Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. LIX. Eißlebische händel wegen Crypto-Calvinismi. [Spaltenumbruch]
Den 23. Octobr. ward allen predigern und Den 24. Octobr. läst der Herr Autumnus Den 25. Octobr. kommt D. Adamus Rode- Den 24. Octob. haben der Fürstin predi- Da nun zu dem actu geleutet wird/ samm- Käy- A. K. H. Vierter Theil. L l l
Th. IV. Sect. II. Num. LIX. Eißlebiſche haͤndel wegen Crypto-Calviniſmi. [Spaltenumbruch]
Den 23. Octobr. ward allen predigern und Den 24. Octobr. laͤſt der Herr Autumnus Den 25. Octobr. kommt D. Adamus Rode- Den 24. Octob. haben der Fuͤrſtin predi- Da nun zu dem actu geleutet wird/ ſamm- Kaͤy- A. K. H. Vierter Theil. L l l
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Es<lb/> verſtuͤnden JJ. GG. ſelbſt wol/ daß ſie nichts<lb/> koͤnten erhalten. Sein gnaͤdigſter Chur-Fuͤrſt<lb/> und Herr haͤtte darum mit der ſache ſo lang-<lb/> ſamumgangen/ daß er JJ. GG. zeit genug<lb/> lieſe/ die ſache am Kaͤyſerlichen hoffe oder Kam-<lb/> mergerichte/ oder wo ſie wolten/ zuſuchen/ da-<lb/> mit ſie ſich nicht zu beſchweren/ als waͤren ſie<lb/> von Jhro Chur-Fuͤrſtl. Gnaden uͤbereilet wor-<lb/> den. Sie haͤttens auch wol daſelbſt geſucht/<lb/> aber bißhero nichts erhalten koͤnnen. Haͤt-<lb/> ten auch noch in neulichkeit ein ſchreiben von<lb/> <fw place="bottom" type="sig"><hi rendition="#fr">A. K. H. Vierter Theil.</hi> L l l</fw><fw place="bottom" type="catch">Kaͤy-</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [452/0753]
Th. IV. Sect. II. Num. LIX. Eißlebiſche haͤndel wegen Crypto-Calviniſmi.
Den 23. Octobr. ward allen predigern und
ſchuldienern der alten und neuen ſtadt Eiß-
leben vom oberauffſeher ein ſchreiben zuge-
ſchickt/ darinnen ſie folgenden montag zur in-
troduction des neuen Superintendenten citiret
und vorbeſchieden wurden. Dieſe citation
gaben ſie den anweſenden Herren Grafen zuer-
kennen/ bekamen aber darauff keine antwort.
Jngleichen haben auch etliche der Fuͤrſtin pre-
diger ſolches J. F. G. heimgelaſſenen Secreta-
rium und Schoͤſſer Wolff Wieſenern berich-
tet/ und um rathgebeten/ haben ihnen aber zur
antwort gegeben/ moͤchten den rath bey ſich
ſelber nehmen/ ſie koͤnten ihnen hierinnen nicht
rathen/ es waͤre ein groſſer gegenparth ꝛc. Jſt
alſo das miniſterium von denen Hrn. Grafen
allerſeits troſt-und ſchutzloß gelaſſen worden.
Den 24. Octobr. laͤſt der Herr Autumnus
ſein colloquium wieder abfordern/ ſtellets ei-
nem jeden frey/ und auff ſein gewiſſen/ was er
hierinnen thun wolle.
Den 25. Octobr. kommt D. Adamus Rode-
rus Superintendens zu Merſeburg/ neben dem
neuen Superintendenten M. Philippo Seidlero
in der Breiterin gaſthoff/ lieſſen den Pfarr-
herrn zu S. Andreas zu ſich forderen/ welcher
ſie allen zuſtand jetzigen ſtreits/ ſo wolder Hrn.
Graffen rechtes/ und JJ. GG. beſchwerung
nothduͤrfftig berichtet/ auch erinnert/ was diß
fuͤrnehmen fuͤr zerruͤttung in dieſer graffſchafft
kirchen geben wuͤrde. Darauff ſie ſich beyde
erklaͤret/ daß dieſe fuͤrſtellung deß Superinten-
denten den Hrn. Graffen zu keinem nachtheil/
noch verkleinerung JJ. GG. rechtens gemei-
net/ dem miniſterio auch zu keiner gefahr/ weder
in ihren vocationibus noch confeſſion gereichen
ſolte; Baͤten/ ſie ſolten kein mißtrauen in
ſie ſetzen/ ſie haͤtten auch ein jeder eine ſeele zu
verwahren/ ſo haͤtten ſie auch ſo wohl als wir
der formæ concordiæ ſubſcribiret/ wolten auch
noch nicht gerne/ daß der geringſte kuͤſter ih-
renthalben ſolte gefaͤhret/ vielweniger entur-
laubet werden/ geſchweige dann ein prediger.
Den 24. Octob. haben der Fuͤrſtin predi-
ger an den oberauffſeher/ und folgents den 26.
