waltheri.
Ob man mit gutem gewiſſen koͤnne auff ge-
ſichter und traͤume in Religions-ſachen trauen
und bauen/ und die ſchuſter und braͤuer/ die ſich
derer ruͤhmen/ hoch achten/ undfuͤr Propheten
halten.
Reſponſio P.
Eſt nimis prolixa; und weil derſelbe mann/
der ſich der geſichter ruͤhmet/ nun todt und
in GOttes gericht iſt/ ſo mag ich ſeinetwegen
kein wort mehr verlieren/ auch nichts von dem
ſagen was unrecht ex Act. 23. v. 9. auff ihn
appliciret/ und ſonſt narriret wird. Fides ſit
penes referentem. Man hat mit Melancho-
licis ſonſten dergleichen hiſtorien wol ehe
und mehr in der welt erfahren. Was er eins-
mals geſchrieben bey mir eingegeben/ daran
uͤber die maſſen viel zu deſideriren war/ und
wie
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