Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. David Joris Schrifft vom Glauben. [Spaltenumbruch]
ne böse art. Thuts doch Es ist euer eigenverkehrtes wesen und närrische greuel/ eure eigne phantasie/ eures fleisches vorgeben und wiedrigkeit/ das wil nicht außsterben und ver- derben/ und das leiden und tod nicht zeitlich sehen/ darum muß es in der ewigkeit dran/ das thut sein unglaube. Sehet es ein/ es ist also. Denn ihr seyds Das 5. Capitel. Mercket weiter: So lange das hertz Es kan nicht ein theil licht/ und ein theil Das 6. Capitel. Wol denen gutwilligen/ ernsten und hertz- neid/ A. K. H. Vierter Theil. C c c 2
Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. David Joris Schrifft vom Glauben. [Spaltenumbruch]
ne boͤſe art. Thuts doch Es iſt euer eigenverkehrtes weſen und naͤrriſche greuel/ eure eigne phantaſie/ eures fleiſches vorgeben und wiedrigkeit/ das wil nicht außſterben und ver- derben/ und das leiden und tod nicht zeitlich ſehen/ darum muß es in der ewigkeit dran/ das thut ſein unglaube. Sehet es ein/ es iſt alſo. Denn ihr ſeyds Das 5. Capitel. Mercket weiter: So lange das hertz Es kan nicht ein theil licht/ und ein theil Das 6. Capitel. Wol denen gutwilligen/ ernſten und hertz- neid/ A. K. H. Vierter Theil. C c c 2
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <div n="4"> <div n="5"> <p><pb facs="#f0683" n="387"/><fw place="top" type="header">Th. <hi rendition="#aq">IV. Sect. II. Num. XLVII. David Joris</hi> Schrifft vom Glauben.</fw><lb/><cb/> ne boͤſe art. Thuts doch Es iſt euer eigen<lb/> verkehrtes weſen und naͤrriſche greuel/ eure<lb/> eigne phantaſie/ eures fleiſches vorgeben und<lb/> wiedrigkeit/ das wil nicht außſterben und ver-<lb/> derben/ und das leiden und tod nicht zeitlich<lb/> ſehen/ darum muß es in der ewigkeit dran/<lb/> das thut ſein unglaube.</p><lb/> <p>Sehet es ein/ es iſt alſo. Denn ihr ſeyds<lb/> oder thuts euch alles ſelber/ was euch ver-<lb/> letzet/ hindert und ſchadet/ daß ihr nicht<lb/> glaubet. Laſt euch das gnug ſeyn. Thut von<lb/> euch euer eigen geſichte/ und die fleiſchliche<lb/> gedancken/ oder das ſchalcks-auge; Glaubt/<lb/> und ſo habt ihr macht. Es ſol euch auch der<lb/> kampff/ oder kein ding der ſeligkeit unmuͤg-<lb/> lich ſeyn/ ja von allen/ was ihr auch ſehet und<lb/> hoͤret/ inwendig und außwendig; Es muß<lb/> alles zu nichte und ſonder macht werden.<lb/> Hoͤret/ und ſehet/ und mercket leiſe auff eures<lb/> GOttes ſtimme/ und eures HErrn wort/ thut<lb/> das/ gehet damit fort/ euch kan nichts ſcha-<lb/> den/ nem/ noch etwas verletzen/ wie groß es<lb/> auch ſcheinet/ ja was euch erſchrecken/ um-<lb/> ſtoſſen und aufffreſſen wolte/ achtets vor<lb/> nichts/ und ſo vermags nichts. Folget des<lb/> HErrn worten. Tretet einher uͤber alle dra-<lb/> chen und teuffel/ ja mitten uͤber all ihr gegacke/<lb/> ſie haben/ ſage ich/ keine macht/ wie grauſam<lb/> ſie auch ſcheinen. Glaubet und vertrauet/ ſo<lb/> ſind ſie weg. Sehet darnach/ gelt/ ihr wer-<lb/> det ſie darnach nirgends mehr finden. GOtt<lb/> iſts allein/ der da bleibet in ewigkeit/ und woh<lb/> net und lebet in den thoren der ehren ſeiner<lb/> Goͤttlichen weißheit/ uͤberall mit triumph herr-<lb/> ſchende in ewigkeit. Mercket hier wol auff/<lb/> und nehmet diß groſſe geheimniß zu hertzen.