Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXVI. David Joris eigene verantwortung. [Spaltenumbruch]
den hochweisen Rath/ von euch bitte und begehreich/ daß ihr mich armen verachteten sanfftmü- thig hören/ und meine verantwortung vor euch kommen lassen wollet. Jsts etwa/ daß sie Ew. Gn. zu lange scheinet/ so bedencket/ daß sie mir noch zu kurtz seye/ und daß eine bescheidene ant- wort nicht so kurtz seynkan/ als die frage/ und die beweisung der unschuld nicht so geringe seyn könne/ als die beschuldigung. Nachdeme ich lange zeit gedultig geschwie- 1. Daß ich/ David Georg/ mich selbst für 2. Jch laugne auch/ daß dieselbige/ die sich mit 3. Jch habe nicht geschrieben/ daß man alle 4. Jch läugne auch/ daß ich solte geläugnet 5. Jch habe auch nie gesaget/ daß keine sicht- 6. Jch habe auch nicht gesagt/ als wann Christus er auff-
Th. IV. Sect. II. Num. XXXVI. David Joris eigene verantwortung. [Spaltenumbruch]
den hochweiſen Rath/ von euch bitte uñ begehreich/ daß ihr mich armen verachteten ſanfftmuͤ- thig hoͤren/ und meine verantwortung vor euch kommen laſſen wollet. Jſts etwa/ daß ſie Ew. Gn. zu lange ſcheinet/ ſo bedencket/ daß ſie mir noch zu kurtz ſeye/ und daß eine beſcheidene ant- wort nicht ſo kurtz ſeynkan/ als die frage/ und die beweiſung der unſchuld nicht ſo geringe ſeyn koͤnne/ als die beſchuldigung. Nachdeme ich lange zeit gedultig geſchwie- 1. Daß ich/ David Georg/ mich ſelbſt fuͤr 2. Jch laugne auch/ daß dieſelbige/ die ſich mit 3. Jch habe nicht geſchrieben/ daß man alle 4. Jch laͤugne auch/ daß ich ſolte gelaͤugnet 5. Jch habe auch nie geſaget/ daß keine ſicht- 6. Jch habe auch nicht geſagt/ als wañ Chriſtus er auff-
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Th. IV. Sect. II. Num. XXXVI. David Joris eigene verantwortung.
den hochweiſen Rath/ von euch bitte uñ begehre
ich/ daß ihr mich armen verachteten ſanfftmuͤ-
thig hoͤren/ und meine verantwortung vor euch
kommen laſſen wollet. Jſts etwa/ daß ſie Ew.
Gn. zu lange ſcheinet/ ſo bedencket/ daß ſie mir
noch zu kurtz ſeye/ und daß eine beſcheidene ant-
wort nicht ſo kurtz ſeynkan/ als die frage/ und
die beweiſung der unſchuld nicht ſo geringe
ſeyn koͤnne/ als die beſchuldigung.
Nachdeme ich lange zeit gedultig geſchwie-
gen/ alle laͤſterung angehoͤret/ und den ſtincken-
den ſtrom deß groſſen waſſers der alten ſchlan-
gen und drachen gelitten/ nemlich alle ſchalck-
heit/ boͤſe reden und verkehrte worte/ und mich
dargegen getroͤſtet/ hat es mir endlich gut ge-
daucht/ nachdem alle voͤlcker unruhig/ land
und leute wider mich unſchuldigen uͤber die
maſſen toben/ dieſe verantwortung bey Ew.
Gnad en/ als welcher dieſes weſen nicht un-
bekannt iſt/ zu thun/ damit Ew. Gn. mit
ihrem exempel andere dahin diſponiren moͤge/
die warheit deſto mehr zu dulten; die ſonſten
durch meine feinde verleytet/ zum haß und
neyd gegen mich/ ja groſſe luͤgen moͤchten er-
wecket werden. Jch bin vor mich verſichert
und gewiß/ daß ſie in dem reiche GOTTES
ſollen zu ſchanden werden. Das ewige licht
und die ewige warheit koͤnnen ſie doch nicht ver-
wehren/ noch zu luͤgen machen/ noch der
weißheit/ die mir in mein hertz und mund von
GOTTES gnaden gegeben iſt außzuſpre-
chen/ wiederſprechen; wiewohl ſie gantz un-
verſchaͤmt/ ohne daß ich ihnen wiederſtehe/
als der ich von aller menſchlichen huͤlffe entbloͤ-
ſet bin/ mich freventlich bey Ew. Gn. allent-
halben in meiner abweſenheit mich ſuchen ver-
haſt und veracht zu machen durch alle ihre uͤbe-
le nachreden/ nach der lehre der Apoſtel/ die
ſich ihres leydes ruͤhmen; welches alles ich biß-
hero mit gedult angehoͤret/ aber jetzo bin ich
willens meine unſchuld darzuthun. Aber
damit ich es nicht zu lange mache/ will ich
Ew. Gn. und einem jeden/ der dieſes zu leſen
bekoͤmmt auff das kuͤrtzeſte nach der warheit
antworten auff das/ was man mich be-
ſchuldiget.
