Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.und von den frommen oder rechten Predigern. [Spaltenumbruch]
bringen sie auch ihre Lehre aus der vorgeschrie-benen schrifft vor/ verblümens und butzens so zierlich und schön aus/ als sie können: Aber damit sie es ausbutzen und schmücken/ das ist (daß ihrs wisset) die rhetorica und dialectica und dann noch mehr mit frembden hohen spra- chen/ als Hebreisch/ Griechisch/ Lateinisch und andern schnarrichten sprachen/ davon es dennoch (obs gleich etwas scheins davon hat) kein leben oder verstand/ d. i. keine besserung da- her empfängt/ gleichwie der mann von keiner- ley kleidern: Es ist wahrhafftig. Doch kan man sie auch dazu wohl brauchen/ nemlich die schrifft darinn zu beschreiben und nach gelegen- heit der zeit anzuführen/ umb der kleinen/ kran- cken und unglaubigen willen/ sonsten aber ists unnöthig/ denn es verhindert und vermindert NB. nur GOTTES allmacht/ geist/ wort/ willen und werck/ und haben zu dieser zeit seinen mund verschlossen und zugebunden/ als die nicht wollen/ daß er nun/ gleichwie in vorigen zeiten auch reden und wircken solte. Jch sage euch mit aller wahrheit/ daß Jsts nun schon vergessen/ was Joel vor- Wer seyd ihr denn nun/ die ihr solches jetzt sich X x 3
und von den frommen oder rechten Predigern. [Spaltenumbruch]
bringen ſie auch ihre Lehre aus der vorgeſchrie-benen ſchrifft vor/ verbluͤmens und butzens ſo zierlich und ſchoͤn aus/ als ſie koͤnnen: Aber damit ſie es ausbutzen und ſchmuͤcken/ das iſt (daß ihrs wiſſet) die rhetorica und dialectica und dann noch mehr mit frembden hohen ſpra- chen/ als Hebreiſch/ Griechiſch/ Lateiniſch und andern ſchnarrichten ſprachen/ davon es dennoch (obs gleich etwas ſcheins davon hat) kein leben oder verſtand/ d. i. keine beſſerung da- her empfaͤngt/ gleichwie der mann von keiner- ley kleidern: Es iſt wahrhafftig. Doch kan man ſie auch dazu wohl brauchen/ nemlich die ſchrifft darinn zu beſchreiben und nach gelegen- heit der zeit anzufuͤhren/ umb der kleinen/ kran- cken und unglaubigen willen/ ſonſten aber iſts unnoͤthig/ denn es verhindert und vermindert NB. nur GOTTES allmacht/ geiſt/ wort/ willen und werck/ und haben zu dieſer zeit ſeinen mund verſchloſſen und zugebunden/ als die nicht wollen/ daß er nun/ gleichwie in vorigen zeiten auch reden und wircken ſolte. Jch ſage euch mit aller wahrheit/ daß Jſts nun ſchon vergeſſen/ was Joel vor- Wer ſeyd ihr denn nun/ die ihr ſolches jetzt ſich X x 3
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und von den frommen oder rechten Predigern.
bringen ſie auch ihre Lehre aus der vorgeſchrie-
benen ſchrifft vor/ verbluͤmens und butzens ſo
zierlich und ſchoͤn aus/ als ſie koͤnnen: Aber
damit ſie es ausbutzen und ſchmuͤcken/ das iſt
(daß ihrs wiſſet) die rhetorica und dialectica
und dann noch mehr mit frembden hohen ſpra-
chen/ als Hebreiſch/ Griechiſch/ Lateiniſch
und andern ſchnarrichten ſprachen/ davon es
dennoch (obs gleich etwas ſcheins davon hat)
kein leben oder verſtand/ d. i. keine beſſerung da-
her empfaͤngt/ gleichwie der mann von keiner-
ley kleidern: Es iſt wahrhafftig. Doch kan
man ſie auch dazu wohl brauchen/ nemlich die
ſchrifft darinn zu beſchreiben und nach gelegen-
heit der zeit anzufuͤhren/ umb der kleinen/ kran-
cken und unglaubigen willen/ ſonſten aber iſts
unnoͤthig/ denn es verhindert und vermindert
nur GOTTES allmacht/ geiſt/ wort/
willen und werck/ und haben zu dieſer zeit ſeinen
mund verſchloſſen und zugebunden/ als die
nicht wollen/ daß er nun/ gleichwie in vorigen
zeiten auch reden und wircken ſolte.
