Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Jor. Tractätl. von derschnödigk. des alten- [Spaltenumbruch]
ohne maas oder erkäntnis desselben wesens ist/d. i. er siehet nicht was in ihm oder in GOTT ist/ welches er erst haben und des seinen quitt seyn müste/ darinn sein untergang stehet. Aber das ist zum zweyten/ daß er nicht daran will/ nemlich gantz unter und zu nichte gehen. Wel- ches doch seyn mnß/ soll CHRISTUS wahrhafftig in uns/ und wir in ihm gäntzlich hervor kommen. Sein verderben von GOTT ist aus ihm/ Aber so er sich nicht gantz und gar vornimmt/ Wer sich nun nicht bloß und gantz allein auff Nachdem ich denn von dem geist der ewigen Es ist nicht anders/ wenn jemand haß vor tet mei-
Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Jor. Tractaͤtl. von derſchnoͤdigk. des alten- [Spaltenumbruch]
ohne maas oder erkaͤntnis deſſelben weſens iſt/d. i. er ſiehet nicht was in ihm oder in GOTT iſt/ welches er erſt haben und des ſeinen quitt ſeyn muͤſte/ darinn ſein untergang ſtehet. Aber das iſt zum zweyten/ daß er nicht daran will/ nemlich gantz unter und zu nichte gehen. Wel- ches doch ſeyn mnß/ ſoll CHRISTUS wahrhafftig in uns/ und wir in ihm gaͤntzlich hervor kommen. Sein verderben von GOTT iſt aus ihm/ Aber ſo er ſich nicht gantz und gar vornimmt/ Wer ſich nun nicht bloß und gantz allein auff Nachdem ich denn von dem geiſt der ewigen Es iſt nicht anders/ wenn jemand haß vor tet mei-
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Th. IV. Sect. II. Num. XLVII. Dav. Jor. Tractaͤtl. von derſchnoͤdigk. des alten-
ohne maas oder erkaͤntnis deſſelben weſens iſt/
d. i. er ſiehet nicht was in ihm oder in GOTT
iſt/ welches er erſt haben und des ſeinen quitt
ſeyn muͤſte/ darinn ſein untergang ſtehet. Aber
das iſt zum zweyten/ daß er nicht daran will/
nemlich gantz unter und zu nichte gehen. Wel-
ches doch ſeyn mnß/ ſoll CHRISTUS
wahrhafftig in uns/ und wir in ihm gaͤntzlich
hervor kommen.
Sein verderben von GOTT iſt aus ihm/
weil er ſich ihm gleich duͤncket/ deſſen namen/
ehre/ lob/ preiß und glorie/ wille/ macht
und gebot er (ſo er deß ſeinen quitt gehet) an ſich
ziehet/ wo er kan und mag/ ja in ſeiner er-
niedrigung und erhebung ſuchet er nichts dann
lob und ſeine eigene ehre/ was zu ſeyn und im-
merfort zu bleiben/ nimmermehr aber zu wei-
chen oder unter zu gehen/ d. i. nicht beſchaͤmet
ſeyn wollen/ noch ſeine gedancken zu veraͤndern/
d. i. ſeine natur/ daran denn ſeine ungerech tig-
keit und feindſchafft ſeine neidiſche boͤſe art oder
geiſt des hochmuths wider CHRISTUM
offenbahr wird/ dadurch er ſich in demſelben
weſen allezeit noch mehr herunter ſtoͤſſet/ gerin-
ger und nichtiger/ gantz zu ſchande/ nacket und
bloß machet. Denn was er hat oder iſt/ oder
von irgend was gut ſeyn will/ das hat er von
CHRISTO empfangen/ dem er ehre und
lob geben ſolte. Aber nun gibt er daran ſeine
dieberey und ſchelmerey offenbahr/ daß er/ wie
Simon Magus die geiſtliche gaben und alle wiſ-
ſenſchafft/ erkaͤntnis und verſtand wohl gern
wiſſen wolte/ aber nicht umb GOTTES/
ſondern umb ſein ſelbſt willen/ ſich darinn zu
ehren und hoch auffzuwerffen/ allezeit zu blei-
ben und nicht unter zu gehen/ welches ihm in-
ſonderheit durch eigen gutduͤnckel und eigen-
weißheit/ der er irgend worinn oder woraus
meinet zu haben/ duͤncket. Welches ihm (ſo
er auff daſſelbe/ das hinter ihm oder vorbey
iſt/ nicht ſaͤhe/ und das/ was ſeinem Herrn
zukommt/ nicht auff ſich zoͤge) ſo nicht be-
triegen oder verfuͤhren ſolte/ wenn er auff
ſich ſelbſt und auff das/ was ihm ins kuͤnff-
tige zu thun ſtuͤnde/ auff alle weiſe gemer-
cket haͤtte/ was er/ und auch CHRI-
STUS iſt.
