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Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.

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Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beschreibung.
[Spaltenumbruch] der eine hatte ihn hier/ der andern da gesehen/
etliche sagten so/ die andern so/ dann war er
zu pferde/ dann gieng er gekleidet als ein Kö-
nig/ bald must er ein hauptmann über viele
buben seyn/ bald hatte er diß/ bald das städt-
gen eingenommen/ bald solte er diese/ bald je-
ne stadt verrathen/ daß er dahero (durch böse
neidische verleumbder und blutdürstige leute)
sehr geneidet wurde/ und dieser gute mann
war doch der jenige/ der solches an allen orten
wehrete und verhinderte/ und den völckern ei-
nen andern muth an hertz/ sinn und willen
machte/ deßwegen der neid der jenigen/ die ihn
darinn nicht hören oder annehmen wolten/ so
groß wider ihn ward/ daß sie ihm allenthalben
droheten umzubringen; ja wenn er von Got-
tes gnaden nicht gethan hätte/ so wäre grosser
mord und brand geschehen und gantze städte
verrätherischer weise ruiniret und zerstöret wor-
den. Denn sie waren gantz verzweiffelt/ toll/
rasend und unsinnig gemacht/ das sag ich
euch/ dem einen war sein weib/ dem andern
sein kind/ sein mann/ vatter/ mutter/
schwester/ bruder/ freund oder magd um-
gebracht/ und ihnen all ihr gut genom-
men/ und über diß stund der Batenburg
auff/ der gantz dazu auffgewacht/ und den
geist der rachgier eingesoffen hatte/ ja sie ver-
mahnten/ lehrten und stärckten ihn täglich
darinn und nahmen sehr zu/ das sag ich euch/
daß sie auch ochsen/ schaafe und schweine bey
hauffen wegnahmen und todtschlugen/ bäu-
me umhieben/ das korn bey nacht mit dem
schwerdte oder sensen abhieben/ und er gieng
ihnen vor und wieß ihnen/ wie sie es ma-
chen solten/ ein gantz schiff des tages auszu-
lehren; Summa allen schaden und verderb/
den sie nur thun konten/ nahmen sie vor das
beste evangelium und wort Gottes an/ und
waren auch darinn so verhärtet/ daß wenn der
David nicht von GOtt wäre erwecket/ und
viel tapffere mitgenossen zu sich bekommen/
hefftig wider sie gestritten/ und dem Batenb.
viel hertzen entzogen hätte/ so wäre gantz Hol-
land/ Frießland/ das Gröningerland und West-
phalen auff diese weise in den grunde verder-
bet/ ja alles/ was da war/ jung und alt bey
nacht ermordet und todtgeschlagen worden/
warlich/ warlich/ sie würden nicht eher geru-
het haben/ wo GOtt nicht diesen mann (nach
seinem hertzen) in seinem namen gesandt hät-
te/ die verdorbene arge böse welt herwieder
zu bringen/ laut der schrifft.

