Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLII. David Joris traurige klage [Spaltenumbruch]
knechte und mägde begehret? Jsts wol dar-um/ daß ihr sie ehren und ihnen dienen/ und sie höher als euch selbst halten möget/ oder/ daß sie euch ehren/ dienen/ und euch höher als sich ach- ten sollen? Wohlan/ ist jemand/ der GOtt achten/ ehren/ dienen/ preisen und loben will/ so soll er zum wenigsten darinn ein exempel an sich selbst bezeugen/ ehe er ichtwas von dem/ das ihr gebührlich zukommt/ begehret/ schweige/ ge- waltsam mit force heischet/ oder muthwillig- lich haben und seinem Ober-Herrn selbst nicht gebührlich geben wolle. Also wird bey dem jenigen mehr schuld ge- ENDE. Außgegangen Anno 1549. NUM. XLII. David Joris traurige klage über deß menschen verderben. Daß ich mich/ meine liebsten/ insonder- Aber weil er nun so blind und von gantz ver- Diß aber wird niemanden beliebig oder an- Darum/ wann man diß nun zu unserer zeit Aber/ nun gilt der buchstabe nicht/ sondern Dann Paulus bekennet (welches noch mehr1. Cor. (wo-
Th. IV. Sect. II. Num. XLII. David Joris traurige klage [Spaltenumbruch]
knechte und maͤgde begehret? Jſts wol dar-um/ daß ihr ſie ehren und ihnen dienen/ und ſie hoͤher als euch ſelbſt halten moͤget/ oder/ daß ſie euch ehren/ dienen/ uñ euch hoͤher als ſich ach- ten ſollen? Wohlan/ iſt jemand/ der GOtt achten/ ehren/ dienen/ preiſen und loben will/ ſo ſoll er zum wenigſten darinn ein exempel an ſich ſelbſt bezeugen/ ehe er ichtwas von dem/ das ihr gebuͤhrlich zukommt/ begehret/ ſchweige/ ge- waltſam mit force heiſchet/ oder muthwillig- lich haben und ſeinem Ober-Herrn ſelbſt nicht gebuͤhrlich geben wolle. Alſo wird bey dem jenigen mehr ſchuld ge- ENDE. Außgegangen Anno 1549. NUM. XLII. David Joris traurige klage uͤber deß menſchen verderben. Daß ich mich/ meine liebſten/ inſonder- Aber weil er nun ſo blind und von gantz ver- Diß aber wird niemanden beliebig oder an- Darum/ wann man diß nun zu unſerer zeit Aber/ nun gilt der buchſtabe nicht/ ſondern Dann Paulus bekennet (welches noch mehr1. Cor. (wo-
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Th. IV. Sect. II. Num. XLII. David Joris traurige klage
knechte und maͤgde begehret? Jſts wol dar-
um/ daß ihr ſie ehren und ihnen dienen/ und
ſie hoͤher als euch ſelbſt halten moͤget/ oder/ daß
ſie euch ehren/ dienen/ uñ euch hoͤher als ſich ach-
ten ſollen? Wohlan/ iſt jemand/ der GOtt
achten/ ehren/ dienen/ preiſen und loben will/ ſo
ſoll er zum wenigſten darinn ein exempel an ſich
ſelbſt bezeugen/ ehe er ichtwas von dem/ das ihr
gebuͤhrlich zukommt/ begehret/ ſchweige/ ge-
waltſam mit force heiſchet/ oder muthwillig-
lich haben und ſeinem Ober-Herrn ſelbſt nicht
gebuͤhrlich geben wolle.
Alſo wird bey dem jenigen mehr ſchuld ge-
funden/ der nicht barmhertzig ſeyn will/ als bey
dem/ den er beſchuldiget/ wie das gleichnis
vom Redde, quod debes, bezahle/ was du ſchul-
dig biſt/ von dem Phariſaͤer und Zoͤllner auß-
weiſt. Es ware auch Jſrael leichter ein un-
rein thier/ oder gefaͤß anzuruͤhren/ als die lade
des HERRN/ dann das eine hatte gnade/
das andere nicht/ wie man leſen kan. Dar-
um iſt den jenigen/ die zum erkaͤntnis und ver-
ſtand kommen ſind/ zu wiſſen/ wann ſie
ſelbſt allein gehen/ und nicht an ihrer mutter
hand als ein junges kindlein bleiben wollen/
daß ſie ſich vor dem fall und verderben/ vor
feuer und waſſer/ vor hoheit/ haͤrtigkeit/ ſtren-
gigkeit und vor aller boßheit vorſehen/ dann/
alsdann gehet die ſorge und vorſichtigkeit erſt
recht an; blieben ſie aber an der hand ihrer
mutter oder pflegerin/ ſo wuͤrden ſie aller
ſorgen frey/ und darvor bewahret
ſeyn. Wer ohren hat zu hoͤren/
der hoͤre.
NB.
ENDE.
Außgegangen Anno 1549.
NUM. XLII.
David Joris traurige klage uͤber
deß menſchen verderben.
Daß ich mich/ meine liebſten/ inſonder-
heit ſo ſehr bemuͤhe/ beklage und verwundere/
das geſchicht uͤber des menſchen blindheit und
unwiſſenheit. Jch kan es wegen des dringen-
den affects nicht verbergen/ ſondern muß es
zur beſſerung vorbringen/ ſintemal es ſo ſehr
gefaͤhrlich groß iſt/ daß ich keine zunge/ ohr
noch gehoͤr kenne/ das mir ſolches ſichtbarlich
(das iſt/ mit warheit) bezeugen huͤlffe/ janicht
recht glauben kan/ iſt das nicht klaͤglich? Ach
wann man wuͤſte/ wie gantz ſehr der menſch
verdorben/ geſchaͤndet und verkehrter art iſt/
man wuͤrde gewiß/ gewiß wider den andern
nichts thun/ auch nimmer mehr etwas zu den-
cken oder zu ſagen haben/ als von ſeinem eige-
nen verderben/ das iſt/ von ſeiner eigenen ſchalck-
heit und liſtigkeit.
Aber weil er nun ſo blind und von gantz ver-
kehrten ſinnen iſt/ ſo kan ihm niemand ſo gut/
noch ſo recht und wol reden/ wann er mercket/
daß er beſchuldiget und wieder ihn iſt/ daß er
ſich nicht mit vollem haß darwider ſetzte/ und es
leugnete. O groſſe verwuͤſtung! Ja es iſt ihm
auch nicht muͤglich/ nach ſeinem ſinn anders zu
thun/ weil er diß alles nicht ſiehet uñ weiß/ was
er vor groſſes uͤbel ſich ſelbſt dardurch anthut/
wills auch nicht wiſſen/ ſondern richtet ſein au-
ge auff ſich ſelber/ das iſt/ in die finſternis/ und
deßwegen kan ers nicht wiſſen/ es ſeye dann/
daß er von ſich ſelbſt will außgehen mit allem/
was er hat/ liebet und beſitzet/ und daſſelbe iſt
ſein eigen leben/ luſt/ wille und ſinn/ ſeine eige-
ne weißheit/ erkaͤntnis und verſtand/ ehre/
macht und glorie/ daſſelbe alles (ſage ich) muß
er willens und geſinnet ſeyn zu laſſen/ zu haſ-
ſen und außzugehen/ welches kein menſch
vermag noch thun kan/ er liebe dann das
ſterben und verderben/ ſeinen eigenen tod und
leiden.
Diß aber wird niemanden beliebig oder an-
genehm ſeyn koͤnnen/ er habe dann einen an-
dern ſinn und willen bekommen/ nemlich/ einen
wahren feſten glauben und vertrauen/ und eine
gewiſſe hoffnung eines viel beſſern lebens/ luſts
und willens/ welche man nicht erlangen kan oh-
ne innerlichen gehorſam des ewigen lebendigen
worts und Geiſtes der warheit/ durch welchen
gehorſam er allewege ſeinem unwillen und un-
luſt zuwieder ſeyn/ ja uͤberſehen und uͤberhoͤren
muß/ und zwar mit einem guten vergnuͤgen.
Dann das muß man wiſſen/ daß das ewige le-
bendige wort/ daraus der gehorſam entſtehet/
nicht in des menſchen/ ſondern in GOttes wil-
le und werck oder macht befunden wird/ das
iſt/ nicht/ wie es dem menſchen/ ſondern GOt-
tes weißheit gefaͤllet/ geluͤſtet/ beliebet und gut-
duͤncket/ er/ nicht wir/ kennet zeit und ſtunde/
ſonſt koͤnte der menſch ſich ſelbſt helffen/ retten
und ſelig machen/ nur allein mit der Bibel/ de-
nen nachgelaſſenen|geſchriebenen Schrifften/ ſo
GOttes wort heiſt/ da es doch nur ein todter
buchſtabe/ auch von Paulo ſelbſt genennet
wird/ ſo es nicht aus dem munde GOTTES
kommt/ welches feurig/ lebendig und kraͤfftig
an allen iſt/ zu welchen es geredet wird/ laut der
Schrifft.
Darum/ wann man diß nun zu unſerer zeit
nur vor das ewige lebendige wort GOttes und
Geiſt der warheit halten wolte/ ſo haͤtte man
keine ſtimme/ wort noch lehre mehr vonnoͤthen/
oder zu erwarten/ als ſich nach der gelehrten
maͤnner ſprachen und zungen umzuſehen/ die
die Bibel/ das Alte und Neue Teſtament
(wie es genennet wird) wol und recht außlegen
und verteutſchen koͤnten/ und ein jeder in ſei-
ner ſprache und zunge lehren und verſtehen
moͤchte.
Aber/ nun gilt der buchſtabe nicht/ ſondern
allein der Geiſt/ der da lebendig machet in
Chriſto JEſu/ dann alles wort/ von Gott
eingegeben/ iſt nutz zur lehre und unter-
weiſung in der gerechtigkeit/ zur beſtraf-
fung und beſſerung. Die alte ſprache aus
den buͤchern gilt hier nichts/ es muͤſſen neue
zungen ſeyn/ die zum reiche GOTTES
von dem Geiſte der wahrheit gelehret/ al-
tes und neues aus dem guten ſchatz ihrer
hertzen/ und nicht aus geſchriebenen buͤ-
chern oder brieffen vorbringen koͤnnen/
wann ſie wahre und rechte Prediger ſeyn wol-
len.
2. Tim. III.
16.
Dann Paulus bekennet (welches noch mehr
iſt) gern/ daß ers zu ſeiner zeit nur ſtuͤck-weiſe
erkannt/ und weil ihr wiſſen und weiſſagen
(wo-
1. Cor.
XIII. 9.
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