Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLIII. David Joris klare anzeig. zu mercken/ [Spaltenumbruch]
GOttes gnade weiter erzehlen. Paulus (dastheure/ heilige/ und außerwehlte gefäß/ der ho- he Apostel und wahre send-bote JESU Chri- Röm VII. 14.sti) sagt nun also: Das gesetz ist geistlich/ ich aber binfleischlich. Lieber/ von was vor einem gesetz redet hier Paulus? von dem alten gesetze/ das da tödtet/ oder von dem neuen ge- setz/ das da lebendig machet in Christo JEsu/ nemlich/ von dem gesetz Christi/ dem gesetz des Geistes? Sehet/ diß müsset ihr einsehen/ ja 2. Cor. III. 11.wissen/ daß er von dem gesetz GOttes/ das auffhöret/ redet/ das uns erst gefangen hält/ und todtschlägt durch die sünde und kranckheit im fleische/ welches wohl heilig und gut ist. Nichts destoweniger/ ob es schon gut ist/ so 1. Tim. I. 9. Röm. I. 17.wissen wir/ (wie Paulus sagt) daß den ge- rechten kein gesetz gegeben ist/ sondern den ungerechten. Mercket darauff: Dann der gerechte wird aus seinem glauben le- ben. Das gesetz ist kein glaube/ wiewol es an sich selbst geistlich ist/ und solches heischet o- der lehret/ so kommt doch nichts dann erkännt- nis der sünden daraus/ dann der mensch ist fleischlich. 4. CHristus ist des gesetzesende/ darinn III. 5. Jhr wisset/ daß der Sohn GOTTES Daher kommts/ daßnun Paulus von dem Ferner/ stunde er unter dem Gesetz CHristi/ und
Th. IV. Sect. II. Num. XLIII. David Joris klare anzeig. zu mercken/ [Spaltenumbruch]
GOttes gnade weiter erzehlen. Paulus (dastheure/ heilige/ und außerwehlte gefaͤß/ der ho- he Apoſtel und wahre ſend-bote JESU Chri- Roͤm VII. 14.ſti) ſagt nun alſo: Das geſetz iſt geiſtlich/ ich aber binfleiſchlich. Lieber/ von was vor einem geſetz redet hier Paulus? von dem alten geſetze/ das da toͤdtet/ oder von dem neuen ge- ſetz/ das da lebendig machet in Chriſto JEſu/ nemlich/ von dem geſetz Chriſti/ dem geſetz des Geiſtes? Sehet/ diß muͤſſet ihr einſehen/ ja 2. Cor. III. 11.wiſſen/ daß er von dem geſetz GOttes/ das auffhoͤret/ redet/ das uns erſt gefangen haͤlt/ und todtſchlaͤgt durch die ſuͤnde und kranckheit im fleiſche/ welches wohl heilig und gut iſt. Nichts deſtoweniger/ ob es ſchon gut iſt/ ſo 1. Tim. I. 9. Roͤm. I. 17.wiſſen wir/ (wie Paulus ſagt) daß den ge- rechten kein geſetz gegeben iſt/ ſondern den ungerechten. Mercket darauff: Dann der gerechte wird aus ſeinem glauben le- ben. Das geſetz iſt kein glaube/ wiewol es an ſich ſelbſt geiſtlich iſt/ und ſolches heiſchet o- der lehret/ ſo kommt doch nichts dann erkaͤnnt- nis der ſuͤnden daraus/ dann der menſch iſt fleiſchlich. 4. CHriſtus iſt des geſetzesende/ darinn III. 5. Jhr wiſſet/ daß der Sohn GOTTES Daher kommts/ daßnun Paulus von dem Ferner/ ſtunde er unter dem Geſetz CHriſti/ und
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Th. IV. Sect. II. Num. XLIII. David Joris klare anzeig. zu mercken/
GOttes gnade weiter erzehlen. Paulus (das
theure/ heilige/ und außerwehlte gefaͤß/ der ho-
he Apoſtel und wahre ſend-bote JESU Chri-
ſti) ſagt nun alſo: Das geſetz iſt geiſtlich/
ich aber binfleiſchlich. Lieber/ von was vor
einem geſetz redet hier Paulus? von dem alten
geſetze/ das da toͤdtet/ oder von dem neuen ge-
ſetz/ das da lebendig machet in Chriſto JEſu/
nemlich/ von dem geſetz Chriſti/ dem geſetz des
Geiſtes? Sehet/ diß muͤſſet ihr einſehen/ ja
wiſſen/ daß er von dem geſetz GOttes/ das
auffhoͤret/ redet/ das uns erſt gefangen haͤlt/
und todtſchlaͤgt durch die ſuͤnde und kranckheit
im fleiſche/ welches wohl heilig und gut iſt.
