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Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.

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sampt ihrer beyder früchten.
[Spaltenumbruch] das vollkommene hervor bringen/ muß es erst/
wie ein faß den wein/ in sich selbst haben/
weil er anders dassellbe ausgeben oder vorbrin-
gen können: und das kan nicht anders seyn/
sag ich/ als ers in sich hat. Also soll und
muß der glaubige mensch besonders GOtte
(der ein HERR und schöpffer des himmels
und der erden/ den er vor seinen vater rüh-
met) zu willen und gehorsam vor sich selbst
seyn und seines HERRN wort/ nicht aber
eines andern schuldig zu thun bleiben/ nach
dem seines gleichen weder im himmel noch
auff erden ist/ und allein weißheit/ erkänt-
nis/ verstand und macht zu allen dingen mit
vorsichtigkeit/ bescheidenheit und ordnung
hat.

Denn obschon jemand seiner nicht achtet/
noch in würden und ehren hat/ sondern sich
selbst oder einem menschen leiblich mehr folget/
so kan oder vermag doch weder er noch sonst je-
mand ohne ihm etwas. Es sey zimmern/ ackern/
zäunen/ pflantzen/ säen und mähen/ ja al-
les was er nur beginnet von freyen/ heyrathen
und kinder zeugen/ kauffen oder verkauffen/
das muß GOTT benedeyen und seinen wachs-
thumb oder beförderung geben/ oder es hilfft
alles nichts/ was nur der mensch mit ver-
schmähung GOTTES will und thut; hat
man den HERRN zu wider/ der zu allen din-
gen macht in händen hat/ so ist/ es sey gezim-
mert/ gepflantzt/ verzäunt und gesäet/ al-
les verlohren/ wie man an Jsmael nach dem
fleische sehen kan. Wenn nun das solte ver-
wirret oder verderbet werden/ so hats ein ge-
ringes ansehen bey dem Herren/ aber was da-
durch bezeichnet und ausgesprochen wird/ hat
ungleich mehr in sich/ wiewohl darauff nicht
gedacht noch nach gesuchet wird. Darum wer
dem HERRN darinn dienen und glücklich
seyn wolte/ wäre aber nicht weise und gantz
von seinem erkäntnis frembd/ würde ihn da-
durch nur entrüsten und verachten/ die leibliche
übungen/ die so wenig nutzen/ zu hertzen neh-
men/ und den Gottes-drenst von innen aus
dem sinn setzen. Fürwar/ ein jeglicher mags
thun/ aber es soll euch zu keinem lachen gerei-
chen. Denn alles/ worüber die leute müde
worden sind/ soll verbrandt und zu nichte ge-
macht/ und mit den füssen zerstossen und zer-
tretten werden: was so herrlich/ groß und köst-
lich gehalten worden/ das soll auff allerley art
gantz verworffen/ klein geachtet und vorbey
gegangen werden/ und nicht allein ohne ehre/
sondern auch zur unehre/ schande und laster
stehen und ein greuel anzusehen seyn/ de-
nen die es gelüstet/ geliebet und unterhal-
ten haben.

Darumb sag ichs euch voraus: werffet
alle eure Götter oder bulen von euren hertzen
weg/ es sey mann/ weib/ kind/ vater/
mutter/ schwester/ bruder/ freund oder
verwandter/ gold oder silber/ hauß oder er-
be/ land oder sand/ kleider oder andere jube-
len oder einiger hand dinge/ die ihr euch selbst
gemacht/ euer hertze darauff gesetzet oder nach
sich habt ziehen lassen/ und den HERRN
dadurch vergessen oder euch gewegert/ und
ergreiffet den HERRN GOTT euer
licht/ leben und seligkeit: oder alles das
andert (so ihr dabey bleiben und lust und le-
[Spaltenumbruch] ben darinn behalten wollet) wird euch/ das
sag ich/ nicht helffen noch erlösen oder bey
euch bleiben mögen. Darumb hanget dem
HERRN von gantzer seelen an/ bequä-
met euer hertz zu dem/ der euch helffen/ er-
retten und beschirmen/ und das leben ewig ge-
ben oder nehmen kan; Jch sags euch/ lasset
euch helffen aus der argen geburth oder ge-
schlechte und in der zeit an den sinnen des her-
tzens verändern und verneuren/ ehe es zu spät
wird. Suchet das Reich GOTTES und
seine gerechtigkeit mit euren hertzen/ sinn und
gemüth; was euch sonst von nöthen ist/ soll
euch zugeworffen werden. Es soll also ge-
schehen.