NB.
Jch ſage euch mit aller wahrheit/ daß
ihr alle achtung drauff habt/ oder ſollet mit
allen euren ſchrifften als rechte feinde/ naſe-
weiſen und die GOTT meiſtern und beherr-
ſchen wollen/ erfunden werden. Merckt ihr
nicht/ o ihr ſchriffegelehrten/ daß ſich hier-
inn ſo groͤblich verlauffen/ geſuͤndiget und
die groͤſte boßheit begangen wird/ daß ihr
GOTT nach eurem verſtande ſchaͤtzet und
achtet/ als ob er mit menſchlichen zungen
zu ehren/ und nun ſtumm waͤre/ und keine hand
noch mund mehr haͤtte wie vor zeiten? Und
euch uber diß noch unberuffen/ ungeſandt
und von dem Heiligen Geiſt unerfuͤllet/ ver-
meſſet und beruͤhmet ſein wort und willen zu
wiſſen/ und andern unwiſſenden dieſelbe recht-
ſchaffen kund zu thun/ welches ihr ſelbſt noch
nicht wiſſet noch habt/ ja nicht begehret zu
wiſſen oder zu haben/ weil ihr nicht erſt wol-
let ſeine ſchuͤler ſeyn. Das muͤſſet ihr mir
zuſtehen/ weil es geſchrieben ſtehet; wo an-
ders/ wuͤrdet ihrs doch leugnen/ das iſt ge-
wiß. Denn gleichwie ihr euch darinn/ wie
auch in vielen andern ſtuͤcken (ſo ſie eben nicht
geſchrieben/ und allerdings in buͤcher und
brieffe verfaſſet/ ſondern ausgelaſſen waͤren)
gar groͤblich gegen dem HERRN redende
und ſtreitende befinden moͤget; alſo werdet
ihr (ihr glaubt mir oder laſſets) recht feind-
lich dem geiſte der wahrheit in den letzten ta-
gen in ſeinen ausfluͤſſen/ wort/ lehre und
werck entgegen befunden worden.
Jſts nun ſchon vergeſſen/ was Joel vor-
her geſagt und Paulus geweiſſaget hat? O-
der duͤnckets euch unrecht und zu Petri zeiten
gantz erfuͤllet zu ſeyn? Jhr moͤget es immer-
hin dencken. Aber ihr habt erſtlich anders
geſagt/ daß der geiſt des HERRN ſo
reichlich uͤber alles fleiſch ſolle ausgegoſſen wer-
den/ daß ſoͤhne und toͤchter ſollen weiſſagen/
die juͤnglinge und maͤgde geſichte ſehen und
viſionen haben/ die aͤlteſten traͤume traͤumen.
u. ſ. w. Wird dieſelbe zeit die letzte zeit genen-
net/ ſo moͤgen wirs nun wohl die letzte tage
nennen/ in welchen ſolches zu geſchehen vor-
her geſagt iſt. Ferner/ es achtete Petrus
und alle Apoſtel ſich hiervon ein jeder nur ei-
ner darunter zu ſeyn. Was ſeine prophezey-
ungen davon ſind/ kan man hier und dar
vermercken/ nemlich nichts als wahrſa-
gen/ zukuͤnfftige dinge verkuͤndigen und
CHRISTUM zu bezeugen/ u. ſ. f. wie
er denn nun gethan hat zu ſeiner zeit/ alſo
ſoll ein anderer in ſeiner zeit auch thun. So
ſich aber jemand hievon beruͤhmen und einer
von dieſen zu ſeyn duͤncken wolte/ der wohl
das geſprochene wort Petri/ in ſchrifften ver-
faſſet/ nicht bloß allein aus einem guten ſchatz
ſeines hertzens vorbraͤchte/ der gaͤbe keine be-
weiſung ſeines geiſtes/ gleichwie Petrus des
ſeinen/ und alle andere ein jeder inſonderheit
gethan haben. Sie redeten aus dem geiſt
und nicht aus den buͤchern als nur zu weilen
etliche ſpruͤche/ die ſie anfuͤhrten/ ſo ſie ehmals
mochten gehoͤret oder geleſen haben. Aber daſ-
ſelbe wort befeſtigten und bezeugten/ d. i. bekraͤff-
tigten ſie durch das wort ihres geiſtes/ und prie-
ſen den ſinn und geiſt der herrlichkeit GOttes
und die ſeligkeit den menſchen hoch an. Wie?