Octobr. fruͤhe um 6. uhr an D. Rotherum und
M. Seidlerum geſchrieben/ und um 6. wochen
bedenckzeit gebetten/ und daß ſie die beyden
Theologen wolten helfen verbitten/ daß ſie mit
der ſtipulation verſchonet wuͤrden/ und friſt
haben moͤchten/ an ihre Obrigkeit deßhalben
zuſchreiben; kriegen eine abſchlaͤgige antwort
von dem oberauffſeher/ von den Theologen aber
gar keine/ unangeſehen/ daß alle drey Paſtores
in D. Roderi herberge aufwarten/ und mit ihm
zugleich auch muͤndliche unterredung pflegen
wollen/ ſo koͤnnen ſie doch nicht fuͤrkommen;
daruͤber bedencken ſie ſich/ und gehen ſaͤmtlich
zu M. Seidlero, welcher in M. Molingen ſchul-
behauſung gangen war/ mit dem halten ſie die-
ſe unterredung: Erſtlich wird die ſache wie-
derholet/ und angezeiget/ wie beſchwerlich ih-
nen dieſes fuͤrfiele/ und allerley bekuͤmmerniß
machte ihrer pflicht/ gewiſſens/ und guten na-
mens halber/ daß ſie ſtipulation thun ſolten/
muͤſten ja von ihrer Obrigkeit loß gezehlet
werden/ baͤtten um interceſſion, daß ſie moͤch-
ten darmit verſchonet werden. Er antwortet/
daß ihm unſer zuſtand ſehr zu hertzen gienge/
und uns wolglauben koͤnte/ weil er in gleichem
caſu geſtecket. Darnach antwortet er auff un-
ſer einwenden/ wir doͤrfften uns derohalben
kein Gewiſſen machen/ weil ſupremus magi-
ſtratus ſolches befaͤhle; Wir ſolten diſtingui-
ren inter ſuperiorem und inferiorem magiſtra-
tum. Zudem ſo haͤtten wir unſerer Obrigkeit
keinen leiblichen eyd gethan/ daß wir die loß-
zehlung vorwendeten (mit denen unterthanen
haͤtte es viel einen anderen beſcheid) wir blie-
ben in unſern vocationibus und pflichten; Un-
ſers guten namens halber haͤtten wir uns auch
nicht zu befuͤrchten/ non enim quid vulgus, ſed
quid rectè ſentientes judicent, attendendum eſ-
ſe. Vermahnet uns/ wir ſolten uns ſelbſt nicht
ein ungluͤck uͤber den halß ziehen/ wurffen uns
fuͤr das griechiſche dictum: _
_ . Daß ſie aber weiter begehren
zu wiſſen/ ob ſie bey ihren confeſſionibus, cere-
monien und was dem anhaͤngig ſolten gelaſ-
ſen werden/ antwortet er: Omnino. Unter-
deſſen kommt D. Rotherus, und wird Seidle-
tus ins pfarrhauß erfordert/ nimmts doch auff
ſich/ daß er unſerthalben mit dem oberauffſe-
her reden wolle.
Da nun zu dem actu geleutet wird/ ſamm-
len ſich viele paſtores auff dem kirchhoffe. Da
werden allerhand unterredungen hincinde ge-
pflogen: Der meiſte theil hielt darfuͤr ceden-
dum eſſe tempori, (weils ein merè politicum)
und die groſſe gewalt vorhanden/ auch die
gefahr/ daß durch unſere verweigerung nicht
allein unſerer Obrigkeit mehr eingriffe geſche-
hen/ ſondern auch unſere anbefohlene Kirchen
mit verdaͤchtigen perſohnen moͤchten belaͤſti-
get werden/ wir aber vermoͤg unſers ampts
und unſer Kirchen ſchuldig ſolches zuverhuͤten.
Da dieſes die prediger zu S. Andreas erfah-
ren/ haben ſie den oberauffſeher muͤndlich an-
geſprochen und erinnert/ was ſie hierbevor in
anſuchung wegen ihrer beſoldung angezogen/
nemlich/ daß ſie vor ihre perſon ſich in den
ſtreit der hohen obrigkeit/ wegen deß juris pa-
tronatus, nicht mengen wolten. Koͤnten aber
gleichwol ſich auch in keine anordnung ohne
JJ. GG. vorwiſſen und einwilligung einlaſ-
ſen. Zu den waͤren ſie auch allbereit von JJ.
GG. an Autumnum gewieſen/ und haͤttē dem-
ſelben gleichwol handgeloͤbniß gethan/ waͤre
derohalben ihnen ſehr bedencklich/ daß ſie
zweyen Superintendenten angeloben ſolten.
Baͤten derohalben es woltens S. G. doch da-
hin richten/ da ja dieſe erweiſung ihren fort-
gang haben ſolte/ daß es mit der Herren Graf-
fen conſens geſchehen/ und ſie beydes der Hn.
Graffen pflicht und deß geloͤbniß/ ſo ſie dem
Herren Autumno gethan/ moͤchten loß gezeh-
let werden/ ſo ſolte es dann an ihnen auch nicht
mangeln. Darauff gibt er zur antwort: Er
koͤnte leicht erachten/ was die Herren Graffen
vorbedencken haͤtten/ daß ſich JJ. GG. auff
unſer anſuchen nicht erklaͤren wolten. Es
verſtuͤnden JJ. GG. ſelbſt wol/ daß ſie nichts
koͤnten erhalten. Sein gnaͤdigſter Chur-Fuͤrſt
und Herr haͤtte darum mit der ſache ſo lang-
ſamumgangen/ daß er JJ. GG. zeit genug
lieſe/ die ſache am Kaͤyſerlichen hoffe oder Kam-
mergerichte/ oder wo ſie wolten/ zuſuchen/ da-
mit ſie ſich nicht zu beſchweren/ als waͤren ſie
von Jhro Chur-Fuͤrſtl. Gnaden uͤbereilet wor-
den. Sie haͤttens auch wol daſelbſt geſucht/
aber bißhero nichts erhalten koͤnnen. Haͤt-
ten auch noch in neulichkeit ein ſchreiben von
Kaͤy-
A. K. H. Vierter Theil. L l l
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 452. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/753>, abgerufen am 16.07.2024. |