Lerne nun/ o mensch/ erkennen und wis-
sen/ wer dein rechter vater/ Herr/ meister
und mann ist/ wo er herkommt/ von oben/
oder von unten? Ferner: welcherley er an
art und Geist/ am willen und werck ist? Ach
möchtet ihr nun herzukommen/ alles zu wis-
sen/ damit ihr verstündet/ wen ihr mehr
schuldig seyd zu hören oder zu glauben/ und
wem ihr anhangen/ ehren und dienen soltet.
Sehet der irrdische vater/ Herr und meister
oder mann/ daß ihrs verstehet/ ist weit un-
ter dem himmlischen. Denn von ihm und
durch ihn hat er macht zu diesem und jenem/
aber nur was irrdisch und vergänglich ist; Er
will auch/ daß derselbe mit bescheidenheit nach
der ordnung GOTTES eyrerbietig und
würdig von deme dafür gehalten werde/
dessen vater/ HERR und meister o-
der mann er ist/ aber weiter will er nicht ge-
gangen oder gethan haben. Hingegen ge-
bühret demselben vor allen vielmehr zu wis-
sen/ wer ihn so herrlich gemacht und zu der eh-
re und würdigkeit gebracht hat/ damit er
denselben vor seinen Ober-HErrn und mei-
ster bekenne/ deme er auch/ (wann er selbst kommt
das erdreich wieder zu erneuren und alle ver-
dorbene dinge wieder zu rechte zu bringen und
nach seiner art zu urtheilen) sein reich/ ehre
und gut/ was er seinet halben empfangen
und besitzet/ zu überlieffern schuldig seyn wird/
auff daß er sich nicht aus unverstand vergreif-
fe noch gegen ihm aufflehne/ sondern gantz
vor ihm schweige und beuge/ und ihm die
ehre/ die ihm zukommt/ gebe/ angesehen
er der HERR und das haubt über alles ist/
und er ihn nicht von seinem stuhl setze und
gantz zu nichte/ zu nichte mache/ allwo er sich
erhoben hat.

Der himmlische Vater/ HERR und
meister oder mann ist ein Geist/ himmlisch
und ewig/ herrlich in allen seinem wercken.
Er kommt von oben/ sitzet am höchsten und
setzet ins niedrigste/ und hat lust an denen
menschen-kindern/ ihnen wohl zu thun/ ih-
nen zuvor zu kommen mit seiner güte/ mit
seiner art und Geist zu begaben oder zu er-
füllen und mit tugenden und seiner über-
schwenglichen liebe zu überschütten/ d. i. ein
anders leben und licht/ eine andere art und
Geist/ ein ander erkäntnis und verstand
nach seinem eigenem untödtlichem sinn zu
geben/ das in keines menschen oder en-
gels macht stehet. Derohalben soll man
(wo man anders nicht in seinem eigenem ver-
dorbenem bösem sinn untergehen will) des

HERRN

ſampt ihrer beyder fruͤchten.
[Spaltenumbruch] das vollkommene hervor bringen/ muß es erſt/
wie ein faß den wein/ in ſich ſelbſt haben/
weil er anders daſſellbe ausgeben oder vorbrin-
gen koͤnnen: und das kan nicht anders ſeyn/
ſag ich/ als ers in ſich hat. Alſo ſoll und
muß der glaubige menſch beſonders GOtte
(der ein HERR und ſchoͤpffer des himmels
und der erden/ den er vor ſeinen vater ruͤh-
met) zu willen und gehorſam vor ſich ſelbſt
ſeyn und ſeines HERRN wort/ nicht aber
eines andern ſchuldig zu thun bleiben/ nach
dem ſeines gleichen weder im himmel noch
auff erden iſt/ und allein weißheit/ erkaͤnt-
nis/ verſtand und macht zu allen dingen mit
vorſichtigkeit/ beſcheidenheit und ordnung
hat.

