Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
"auch (so er sich nicht bekehret noch bessert/"und hertzlich reu und leydwesen bezeuget) "ferne von uns. Denn ich weiß wol/ daß "selbige/ die nicht nach dem Geist/ sondern "nach dem fleische wandeln oder leben/ ster- "ben müssen/ als geschrieben stehet. Dero- "wegen sey unser handel und wandel vor "dem HERRN nach der warheit im lich- "te/ u. s. f. Hier kommt nun hervor/ o all ihr läster er Sihe/ Ubbo/ hiemit beschließ ich die sache/ Nun muß ich dich fragen/ ist das so gnug/ nom-
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c. [Spaltenumbruch]
„auch (ſo er ſich nicht bekehret noch beſſert/„und hertzlich reu und leydweſen bezeuget) „ferne von uns. Denn ich weiß wol/ daß „ſelbige/ die nicht nach dem Geiſt/ ſondern „nach dem fleiſche wandeln oder leben/ ſter- „ben muͤſſen/ als geſchrieben ſtehet. Dero- „wegen ſey unſer handel und wandel vor „dem HERRN nach der warheit im lich- „te/ u. ſ. f. Hier kommt nun hervor/ o all ihr laͤſter er Sihe/ Ubbo/ hiemit beſchließ ich die ſache/ Nun muß ich dich fragen/ iſt das ſo gnug/ nom-
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Da-<lb/> vid verneinet ſolches je gelehrt oder geſchrie-<lb/> ben zu haben/ und berufft ſich auff ſeine ſchriff-<lb/> ten vor dem urtheil GOttes. Angeſehen nun<lb/> du damit nicht wilſt zufrieden ſeyn/ ſo komm<lb/> doch hervor/ und zeige die ſtellen/ da er ſolches<lb/> gelehrt/ wie du ſageſt zu wiſſen/ daß man viel<lb/> weiber nehmen/ die frauen gemein haben/ frey<lb/> ehebruch treiben/ ein bruder dem andern ſeine<lb/> frau lehnen/ und nicht nach dem Geiſt/ ſon-<lb/> dern nach dem Fleiſch leben ſolle. Komm/<lb/> ſage ich/ nun/ und beweiß ſolches/ haſtu macht.<lb/> Wo bleibſtu nun/ du luͤgenhaffter Ubbo? laß<lb/> ſehen/ was du wirſt vorbringen koͤnnen; nichts<lb/> anders/ denn daß David nicht ſo ſtoltz hat<lb/> wollen oder duͤrffen ſeyn/ als du biſt im verur-<lb/> theilen/ nemlich er wil die ſchrifft ungebrochen<lb/> halten/ und hat den patriarchen Jacob/ und<lb/> alle Heil. Vaͤter und Frauen in Jſrael nicht<lb/> verurtheilen und verdammen wollen/ ſondern<lb/> uͤbergibt GOtte das urtheil. Siehe/ das iſts<lb/> alles/ das du wirſt vorbringen koͤnnen/ aber kei-<lb/> nes weges/ daß er jemanden rathe oder lehre<lb/> viel weiber zu nehmen/ oder nach dem fleiſche<lb/> zu leben. Denn indem du dich an Gottes ſtatt<lb/> ſtelleſt/ wiltu ſie alle verurtheilen und verdam-<lb/> men. Aber David ſagt noch weiter: Doch/<lb/> „ob ſich jemand unter uns hierin in ſeinem<lb/> „grad vergangen haͤtte (als wol ſeyn kan) ſo<lb/> „ſol es ungeſtrafft/ wo ich nur kan und mag/<lb/> „nicht bleiben. Denn ich/ ſpricht er/ preiſe<lb/> „und ſuche was anders/ denn in leichtfertigkeit<lb/> „oder ſinnligkeit die zeit fleiſchlich durchzubrin-<lb/> „gen. Die ſeligkeit GOttes geht mir viel beſ-<lb/> „ſer zu hertzen/ als nach vielen weibern/ wol-<lb/> „luͤſten und ſuͤndlichem leben/ nach gut oder<lb/> „ehre hier in der welt zu trachten/ geſchweige<lb/> „viel andere grauſamere dinge jemanden zu<lb/> „rathen oder zu lehren.