Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. LIX. Eißlebische händel wegen Crypto-Calvinismi. [Spaltenumbruch]
als patroni der kirchen S. Andreä ihremPfarherrn M. Augustino Tham schrifftlich und mündlich/ daß er Seidlerum nicht wie- der auff die Cantzel lassen solte/ sondern mit seinen Collegen die predigten verrichten; Lies- sen auch die Cantzel zuschliessen/ und ihm den schlüssel zustellen. Den 11. Maj. ward der Rendtmeisterin Am Pfingst-abend schickt der oberauffse- Dem oberauffseher aber läst er sagen/ er soll Werden also das Pfingstfest über die pre- Den 2. Julii zog Seitler stillschweigend/ Den 5. Julii ward der Herr Autumnus der Ende deß Summarischen Berichts. NUM. LX. Mandatum und außschreiben/ Herrn Christiani I. Churfürsten zu Sach- sen/ wegen deß Elenchi und Exorcismi, auß der antwort und gegen-bericht auff die leichtpredigt D. Wellens durch dessen Freunde publicirt Anno 1605. p. 25. seqq. Von Gottes gnaden wir Christian Her- und
Th. IV. Sect. II. Num. LIX. Eißlebiſche haͤndel wegen Crypto-Calviniſmi. [Spaltenumbruch]
als patroni der kirchen S. Andreaͤ ihremPfarherrn M. Auguſtino Tham ſchrifftlich und muͤndlich/ daß er Seidlerum nicht wie- der auff die Cantzel laſſen ſolte/ ſondern mit ſeinen Collegen die predigten verrichten; Lieſ- ſen auch die Cantzel zuſchlieſſen/ und ihm den ſchluͤſſel zuſtellen. Den 11. Maj. ward der Rendtmeiſterin Am Pfingſt-abend ſchickt der oberauffſe- Dem oberauffſeher aber laͤſt er ſagen/ er ſoll Werden alſo das Pfingſtfeſt uͤber die pre- Den 2. Julii zog Seitler ſtillſchweigend/ Den 5. Julii ward der Herr Autumnus der Ende deß Summariſchen Berichts. NUM. LX. Mandatum und außſchreiben/ Herrn Chriſtiani I. Churfuͤrſten zu Sach- ſen/ wegen deß Elenchi und Exorciſmi, auß der antwort und gegen-bericht auff die leichtpredigt D. Wellens durch deſſen Freunde publicirt Anno 1605. p. 25. ſeqq. Von Gottes gnaden wir Chriſtian Her- und
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Th. IV. Sect. II. Num. LIX. Eißlebiſche haͤndel wegen Crypto-Calviniſmi.
als patroni der kirchen S. Andreaͤ ihrem
Pfarherrn M. Auguſtino Tham ſchrifftlich
und muͤndlich/ daß er Seidlerum nicht wie-
der auff die Cantzel laſſen ſolte/ ſondern mit
ſeinen Collegen die predigten verrichten; Lieſ-
ſen auch die Cantzel zuſchlieſſen/ und ihm den
ſchluͤſſel zuſtellen.
Den 11. Maj. ward der Rendtmeiſterin
ſache von den Herren Graffen in Graff Carls
ſeligen hauſe in Verhoͤr genommen/ und mit
rath Herrn Autumni verabſcheidet/ daß JJ.
GG. auß allerhand bedencklichen urſachen
mit ihr dißmal diſpenſiren wolten/ jedoch
ſolte dieſe diſpenſation unſerer kirchen ord-
nung nicht præjudiciren/ noch andere perſonen
ſich darauff zuberuffen haben/ diß ward alſo
JJ. GG. zu unterthaͤniger ehre und gehorſam
gewilliget.
Am Pfingſt-abend ſchickt der oberauffſe-
her einen befehl an rath/ begehrt Seidlerum
wider der Graffen anordnung zu ſchuͤtzen/
und die Cantzel zu verſtatten/ und mit be-
traͤuung/ da ſie ſolches nicht thun wuͤrden/
wolte er ſtarck genug kommen/ und ihm die
Cantzel oͤffnen laſſen. Diß ſchreiben ſchickt
der ſtadtvogt Tham Puſch M. Auguſtino, be-
gehrt von ihm bericht/ was dißfals von den
Herren Graffen angeordnet ſey/ der ſchickt
ihm der Herren Graffen ſchrifftlichen befehl/
laͤſt fragen/ ob ſie ihm daruͤber ſchutz halten
wolten/ bekommt zur antwort/ er ſolle ſich in
Gottes nahmen nach ſeiner gnaͤdigſten Herrn
befehlig richten/ und weil ein ehrbar rath JJ.
GG. mehr als dem oberauffſeher mit pflich-
ten verwand/ wolten ſie ihn gebuͤhrend dar-
bey ſchuͤtzen.
Dem oberauffſeher aber laͤſt er ſagen/ er ſoll
kommen/ ſo ſtarck er will/ und thun/ was er
nicht laſſen kan/ will ſehen/ wie er ihm mit
ſeiner buͤrgerſchafft begegne. Laͤſt darauff
alsbald die wache vorm rathhauſe und in al-
len Thoren deſto ſtaͤrcker beſtellen/ laͤſt am
Pfingſtage die Thore zuhalten/ die Stadt
diener fuͤr der kirchen auffwarten/ und Seit-
lern anzeigen/ er ſolle ſich in ſeinem hauſe
einhalten/ und nicht urſache geben zu tumult,
damit ihm nicht ſelbſt ein ſchimpff begegne/
die burgerſchafft und handwercks-burſche
haͤtten beſchloſſen/ da Seitler oder der ober-
auffſeher ſich etwas unterſtehen wuͤrden/ wol-
ten ſie ſie mit pruͤgeln von maien todt ſchlagen/
ſollen auch etliche parthey mit in der kirchen
gehabt haben.