Es war GOTTES/ nicht der menſchen
wort oder werck/ der in veraͤnderung und
vielheit nie zu klein iſt; denn ſo der menſch
ſolches ſo vermag/ warumb denn GOTT
nicht? Doch es ſey Apoſtel oder Pro-
phet/ ſo haben ſie alleſampt ihr wort durch
den HERRN empfangen/ und von dem
HERRN/ und ſind in ſich ſelbſt getrie-
ben worden/ und habens nicht aus des andern
munde vorbracht. Denn ein jeder hat zu ſei-
ner zeit aus ſeinem eigenem hertze/ ſinn
und gemuͤth durch den geiſt/ und nicht
durch eines andern wort (ſag ich) gere-
det. Alſo ſoll und muß es nun nicht we-
niger/ ſondern ſo viel deſto reichlicher ge-
ſchehen/ weil GOttes herrlichkeit des letzten
hauſes weit uͤber des erſten gehen ſoll.
Jhr ſeyds
nicht/ die
da reden/
ſondern
der geiſt
eures va-
ters/ der
durch
euch re-
det. Matt.
X. 20.
Wer ſeyd ihr denn nun/ die ihr ſolches jetzt
wehren und verneinen/ widerſprechen/ ſchelten/
ſchmaͤhen und laͤſtern duͤrffet? Schaͤmet ihr
euch nicht? Habt ihr huren-ſtirnen bekom-
men/ daß ihr ſo verhaͤrtet ſeyd? Fuͤrwar es
kommt nicht auff eure klugheit und weißheit/
ſondern auff eure gewalt und unrecht an/ dar-
innen ihr ſtehet. Haͤttet ihr den beyfall und
das anſehen der maͤchtigen nicht/ gelt/
ihr ſoltet es nicht einmahl dencken/ was
ihr jetzt gar thut/ und ihr muͤſtet wie aſche
gegen den andern vor dem wahren geiſt oder
athem CHriſti zerſtaͤuben/ wie ihr denn noch
ſollet. Denckt drauff/ wenn es kommt und ge-
ſchicht/ daß es euch zuvor geſagtiſt. Alsdann
ſollet ihr befinden/ daß ich aus dem HERRN/
aber nicht von mir ſelbſt/ und hier nicht unrecht
geredet habe: denn es iſt unmuͤglich/ daß war-
heit luͤgen und recht unrecht ſeyn kan. Es ſoll
und muß alſo befunden werden. Jſt nun je-
mand zum Reich GOTTES gelehrt/ der
wird aus einem guten ſchatz ſeines hertzens
altes und neues koͤnnen hervor bringen/ und
nicht die ſchrifft/ ſondern GOTT angreif-
fen und darumb anreden/ ſo ihm einig wort/
geiſt und ſinn mangelt/ daß er/ (gebene-
deyet) ſein mund ſey/ der ſeine veraͤnderung
nach der zeit unſerthalben glebt/ und das
wort/ ſo nun zur letzten zeit von den ſchlechten
und auffrichtigen/ wie in der erſten vorgebracht
wird/ ſoll ſo hoch/ gut/ heilig und warhafftig zu
achten/ ja ſo vielmehr zu halten ſeyn/ ſo viel mehr
ſich
X x 3
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 349. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/645>, abgerufen am 16.07.2024. |