</p> </div><lb/> <div n="5"> <head> <hi rendition="#b">Das 5. Capitel.</hi> </head><lb/> <p>Mercket weiter: So lange das hertz<lb/> nicht gantz uͤmgewendet/ rechtſchaffen und<lb/> glaubig iſt/ ſo kans nicht gereiniget werden.<lb/> Und ſo lange die alten fleiſchlichen gedan-<lb/> cken/ die ſchaͤndliche eingebungen/ oder das<lb/> ſchalcks-auge bey euch bleibet/ daß ihrs nicht<lb/> von hertzen außſtechet/ und dieſen toͤdtlichen<lb/> dingen nicht wiederſtehet/ und als ein pfeil<lb/> die lufft durchſtreichet/ ſo bleibet ihr in der<lb/> finſterniß/ ohne verſtand/ ohne geiſt und le-<lb/> ben der warheit/ ja ohne glauben und ver-<lb/> trauen. Mit dem munde iſts nicht außge-<lb/> richtet; nein/ gewiß nicht/ ſo wuͤrde man gar<lb/> langſam reines hertzens werden/ oder GOtt<lb/> nimmermehr in einem freundlichen angeſich-<lb/> te ſehen. Darum ſchlaget euer hertz nieder/<lb/> und nehmet deſſelben außfluß/ ſinn und wil-<lb/> len/ ja ſeine zuneigungen wahr/ was gilts/<lb/> ihr werdets leichtlich fuͤhlen/ daß euer hertz in<lb/> den gedancken und begierden unrein bleibet.<lb/> Bedenckets ſelber/ wenn es noch ichtwas boͤ-<lb/> ſes/ oder von dem alten weſen in ſeinen willen<lb/> und luͤſten dazu geneigt hervorbringt/ ſo wiſ-<lb/> ſet ihr ſelbſt/ daß es noch unſauber und un-<lb/> geſund iſt. Und ſo ihr kein ander hertz/ ſinn<lb/> und willen/ luſt und begierden darwider fuͤh-<lb/> let und findet/ ſo iſts ſicher und gewiß/ daß<lb/> ihr in einem ſolchem hertzen kein tempel des<lb/> Heiligen Geiſtes ſeyn koͤnnet/ nein/ o nein.<lb/> Denn worin noch ein boͤſer wille/ oder ei-<lb/> niger boͤſer geiſt ruhet/ da helffen keine ſchoͤ-<lb/><cb/> ne worte/ dieſe hat oder kan der teuffel auch<lb/> wol <hi rendition="#aq">allegi</hi>ren oder anfuͤhren/ aber nicht von<lb/> ſich ſelbſt hervorbringen. Denn aus einem<lb/> ſuͤſſen brunnen kan kein ſaltzig oder bitter waſ-<lb/> ſer zugleich flieſſen; wenn er ſauer oder bitter<lb/> iſt/ ſo iſts kein ſuͤß waſſer; und ein wenig ſauer-<lb/> teig verſaͤuret den gantzen ſuͤſſen teig. Alſo<lb/> gehets hier gleicher weiſe zu.</p><lb/> <p>Es kan nicht ein theil licht/ und ein theil<lb/> finſterniß/ halb ſchalckhafft und halb einfaͤl-<lb/> tig/ halb fleiſch und halb geiſt ſeyn; Das<lb/> hertze muß lauter/ auffrichtig und GOtt und<lb/> ſeinem CHRiſto gantz zugethan und gelaſſen<lb/> ſeyn. Man muß hier alle dinge recht thun/<lb/> willen und werck/ glauben und auch vertrauen<lb/> muß recht ſeyn/ und es mit der that in der<lb/> liebe beweiſen Das hertze muß trachten/<lb/> ſuchen und begehren nach dem das droben iſt/<lb/> nicht nach dem/ was auff erden iſt/ nemlich<lb/> ein reines him̃liſches weſen allein lieben und<lb/> darinnen leben/ das irrdiſche haſſen/ dem-<lb/> ſelben gantz abſterben und laſſen. Darum/<lb/> hat jemand einen guten beyfall oder geneig-<lb/> ten guten willen zum guten/ der laſſe das boͤ-<lb/> ſe/ und bitte uͤm ein klares geſichte/ und um<lb/> ein reines/ lautres/ ſauberes hertze/ welches<lb/> moͤge uͤmgewandt ſeyn nach GOttes hertze/<lb/> welches einfaͤltig und unſchuldig als ein kind-<lb/> lein ſeyn muß/ und einen greuel an allen boͤ-<lb/> ſen haben/ deme man ſagen/ und daſſelbe<lb/> lehren/ ſtraffen/ <hi rendition="#aq">corrigi</hi>ren und abgewehnen<lb/> kan. Sehet/ ein ſolch hertze vermenget ſich<lb/> nicht mit dem boͤſen/ weil es reine augen/<lb/> erkaͤntniß und verſtand das gute und boͤſe zu<lb/> unterſcheiden hat/ ſondern iſt allem boͤſen<lb/> feind. Ja/ wenn das hertze alſo veraͤndert<lb/> iſt/ und zu der erkaͤntniß der warheit im lichte<lb/> ſehende kommen iſt/ was es alßdann hoͤret/<lb/> ſiehet/ ſchmecket/ riechet/ taſtet oder fuͤhlet/ daß<lb/> es aus dem uͤbel zu ſeiner verdam̃niß auffſtei-<lb/> get/ demſelben wiederſtehet es/ und verachtet<lb/> das boͤſe; Hingegen aber ſuchet und preiſet<lb/> es das gute/ nemlich das licht und leben/ doch<lb/> aber in ſeiner finſterniß und tode/ dazu ſichs<lb/> erſt begiebet. Sehet/ hiebey kan man leicht-<lb/> lich mercken/ weſſen hertze umgekehret und ver-<lb/> aͤndert iſt oder nicht.</p> </div><lb/> <div n="5"> <head> <hi rendition="#b">Das 6. Capitel.</hi> </head><lb/> <p>Wol denen gutwilligen/ ernſten und hertz-<lb/> lichen liebhabern/ die da hungern und dur-<lb/> ſten/ ſchreyen und weinen nach der gerechtig-<lb/> keit/ dieweil das wort des glaubens gepre-<lb/> diget wird. Denn dieſe ſinds/ die ihren eig-<lb/> nen willen/ luſt und boͤſe begierden/ oder ih-<lb/> ren eignen geiſt/ eigne weißheit und gutduͤn-<lb/> ckel gantz und gar dran ſetzen/ und als boͤſe<lb/> davon außgehen/ dem HErrn in ſeine haͤnde<lb/> mit willen zu uͤbergeben; hingegen aber weder<lb/> ihnen ſelbſt glauben/ noch viel weniger auff ei-<lb/> nen andern menſchen vertrauen wollen. Wer<lb/> iſt nun/ der allem fleiſch der ſuͤnden abſagen/<lb/> daſſelbe haſſen/ creutzigen und toͤdten/ und<lb/> ſeinem altem aaſe in aller ſeiner wiedrigkeit oder<lb/> unwillen entgegen und wiederwillig iſt? Denn<lb/> hieran muß er/ ſo bald ers zu beſchauen<lb/> kom̃t/ ſo muß er ohne verzug ſeinen eignen<lb/> willen/ als dem wiedergeiſt der thorheit/ wie-<lb/> derſtehen/ nemlich dem hochmuth/ ehrgeitz/<lb/> <fw place="bottom" type="sig"><hi rendition="#fr">A. K. H. Vierter Theil.</hi> C c c 2</fw><fw place="bottom" type="catch">neid/</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [387/0683]
Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. David Joris Schrifft vom Glauben.
ne boͤſe art. Thuts doch Es iſt euer eigen
verkehrtes weſen und naͤrriſche greuel/ eure
eigne phantaſie/ eures fleiſches vorgeben und
wiedrigkeit/ das wil nicht außſterben und ver-
derben/ und das leiden und tod nicht zeitlich
ſehen/ darum muß es in der ewigkeit dran/
das thut ſein unglaube.