</p><lb/> <p>Sihe/ Ubbo/ hiemit beſchließ ich die ſache/<lb/> die du geſuchet haſt ſo ſehr zu verdrehen und<lb/> zu verkehren/ damit die menſchen deinen fal-<lb/> ſchen und erdichteten luͤgen glauben moͤchten/<lb/> und ſage/ daß du aus Davids ſchrifften deine<lb/> vorgebrachte luͤgen nimmermehr ſolt beweiſen<lb/> koͤnnen. Was einige luͤgner mit dir davon<lb/> ſchreiben und ſagen/ das wird von niemanden<lb/> als von leichtfertigen angenommen werden;<lb/> die verſtaͤndigen aber werden eher Davids eig-<lb/> nen worten denn deinen verkehrten außlegun-<lb/> gen glauben. Denn es iſt kund und offenbar/<lb/> daß alle ſeine ſchrifften einen vollkommenen<lb/> rath und lehre in ſich halten/ das hertz von allen<lb/> luͤſten des fleiſches abzuziehen/ und allein dem<lb/> HERRN anzuhangen; Und weiter: Wie<lb/> einem manne gebuͤhre ſich zu unterſuchen/ und<lb/> dazu zu ſchicken/ ehe er ſich zu einer haußfraue<lb/> begebe/ wie man eheliche und gottsfuͤrchtige<lb/><cb/> kinder auffziehen ſolle/ ein weib haben/ als haͤt-<lb/> te man ſie nicht/ und dieſe welt gebrauchen/<lb/> daß man ſie nicht mißbrauche/ das iſt/ das hertz<lb/> auff kein zeitlich gut ſetzen ſolle; ſondern alles<lb/> verlaſſen uͤm GOttes willen/ wenn es ſeiner<lb/> Goͤttlichen Majeſtaͤt beliebet/ und nicht dar-<lb/> uͤber betruͤbt ſey/ oder darwider murre. Diß<lb/> alles/ und andere Goͤttliche lehren mehr/ wer-<lb/> den in ſeinen ſchrifften gefunden. Darum<lb/> lehret er das hertz zu unterſuchen/ und jedwe-<lb/> den ſich ſelbſt pruͤffen/ damit er ſich nicht ſelbſt<lb/> betriege. Du Ubbo aber verkehreſt/ und le-<lb/> geſt alles zum aͤrgſten auß/ und was er geiſtlich<lb/> meinet/ deuteſtu nach deinem fleiſchlichen her-<lb/> tzen fleiſchlich/ wie bereits mehr denn gnug be-<lb/> wieſen iſt. Weil denn nun deine unverſchaͤm-<lb/> te grobheit klaͤrlich erſcheinet/ und du wol ſie-<lb/> heſt/ daß deine falſche verdrehungen ſeiner<lb/> ſchrifften/ die du ſo gar grob und plump ge-<lb/> macht/ nicht werden ſtand halten koͤnnen ge-<lb/> gen die eigne ſchrifften Davids/ ſo willſtu es<lb/> nun wiederum nach deiner gewoͤhnlichen weiſe<lb/> aus ſeinem leben ſchlieſſen/ und ſageſt <hi rendition="#aq">p.</hi> 130.<lb/> Man beſehe allein des meiſters/ des neuen“<lb/> mittlers leben/ und beſchaue es/ wie er die leh-“<lb/> re mit ſeinen wercken erklaͤret habe; wird“<lb/> dann drinnen befunden/ daß er ſich habe mit“<lb/> einer frauen begnuͤgen laſſen/ ſo wil ich kein“<lb/> wort mehr davon ſagen/ und ſeinen Patro-“<lb/> nen zu gefallen gerne alle die offenbahre und“<lb/> kraͤftige beweißthuͤmer/ aus ſeinen lehr-ſchriff-“<lb/> ten genommen/ zuruͤcke ſetzen und nicht gel-“<lb/> ten laſſen. So aber das wiederſpiel am ta-„<note place="right">Oben <hi rendition="#aq">p.