Denn obſchon jemand ſeiner nicht achtet/
noch in wuͤrden und ehren hat/ ſondern ſich
ſelbſt oder einem menſchen leiblich mehr folget/
ſo kan oder vermag doch weder er noch ſonſt je-
mand ohne ihm etwas. Es ſey zimmern/ ackern/
zaͤunen/ pflantzen/ ſaͤen und maͤhen/ ja al-
les was er nur beginnet von freyen/ heyrathen
und kinder zeugen/ kauffen oder verkauffen/
das muß GOTT benedeyen und ſeinen wachs-
thumb oder befoͤrderung geben/ oder es hilfft
alles nichts/ was nur der menſch mit ver-
ſchmaͤhung GOTTES will und thut; hat
man den HERRN zu wider/ der zu allen din-
gen macht in haͤnden hat/ ſo iſt/ es ſey gezim-
mert/ gepflantzt/ verzaͤunt und geſaͤet/ al-
les verlohren/ wie man an Jſmael nach dem
fleiſche ſehen kan. Wenn nun das ſolte ver-
wirret oder verderbet werden/ ſo hats ein ge-
ringes anſehen bey dem Herren/ aber was da-
durch bezeichnet und ausgeſprochen wird/ hat
ungleich mehr in ſich/ wiewohl darauff nicht
gedacht noch nach geſuchet wird. Darum wer
dem HERRN darinn dienen und gluͤcklich
ſeyn wolte/ waͤre aber nicht weiſe und gantz
von ſeinem erkaͤntnis frembd/ wuͤrde ihn da-
durch nur entruͤſten und verachten/ die leibliche
uͤbungen/ die ſo wenig nutzen/ zu hertzen neh-
men/ und den Gottes-drenſt von innen aus
dem ſinn ſetzen. Fuͤrwar/ ein jeglicher mags
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chen. Denn alles/ woruͤber die leute muͤde
worden ſind/ ſoll verbrandt und zu nichte ge-
macht/ und mit den fuͤſſen zerſtoſſen und zer-
tretten werden: was ſo herrlich/ groß und koͤſt-
lich gehalten worden/ das ſoll auff allerley art
gantz verworffen/ klein geachtet und vorbey
gegangen werden/ und nicht allein ohne ehre/
ſondern auch zur unehre/ ſchande und laſter
ſtehen und ein greuel anzuſehen ſeyn/ de-
nen die es geluͤſtet/ geliebet und unterhal-
ten haben.

Darumb ſag ichs euch voraus: werffet
alle eure Goͤtter oder bulen von euren hertzen
weg/ es ſey mann/ weib/ kind/ vater/
mutter/ ſchweſter/ bruder/ freund oder
verwandter/ gold oder ſilber/ hauß oder er-
be/ land oder ſand/ kleider oder andere jube-
len oder einiger hand dinge/ die ihr euch ſelbſt
gemacht/ euer hertze darauff geſetzet oder nach
ſich habt ziehen laſſen/ und den HERRN
dadurch vergeſſen oder euch gewegert/ und
ergreiffet den HERRN GOTT euer
licht/ leben und ſeligkeit: oder alles das
andert (ſo ihr dabey bleiben und luſt und le-
[Spaltenumbruch] ben darinn behalten wollet) wird euch/ das
ſag ich/ nicht helffen noch erloͤſen oder bey
euch bleiben moͤgen. Darumb hanget dem
HERRN von gantzer ſeelen an/ bequaͤ-
met euer hertz zu dem/ der euch helffen/ er-
retten und beſchirmen/ und das leben ewig ge-
ben oder nehmen kan; Jch ſags euch/ laſſet
euch helffen aus der argen geburth oder ge-
ſchlechte und in der zeit an den ſinnen des her-
tzens veraͤndern und verneuren/ ehe es zu ſpaͤt
wird. Suchet das Reich GOTTES und
ſeine gerechtigkeit mit euren hertzen/ ſinn und
gemuͤth; was euch ſonſt von noͤthen iſt/ ſoll
euch zugeworffen werden. Es ſoll alſo ge-
ſchehen.