Sehet es ein/ es iſt alſo. Denn ihr ſeyds
oder thuts euch alles ſelber/ was euch ver-
letzet/ hindert und ſchadet/ daß ihr nicht
glaubet. Laſt euch das gnug ſeyn. Thut von
euch euer eigen geſichte/ und die fleiſchliche
gedancken/ oder das ſchalcks-auge; Glaubt/
und ſo habt ihr macht. Es ſol euch auch der
kampff/ oder kein ding der ſeligkeit unmuͤg-
lich ſeyn/ ja von allen/ was ihr auch ſehet und
hoͤret/ inwendig und außwendig; Es muß
alles zu nichte und ſonder macht werden.
Hoͤret/ und ſehet/ und mercket leiſe auff eures
GOttes ſtimme/ und eures HErrn wort/ thut
das/ gehet damit fort/ euch kan nichts ſcha-
den/ nem/ noch etwas verletzen/ wie groß es
auch ſcheinet/ ja was euch erſchrecken/ um-
ſtoſſen und aufffreſſen wolte/ achtets vor
nichts/ und ſo vermags nichts. Folget des
HErrn worten. Tretet einher uͤber alle dra-
chen und teuffel/ ja mitten uͤber all ihr gegacke/
ſie haben/ ſage ich/ keine macht/ wie grauſam
ſie auch ſcheinen. Glaubet und vertrauet/ ſo
ſind ſie weg. Sehet darnach/ gelt/ ihr wer-
det ſie darnach nirgends mehr finden. GOtt
iſts allein/ der da bleibet in ewigkeit/ und woh
net und lebet in den thoren der ehren ſeiner
Goͤttlichen weißheit/ uͤberall mit triumph herr-
ſchende in ewigkeit. Mercket hier wol auff/
und nehmet diß groſſe geheimniß zu hertzen.
Das 5. Capitel.
Mercket weiter: So lange das hertz
nicht gantz uͤmgewendet/ rechtſchaffen und
glaubig iſt/ ſo kans nicht gereiniget werden.
Und ſo lange die alten fleiſchlichen gedan-
cken/ die ſchaͤndliche eingebungen/ oder das
ſchalcks-auge bey euch bleibet/ daß ihrs nicht
von hertzen außſtechet/ und dieſen toͤdtlichen
dingen nicht wiederſtehet/ und als ein pfeil
die lufft durchſtreichet/ ſo bleibet ihr in der
finſterniß/ ohne verſtand/ ohne geiſt und le-
ben der warheit/ ja ohne glauben und ver-
trauen. Mit dem munde iſts nicht außge-
richtet; nein/ gewiß nicht/ ſo wuͤrde man gar
langſam reines hertzens werden/ oder GOtt
nimmermehr in einem freundlichen angeſich-
te ſehen. Darum ſchlaget euer hertz nieder/
und nehmet deſſelben außfluß/ ſinn und wil-
len/ ja ſeine zuneigungen wahr/ was gilts/
ihr werdets leichtlich fuͤhlen/ daß euer hertz in
den gedancken und begierden unrein bleibet.
Bedenckets ſelber/ wenn es noch ichtwas boͤ-
ſes/ oder von dem alten weſen in ſeinen willen
und luͤſten dazu geneigt hervorbringt/ ſo wiſ-
ſet ihr ſelbſt/ daß es noch unſauber und un-
geſund iſt. Und ſo ihr kein ander hertz/ ſinn
und willen/ luſt und begierden darwider fuͤh-
let und findet/ ſo iſts ſicher und gewiß/ daß
ihr in einem ſolchem hertzen kein tempel des
Heiligen Geiſtes ſeyn koͤnnet/ nein/ o nein.