</hi> 12.<lb/> ſprichſtu:<lb/> Wie aller<lb/> welt be-<lb/> kandt iſt.</note><lb/> ge iſt/ wie alle die/ welche ſeines wandels eini-“<lb/> nige kundſchafft gehabt/ wiſſen und bezeugen“<lb/> muͤſſen/ daß er ſich im gebrauch vieler wei-“<lb/> ber wol bemuͤhet/ und im ſchlam der un-“<lb/> zucht als ein ſchwein aus dem <hi rendition="#aq">epicuri</hi>ſchen“<lb/> ſtalle (<hi rendition="#aq">ſty</hi>) gantz herum gewaͤltzet hat/“<lb/> wie moͤgen wir an dem grund und meynung/“<lb/> den er hierinn gehabt hat/ zweiffeln? Wie“<lb/> wollen ſeine heimliche oder offenbahre ſchuͤ-“<lb/> ler das/ was ſo klar an ſich ſelbſt iſt/ verfin-“<lb/> ſtern? Wie koͤnnen ſie ihn vor menſchen au-“<lb/> gen ſaͤubern/ da er mit worten und wercken“<lb/> darwider geruffen/ und ſeine ſchande ſo offen-“<lb/> bar an den tag geſtellet hat? Ja/ wie moͤ-“<lb/> gen ſie uns bereden/ daß ſie mit dem meiſter“<lb/> nicht ſolten von gantzem hertzen einig ſeyn/“<lb/> deſſen Geiſt ſie ſich ſo wol gefallen laſſen?„</p><lb/> <p>Nun muß ich dich fragen/ iſt das ſo gnug/<lb/> daß du es ſageſt? Wo iſt denn der beweiß? leh-<lb/> reſtu deine ſchuͤler ihre <hi rendition="#aq">dialecticam</hi> oder be-<lb/> weiß-kunſt alſo? Wenn ich nun auch von dir<lb/> ſo ſagte. Du haͤtteſt einsmals 3. oder 4. huren<lb/> noch uͤber deiner frau auſſer deinem hauſe ge-<lb/> habt/ auch kinder damit gezeuget/ und bliebe fe-<lb/> ſte drauff ſtehen/ und erklaͤrte ſolches/ daß es<lb/> wahrhafftig ſo waͤre. Wenn ich nun gefragt<lb/> wuͤrde/ womit ich ſolches beweiſen wolte/ und<lb/> ich ſolche antwort davon gaͤbe: Alle/ die ſeines<lb/> wandels einige kundſchafft haben/ wiſſen ſol-<lb/> ches wol/ oder/ der gantzen welt iſts gnug be-<lb/> kandt: ſolteſtu ſothaniges ſagen vor gnugſa-<lb/> men beweiß halten? Nim̃ das nun ſo an/ wenn<lb/> ſolches von dir moͤchte geſagt werden wol 50.<lb/> oder 60. jahr nach deinem leben/ und die jeni-<lb/> gen/ die dich in deinem leben gekannt haͤt-<lb/> ten/ auch nicht mehr vorhanden waͤren/ ſon-<lb/> dern aus dieſem vergaͤnglichen leben wegge-<lb/> <fw place="bottom" type="catch">nom-</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [287/0583]
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVII. Apologia David Joris wider Emmium, &c.
„auch (ſo er ſich nicht bekehret noch beſſert/
„und hertzlich reu und leydweſen bezeuget)
„ferne von uns. Denn ich weiß wol/ daß
„ſelbige/ die nicht nach dem Geiſt/ ſondern
„nach dem fleiſche wandeln oder leben/ ſter-
„ben muͤſſen/ als geſchrieben ſtehet. Dero-
„wegen ſey unſer handel und wandel vor
„dem HERRN nach der warheit im lich-
„te/ u. ſ. f.
Hier kommt nun hervor/ o all ihr laͤſter er
und falſche beſchuldiger! und beweiſe du nun
deine falſche beſchuldigungen/ die du ſtoltzig-
lich wider die warheit darffſt außgoͤcken. Da-
vid verneinet ſolches je gelehrt oder geſchrie-
ben zu haben/ und berufft ſich auff ſeine ſchriff-
ten vor dem urtheil GOttes. Angeſehen nun
du damit nicht wilſt zufrieden ſeyn/ ſo komm
doch hervor/ und zeige die ſtellen/ da er ſolches
gelehrt/ wie du ſageſt zu wiſſen/ daß man viel
weiber nehmen/ die frauen gemein haben/ frey
ehebruch treiben/ ein bruder dem andern ſeine
frau lehnen/ und nicht nach dem Geiſt/ ſon-
dern nach dem Fleiſch leben ſolle. Komm/
ſage ich/ nun/ und beweiß ſolches/ haſtu macht.
Wo bleibſtu nun/ du luͤgenhaffter Ubbo? laß
ſehen/ was du wirſt vorbringen koͤnnen; nichts
anders/ denn daß David nicht ſo ſtoltz hat
wollen oder duͤrffen ſeyn/ als du biſt im verur-
theilen/ nemlich er wil die ſchrifft ungebrochen
halten/ und hat den patriarchen Jacob/ und
alle Heil. Vaͤter und Frauen in Jſrael nicht
verurtheilen und verdammen wollen/ ſondern
uͤbergibt GOtte das urtheil. Siehe/ das iſts
alles/ das du wirſt vorbringen koͤnnen/ aber kei-
nes weges/ daß er jemanden rathe oder lehre
viel weiber zu nehmen/ oder nach dem fleiſche
zu leben. Denn indem du dich an Gottes ſtatt
ſtelleſt/ wiltu ſie alle verurtheilen und verdam-
men. Aber David ſagt noch weiter: Doch/
„ob ſich jemand unter uns hierin in ſeinem
„grad vergangen haͤtte (als wol ſeyn kan) ſo
„ſol es ungeſtrafft/ wo ich nur kan und mag/
„nicht bleiben. Denn ich/ ſpricht er/ preiſe
„und ſuche was anders/ denn in leichtfertigkeit
„oder ſinnligkeit die zeit fleiſchlich durchzubrin-
„gen. Die ſeligkeit GOttes geht mir viel beſ-
„ſer zu hertzen/ als nach vielen weibern/ wol-
„luͤſten und ſuͤndlichem leben/ nach gut oder
„ehre hier in der welt zu trachten/ geſchweige
„viel andere grauſamere dinge jemanden zu
„rathen oder zu lehren.
Sihe/ Ubbo/ hiemit beſchließ ich die ſache/
die du geſuchet haſt ſo ſehr zu verdrehen und
zu verkehren/ damit die menſchen deinen fal-
ſchen und erdichteten luͤgen glauben moͤchten/
und ſage/ daß du aus Davids ſchrifften deine
vorgebrachte luͤgen nimmermehr ſolt beweiſen
koͤnnen. Was einige luͤgner mit dir davon
ſchreiben und ſagen/ das wird von niemanden
als von leichtfertigen angenommen werden;
die verſtaͤndigen aber werden eher Davids eig-
nen worten denn deinen verkehrten außlegun-
gen glauben. Denn es iſt kund und offenbar/
daß alle ſeine ſchrifften einen vollkommenen
rath und lehre in ſich halten/ das hertz von allen
luͤſten des fleiſches abzuziehen/ und allein dem
HERRN anzuhangen; Und weiter: Wie
einem manne gebuͤhre ſich zu unterſuchen/ und
dazu zu ſchicken/ ehe er ſich zu einer haußfraue
begebe/ wie man eheliche und gottsfuͤrchtige
kinder auffziehen ſolle/ ein weib haben/ als haͤt-
te man ſie nicht/ und dieſe welt gebrauchen/
daß man ſie nicht mißbrauche/ das iſt/ das hertz
auff kein zeitlich gut ſetzen ſolle; ſondern alles
verlaſſen uͤm GOttes willen/ wenn es ſeiner
Goͤttlichen Majeſtaͤt beliebet/ und nicht dar-
uͤber betruͤbt ſey/ oder darwider murre. Diß
alles/ und andere Goͤttliche lehren mehr/ wer-
den in ſeinen ſchrifften gefunden. Darum
lehret er das hertz zu unterſuchen/ und jedwe-
den ſich ſelbſt pruͤffen/ damit er ſich nicht ſelbſt
betriege. Du Ubbo aber verkehreſt/ und le-
geſt alles zum aͤrgſten auß/ und was er geiſtlich
meinet/ deuteſtu nach deinem fleiſchlichen her-
tzen fleiſchlich/ wie bereits mehr denn gnug be-
wieſen iſt. Weil denn nun deine unverſchaͤm-
te grobheit klaͤrlich erſcheinet/ und du wol ſie-
heſt/ daß deine falſche verdrehungen ſeiner
ſchrifften/ die du ſo gar grob und plump ge-
macht/ nicht werden ſtand halten koͤnnen ge-
gen die eigne ſchrifften Davids/ ſo willſtu es
nun wiederum nach deiner gewoͤhnlichen weiſe
aus ſeinem leben ſchlieſſen/ und ſageſt p. 130.