Lerne nun/ o menſch/ erkennen und wiſ-
ſen/ wer dein rechter vater/ Herr/ meiſter
und mann iſt/ wo er herkommt/ von oben/
oder von unten? Ferner: welcherley er an
art und Geiſt/ am willen und werck iſt? Ach
moͤchtet ihr nun herzukommen/ alles zu wiſ-
ſen/ damit ihr verſtuͤndet/ wen ihr mehr
ſchuldig ſeyd zu hoͤren oder zu glauben/ und
wem ihr anhangen/ ehren und dienen ſoltet.
Sehet der irrdiſche vater/ Herr und meiſter
oder mann/ daß ihrs verſtehet/ iſt weit un-
ter dem himmliſchen. Denn von ihm und
durch ihn hat er macht zu dieſem und jenem/
aber nur was irrdiſch und vergaͤnglich iſt; Er
will auch/ daß derſelbe mit beſcheidenheit nach
der ordnung GOTTES eyrerbietig und
wuͤrdig von deme dafuͤr gehalten werde/
deſſen vater/ HERR und meiſter o-
der mann er iſt/ aber weiter will er nicht ge-
gangen oder gethan haben. Hingegen ge-
buͤhret demſelben vor allen vielmehr zu wiſ-
ſen/ wer ihn ſo herrlich gemacht und zu der eh-
re und wuͤrdigkeit gebracht hat/ damit er
denſelben vor ſeinen Ober-HErrn und mei-
ſter bekenne/ deme er auch/ (wann er ſelbſt kom̃t
das erdreich wieder zu erneuren und alle ver-
dorbene dinge wieder zu rechte zu bringen und
nach ſeiner art zu urtheilen) ſein reich/ ehre
und gut/ was er ſeinet halben empfangen
und beſitzet/ zu uͤberlieffern ſchuldig ſeyn wird/
auff daß er ſich nicht aus unverſtand vergreif-
fe noch gegen ihm aufflehne/ ſondern gantz
vor ihm ſchweige und beuge/ und ihm die
ehre/ die ihm zukommt/ gebe/ angeſehen
er der HERR und das haubt uͤber alles iſt/
und er ihn nicht von ſeinem ſtuhl ſetze und
gantz zu nichte/ zu nichte mache/ allwo er ſich
erhoben hat.

Der himmliſche Vater/ HERR und
meiſter oder mann iſt ein Geiſt/ himmliſch
und ewig/ herrlich in allen ſeinem wercken.
Er kommt von oben/ ſitzet am hoͤchſten und
ſetzet ins niedrigſte/ und hat luſt an denen
menſchen-kindern/ ihnen wohl zu thun/ ih-
nen zuvor zu kommen mit ſeiner guͤte/ mit
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fuͤllen und mit tugenden und ſeiner uͤber-
ſchwenglichen liebe zu uͤberſchuͤtten/ d. i. ein
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geben/ das in keines menſchen oder en-
gels macht ſtehet. Derohalben ſoll man
(wo man anders nicht in ſeinem eigenem ver-
dorbenem boͤſem ſinn untergehen will) des

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[351/0647] ſampt ihrer beyder fruͤchten. das vollkommene hervor bringen/ muß es erſt/ wie ein faß den wein/ in ſich ſelbſt haben/ weil er anders daſſellbe ausgeben oder vorbrin- gen koͤnnen: und das kan nicht anders ſeyn/ ſag ich/ als ers in ſich hat. Alſo ſoll und muß der glaubige menſch beſonders GOtte (der ein HERR und ſchoͤpffer des himmels und der erden/ den er vor ſeinen vater ruͤh- met) zu willen und gehorſam vor ſich ſelbſt ſeyn und ſeines HERRN wort/ nicht aber eines andern ſchuldig zu thun bleiben/ nach dem ſeines gleichen weder im himmel noch auff erden iſt/ und allein weißheit/ erkaͤnt- nis/ verſtand und macht zu allen dingen mit vorſichtigkeit/ beſcheidenheit und ordnung hat. Denn obſchon jemand ſeiner nicht achtet/ noch in wuͤrden und ehren hat/ ſondern ſich ſelbſt oder einem menſchen leiblich mehr folget/ ſo kan oder vermag doch weder er noch ſonſt je- mand ohne ihm etwas. Es ſey zimmern/ ackern/ zaͤunen/ pflantzen/ ſaͤen und maͤhen/ ja al- les was er nur beginnet von freyen/ heyrathen und kinder zeugen/ kauffen oder verkauffen/ das muß GOTT benedeyen und ſeinen wachs- thumb oder befoͤrderung geben/ oder es hilfft alles nichts/ was nur der menſch mit ver- ſchmaͤhung GOTTES will und thut; hat man den HERRN zu wider/ der zu allen din- gen macht in haͤnden hat/ ſo iſt/ es ſey gezim- mert/ gepflantzt/ verzaͤunt und geſaͤet/ al- les verlohren/ wie man an Jſmael nach dem fleiſche ſehen kan. Wenn nun das ſolte ver- wirret oder verderbet werden/ ſo hats ein ge- ringes anſehen bey dem Herren/ aber was da- durch bezeichnet und ausgeſprochen wird/ hat ungleich mehr in ſich/ wiewohl darauff nicht gedacht noch nach geſuchet wird. Darum wer dem HERRN darinn dienen und gluͤcklich ſeyn wolte/ waͤre aber nicht weiſe und gantz von ſeinem erkaͤntnis frembd/ wuͤrde ihn da- durch nur entruͤſten und verachten/ die leibliche uͤbungen/ die ſo wenig nutzen/ zu hertzen neh- men/ und den Gottes-drenſt von innen aus dem ſinn ſetzen. Fuͤrwar/ ein jeglicher mags thun/ aber es ſoll euch zu keinem lachen gerei- chen. Denn alles/ woruͤber die leute muͤde worden ſind/ ſoll verbrandt und zu nichte ge- macht/ und mit den fuͤſſen zerſtoſſen und zer- tretten werden: was ſo herrlich/ groß und koͤſt- lich gehalten worden/ das ſoll auff allerley art gantz verworffen/ klein geachtet und vorbey gegangen werden/ und nicht allein ohne ehre/ ſondern auch zur unehre/ ſchande und laſter ſtehen und ein greuel anzuſehen ſeyn/ de- nen die es geluͤſtet/ geliebet und unterhal- ten haben. Darumb ſag ichs euch voraus: werffet alle eure Goͤtter oder bulen von euren hertzen weg/ es ſey mann/ weib/ kind/ vater/ mutter/ ſchweſter/ bruder/ freund oder verwandter/ gold oder ſilber/ hauß oder er- be/ land oder ſand/ kleider oder andere jube- len oder einiger hand dinge/ die ihr euch ſelbſt gemacht/ euer hertze darauff geſetzet oder nach ſich habt ziehen laſſen/ und den HERRN dadurch vergeſſen oder euch gewegert/ und ergreiffet den HERRN GOTT euer licht/ leben und ſeligkeit: oder alles das andert (ſo ihr dabey bleiben und luſt und le- ben darinn behalten wollet) wird euch/ das ſag ich/ nicht helffen noch erloͤſen oder bey euch bleiben moͤgen. Darumb hanget dem HERRN von gantzer ſeelen an/ bequaͤ- met euer hertz zu dem/ der euch helffen/ er- retten und beſchirmen/ und das leben ewig ge- ben oder nehmen kan; Jch ſags euch/ laſſet euch helffen aus der argen geburth oder ge- ſchlechte und in der zeit an den ſinnen des her- tzens veraͤndern und verneuren/ ehe es zu ſpaͤt wird. Suchet das Reich GOTTES und ſeine gerechtigkeit mit euren hertzen/ ſinn und gemuͤth; was euch ſonſt von noͤthen iſt/ ſoll euch zugeworffen werden. Es ſoll alſo ge- ſchehen. Lerne nun/ o menſch/ erkennen und wiſ- ſen/ wer dein rechter vater/ Herr/ meiſter und mann iſt/ wo er herkommt/ von oben/ oder von unten? Ferner: welcherley er an art und Geiſt/ am willen und werck iſt? Ach moͤchtet ihr nun herzukommen/ alles zu wiſ- ſen/ damit ihr verſtuͤndet/ wen ihr mehr ſchuldig ſeyd zu hoͤren oder zu glauben/ und wem ihr anhangen/ ehren und dienen ſoltet. Sehet der irrdiſche vater/ Herr und meiſter oder mann/ daß ihrs verſtehet/ iſt weit un- ter dem himmliſchen. Denn von ihm und durch ihn hat er macht zu dieſem und jenem/ aber nur was irrdiſch und vergaͤnglich iſt; Er will auch/ daß derſelbe mit beſcheidenheit nach der ordnung GOTTES eyrerbietig und wuͤrdig von deme dafuͤr gehalten werde/ deſſen vater/ HERR und meiſter o- der mann er iſt/ aber weiter will er nicht ge- gangen oder gethan haben. Hingegen ge- buͤhret demſelben vor allen vielmehr zu wiſ- ſen/ wer ihn ſo herrlich gemacht und zu der eh- re und wuͤrdigkeit gebracht hat/ damit er denſelben vor ſeinen Ober-HErrn und mei- ſter bekenne/ deme er auch/ (wann er ſelbſt kom̃t das erdreich wieder zu erneuren und alle ver- dorbene dinge wieder zu rechte zu bringen und nach ſeiner art zu urtheilen) ſein reich/ ehre und gut/ was er ſeinet halben empfangen und beſitzet/ zu uͤberlieffern ſchuldig ſeyn wird/ auff daß er ſich nicht aus unverſtand vergreif- fe noch gegen ihm aufflehne/ ſondern gantz vor ihm ſchweige und beuge/ und ihm die ehre/ die ihm zukommt/ gebe/ angeſehen er der HERR und das haubt uͤber alles iſt/ und er ihn nicht von ſeinem ſtuhl ſetze und gantz zu nichte/ zu nichte mache/ allwo er ſich erhoben hat. Der himmliſche Vater/ HERR und meiſter oder mann iſt ein Geiſt/ himmliſch und ewig/ herrlich in allen ſeinem wercken. Er kommt von oben/ ſitzet am hoͤchſten und ſetzet ins niedrigſte/ und hat luſt an denen menſchen-kindern/ ihnen wohl zu thun/ ih- nen zuvor zu kommen mit ſeiner guͤte/ mit ſeiner art und Geiſt zu begaben oder zu er- fuͤllen und mit tugenden und ſeiner uͤber- ſchwenglichen liebe zu uͤberſchuͤtten/ d. i. ein anders leben und licht/ eine andere art und Geiſt/ ein ander erkaͤntnis und verſtand nach ſeinem eigenem untoͤdtlichem ſinn zu geben/ das in keines menſchen oder en- gels macht ſtehet. Derohalben ſoll man (wo man anders nicht in ſeinem eigenem ver- dorbenem boͤſem ſinn untergehen will) des HERRN

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Zitationshilfe: Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 351. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/647>, abgerufen am 22.12.2024.