Diß ist also geschehen/ und darum haben sie
ihn und die seinen also gehasset/ und so greu-
lich allenthalben gescholten/ ja etliche haben
ihm in ihrem sterben die schuld geben wollen/
daß sie es mit fleiß thun wollen/ und im sinne
gehabt. Wer hat jemals von solchem verma-
ledeytem wesen gehöret? Jedermann pflegt
sich doch noch gleichwol vor seinem ende vor
GOtt zufürchten/ erkänntnuß/ reu und leyd
von sich zu geben/ ausgenommen diese über-
gebene leute/ ich kans schier nicht glauben/ o-
der sie haben die plage der allergrösten blindheit
durch den guten mann auff ihren kopff gela-
den/ weil sie mit haß und neid seinem gerech-
ten geist haben wehren/ und Gott muthwillig
widerstehen wollen. Aber es ist der welt und
[Spaltenumbruch] des Antichrists blutigen art schuld/ der solches
alles mit dem unschuldigen blut auf ihren hals
geladen und wol verdient hat/ sonst wäre es
nimmermehr so weit kommen/ so was vor
grossen übermuth und übelthat/ gewalt und
greuel dieselbe thun/ kan man allenthalben hö-
ren/ denn solches zu erzehlen/ hab ich in meinen
schreiben nicht vorgenommen/ sondern berühre
es nur beyläufftig/ auff was art der haß und
die schuld auf des guten mannes hals kommen/
der doch mehr/ als jemand demselben zuwider
ist/ lehret/ und es gehet ihm warlich/ wie ge-
schrieben stehet: Die schmach derer/ die dich
schmähen ist auf mich gefallen. Wenn er nicht
des HErrn herrligkeit/ name/ ehre und wort
der warheit hefftig vertheidiget/ so hätte er sich
die welt nicht zum unfreunde/ schweige zum
feinde gemacht/ denn er war vor zeiten einer
von den besten mit und nicht der geringste
freund einer/ aber was liegt dran? GOtt hat
ihn davon genommen und ihn auserwehlt ge-
macht zum spott aller seiner feinde/ und hat ihn
auch gelehrter/ weiser und vorsichtiger/ ja klü-
ger und verständiger gemacht als alle seine vor-
vätter/ weisen Herrn und meister/ niemand
weiß es/ als die ihn darinn annehmen/ und sei-
ne verachtung/ schande und schmach nicht an-
sehen/ oder um des willen zurücke gehen/ wis-
sende/ daß der knecht nicht besser seyn kan/ denn
sein Herre/ von welchem also geschrieben ste-
het/ lest Jes. 52. 53. Cap.

Man hat in stadt und landen öffentlich ge-
sehen/ daß ihn seine jünger so lieb und werth
gehabt/ daß sie den todt/ ja etliche alle marter
und pein gelitten um seinet willen/ die nicht sa-
gen wolten/ wo er wäre/ und sagten/ sie wü-
stens wol/ aber woltens nicht sagen/ und thä-
ten treulich dran/ GOtt wolte es auch so ha-
ben. 1. Sam. XX. 32. Was vor schaden und
greuel oder grosse boßheiten die neidische böse
art und gewissenlose leute von ihm und den sei-
nigen sagten/ wie er nemlich städte und län-
der eirnnehme (die leute todtschlüge/ und sich
in ihre güter nistelte/ hat Gott alles gehört/ und
fromme andächtige hertzen wol vernommen/
man findets noch wol beschrieben. Denn es
wird niemand unter der sonnen kommen (wie
fromm er auch seyn wolle) der ihn des schand-
lichen verkehrten greuels und bösen vorneh-
mens wird bezeugen oder mit warheit bewei-
sen könte/ weder vor Gott noch vor menschen.
Denn was hier und da vor und nach ihm ge-
schehen ist/ gehet ihm nichts an/ er hat damit
nichts zu thun gehabt/ und ist noch viel weni-
ger dabey gewest/ welches offenbahr ist/ und
was wil mehr von ihm haben/ der daß er allen
solchen dingen alle wege zu wider gewest oder
widerrathen hat/ sein gantzer grund oder lehre
weist oder meldet es an/ man kans klar darinn
finden/ es sollen weder seine noch Gottes freun-
de nimmermehr gefunden werden/ die von ihm
anders reden oder halten. Hier oder daraus/
nemlich in dem ersten ausgang seiner schriff-
ten (da er noch allein auff erden in diesem sei-
nen allerdurchleuchtigsten Geiste des lichts/
lebens und warheit war) möcht mans etwan
aus zwey oder drey worten gesagen/ und
zum ärgsten/ oder also durch unverstand ge-
deutet haben/ nemlich daß GOtt und seine

Hei-
A. K. H. Vierter Theil. G g g 2

Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beſchreibung.