1.
Daß ich/ David Georg/ mich ſelbſt fuͤr
den dritten David außgegeben habe/ ja daß
ich mich Chriſto gleich geachtet habe; iſt erlo-
gen/ und ich negire das alles. Jch bin (GOtt
lob) kluͤger/ und weiß wohl/ daß Chriſtus
GOTTES Sohn in ewigkeit ſeye/ und
nicht Joris ſohn. Welchem CHriſto ich in
der wiedergeburt deß glaubens im geiſte nachſe-
tze mit gantzem hertzen/ ihme in allem gleich zu
werden/ fleiſch von ſeinem fleiſche/ und bein
von ſeinem bein/ umb ein leib mit ihme zu ſeyn/
welches unſer beruff erfordert; Dann ich ruͤh-
me mich nicht die gantze vollkommenheit und
das alter Chriſti uͤberkommen zu haben/ wie-
wohl ich/ ſo viel an mir/ ſeine ewige himmli-
ſche erkaͤnntnis nach der warheit/ von GOttes
gnaden ruͤhmen und außbreiten will. Und bit-
te alſo alle/ die liebe und verſtand haben/ ſol-
ches zu unterſuchen/ und den leib CHriſti zu
beſſern.
2.
Jch laugne auch/ daß dieſelbige/ die ſich mit
der H. Schrifft verwahren und beſchuͤtzen wol-
len/ ſolten nur diener deß buchſtabens ſeyn/
weil ich ſelbſt die heilige Schrifft gebrauche in
allem dem/ was ich glaube und fuͤr wahr hal-
te. Das habe ich wohl geſagt und geſchrie-
ben/ daß alle die jenige/ die die heilige
Schrifft leſen/ ſelbe nicht alſobald verſtehen/
und daß dahero nur buchſtaͤblich waͤren/ nicht
aber geiſtlich/ die ihre krafft im geiſte und
in der warheit nicht erkenneten.
3.
Jch habe nicht geſchrieben/ daß man alle
ſeine ſuͤnden und miſſethaten jemanden beich-
ten/ und oͤffentlich in der gemeine bekennen
muͤſſe. Das befinde ich wohl ſchrifftmaͤſ-
ſig und recht zu ſeyn/ daß/ ſo jemand ſeine
ſuͤnde erkennet/ ſich vornimmt dieſelbige zu
unterlaſſen/ ſich ſelbſt verlaͤugnen/ dem teuf-
fel und der welt wiederſtehen will/ ein ſolcher
dem alten menſchen nicht flattiren und ſeiner
ſchonen muͤſſe/ ſondern ſich denſelben als
gottloß vorſtellen/ ſein kleid auffdecken und
alſo frey bekennen/ was ihn drucke/ vor
einem recht geiſtlichen menſchen/ und ſich
ſolches nicht ſchaͤmen/ wo zu leſen Pſalm 12.
Eſaiaͤ cap. 29. Hiob. cap. 31. 4. Eſdr. cap. 5. 6.
Proverb. cap. 18. Matth. cap. 5. Marc. cap. 1.
Luc. cap. 17. Jac. cap. 5.
4.
Jch laͤugne auch/ daß ich ſolte gelaͤugnet
haben/ daß keine engel waͤren/ ſondern nur
luͤſtige menſchen/ ſolches iſt niemahls auß
meinem munde noch feder gekommen. Halte
das fuͤr wahr/ was die heilige Schrifft dar-
von zeuget.
5.
Jch habe auch nie geſaget/ daß keine ſicht-
bare und lebendige teuffel ſeyen; Dann ich
weiß/ daß der HERR CHriſtus ſelbſt den
Petrum einen Satanam/ Judam einen teuf-
fel nennet. Dann das bekenne ich/ daß mein
verſtand von den teuffeln nicht ſo ſeye/ wie es
von vielen bißhero iſt geglaubet/ und abge-
mahlet worden; daß er ohne mich an mir
nichts vermag. Aber nachdem das wort
fleiſch worden iſt/ und GOTT ſeine engel
zu geiſtern/ ſeine diener zuf euerflammen ge-
macht hat/ iſt noch jemand uͤberblieben/
der von ſeinem gebluͤte und geſchlechte iſt/
der mag fuͤr ihn antworten. Jch ſage/ daß
er in dem neuen Teſtament von ihm ſelbſt
nichts ſeye/ und kein vermoͤgen habe auſſer
dem menſchen und der feindſchafft GOT-
TES. Der menſch iſt ihme ſelbſt ein feind
und ein teuffel/ hat ſich fuͤr niemand mehr/
als fuͤr ſich ſelbſt zu huͤten. Es wird ſich
aus dem 110. Pſalm alſo mit dem teuffel be-
finden.
6.
Jch habe auch nicht geſagt/ als wañ Chriſtus
nicht zum gerichte wiederkommen werde/ wie
er auff-
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