Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beschreibung. [Spaltenumbruch]
daß sie noch zu ihm (der lehre/ geist und war-heit halben) fallen solten und verwunderte sich sehr/ wie dann darnach auch von vielen gescha- he/ darüber dann der neid noch gröser ward. Denn Batenburg brach auff und meinte in städten und ländern einen auffruhr zumachen und freyheit und gewalt zu kriegen/ seinen willen auszu führen (wie man sagte) und sie- he er ward gefangen (mit kurtzen zusagen) da er dann sich so schändlich heraus lies/ daß er den mann David beschuldigte/ was vor unglück er im sinne habe; man sagte/ daß er diesen und jenen wolte umbringen und nach einer stadt stünde/ sie einzunehmen und an sich zu bringen und dergleichen. Lasset mir zu oder gebt mir freyheit (sagte er) ich will ihn und alle die ihm angehangen auch lieffern/ und die bunds- genossen/ die noch da wären/ wolte erumbrin- gen/ daß nicht einer uberbliebe. Dis ward gesagt und von den seinen selbst bezeuget und er hatte auch wol das hertze dazu/ so es ihm Gott zugelassen; aber Gott kehrte dasselbe in seinen schooß und behütete die unschuldige vor seinen händen/ denn Batenb. (wie ihr noch hören solt) wurde selbst gefangen. Desselben tags oder ungefähr um selbe zeit/ David sahe den brieff ein halb jahr her- Nicht lange darnach sandte er zum 3. mal/ blö- G g g 3
Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beſchreibung. [Spaltenumbruch]
daß ſie noch zu ihm (der lehre/ geiſt und war-heit halben) fallen ſolten und verwunderte ſich ſehr/ wie dann darnach auch von vielen geſcha- he/ daruͤber dann der neid noch groͤſer ward. Denn Batenburg brach auff und meinte in ſtaͤdten und laͤndern einen auffruhr zumachen und freyheit und gewalt zu kriegen/ ſeinen willen auszu fuͤhren (wie man ſagte) und ſie- he er ward gefangen (mit kurtzen zuſagen) da er dañ ſich ſo ſchaͤndlich heraus lies/ daß er den mann David beſchuldigte/ was vor ungluͤck er im ſinne habe; man ſagte/ daß er dieſen und jenen wolte umbringen und nach einer ſtadt ſtuͤnde/ ſie einzunehmen und an ſich zu bringẽ und dergleichen. Laſſet mir zu oder gebt mir freyheit (ſagte er) ich will ihn und alle die ihm angehangen auch lieffern/ und die bunds- genoſſen/ die noch da waͤren/ wolte erumbrin- gen/ daß nicht einer uberbliebe. Dis ward geſagt und von den ſeinen ſelbſt bezeuget und er hatte auch wol das hertze dazu/ ſo es ihm Gott zugelaſſen; aber Gott kehrte daſſelbe in ſeinen ſchooß und behuͤtete die unſchuldige vor ſeinen haͤnden/ denn Batenb. (wie ihr noch hoͤren ſolt) wurde ſelbſt gefangen. Deſſelben tags oder ungefaͤhr um ſelbe zeit/ David ſahe den brieff ein halb jahr her- Nicht lange darnach ſandte er zum 3. mal/ bloͤ- G g g 3
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Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beſchreibung.
daß ſie noch zu ihm (der lehre/ geiſt und war-
heit halben) fallen ſolten und verwunderte ſich
ſehr/ wie dann darnach auch von vielen geſcha-
he/ daruͤber dann der neid noch groͤſer ward.
Denn Batenburg brach auff und meinte in
ſtaͤdten und laͤndern einen auffruhr zumachen
und freyheit und gewalt zu kriegen/ ſeinen
willen auszu fuͤhren (wie man ſagte) und ſie-
he er ward gefangen (mit kurtzen zuſagen) da
er dañ ſich ſo ſchaͤndlich heraus lies/ daß er den
mann David beſchuldigte/ was vor ungluͤck
er im ſinne habe; man ſagte/ daß er dieſen
und jenen wolte umbringen und nach einer
ſtadt ſtuͤnde/ ſie einzunehmen und an ſich zu
bringẽ und dergleichen. Laſſet mir zu oder gebt
mir freyheit (ſagte er) ich will ihn und alle die
ihm angehangen auch lieffern/ und die bunds-
genoſſen/ die noch da waͤren/ wolte erumbrin-
gen/ daß nicht einer uberbliebe. Dis ward
geſagt und von den ſeinen ſelbſt bezeuget und
er hatte auch wol das hertze dazu/ ſo es ihm
Gott zugelaſſen; aber Gott kehrte daſſelbe in
ſeinen ſchooß und behuͤtete die unſchuldige vor
ſeinen haͤnden/ denn Batenb. (wie ihr noch
hoͤren ſolt) wurde ſelbſt gefangen.
Deſſelben tags oder ungefaͤhr um ſelbe zeit/
als Batenb. getoͤdtet ward (wie David her-
nach erfuhr) ſaß David und ſchrieb etwas von
der braut Chriſti/ nach dem vermoͤgen als ihm
gegeben ward/ denn er ſchrieb ſonſt niemals
was beſonders/ er muſte denn dazu getrie-
ben oder erleuchtet werden/ da kam ihm des
mittags um 1. uhr eine ſtimme recht ordent-
licher weiſe einraumend vor: Stehe auff und
bete/ Batenb. iſt in noth/ und daß er
darinn kommen/ machet/ daß er an dir
mißhandelt hat/ darum ihn Gott ſtraf-
fen wil/ darum bitte vor ihn/ daß er
gnade erlange und nicht ſo verlohren
gehe. Darauff weinete er ſo bitterlich als ein
menſch auff erden und bat uͤberſchwenglich
ohne allen zweiffel/ das unmoͤglich waͤre/ Gott
muͤſſe ihn zu gnaden auffnehmen/ denn es
ſchien vor ſeinen augen/ als haͤtte ihn Gott
ewiglich (ſchon nachdem ihn der richter getoͤd-
tet) in die hoͤlle verſtoſſen/ welches er alles in-
nerlicher weiſe ſahe. Darum betet er auff der er-
den mit ſeinem angeſicht ſonderlich mit thraͤ-
nen ſehr lange und wolte nicht eſſen biß er ein
einraunen oder troſt in ſeinem gemuͤthe em-
pfienge/ daß ihm Gott wolle gnaͤdig ſeyn. Nie-
mand mag die thraͤnen gnugſam beſchreiben.