Nichts deſtoweniger/ ob es ſchon gut iſt/ ſo
wiſſen wir/ (wie Paulus ſagt) daß den ge-
rechten kein geſetz gegeben iſt/ ſondern
den ungerechten. Mercket darauff: Dann
der gerechte wird aus ſeinem glauben le-
ben. Das geſetz iſt kein glaube/ wiewol es
an ſich ſelbſt geiſtlich iſt/ und ſolches heiſchet o-
der lehret/ ſo kommt doch nichts dann erkaͤnnt-
nis der ſuͤnden daraus/ dann der menſch iſt
fleiſchlich.
Roͤm VII.
14.
2. Cor.
III. 11.
1. Tim. I.
9.
Roͤm. I.
17.
CHriſtus iſt des geſetzesende/ darinn
gerecht werden/ alle die an ihn glauben/
und es mit der that beweiſen. Worinn? nur
in der neuen creatur/ das iſt/ im leben/ dann der
gerechte muß allerdings aus ſeinem glauben le
ben/ deſſen leben rein und auffrichtig/ ſonder
ſuͤnde und mackel muß erfunden werden/ welche
wir (wollen wir uns anders CHriſtum angezo-
gen zu haben/ ruͤhmen) als einen feind muͤſſen
haſſen/ und ihr entgegen ſtehen/ und der ſuͤnd-
liche leib feyret alsdann/ und diener der
ſuͤnden nicht mehr. Dann wer geſtor-
ben iſt/ der iſt alsdann gerechtfertiget
von der ſuͤnde. Leſets. Weiter moͤgen wir es
mit worten nicht außfuͤhren/ wer ſich darauff
verlaͤſt/ dem hilffts doch nicht. Wir muͤſſen
(das iſt der ſchluß) die ſuͤnde haſſen/ und wider
das fleiſch ſtreiten/ und uns nicht (des todes zu
ſterben) wiſſentlich uͤberwinden laſſen/ nein/ iſt
anders GOttes Geiſt in uns/ ſo iſt der Geiſt
maͤchtiger dann das fleiſch. Darum auff wel-
che ſeite wir uns am meiſten neigen und geſin-
net ſind/ allda iſt die uͤberwindung. Habt acht
darauff.
Roͤm. VI.
6. 7.
Jhr wiſſet/ daß der Sohn GOTTES
offenbahret oder geſandt iſt/ auff daß
er unſere ſuͤnde wegnehme. Darum wer
mit ihm einverleibet oder vereiniget iſt/ und in
ihm bleibet/ der ſuͤndiget nicht/ ſagt
der heilige Apoſtel Johannes. Leſet und mer-
cket darauff. Darum hats gar viel in ſich/ mit
GOTT vereiniget oder eingeleibet zu ſeyn/
dann es iſt (ſage ich) nicht an dem munde gele-
gen/ ſondern an dem hertzen in der that und
krafft/ dann/ ſagt er: So wir ſagen/ daß
wir gemeinſchafft mit ihme haben/ und
wandeln im finſternis/ ſo luͤgen wir/
und thun nicht die warheit: So wir a-
ber im licht wandeln/ gleich wie er im
licht iſt/ ſo haben wir gemeinſchafft un-
tereinander/ und das blut CHriſti ma-
chet uns rein von allen unſern ſuͤnden.
Mercket darauff/ ja liebe bruͤder/ habt acht
darauff. Jſt es nun das vorgehende alte ge-
ſetz/ darvon Johannes ſpricht/ ſehet/ ſo bringet
es ſeinen verſtand vor ſich/ und er mochte dann
wohl recht ſagen/ daß er fleiſchlich ware/ ſinte-
mal die erneuerung oder wiedergeburt damals
noch nicht in ihm ware/ darinnen das fleiſch ver-
leugnet/ gecreutziget und getoͤdtet wird/ allwo
es recht zugehet/ wie es mit Paulo zugangen
iſt/ der (ohne zweiffel) CHriſtum nicht anders
gelernet hatte/ als rein/ vollkommen und auff-
richtig/ oder er haͤtte einen andern CHriſtum
nicht rein und lauter vortragen oder predigen
koͤnnen/ darzu er doch beruffen und außerwehlet
ware. Mercket darauff. Er ware drey tage
blind/ welches viel in ſich hatte/ in welcher zeit
er faſtete und betete. Waͤren die nun/ derer
etliche CHriſtum wohl geprediget oder noch
predigen/ auch drey tage blind geweſt/ daß ſie
(ſage ich) ihre blindheit wohl erkannt haͤtten/ ſie
ſolten wohl CHriſtum/ ja wir alle/ reiner und
verſtaͤndiger aus dem Geiſt in der krafft gepre-
diget haben/ wie es leicht zu glauben iſt. Dann
der buchſtab hat uns ſehr unverſtaͤndig ge-
macht/ weil uns die lehren oder reden der Apo-
ſtel ſo vorgemacht wurden/ die wir bey Ca-
piteln außwendig lerneten und in den kopff faſ-
ſeten; und wer das beſteg daͤchtnis hatte/ der
ware der kluͤgſte und beſte Gelehrte. Ja ge-
wiß/ waren unſer viele feine Schrifftgelehrten
worden. Aber nun befinde ich/ daß die ſollen
zu ſchanden werden.
1. Joh. I.
6.
Daher kommts/ daßnun Paulus von dem
geſetz CHriſti/ und von denen/ die darunter ſte-
hen/ redet/ und daß er fleiſchlich waͤre. Wie?
ſo lehrte er andere und ſich ſelbſt nicht/ darauff
er dennoch (ſo es jemand thut) ſehr dringet und
verachtet ſolche Lehrer. Leſets. Dann er ſagt
auch: Die da fleiſchlich ſind/ moͤgen
GOTT nicht gefallen. Ferner: Jhr
ſeyd nicht fleiſchlich/ ſondern geiſtlich/
ſo anders GOTTES Geiſt in auch
wohnet/ verſtehet das/ ſo anders GOttes
Geiſt in euch wohnet. Das iſt gut darbey
geſagt/ wuͤrde es nur recht wohl eingeſehen.
Dann der Heilige Geiſt will nicht da ein-
gehen/ wo noch ein boͤſer wille iſt/ noch
auch wohnen in einem leichnam/ der ſuͤn-
den unterworffen. Hierauff habt wol acht.
So muͤſſen ſie dann gantz rein und abgewa-
ſchen ſeyn/ ja ſie muͤſſen veraͤndert ſeyn/ wann
der H. Geiſt allda wohnen ſoll/ und muͤſſen nicht
fleiſchlich/ ſondern geiftlich ſeyn/ das iſt aller-
dings recht. Jſt es nicht?
Roͤm.
IIX. 8.
Weißh. I.
4.
Ferner/ ſtunde er unter dem Geſetz CHriſti/
oder unter dem gebott CHriſti/ wie ſpricht er
dann alſo/ ja alſo? nemlich: Jch ſehe ein
ander geſetz in meinen gliedern/ (diß ware
in ſeinem ſuͤndlichen fleiſche/ welche glieder er
einen andern hieß toͤdten) welches ſtreitet
(ſagte er) wider das geſetz meines ge-
muͤths und nimmt mich gefangen in der
ſuͤnden geſetz/ welches iſt in meinen glie-
dern u. ſ. f. Mercket darauff. Wie? kan
dann diß ſtehen vor ein rein und heiliges gefaͤß/
wie euerer viel es alſo verſtehen/ oder ziehen
wollen? Nein/ keines weges. Erſpricht al-
lerdings: So CHriſtus in euch iſt (deſ-
ſen er ſich ruͤhmete/ daß er allein in ihm lebete)
ſo iſt der leib warhafftig todt umb der
ſunden willen. Was vor krafft oder macht
kan dann darvon kommen/ daß das gute dar-
durch koͤnte verhindert werden/ wann/ ſa-
ge ich/ der leib oder der alte menſch todt iſt/
und
Roͤm. VII.
23.
Roͤm.
IIX. 10.
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 338. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/634>, abgerufen am 16.07.2024. |