Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beschreibung. [Spaltenumbruch]
und sinnen und also mit grosser eil und geschwin-digkeit/ als ers vom Geiste empfangen und ihm alle dinge in ihrer vollkommenheit zu der zeit wei- ter einzusehen und zu schreiben gegeben war/ und schrieb es auff Lombardische felle in gröstem for- mat/ worinn noch viel andere dinge mehr ent- halten als das ausgegebene in sich hatte und kürtzlich verfasset war/ weil sie nicht alle gedruckt wurden um der unerhörten dinge willen; Doch ist das büchlein gedruckt und etliche din- ge ausgelassen worden/ wie es der drucker be- gehrt/ der solches nicht verstanden oder erkannt hat. Jn diesen geist schrieb er auch 3. brieffe/ ei- Jn dieser zeit erfuhr er viel wunder von in- Summa er wurde gantz auß allem schal- Er sahe sein eigen hertz in einem bedencken konts A. K. H. Vierdter Theil. F f f 2
Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beſchreibung. [Spaltenumbruch]
und ſiñen uñ alſo mit groſſer eil und geſchwin-digkeit/ als ers vom Geiſte empfangen und ihm alle dinge in ihrer vollkom̃enheit zu der zeit wei- ter einzuſehen und zu ſchreiben gegeben war/ uñ ſchrieb es auff Lombardiſche felle in groͤſtem for- mat/ worinn noch viel andere dinge mehr ent- halten als das ausgegebene in ſich hatte und kuͤrtzlich verfaſſet war/ weil ſie nicht alle gedruckt wurden um der unerhoͤrten dinge willen; Doch iſt das buͤchlein gedruckt und etliche din- ge ausgelaſſen worden/ wie es der drucker be- gehrt/ der ſolches nicht verſtanden oder erkannt hat. Jn dieſen geiſt ſchrieb er auch 3. brieffe/ ei- Jn dieſer zeit erfuhr er viel wunder von in- Summa er wurde gantz auß allem ſchal- Er ſahe ſein eigen hertz in einem bedencken konts A. K. H. Vierdter Theil. F f f 2
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Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Joris Lebens-Beſchreibung.
und ſiñen uñ alſo mit groſſer eil und geſchwin-
digkeit/ als ers vom Geiſte empfangen und ihm
alle dinge in ihrer vollkom̃enheit zu der zeit wei-
ter einzuſehen und zu ſchreiben gegeben war/ uñ
ſchrieb es auff Lombardiſche felle in groͤſtem for-
mat/ worinn noch viel andere dinge mehr ent-
halten als das ausgegebene in ſich hatte und
kuͤrtzlich verfaſſet war/ weil ſie nicht alle gedruckt
wurden um der unerhoͤrten dinge willen;
Doch iſt das buͤchlein gedruckt und etliche din-
ge ausgelaſſen worden/ wie es der drucker be-
gehrt/ der ſolches nicht verſtanden oder erkannt
hat.
Jn dieſen geiſt ſchrieb er auch 3. brieffe/ ei-
nen in Engelland/ den andern in Teutſchland/
nach Straßburg und den dritten nach Frieß-
land ins Weſtphaliſche land und die muſten
in ſeinem namen eingehaͤndiget werden/ und
ſolte er ſie auch ſelbſt zu fuß hinbracht haben/
aber es geſchahe/ daß er ſie durch andere ſchickte.
Denn in dem brieff nach Engelland kam zuletzt/
als er gantz geſchrieben und ſchier aus war/ un-
ter andern etwas/ das David ſehr frembd vor-
kam/ wiewol es aus der feder gefloſſen und ge-
ſchrieben war/ ehe es vollkommen eingeſehen
worden/ alſo lautende: Geſchencke und gaben
wird man euch noch zubringen. Da es nun al-
ſo geſchrieben war/ wolte er ſich vor den bruͤ-
dern ſchaͤmen/ was ſie daraus dencken moͤch-
ten/ weil etliche denen von Muͤnſter nachrede-
ten/ daß ſie in ander leute guͤter wolten fallen/
ob D. J. auch auffgewacht und ſolches mit im
ſinn haͤtte/ wovon ſein hertz doch weit geweſen
und immerfort in ewigkeit davon geblieben iſt.
Er kratzte es wieder aus/ durffte aber ſo ſtoltz
nicht ſeyn es alſo zu laſſen/ ſondern muſte es
wieder ſchreiben/ ſo kraͤfftig ward er innerlich
dazu getrieben/ denn es dauchte ihm ſo frembd
als der Sara/ daß ſie einen ſohn ſolte haben/
man mags glauben oder nicht.
Jn dieſer zeit erfuhr er viel wunder von in-
nerlichen traͤumen/ geſichten und andern viſio-
nen/ ja den gantzen tag durch hoͤrte oder ſahe
man anders nicht von ihm als des HErren
wort und Geiſt wozu es nemlich noch kommen
muͤſte/ ehe es alles recht nach Gottes hertz/ ſinn
und gemuͤthe waͤre; Es kam ihm auch endlich
augenſcheinlich nach dem Geiſt und fuͤhlete die
krafft in effect, daß er von allen fleiſch einen
vollkommenen Abſchied an den ſinnen des her-
tzens nehmen muſte/ denn in der zeit wolte Gott
alle dinge nach ihm und in ihm verneuen. Das
ſchalcks-auge/ fleiſchliche gedancken oder was
vor ſuͤndliche luͤſte es nur waren/ muſte alles
weg/ und derſelbe geiſt trieb ihn im hertzen ſo
ſtarck an/ daß er je zuweilen auff dem ſoͤller vor
mattigkeit niedergefallen lag und gantz zuſam-
men gekruͤmmet war vor furcht und ſchrecken
des ſtrengen richters/ ehe er diß befindlicher und
empfindlicher weiſe im hertzen alles freywillig
uͤber geben konte/ alſo daß er in einem augen-
blick in der krafft des hertzens als ein tod-ſter-
bender niederfiel/ eben als obs aͤuſſerlich geſche-
hen waͤre. Und doch war es nicht als in ge-
dancken und gemuͤthe allein dem ſinn und wil-
len Gottes an ihm beyzuſtimmen/ und daſſel-
be hatte ſo viel in ſich/ daß es von gantzer ſeelen-
und hertzens-grund muſte ewiglich gemeynet
ſeyn. Und ſehet/ das gebet hoͤrte nimmermehr
auff/ ſo kam ihm auch dis und jenes ſchones in
dem HErrn vor/ daß er nun forthin wol zuſe-
hen ſolte/ daß er ſich von dieſen abgeſchiedenen
ſinn nicht wieder ſolte bewegen noch in eine
fleiſchliche liebe oder geſichte ziehen laſſen/ ſon-
dern muͤſte ſich vergeiſtern oder vergoͤttern laſ-
ſen/ und ſich unterſuchen und ſehen/ obs mit
ihm ſo waͤre und er mit dem ſinn in dem geiſte
der einfaͤltigkeit und reinigkeit des hertzens
bliebe.
Summa er wurde gantz auß allem ſchal-
cken oder fleiſchlichen geſichte gezogen/ wie ein
kindlein von ſeinem willen und gemuͤthe abge-
kehret und gelehret wird/ in empfindlicher
weiſe wieder zu dem erſten wunderlichen ge-
ſichte zu kommen. Denn es gab und zeigete
ihm zu erkennen/ daß in dem reiche Gottes
nichts unreines wuͤrde dauren oder bleiben
koͤnnen/ daß auch deß menſchen hertze muͤſſe
gantz lauter/ einfaͤltig und unſchalckhafftig
ſeyn/ deßwegen er ſich auch ſelbſt oͤffters zu
unterſuchen/ und zu pruͤffen haͤtte/ ob er auch
in dem ſinn und willen gruͤndlich ſtuͤnde/ daß
alſo hierauß eine gefahr ſchiene/ deſſelben zu
mangeln/ und das hertze tapffer muͤſſe ange-
fochten und beſtuͤrmet werden/ ehe es gantz
rein und lauter koͤnte erſcheinen. Darauff deñ
ſein glaube und ſeine liebe auffs allerſtaͤrckſte
verſuchet wurden/ deñ der HErr hatte ihn erſt-
lich wol vaͤtterlich angenom̃en/ aber er ſetzte ihn
hernach nicht ſo ſanffte ohne gefuͤhl ſein ſelbſt
nieder/ wiewol er ihm doch dabey maͤchtige
groſſe thaten zeigete/ und durch unglaubliche
dinge gefuͤhret hat/ die uͤber alle natur in
der welt je geſchehen ſind/ welche nicht zu er-
zehlen. Jn warheit/ wenn ſolches von dem
HErrn befoͤrdert worden waͤre/ ſo weiß ich/
(als der ichs alles aus ſeinem eigenen munde
gehoͤrt/ erkannt und diß geſchrieben) wol/ daß
daſſelbe keinem menſchen moͤglich geweſt waͤ-
re. Jch mag mit Paulo hier wol ſagen/ daß
fleiſch und blut dazu viel zu untuͤchtig/ und
menſchlichen gedancken zu ſchwach es zu tra-
gen. Er ſtund allewege in einer hertzlichen be-
gierde zu Gott gekehret mit beten/ drang auch
ohne unterlaß auß allen ſeinen kraͤfften und
vermoͤgen der ſeelen in Gott ein/ und lebete ſo
maͤſſig/ daß er gantz ohnmaͤchtig und matt am
leibe war/ nicht allein umb der ſpeiſe willen/
ſondern umb ſeines eifrigen hertzens willen/
das gantz weg und zu nichte verzehret war.
Er ſahe ſein eigen hertz in einem bedencken
oder innerlichen geſichte/ als einen außgezehr-
ten fiſch/ der einen andern fiſch in ſich hat/ und
Gott ermahnete ihn in ſeinem gemuͤthe/ er ſol-
te etwas ruhen in der creatur/ und eſſen und
trincken was ihm wol ſchmeckte und geluͤſtete
zur nahrung und erhaltung/ da es ihm doch
alles frey war/ und ſehet/ er muſte es thun/ die
noth zwang ihn dazu. Man richtete ihm et-
was zu mit kraut das hertze zu ſtaͤrcken/ und
wartete ihm etwas beſſer/ und holte ihm zu-
weilen einen trunck wein; ſonſt haͤtte er ſich
lieber allen menſchlichen dingen wollen entzie-
hen/ denn Gott gab licht und verſtand zu er-
kennen was es war/ worauff er ſahe/ und haͤtte
ſich gern mit gruͤn kraut vergnuͤgen laſſen/
wie er ſich denn auch eine zeitlang nur
mit ſallat ſpeißte/ aber leider! ſeine natur
konts
A. K. H. Vierdter Theil. F f f 2
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 411. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/707>, abgerufen am 16.07.2024. |