Werden alſo das Pfingſtfeſt uͤber die pre-
digten von bemeldtem pfarrherrn und diaco-
nis verrichtet/ Seitler aber bleibt auß der kir-
chen; ward alſo durch Gottes gnade allerley
unrath verhuͤtet.
Den 2. Julii zog Seitler ſtillſchweigend/
auch ohne abſchied/ erklaͤrung/ und verſoͤhnung
mit dem miniſterio hinweg nach Sangerhau-
ſen/ daſelbſt er auch auff ſeiner meinung blie-
ben. Jſt bald hernach kranck worden/ die faͤu-
le im munde bekommen/ daß man ihm ſtuͤ-
cke herauß ſchneiden muͤſſen/ und wollen etli-
che ſagen/ daß ihm auch die zunge anheben
zufaulen/ iſt alſo ohne verſoͤhnung mit dem
miniſterio und richtige erklaͤrung geſtorben/
daß man auch bedencken gehabt/ ihn auff den
Gottes acker zubegraben/ und ob wol endlich
die freundſchafft durch huͤlffe deß Syndici und
Schoͤſſer ihm das begraͤbniß/ jedoch nicht an
gewoͤhnlicher ſtaͤtte/ erlanget/ iſt doch der je-
tzige Superintendens M. Johann Schubart
auff erholeten bericht beym miniſterio zu Eiß-
leben ihm nicht gefolget.
Den 5. Julii ward der Herr Autumnus der
Kirchen zu S. Andreas und miniſterio præ-
ſentiret/ und von dem alten Balthaſer Sti-
ſern die vorige inveſtitur und anweiſung/ zu
Mansfeldt geſchehen/ wiederholet/ und alſo
zu ſeinem ampte beſtettiget.
Ende deß Summariſchen Berichts.
NUM. LX.
Mandatum und außſchreiben/ Herrn
Chriſtiani I. Churfuͤrſten zu Sach-
ſen/ wegen deß Elenchi und Exorciſmi,
auß der antwort und gegen-bericht
auff die leichtpredigt D. Wellens
durch deſſen Freunde publicirt Anno
1605. p. 25. ſeqq.
Von Gottes gnaden wir Chriſtian Her-
tzog zu Sachſen/ deß Heil. Roͤm. Reichs
Ertz-Marſchal und Chur-Fuͤrſt ꝛc. Entbie-
ten allen und jeglichen unſern Praͤlaten/ Graf-
fen/ Herren/ deßgleichen unſern und der Stifft
Meiſſen/ Naumburg und Merſeburg/ Rit-
terſchafften/ Haupt- und Amptleuten/ Schoͤſ-
ſern/ Geleitsleuten ꝛc. und ſonderlich Superin-
tendenten/ Pfarrherrn und Seelſorgern un-
ſern gruß und gnade. Ehrwuͤrdige/ Wohl-
gebohrne/ Edle/ auch wuͤrdige liebe Getreue
und Andaͤchtige: Euch iſt ſaͤmmtlich und
ſonderlich unverborgen/ welcher geſtalt ſich
bißhero in der Chriſtlichen kirchen mancherley
ſpalt- und irrungen eraͤuget/ und zugetragen/
welches ſonder zweiffel um der menſchen viel-
faͤltigen unbußfertigkeit und ſunde willen ge-
ſchicht/ darinnen wir auch alle ſchuldig ſeynd
unſere ſuͤnde zu erkennen/ uͤber dieſelbe reu und
leid haben/ davon abſtehen/ und unſer leben
hinfort zu beſſern/ auch den allmaͤchtigen
GOtt anzuruffen und zu bitten/ daß er die
jetzt ſchwebende gantz aͤrgerliche und gefaͤhr-
liche ſtreit auffheben/ ihm eine Chriſtliche
kirche zu ſeinem lob und ehren erhalten/ auch
alle menſchen durch das band der Chriſtli-
chen liebe zuſammen verbinden/ und deren
hertzen treiben und fuͤhren wolte/ daß wir
in wahrer gemeinſchafft der heiligen leben/
ihn recht erkennen/ und ſeinen nahmen mit
einmuͤthigem hertzen und ſeufftzen deßglei-
chen anruffen moͤgen. Wirvermercken auch
darneben daß ſolch gezaͤnck und aͤrgerniß
fuͤrnemlich daher kommen/ daß ſich ihrer viel
auß den kirchendienern mehr auß privat affe-
cten und urſachen/ dann um Gottes und
ſeines nahmens ehre willen/ unterſtanden/
ſolche ſtreit und gezaͤnck auff die Cantzel zu
bringen/ und darunter ihrer widerſacher mit
gantz laͤſterlichen und ſchmaͤhlichen worten
zu erwehnen/ auch dieſelbe daruͤber gaͤntzlich
auß der Chriſtlichen gemeinſchafft zu ſchlieſ-
ſen/ und zu verdammen: Dadurch dann
das gegentheil zu der gleichen vornehmen
und widerwertigkeit auch geſchritten/ und
alſo auß der kirchendiener aͤrgerlichen gezaͤnck
und
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