Denn worin noch ein boͤſer wille/ oder ei-
niger boͤſer geiſt ruhet/ da helffen keine ſchoͤ-
ne worte/ dieſe hat oder kan der teuffel auch
wol allegiren oder anfuͤhren/ aber nicht von
ſich ſelbſt hervorbringen. Denn aus einem
ſuͤſſen brunnen kan kein ſaltzig oder bitter waſ-
ſer zugleich flieſſen; wenn er ſauer oder bitter
iſt/ ſo iſts kein ſuͤß waſſer; und ein wenig ſauer-
teig verſaͤuret den gantzen ſuͤſſen teig. Alſo
gehets hier gleicher weiſe zu.
Es kan nicht ein theil licht/ und ein theil
finſterniß/ halb ſchalckhafft und halb einfaͤl-
tig/ halb fleiſch und halb geiſt ſeyn; Das
hertze muß lauter/ auffrichtig und GOtt und
ſeinem CHRiſto gantz zugethan und gelaſſen
ſeyn. Man muß hier alle dinge recht thun/
willen und werck/ glauben und auch vertrauen
muß recht ſeyn/ und es mit der that in der
liebe beweiſen Das hertze muß trachten/
ſuchen und begehren nach dem das droben iſt/
nicht nach dem/ was auff erden iſt/ nemlich
ein reines him̃liſches weſen allein lieben und
darinnen leben/ das irrdiſche haſſen/ dem-
ſelben gantz abſterben und laſſen. Darum/
hat jemand einen guten beyfall oder geneig-
ten guten willen zum guten/ der laſſe das boͤ-
ſe/ und bitte uͤm ein klares geſichte/ und um
ein reines/ lautres/ ſauberes hertze/ welches
moͤge uͤmgewandt ſeyn nach GOttes hertze/
welches einfaͤltig und unſchuldig als ein kind-
lein ſeyn muß/ und einen greuel an allen boͤ-
ſen haben/ deme man ſagen/ und daſſelbe
lehren/ ſtraffen/ corrigiren und abgewehnen
kan. Sehet/ ein ſolch hertze vermenget ſich
nicht mit dem boͤſen/ weil es reine augen/
erkaͤntniß und verſtand das gute und boͤſe zu
unterſcheiden hat/ ſondern iſt allem boͤſen
feind. Ja/ wenn das hertze alſo veraͤndert
iſt/ und zu der erkaͤntniß der warheit im lichte
ſehende kommen iſt/ was es alßdann hoͤret/
ſiehet/ ſchmecket/ riechet/ taſtet oder fuͤhlet/ daß
es aus dem uͤbel zu ſeiner verdam̃niß auffſtei-
get/ demſelben wiederſtehet es/ und verachtet
das boͤſe; Hingegen aber ſuchet und preiſet
es das gute/ nemlich das licht und leben/ doch
aber in ſeiner finſterniß und tode/ dazu ſichs
erſt begiebet. Sehet/ hiebey kan man leicht-
lich mercken/ weſſen hertze umgekehret und ver-
aͤndert iſt oder nicht.
Das 6. Capitel.
Wol denen gutwilligen/ ernſten und hertz-
lichen liebhabern/ die da hungern und dur-
ſten/ ſchreyen und weinen nach der gerechtig-
keit/ dieweil das wort des glaubens gepre-
diget wird. Denn dieſe ſinds/ die ihren eig-
nen willen/ luſt und boͤſe begierden/ oder ih-
ren eignen geiſt/ eigne weißheit und gutduͤn-
ckel gantz und gar dran ſetzen/ und als boͤſe
davon außgehen/ dem HErrn in ſeine haͤnde
mit willen zu uͤbergeben; hingegen aber weder
ihnen ſelbſt glauben/ noch viel weniger auff ei-
nen andern menſchen vertrauen wollen. Wer
iſt nun/ der allem fleiſch der ſuͤnden abſagen/
daſſelbe haſſen/ creutzigen und toͤdten/ und
ſeinem altem aaſe in aller ſeiner wiedrigkeit oder
unwillen entgegen und wiederwillig iſt? Denn
hieran muß er/ ſo bald ers zu beſchauen
kom̃t/ ſo muß er ohne verzug ſeinen eignen
willen/ als dem wiedergeiſt der thorheit/ wie-
derſtehen/ nemlich dem hochmuth/ ehrgeitz/
neid/
A. K. H. Vierter Theil. C c c 2
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |