Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XLI. Dav. Jor. warnung vor dem schädl. betrug [Spaltenumbruch]
tag über alles/ was groß/ hoch und erhabenist/ ergehen lassen/ zum lobe seiner herrlichkeit. Der mund des HErrn hats gesagt. Nun sehe ich wohl/ nach dem des menschen Die grösten sunden werden bey den grossen Wer nun hierinn will frey seyn/ der muß sich So sie nun kein demüthig/ einfältig/ auff- Die kleinen fallen zwar gleicher weise auch/ Christus stehet unter GOTT/ die Gemei- Hiervon trägt der mensch ein schön gleichnis Dieses gleichnis ist auch zu unsern zeiten vor sehr
Th. IV. Sect. II. Num. XLI. Dav. Jor. warnung vor dem ſchaͤdl. betrug [Spaltenumbruch]
tag uͤber alles/ was groß/ hoch und erhabeniſt/ ergehen laſſen/ zum lobe ſeiner herrlichkeit. Der mund des HErrn hats geſagt. Nun ſehe ich wohl/ nach dem des menſchen Die groͤſten ſunden werden bey den groſſen Wer nun hierinn will frey ſeyn/ der muß ſich So ſie nun kein demuͤthig/ einfaͤltig/ auff- Die kleinen fallen zwar gleicher weiſe auch/ Chriſtus ſtehet unter GOTT/ die Gemei- Hiervon traͤgt der menſch ein ſchoͤn gleichnis Dieſes gleichnis iſt auch zu unſern zeiten vor ſehr
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <p><pb facs="#f0620" n="324"/><fw place="top" type="header">Th. <hi rendition="#aq">IV. Sect. II. Num. XLI.</hi> Dav. Jor. warnung vor dem ſchaͤdl. betrug</fw><lb/><cb/> tag uͤber alles/ was groß/ hoch und erhaben<lb/> iſt/ ergehen laſſen/ zum lobe ſeiner herrlichkeit.<lb/> Der mund des HErrn hats geſagt.</p><lb/> <p>Nun ſehe ich wohl/ nach dem des menſchen<lb/> ruhm eytel/ ſein anſehen betruͤglich/ ſein lob<lb/> falſch/ ſeine arbeit muͤhe/ ſeine hoheit eine nie-<lb/> drigkeit/ ſein reichthum eine armut/ ſeine ſtaͤr-<lb/> cke eine kranckheit/ und ſeine weißheit eine thor-<lb/> heit iſt/ daß es beſſer iſt nichts/ dann etwas ſeyn/<lb/> angeſehen GOtt das rufft/ was nichts iſt/ nicht<lb/> aber das etwas iſt/ ſondern das nichts iſt/ auff<lb/> daß er etwas mache/ nemlich das kranck/ arm<lb/> und beſchwert iſt/ auff daß ers ſtarck/ reich und<lb/> leichte mache das blinde ſehend/ das daube hoͤ-<lb/> rend/ die kruͤppel gehend/ die ſtummen redend/<lb/> und die todten lebendig/ umb welcher willen<lb/> (wie geſchrieben ſtehet) er allein kommen iſt.<lb/> Das iſt recht/ behaltets in euerem hertzen.</p><lb/> <p>Die groͤſten ſunden werden bey den groſſen<lb/> befunden werden/ dann die kleinen thun ſolchen<lb/> fall nicht/ als die groſſen/ eben wie die kinder<lb/> die eltern nicht reich machen/ und die armen mit<lb/> den reichen nicht zehren koͤnnen; ſondern die<lb/> kleinen muͤſſen unter den groſſen ſtehen/ die<lb/> krancken ſich den ſtarcken uͤbergeben/ und die<lb/> knechte ſich vor ihren Herren beugen. Alſo ſoll<lb/> alles in veraͤnderung der zeit nach dem urtheil<lb/> der warheit gerichtet werden/ daß die gewalti-<lb/> gen/ gewaltige pein werden leiden/ und die mei-<lb/> ſten ſuͤnden bey den groͤſten erfunden werden.<lb/> Es wird ſich ſo befinden.