Das war nun der rechte lohn uͤber den unge-
rechten/ was ſoll man nun demſelben ſchuldig
ſeyn/ nemlich dẽ ungerechten? ſo ſie nach dieſem
dis alles ſehen ſolten? Aber Batenb. rottge-
ſellen hoͤreten nach ihn (wie ſehr ſie auch in ſei-
nem tode bedeutet worden nicht auff dem rech-
ten wege zu ſeyn) doch nicht auff/ ſondern er-
fuͤlleten das maaß ihres vatters und lehrmei-
ſters; wie wol Batenb. geſagt und mit eige-
ner hand geſchrieben hatte/ daß der David
oder er mit eheſten ſolte umkommen/ daran
man ſehen ſolte/ wer von Gott geſandt waͤre
oder nicht/ er oder David ſolte in einer von
dieſen 3. plagen umbkommen/ entweder durch
hagel oder peſtilentz oder mit dem ſchwerd.
David ſahe den brieff ein halb jahr her-
nach bey einem der Batenburgs principal
freund geweſt/ aber doch dem David nicht ſo
gar gehaͤſſig/ wolte den brieff aber nicht in
ſeinen haͤnden laſſen/ ſondern ließ ihn mit ge-
nauer noth leſen/ wiewol ſagte er/ ers nicht
ſo wol um Batenburgs als Davids willen
thaͤte/ damit er nicht ſo viel drauff dencken ſol-
te. So war auch einer von des Davids juͤn-
gern abgetretten/ der wol der beſte ſeyn wolte
und mit ihm auff der reiſe nach Straßburg
geweſen und wieder zuruͤck gezogen/ der hiebe-
vor auch ſo frembde dinge an dem armen Dav.
begangen hatte/ der hatte einen traum gehabt
den er auff den David deuten und auslegen
wolte/ nehmlich kuͤrtzlich alſo: Es hatte ihm
in der nacht im traum gedaucht als wenn er
bey einer ſchoͤnen feinen frau waͤre/ als er aber
zugeſehen/ waͤre ſie zur hure worden/ da haͤtte
er doch noch wollen bey ihr bleiben und haͤtte
ſo gethan. Darnach aber waͤre ſie zu einem
heßlichen garſtigen hunde worden/ da ſey er
gantz umgekehrt worden/ weiter dazu zugehen/
und damit zuthun zuhaben/ denn Gott haͤtte es
ihm gewehꝛet/ daß es nicht geſchehen. Deßwe-
gen ers dem D. J. zugeſchicket und ihm fragẽ laſ-
ſen/ was er von dem traum daͤchte/ er waͤre ihm
vorkommen/ als wenn er Dav. angienge. Mir/
ſprach David/ das kommt mir frembt vor/ ich
nehme mich dis nicht an/ wie? (ſprach Dav.)
er iſt der mann ſelbſt/ der das werck thut/ da-
rum kan ers auff mich nicht deuten/ laſſets ihn
auff ſich ziehen/ dis gehet ihn an/ ſagt ihm
das/ ſprach er. Eine weile darnach ſandte er
wieder und ließ ihm wiſſen/ daß er ſolte zuſe-
hen/ er wuͤſte nun vor wem der traum gehoͤrte/
nemlich David waͤre die frau und er der mann
angeſehen David erſt wol eine erbahre frau
und in der lehre auffrichtig geweſt waͤre/ aber
nun fielen ihrer viel ohne verbannung und ver
maledeyung ab/ derhalben waͤre er mit den
unreinen unrein/ ja zu einer hure und hund
werden. Dis gieng dem mann Dav. etwas na-
he/ doch aber verſchlang er den bittern becher/
der ihm vor den mund geſtoſſen ward; (der-
gleichen er mehr mit thraͤnen muſte einnehmen/
wie man einen trunck bier oder wein thut) ließ
aber demſelben mit dem botten wieder wiſſen:
ſo er erhoͤrung und gnade bey dem allerhoͤch-
ſten funden/ moͤchte er doch ſeiner gedencken
und vor ihn beten/ daß es beſſer mit ihm wer-
den moͤchte/ denn er fuͤhlte in ſich aus ſolcher re-
de/ daß er ſich nicht daruͤber erfreuen koͤnte/ wie
wol er ſich davor nicht entſetzte oder geringer
daraus worden; demſelben ward dieſe bot-
ſchafft gethan/ wodurch er ſich zu faſten und
beten begab.
Nicht lange darnach ſandte er zum 3. mal/
daß er aus dem traum kommen/ er waͤre ſelbſt
der mann und Batenb. die frau und derglei-
chen worte mehr/ ſo hier zu lang fallen; und
nennte dann aller erſt (vor jedermann) den
Dav. Jor. herr David/ und bekante/ daß ers
nun geſehen/ daß Batenb. die Frau und er
ſelbſt der mann befunden worden. als es
nun geſchah/ daß er zu David kam/ und
man da eſſen wolte/ fragte er mit ent-
bloͤ-
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