Aber ſo er ſich nicht gantz und gar vornimmt/
aus-unter- und zu nicht zu ziehen/ und das in
Chriſto und vor Chriſtum/ und durch ihn und in
ihm wiederum auffzuſtehen; ja ſo viel oder was
zu werden/ als er gering und nichts worden/ ſe-
het/ ſo iſts unmuͤglich in CHriſto verbeſſert zu
werden; ſondern daraus nur mehr zu verderben
und aͤrger zu werden; angeſehen er die gnade
verſchmaͤhet und auff ſich ſelbſt ſiehet/ d. i. ſich
auff ſeine wercke verlaͤſſet und nicht bloß der
gnaden troͤſtet. Alſo faͤllet der menſch entwe-
der zur rechten oder zur lincken ſeiten/ wenn er
ſich der gnade nur mit dem munde beruͤhmt
und ihre krafft und wirckung/ die ſie thut/ ver-
laͤugnet/ nemlich nahrung und geſundheit der
ſeelen; derer ſich aber niemand beruͤhmen kan/
er fuͤhle ſich denn erſt in ungnade/ ungeſund-
heit/ oder hungerig und gebrechlich an der
ſeelen/ denn ſonſt niemand anders kommt
die gnade zu/ laut der ſchrifft/ das iſt gewiß-
lich wahr.
Wer ſich nun nicht bloß und gantz allein auff
dieſelbe verlaͤſſet/ der kan nicht aufferzogen wer-
den/ ſondern muß zuruͤck bleiben und als ein
weichling in und durch ſich ſelbſt vergehen.
Die ſich aber auff die gnade verlaſſen/ wie zuvor
geſagt/ das ſind die/ die gantz von ſich ſelbſt/
wie ein kindlein/ aus-unter- und zu nichte ge-
hen/ ſich ſagen/ leiten/ lehren und nehren laſſen
als ein kindlein von dem geiſte der gnaden und
wahrheit CHRISTI. Wer nun darin-
nen ſtehet/ und aber nicht beſtaͤndig darinnen
bleibt/ faͤllt in das groͤſte verderben und uͤbel/ als
vorgeſagt iſt.
Welche
ſich auff
die gnade
verlaſſen.
Nachdem ich denn von dem geiſt der ewigen
wahrheit CHRISTI auffgewecket bin/
und das wachen mir auch beygelegt und die
ſorge uͤber meinen bruder in liebe befohlen iſt/
ſo ſoll und muß ich ernſtlich hierinn zuſehen/
weil ich weiß/ daß es alles umb den men-
ſchen zu thun iſt/ und GOTT und der
Teuffel (ſo zu reden) nach ihm ſtehet/ als
der gleichſam die braut iſt/ darum man tan-
tzet; daß auch keine boßheit oder gottloſig-
keit/ und was ſuͤnde oder ungerechtigkeit bey
GOTT mag genennet werden/ irgends
wo ruhe/ luſt/ leben oder verlangen und
wohnung hat/ als allein in dem menſchen/
und nicht in ſtein/ holtz/ ſilber oder gold/
oder in keinerley creaturen auſſer dem men-
ſchen/ ſo kan und mag ichs nicht laſſen der
boßheit halben/ die ihm allewege ohne unter-
laß nachlaͤufft und vor augen iſt/ ihm eiffrig
nachzuſehen/ weil ihm nichts zuzutrauen/
und nichts von ihm zu erwarten oder zu ver-
muthen iſt als lauter boͤſes/ wo er das alles
nit durchgekaͤmpfft und von hertzen ſichtbarlich
feind worden iſt. Daraus oder dadurch denn
ein jeder offenbahr wird/ ob er mit CHriſto/
dem guten geiſt der wahrheit/ oder mit Be-
lial/ dem boͤſen verfuͤhriſchen geiſt (fleiſch
genant) iſt. Und es mag nicht auſſen blei-
ben/ daß derjenige/ der mit CHRISTO/
dem guten geiſt aller gerechtigkeit in der war-
heit/ oder wiedergebohren iſt/ mir nicht
ſolte nachſehen und zuruͤcke dencken/ und
eiffrig lieben/ nie aber gramm/ ſchweige
neidiſch werden koͤnnen; doch aber nicht wei-
ter oder mehr lieben und haſſen/ als ich wol
weiß/ dann CHRISTI art und rech-
ter wahrer geiſt in demſelbigen ſeine wohnung
oder ruhe-platz hat oder nicht.
Es iſt nicht anders/ wenn jemand haß vor
liebe/ boͤſes vor gutes geben wolte/ daß er
nimmermehr das boͤſe von ſeinem hauſe abwen-
den/ und GOTTES haß und feindſchafft
entkom̃en moͤge/ weil er ſeine groͤſſeſte liebe und
hoͤchſtes gut/ durch mich dargeboten/ verwe-
gert und nicht gewolt/ ja in der erwehlung des
boͤſen dagegen geſtanden hat/ oder ſich darwi-
der geſetzet/ welches er an ſich ziehet/ verthei-
diget/ gunſt und beyſtand leiſtet/ und auff al-
le weiſe dem guten feindſelig zu wider iſt/ und
von ſeinem hertzen abwendet/ ja auch gar
ſtoltziglich von einem andern; angeſehen ſei-
ne luſt nichts denn boͤſes zu thun iſt/ ſo kan
er auch dem boͤſen und ewigen verderben nicht
entkommen/ ſondern muß darinn und damit
untergehen in ewigkeit. Sehet/ hievon nun
einen jeden zu erretten und vor dem brunn des
verderbens und des Todes zu bewahren/ arbei-
tet mei-
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 358. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/654>, abgerufen am 17.07.2024. |