</p><lb/> <p>Wer nun hierinn will frey ſeyn/ der muß ſich<lb/> herunter halten zu den kleinen/ vor den gering-<lb/> ſten/ nicht aber vor den groͤſten duͤncken und<lb/> halten/ und auff alle art und weiſe aus gantzem<lb/> hertzen/ ja aus gantzem hertzen von gutduͤnckel<lb/> und eigen-weißheit abſondern/ und dafuͤr huͤ-<lb/> ten/ ja nicht allein huͤten/ ſondern auch haſſen/<lb/> nicht zwar des/ was den kleinen einfaͤltigen und<lb/> ſchlechten/ ſondern den groſſen/ tuͤckiſchen und<lb/> gutduͤnckenden hertzen anſtehet/ welche gerne<lb/> geſehen/ geachtet/ geehret/ geprieſen und etwas<lb/> ſeyn/ keines weges aber mit den kleinen vor<lb/> nichts gerechnet werden wollen. Deßwegen<lb/> ſie durch gutduͤnckel und eigen-weißheit aus ih-<lb/> rem unverſtand/ in groſſen fall und ſchwere ſuͤn-<lb/> den gerathen/ darum ſie ſehr leiden und gepeini-<lb/> get werden muͤſſen/ nach der regel der gerechtig-<lb/> keit und urtheil der warheit.</p><lb/> <p>So ſie nun kein demuͤthig/ einfaͤltig/ auff-<lb/> richtig hertze uͤberall im munde und geſichte der<lb/> menſchen haben/ allwo die uͤberzeugung und be-<lb/> ſtraffung des HErrn einen eingang hat/ ſo wird<lb/> ſie/ vermittelſt der haͤrtigkeit des hertzens/ ver-<lb/> worffen/ und nicht angenommen/ wodurch der<lb/> zorn des HErrn vermehret/ und die ſtraffe/ pein<lb/> und leiden deſto groͤſſer wird/ daß ſie das ſtoltze<lb/> und harte hertz ſchwerlich ertragen und außſte-<lb/> hen kan/ dannoch aber endlich mit ſchaden und<lb/> ſchanden untergehen und zu nichte werden muß.<lb/> So es aber aus dem glauben williglich ge-<lb/> ſchicht/ ſo wird es alles guts/ friede und freude<lb/> darvon haben/ den HErrn in ſeiner niedrigkeit<lb/> erkennen und bekennen/ und ihme ehre in ſeiner<lb/> ſchande geben und hoͤchlich loben koͤnnen. Al-<lb/> ſo huͤtet euch alle/ die ihr die guͤtigkeit GOttes<lb/> und ſeine himmliſche gaben gewiß genieſſet und<lb/> mit weißheit/ erkaͤntnis/ wiſſenſchafft und ver-<lb/> ſtand der Schrifft oder des Geiſtes erfuͤllet<lb/> werdet/ vor gutduͤnckel/ ehrgeitz und eigen-<lb/><cb/> weißheit/ haltet euch klein/ niedrig/ nichtig<lb/> und allezeit unter die geringſten/ duͤncket euch<lb/> nicht etwas zu ſeyn/ wolt ihr nicht betrogen<lb/> und belogen werden in euch/ von euch und<lb/> durch euch ſelber/ ſehet euch vor/ ich warne euch<lb/> alle.</p><lb/> <p>Die kleinen fallen zwar gleicher weiſe auch/<lb/> aber meiſt nur in der menſchen haͤnde oder<lb/> ſchuld/ aber die groſſen meiſt in die haͤnde<lb/> GOTTES/ doch ſuͤndigen ſie ihnen beyde/<lb/> aber einer weit uͤber den andern. Diß aber iſt<lb/> mit beſcheidenheit zu verſtehen/ nemlich/ weil<lb/> ein jeder ſeinen Gott und gebott oder wort hat/<lb/> ſo uͤbertrifft auch eins das andere/ nach dem es<lb/> von groͤſſerer macht/ werck/ krafft und vermoͤ-<lb/> gen iſt/ aber des andern ſeine ſchuld oder verbre-<lb/> chen iſt groͤſſer/ eben wie des Koͤnigs wort eines<lb/> haußvaters ſeines uͤbertrifft/ und die lehre ei-<lb/> nes juͤnglings/ ſchweige eines mannes/ uͤber ei-<lb/> nes kindes gehet/ alſo iſt auch die miſſethat ei-<lb/> nes kindes kleiner/ dann des juͤnglings oder<lb/> mannes.