[Spaltenumbruch] der eine hatte ihn hier/ der andern da geſehen/
etliche ſagten ſo/ die andern ſo/ dann war er
zu pferde/ dann gieng er gekleidet als ein Koͤ-
nig/ bald muſt er ein hauptmann uͤber viele
buben ſeyn/ bald hatte er diß/ bald das ſtaͤdt-
gen eingenommen/ bald ſolte er dieſe/ bald je-
ne ſtadt verrathen/ daß er dahero (durch boͤſe
neidiſche verleumbder und blutduͤrſtige leute)
ſehr geneidet wurde/ und dieſer gute mann
war doch der jenige/ der ſolches an allen orten
wehrete und verhinderte/ und den voͤlckern ei-
nen andern muth an hertz/ ſinn und willen
machte/ deßwegen der neid der jenigen/ die ihn
darinn nicht hoͤren oder annehmen wolten/ ſo
groß wider ihn ward/ daß ſie ihm allenthalben
droheten umzubringen; ja wenn er von Got-
tes gnaden nicht gethan haͤtte/ ſo waͤre groſſer
mord und brand geſchehen und gantze ſtaͤdte
verraͤtheriſcher weiſe ruiniret uñ zerſtoͤret wor-
den. Denn ſie waren gantz verzweiffelt/ toll/
raſend und unſinnig gemacht/ das ſag ich
euch/ dem einen war ſein weib/ dem andern
ſein kind/ ſein mann/ vatter/ mutter/
ſchweſter/ bruder/ freund oder magd um-
gebracht/ und ihnen all ihr gut genom-
men/ und uͤber diß ſtund der Batenburg
auff/ der gantz dazu auffgewacht/ und den
geiſt der rachgier eingeſoffen hatte/ ja ſie ver-
mahnten/ lehrten und ſtaͤrckten ihn taͤglich
darinn und nahmen ſehr zu/ das ſag ich euch/
daß ſie auch ochſen/ ſchaafe und ſchweine bey
hauffen wegnahmen und todtſchlugen/ baͤu-
me umhieben/ das korn bey nacht mit dem
ſchwerdte oder ſenſen abhieben/ und er gieng
ihnen vor und wieß ihnen/ wie ſie es ma-
chen ſolten/ ein gantz ſchiff des tages auszu-
lehren; Summa allen ſchaden und verderb/
den ſie nur thun konten/ nahmen ſie vor das
beſte evangelium und wort Gottes an/ und
waren auch darinn ſo verhaͤrtet/ daß wenn der
David nicht von GOtt waͤre erwecket/ und
viel tapffere mitgenoſſen zu ſich bekommen/
hefftig wider ſie geſtritten/ und dem Batenb.
viel hertzen entzogen haͤtte/ ſo waͤre gantz Hol-
land/ Frießland/ das Groͤningerland uñ Weſt-
phalen auff dieſe weiſe in den grunde verder-
bet/ ja alles/ was da war/ jung und alt bey
nacht ermordet und todtgeſchlagen worden/
warlich/ warlich/ ſie wuͤrden nicht eher geru-
het haben/ wo GOtt nicht dieſen mann (nach
ſeinem hertzen) in ſeinem namen geſandt haͤt-
te/ die verdorbene arge boͤſe welt herwieder
zu bringen/ laut der ſchrifft.

Diß iſt alſo geſchehen/ und darum haben ſie
ihn und die ſeinen alſo gehaſſet/ und ſo greu-
lich allenthalben geſcholten/ ja etliche haben
ihm in ihrem ſterben die ſchuld geben wollen/
daß ſie es mit fleiß thun wollen/ und im ſinne
gehabt. Wer hat jemals von ſolchem verma-
ledeytem weſen gehoͤret? Jedermann pflegt
ſich doch noch gleichwol vor ſeinem ende vor
GOtt zufuͤrchten/ erkaͤnntnuß/ reu und leyd
von ſich zu geben/ ausgenommen dieſe uͤber-
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der ſie haben die plage der allergroͤſtẽ blindheit
durch den guten mann auff ihren kopff gela-
den/ weil ſie mit haß und neid ſeinem gerech-
ten geiſt haben wehren/ und Gott muthwillig
widerſtehen wollen. Aber es iſt der welt und
[Spaltenumbruch] des Antichriſts blutigen art ſchuld/ der ſolches
alles mit dem unſchuldigen blut auf ihren hals
geladen und wol verdient hat/ ſonſt waͤre es
nimmermehr ſo weit kommen/ ſo was vor
groſſen uͤbermuth und uͤbelthat/ gewalt und
greuel dieſelbe thun/ kan man allenthalben hoͤ-
ren/ denn ſolches zu erzehlen/ hab ich in meinen
ſchreiben nicht vorgenom̃en/ ſondern beruͤhre
es nur beylaͤufftig/ auff was art der haß und
die ſchuld auf des guten mannes hals kommen/
der doch mehr/ als jemand demſelben zuwider
iſt/ lehret/ und es gehet ihm warlich/ wie ge-
ſchrieben ſtehet: Die ſchmach derer/ die dich
ſchmaͤhen iſt auf mich gefallen. Wenn er nicht
des HErrn herrligkeit/ name/ ehre und wort
der warheit hefftig vertheidiget/ ſo haͤtte er ſich
die welt nicht zum unfreunde/ ſchweige zum
feinde gemacht/ denn er war vor zeiten einer
von den beſten mit und nicht der geringſte
freund einer/ aber was liegt dran? GOtt hat
ihn davon genommen und ihn auserwehlt ge-
macht zum ſpott aller ſeiner feinde/ und hat ihn
auch gelehrter/ weiſer und vorſichtiger/ ja kluͤ-
ger und veꝛſtaͤndiger gemacht als alle ſeine voꝛ-
vaͤtter/ weiſen Herrn und meiſter/ niemand
weiß es/ als die ihn darinn annehmen/ und ſei-
ne verachtung/ ſchande und ſchmach nicht an-
ſehen/ oder um des willen zuruͤcke gehen/ wiſ-
ſende/ daß der knecht nicht beſſer ſeyn kan/ denn
ſein Herre/ von welchem alſo geſchrieben ſte-
het/ leſt Jeſ. 52. 53. Cap.

Man hat in ſtadt und landen oͤffentlich ge-
ſehen/ daß ihn ſeine juͤnger ſo lieb und werth
gehabt/ daß ſie den todt/ ja etliche alle marter
und pein gelitten um ſeinet willen/ die nicht ſa-
gen wolten/ wo er waͤre/ und ſagten/ ſie wuͤ-
ſtens wol/ aber woltens nicht ſagen/ und thaͤ-
ten treulich dran/ GOtt wolte es auch ſo ha-
ben. 1. Sam. XX. 32. Was vor ſchaden und
greuel oder groſſe boßheiten die neidiſche boͤſe
art und gewiſſenloſe leute von ihm und den ſei-
nigen ſagten/ wie er nemlich ſtaͤdte und laͤn-
der eirnnehme (die leute todtſchluͤge/ und ſich
in ihre guͤter niſtelte/ hat Gott alles gehoͤrt/ uñ
fromme andaͤchtige hertzen wol vernommen/
man findets noch wol beſchrieben. Denn es
wird niemand unter der ſonnen kommen (wie
fromm er auch ſeyn wolle) der ihn des ſchand-
lichen verkehrten greuels und boͤſen vorneh-
mens wird bezeugen oder mit warheit bewei-
ſen koͤnte/ weder vor Gott noch vor menſchen.
Denn was hier und da vor und nach ihm ge-
ſchehen iſt/ gehet ihm nichts an/ er hat damit
nichts zu thun gehabt/ und iſt noch viel weni-
ger dabey geweſt/ welches offenbahr iſt/ und
was wil mehr von ihm haben/ der daß er allen
ſolchen dingen alle wege zu wider geweſt oder
widerrathen hat/ ſein gantzer grund oder lehre
weiſt oder meldet es an/ man kans klar darinn
finden/ es ſollen weder ſeine noch Gottes freun-
de nimmermehr gefunden werden/ die von ihm
anders reden oder halten. Hier oder daraus/
nemlich in dem erſten ausgang ſeiner ſchriff-
ten (da er noch allein auff erden in dieſem ſei-
nen allerdurchleuchtigſten Geiſte des lichts/
lebens und warheit war) moͤcht mans etwan
aus zwey oder drey worten geſagen/ und
zum aͤrgſten/ oder alſo durch unverſtand ge-
deutet haben/ nemlich daß GOtt und ſeine

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A. K. H. Vierter Theil. G g g 2
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[419/0715] Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beſchreibung. der eine hatte ihn hier/ der andern da geſehen/ etliche ſagten ſo/ die andern ſo/ dann war er zu pferde/ dann gieng er gekleidet als ein Koͤ- nig/ bald muſt er ein hauptmann uͤber viele buben ſeyn/ bald hatte er diß/ bald das ſtaͤdt- gen eingenommen/ bald ſolte er dieſe/ bald je- ne ſtadt verrathen/ daß er dahero (durch boͤſe neidiſche verleumbder und blutduͤrſtige leute) ſehr geneidet wurde/ und dieſer gute mann war doch der jenige/ der ſolches an allen orten wehrete und verhinderte/ und den voͤlckern ei- nen andern muth an hertz/ ſinn und willen machte/ deßwegen der neid der jenigen/ die ihn darinn nicht hoͤren oder annehmen wolten/ ſo groß wider ihn ward/ daß ſie ihm allenthalben droheten umzubringen; ja wenn er von Got- tes gnaden nicht gethan haͤtte/ ſo waͤre groſſer mord und brand geſchehen und gantze ſtaͤdte verraͤtheriſcher weiſe ruiniret uñ zerſtoͤret wor- den. Denn ſie waren gantz verzweiffelt/ toll/ raſend und unſinnig gemacht/ das ſag ich euch/ dem einen war ſein weib/ dem andern ſein kind/ ſein mann/ vatter/ mutter/ ſchweſter/ bruder/ freund oder magd um- gebracht/ und ihnen all ihr gut genom- men/ und uͤber diß ſtund der Batenburg auff/ der gantz dazu auffgewacht/ und den geiſt der rachgier eingeſoffen hatte/ ja ſie ver- mahnten/ lehrten und ſtaͤrckten ihn taͤglich darinn und nahmen ſehr zu/ das ſag ich euch/ daß ſie auch ochſen/ ſchaafe und ſchweine bey hauffen wegnahmen und todtſchlugen/ baͤu- me umhieben/ das korn bey nacht mit dem ſchwerdte oder ſenſen abhieben/ und er gieng ihnen vor und wieß ihnen/ wie ſie es ma- chen ſolten/ ein gantz ſchiff des tages auszu- lehren; Summa allen ſchaden und verderb/ den ſie nur thun konten/ nahmen ſie vor das beſte evangelium und wort Gottes an/ und waren auch darinn ſo verhaͤrtet/ daß wenn der David nicht von GOtt waͤre erwecket/ und viel tapffere mitgenoſſen zu ſich bekommen/ hefftig wider ſie geſtritten/ und dem Batenb. viel hertzen entzogen haͤtte/ ſo waͤre gantz Hol- land/ Frießland/ das Groͤningerland uñ Weſt- phalen auff dieſe weiſe in den grunde verder- bet/ ja alles/ was da war/ jung und alt bey nacht ermordet und todtgeſchlagen worden/ warlich/ warlich/ ſie wuͤrden nicht eher geru- het haben/ wo GOtt nicht dieſen mann (nach ſeinem hertzen) in ſeinem namen geſandt haͤt- te/ die verdorbene arge boͤſe welt herwieder zu bringen/ laut der ſchrifft. Diß iſt alſo geſchehen/ und darum haben ſie ihn und die ſeinen alſo gehaſſet/ und ſo greu- lich allenthalben geſcholten/ ja etliche haben ihm in ihrem ſterben die ſchuld geben wollen/ daß ſie es mit fleiß thun wollen/ und im ſinne gehabt. Wer hat jemals von ſolchem verma- ledeytem weſen gehoͤret? Jedermann pflegt ſich doch noch gleichwol vor ſeinem ende vor GOtt zufuͤrchten/ erkaͤnntnuß/ reu und leyd von ſich zu geben/ ausgenommen dieſe uͤber- gebene leute/ ich kans ſchier nicht glauben/ o- der ſie haben die plage der allergroͤſtẽ blindheit durch den guten mann auff ihren kopff gela- den/ weil ſie mit haß und neid ſeinem gerech- ten geiſt haben wehren/ und Gott muthwillig widerſtehen wollen. Aber es iſt der welt und des Antichriſts blutigen art ſchuld/ der ſolches alles mit dem unſchuldigen blut auf ihren hals geladen und wol verdient hat/ ſonſt waͤre es nimmermehr ſo weit kommen/ ſo was vor groſſen uͤbermuth und uͤbelthat/ gewalt und greuel dieſelbe thun/ kan man allenthalben hoͤ- ren/ denn ſolches zu erzehlen/ hab ich in meinen ſchreiben nicht vorgenom̃en/ ſondern beruͤhre es nur beylaͤufftig/ auff was art der haß und die ſchuld auf des guten mannes hals kommen/ der doch mehr/ als jemand demſelben zuwider iſt/ lehret/ und es gehet ihm warlich/ wie ge- ſchrieben ſtehet: Die ſchmach derer/ die dich ſchmaͤhen iſt auf mich gefallen. Wenn er nicht des HErrn herrligkeit/ name/ ehre und wort der warheit hefftig vertheidiget/ ſo haͤtte er ſich die welt nicht zum unfreunde/ ſchweige zum feinde gemacht/ denn er war vor zeiten einer von den beſten mit und nicht der geringſte freund einer/ aber was liegt dran? GOtt hat ihn davon genommen und ihn auserwehlt ge- macht zum ſpott aller ſeiner feinde/ und hat ihn auch gelehrter/ weiſer und vorſichtiger/ ja kluͤ- ger und veꝛſtaͤndiger gemacht als alle ſeine voꝛ- vaͤtter/ weiſen Herrn und meiſter/ niemand weiß es/ als die ihn darinn annehmen/ und ſei- ne verachtung/ ſchande und ſchmach nicht an- ſehen/ oder um des willen zuruͤcke gehen/ wiſ- ſende/ daß der knecht nicht beſſer ſeyn kan/ denn ſein Herre/ von welchem alſo geſchrieben ſte- het/ leſt Jeſ. 52. 53. Cap. Man hat in ſtadt und landen oͤffentlich ge- ſehen/ daß ihn ſeine juͤnger ſo lieb und werth gehabt/ daß ſie den todt/ ja etliche alle marter und pein gelitten um ſeinet willen/ die nicht ſa- gen wolten/ wo er waͤre/ und ſagten/ ſie wuͤ- ſtens wol/ aber woltens nicht ſagen/ und thaͤ- ten treulich dran/ GOtt wolte es auch ſo ha- ben. 1. Sam. XX. 32. Was vor ſchaden und greuel oder groſſe boßheiten die neidiſche boͤſe art und gewiſſenloſe leute von ihm und den ſei- nigen ſagten/ wie er nemlich ſtaͤdte und laͤn- der eirnnehme (die leute todtſchluͤge/ und ſich in ihre guͤter niſtelte/ hat Gott alles gehoͤrt/ uñ fromme andaͤchtige hertzen wol vernommen/ man findets noch wol beſchrieben. Denn es wird niemand unter der ſonnen kommen (wie fromm er auch ſeyn wolle) der ihn des ſchand- lichen verkehrten greuels und boͤſen vorneh- mens wird bezeugen oder mit warheit bewei- ſen koͤnte/ weder vor Gott noch vor menſchen. Denn was hier und da vor und nach ihm ge- ſchehen iſt/ gehet ihm nichts an/ er hat damit nichts zu thun gehabt/ und iſt noch viel weni- ger dabey geweſt/ welches offenbahr iſt/ und was wil mehr von ihm haben/ der daß er allen ſolchen dingen alle wege zu wider geweſt oder widerrathen hat/ ſein gantzer grund oder lehre weiſt oder meldet es an/ man kans klar darinn finden/ es ſollen weder ſeine noch Gottes freun- de nimmermehr gefunden werden/ die von ihm anders reden oder halten. Hier oder daraus/ nemlich in dem erſten ausgang ſeiner ſchriff- ten (da er noch allein auff erden in dieſem ſei- nen allerdurchleuchtigſten Geiſte des lichts/ lebens und warheit war) moͤcht mans etwan aus zwey oder drey worten geſagen/ und zum aͤrgſten/ oder alſo durch unverſtand ge- deutet haben/ nemlich daß GOtt und ſeine Hei- A. K. H. Vierter Theil. G g g 2

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Zitationshilfe: Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 419. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/715>, abgerufen am 23.12.2024.