Man beſehe allein des meiſters/ des neuen“
mittlers leben/ und beſchaue es/ wie er die leh-“
re mit ſeinen wercken erklaͤret habe; wird“
dann drinnen befunden/ daß er ſich habe mit“
einer frauen begnuͤgen laſſen/ ſo wil ich kein“
wort mehr davon ſagen/ und ſeinen Patro-“
nen zu gefallen gerne alle die offenbahre und“
kraͤftige beweißthuͤmer/ aus ſeinen lehr-ſchriff-“
ten genommen/ zuruͤcke ſetzen und nicht gel-“
ten laſſen. So aber das wiederſpiel am ta-„
ge iſt/ wie alle die/ welche ſeines wandels eini-“
nige kundſchafft gehabt/ wiſſen und bezeugen“
muͤſſen/ daß er ſich im gebrauch vieler wei-“
ber wol bemuͤhet/ und im ſchlam der un-“
zucht als ein ſchwein aus dem epicuriſchen“
ſtalle (ſty) gantz herum gewaͤltzet hat/“
wie moͤgen wir an dem grund und meynung/“
den er hierinn gehabt hat/ zweiffeln? Wie“
wollen ſeine heimliche oder offenbahre ſchuͤ-“
ler das/ was ſo klar an ſich ſelbſt iſt/ verfin-“
ſtern? Wie koͤnnen ſie ihn vor menſchen au-“
gen ſaͤubern/ da er mit worten und wercken“
darwider geruffen/ und ſeine ſchande ſo offen-“
bar an den tag geſtellet hat? Ja/ wie moͤ-“
gen ſie uns bereden/ daß ſie mit dem meiſter“
nicht ſolten von gantzem hertzen einig ſeyn/“
deſſen Geiſt ſie ſich ſo wol gefallen laſſen?„
Oben p. 12.
ſprichſtu:
Wie aller
welt be-
kandt iſt.
Nun muß ich dich fragen/ iſt das ſo gnug/
daß du es ſageſt? Wo iſt denn der beweiß? leh-
reſtu deine ſchuͤler ihre dialecticam oder be-
weiß-kunſt alſo? Wenn ich nun auch von dir
ſo ſagte. Du haͤtteſt einsmals 3. oder 4. huren
noch uͤber deiner frau auſſer deinem hauſe ge-
habt/ auch kinder damit gezeuget/ und bliebe fe-
ſte drauff ſtehen/ und erklaͤrte ſolches/ daß es
wahrhafftig ſo waͤre. Wenn ich nun gefragt
wuͤrde/ womit ich ſolches beweiſen wolte/ und
ich ſolche antwort davon gaͤbe: Alle/ die ſeines
wandels einige kundſchafft haben/ wiſſen ſol-
ches wol/ oder/ der gantzen welt iſts gnug be-
kandt: ſolteſtu ſothaniges ſagen vor gnugſa-
men beweiß halten? Nim̃ das nun ſo an/ wenn
ſolches von dir moͤchte geſagt werden wol 50.
oder 60. jahr nach deinem leben/ und die jeni-
gen/ die dich in deinem leben gekannt haͤt-
ten/ auch nicht mehr vorhanden waͤren/ ſon-
dern aus dieſem vergaͤnglichen leben wegge-
nom-
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 287. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/583>, abgerufen am 16.07.2024. |