</p><lb/> <p>Chriſtus ſtehet unter GOTT/ die Gemei-<lb/> ne unter Chriſto/ aus welcher er etliche vor ſich<lb/> außerkohren/ beruffen und eingeſetzet hat an<lb/> ſeine ſtatt/ nemlich/ etliche zu Apoſteln/ etliche<lb/> zu Propheten/ etliche zu Lehrern/ zu Hirten/<lb/> auffſehern/ helffern/ regierern und leitern der<lb/> Heiligen im lichte nach der warheit/ unter wel-<lb/> chen Chriſtus das haupt iſt uͤber die Geineine/<lb/> beyde mann und weib/ der mann aber gehet uͤ-<lb/> ber das weib mit beſcheidenheit/ das weib uͤber<lb/> die kinder/ und die kinder gehen uͤber die frem-<lb/> den/ knechte und maͤgde.</p><lb/> <p>Hiervon traͤgt der menſch ein ſchoͤn gleichnis<lb/> an ſich/ deßgleichen mahlet Jſrael nach dem<lb/> fleiſche in dem ſinn des Geiſtes das vorbild<lb/> recht ab/ das von dem Sohn geſaget wird/ wel-<lb/> ches Prieſter/ Leviten/ Haͤupter und Regierer<lb/> aus- und vor ſich hatte/ und endlich Koͤnige<lb/> hervor brachte/ die inſonderheit uͤber andere be-<lb/> ruffen und außerkohren waren/ jeglicher in ſei-<lb/> ner ordnung. Deßwegen aber ware Jſrael/<note place="right"><hi rendition="#aq">NB.</hi></note><lb/> die gantze Gemeine nicht verworffen/ auch nicht<lb/> der geringſte daraus/ ob ſie gleich nicht alle zu<lb/> herrſchen eingeſetzet waren/ wie die vorbenante;<lb/> als nur uͤber weib und kinder/ knechte und maͤg-<lb/> de und Heyden/ doch aber mit beſcheidenheit.<lb/> Daraus man klaͤrlich mercken kan/ daß ein ſol-<lb/> cher von ihnen/ wann er ſuͤndigte/ nicht ſo hoch-<lb/> wichtig angeſehen ware/ wiewol keiner unge-<lb/> ſtrafft bleiben muſte/ außgenommen die Hey-<lb/> den und unbeſchnittenen.</p><lb/> <p>Dieſes gleichnis iſt auch zu unſern zeiten vor<lb/> recht zuhalten/ und eben wie bey jenen anzuſe-<lb/> hen/ daß man nemlich ſich an der Obrigkeit<lb/> mehr verſuͤndigen oder verſchulden kan/ als an<lb/> dem gemeinen volck/ ſchweige an einem bettler/<lb/> weil ſie GOTT ſelbſt geehret oder zu ſeinem<lb/> lob herrlich gemacht und eingeſetzet/ und ihr zu<lb/> gehorſamen befohlen/ und will die Obrigkeit<lb/> zur beſchir mung der from̃en und den gottloſen<lb/> zur ſtraffe haben/ wie man leſen kan. Fer-<note place="right"><hi rendition="#aq">Exod. V.<lb/> XIIX.<lb/> XXII.<lb/> Levit.<lb/> XXIV.<lb/> Num. XI.<lb/> XXV.<lb/> XXVII.</hi></note><lb/> ner finden wir den ſinn bey maͤnniglichen an ſei-<lb/> nem eigenthum/ was vor macht nemlich<lb/> ein jeder Haußherr hat uͤber das/ was ſein iſt/<lb/> der ſich an ſich ſelbſt mit ſtraffen/ zuͤchtigen/<lb/> vorhalten/ verweiſen/ uͤberzeugen/ ſchelten/<lb/> drohen und andern hefftigkeiten mehr nicht ſo<lb/> <fw place="bottom" type="catch">ſehr</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [324/0620]
Th. IV. Sect. II. Num. XLI. Dav. Jor. warnung vor dem ſchaͤdl. betrug
tag uͤber alles/ was groß/ hoch und erhaben
iſt/ ergehen laſſen/ zum lobe ſeiner herrlichkeit.
Der mund des HErrn hats geſagt.
Nun ſehe ich wohl/ nach dem des menſchen
ruhm eytel/ ſein anſehen betruͤglich/ ſein lob
falſch/ ſeine arbeit muͤhe/ ſeine hoheit eine nie-
drigkeit/ ſein reichthum eine armut/ ſeine ſtaͤr-
cke eine kranckheit/ und ſeine weißheit eine thor-
heit iſt/ daß es beſſer iſt nichts/ dann etwas ſeyn/
angeſehen GOtt das rufft/ was nichts iſt/ nicht
aber das etwas iſt/ ſondern das nichts iſt/ auff
daß er etwas mache/ nemlich das kranck/ arm
und beſchwert iſt/ auff daß ers ſtarck/ reich und
leichte mache das blinde ſehend/ das daube hoͤ-
rend/ die kruͤppel gehend/ die ſtummen redend/
und die todten lebendig/ umb welcher willen
(wie geſchrieben ſtehet) er allein kommen iſt.
Das iſt recht/ behaltets in euerem hertzen.
Die groͤſten ſunden werden bey den groſſen
befunden werden/ dann die kleinen thun ſolchen
fall nicht/ als die groſſen/ eben wie die kinder
die eltern nicht reich machen/ und die armen mit
den reichen nicht zehren koͤnnen; ſondern die
kleinen muͤſſen unter den groſſen ſtehen/ die
krancken ſich den ſtarcken uͤbergeben/ und die
knechte ſich vor ihren Herren beugen. Alſo ſoll
alles in veraͤnderung der zeit nach dem urtheil
der warheit gerichtet werden/ daß die gewalti-
gen/ gewaltige pein werden leiden/ und die mei-
ſten ſuͤnden bey den groͤſten erfunden werden.
Es wird ſich ſo befinden.
Wer nun hierinn will frey ſeyn/ der muß ſich
herunter halten zu den kleinen/ vor den gering-
ſten/ nicht aber vor den groͤſten duͤncken und
halten/ und auff alle art und weiſe aus gantzem
hertzen/ ja aus gantzem hertzen von gutduͤnckel
und eigen-weißheit abſondern/ und dafuͤr huͤ-
ten/ ja nicht allein huͤten/ ſondern auch haſſen/
nicht zwar des/ was den kleinen einfaͤltigen und
ſchlechten/ ſondern den groſſen/ tuͤckiſchen und
gutduͤnckenden hertzen anſtehet/ welche gerne
geſehen/ geachtet/ geehret/ geprieſen und etwas
ſeyn/ keines weges aber mit den kleinen vor
nichts gerechnet werden wollen. Deßwegen
ſie durch gutduͤnckel und eigen-weißheit aus ih-
rem unverſtand/ in groſſen fall und ſchwere ſuͤn-
den gerathen/ darum ſie ſehr leiden und gepeini-
get werden muͤſſen/ nach der regel der gerechtig-
keit und urtheil der warheit.
So ſie nun kein demuͤthig/ einfaͤltig/ auff-
richtig hertze uͤberall im munde und geſichte der
menſchen haben/ allwo die uͤberzeugung und be-
ſtraffung des HErrn einen eingang hat/ ſo wird
ſie/ vermittelſt der haͤrtigkeit des hertzens/ ver-
worffen/ und nicht angenommen/ wodurch der
zorn des HErrn vermehret/ und die ſtraffe/ pein
und leiden deſto groͤſſer wird/ daß ſie das ſtoltze
und harte hertz ſchwerlich ertragen und außſte-
hen kan/ dannoch aber endlich mit ſchaden und
ſchanden untergehen und zu nichte werden muß.
So es aber aus dem glauben williglich ge-
ſchicht/ ſo wird es alles guts/ friede und freude
darvon haben/ den HErrn in ſeiner niedrigkeit
erkennen und bekennen/ und ihme ehre in ſeiner
ſchande geben und hoͤchlich loben koͤnnen. Al-
ſo huͤtet euch alle/ die ihr die guͤtigkeit GOttes
und ſeine himmliſche gaben gewiß genieſſet und
mit weißheit/ erkaͤntnis/ wiſſenſchafft und ver-
ſtand der Schrifft oder des Geiſtes erfuͤllet
werdet/ vor gutduͤnckel/ ehrgeitz und eigen-
weißheit/ haltet euch klein/ niedrig/ nichtig
und allezeit unter die geringſten/ duͤncket euch
nicht etwas zu ſeyn/ wolt ihr nicht betrogen
und belogen werden in euch/ von euch und
durch euch ſelber/ ſehet euch vor/ ich warne euch
alle.
Die kleinen fallen zwar gleicher weiſe auch/
aber meiſt nur in der menſchen haͤnde oder
ſchuld/ aber die groſſen meiſt in die haͤnde
GOTTES/ doch ſuͤndigen ſie ihnen beyde/
aber einer weit uͤber den andern. Diß aber iſt
mit beſcheidenheit zu verſtehen/ nemlich/ weil
ein jeder ſeinen Gott und gebott oder wort hat/
ſo uͤbertrifft auch eins das andere/ nach dem es
von groͤſſerer macht/ werck/ krafft und vermoͤ-
gen iſt/ aber des andern ſeine ſchuld oder verbre-
chen iſt groͤſſer/ eben wie des Koͤnigs wort eines
haußvaters ſeines uͤbertrifft/ und die lehre ei-
nes juͤnglings/ ſchweige eines mannes/ uͤber ei-
nes kindes gehet/ alſo iſt auch die miſſethat ei-
nes kindes kleiner/ dann des juͤnglings oder
mannes.
Chriſtus ſtehet unter GOTT/ die Gemei-
ne unter Chriſto/ aus welcher er etliche vor ſich
außerkohren/ beruffen und eingeſetzet hat an
ſeine ſtatt/ nemlich/ etliche zu Apoſteln/ etliche
zu Propheten/ etliche zu Lehrern/ zu Hirten/
auffſehern/ helffern/ regierern und leitern der
Heiligen im lichte nach der warheit/ unter wel-
chen Chriſtus das haupt iſt uͤber die Geineine/
beyde mann und weib/ der mann aber gehet uͤ-
ber das weib mit beſcheidenheit/ das weib uͤber
die kinder/ und die kinder gehen uͤber die frem-
den/ knechte und maͤgde.
Hiervon traͤgt der menſch ein ſchoͤn gleichnis
an ſich/ deßgleichen mahlet Jſrael nach dem
fleiſche in dem ſinn des Geiſtes das vorbild
recht ab/ das von dem Sohn geſaget wird/ wel-
ches Prieſter/ Leviten/ Haͤupter und Regierer
aus- und vor ſich hatte/ und endlich Koͤnige
hervor brachte/ die inſonderheit uͤber andere be-
ruffen und außerkohren waren/ jeglicher in ſei-
ner ordnung. Deßwegen aber ware Jſrael/
die gantze Gemeine nicht verworffen/ auch nicht
der geringſte daraus/ ob ſie gleich nicht alle zu
herrſchen eingeſetzet waren/ wie die vorbenante;
als nur uͤber weib und kinder/ knechte und maͤg-
de und Heyden/ doch aber mit beſcheidenheit.
Daraus man klaͤrlich mercken kan/ daß ein ſol-
cher von ihnen/ wann er ſuͤndigte/ nicht ſo hoch-
wichtig angeſehen ware/ wiewol keiner unge-
ſtrafft bleiben muſte/ außgenommen die Hey-
den und unbeſchnittenen.
NB.
Dieſes gleichnis iſt auch zu unſern zeiten vor
recht zuhalten/ und eben wie bey jenen anzuſe-
hen/ daß man nemlich ſich an der Obrigkeit
mehr verſuͤndigen oder verſchulden kan/ als an
dem gemeinen volck/ ſchweige an einem bettler/
weil ſie GOTT ſelbſt geehret oder zu ſeinem
lob herrlich gemacht und eingeſetzet/ und ihr zu
gehorſamen befohlen/ und will die Obrigkeit
zur beſchir mung der from̃en und den gottloſen
zur ſtraffe haben/ wie man leſen kan. Fer-
ner finden wir den ſinn bey maͤnniglichen an ſei-
nem eigenthum/ was vor macht nemlich
ein jeder Haußherr hat uͤber das/ was ſein iſt/
der ſich an ſich ſelbſt mit ſtraffen/ zuͤchtigen/
vorhalten/ verweiſen/ uͤberzeugen/ ſchelten/
drohen und andern hefftigkeiten mehr nicht ſo
ſehr
Exod. V.
XIIX.
XXII.
Levit.
XXIV.
Num. XI.
XXV.
XXVII.
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |