Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXXIV. Vertheidigung David Joris [Spaltenumbruch]
mit seinen knechte dabey viele kurtzweilen/ auff-züge und reden. Unter andern sagte er: Jch verbrenne anjetzo deß ketzers bücher/ wolte GOtt/ daß auch die lehre auß vieler hertzen zu- gleich mit verbrannt würde/ aber ich sorge/ sie bleibet mehr als zuviel nach. Dieser obgenannte blasphemant Dorv Ger- Jn währendem aufzuge haben sich ihrer etli- So weit gehet der Holsteinischen Prediger NUM. XXXIV. Vertheidigung David Joris aus des- sen eigenen schrifften. Part. II. cap. 2. lit. L. Wo bleiben dann nun hier drey Götter in vom
Th. IV. Sect. II. Num. XXXIV. Vertheidigung David Joris [Spaltenumbruch]
mit ſeinen knechtē dabey viele kurtzweilen/ auff-zuͤge und reden. Unter andern ſagte er: Jch verbrenne anjetzo deß ketzers buͤcher/ wolte GOtt/ daß auch die lehre auß vieler hertzen zu- gleich mit verbrannt wuͤrde/ aber ich ſorge/ ſie bleibet mehr als zuviel nach. Dieſer obgenannte blaſphemant Dorv Ger- Jn waͤhrendem aufzuge haben ſich ihrer etli- So weit gehet der Holſteiniſchen Prediger NUM. XXXIV. Vertheidigung David Joris aus deſ- ſen eigenen ſchrifften. Part. II. cap. 2. lit. L. Wo bleiben dann nun hier drey Goͤtter in vom
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Unter andern ſagte er: Jch<lb/> verbrenne anjetzo deß ketzers buͤcher/ wolte<lb/> GOtt/ daß auch die lehre auß vieler hertzen zu-<lb/> gleich mit verbrannt wuͤrde/ aber ich ſorge/ ſie<lb/> bleibet mehr als zuviel nach.</p><lb/> <p>Dieſer obgenannte <hi rendition="#aq">blaſphema</hi>nt Dorv Ger-<lb/> ritz iſt in der gefaͤngnis offtermahls von denen<lb/> Herren Predigern beſucht/ die ihn endlich ſo<lb/> weit gebracht/ daß er ſich verlauten laſſen/ oͤf-<lb/> fentlich in der kirchen vor der gantzen gemeine<lb/> zu <hi rendition="#aq">revoci</hi>ren/ des David Joris lehre und buͤ-<lb/> cher zu verdam̃en/ und die gemeine der gegebe-<lb/> nen aͤrgernis halber umb verzeyhung zu bitten.<lb/> Worauff er <hi rendition="#aq">Dominica vocem Jucunditatis (ni<lb/> fallor) ejuſd. anni</hi> mit zwey dienern auß dem ge-<lb/> faͤngnis vom ſchloß nach der kirchen begleitet/<lb/> daß er ſeiner zuſage zufolge nach geendigter pre-<lb/> digt <hi rendition="#aq">revoci</hi>ren ſolte; Er iſt auch nach der pre-<lb/> digt vor den altar getreten/ und hat der Herr<lb/><hi rendition="#aq">Præpoſitus</hi> der gemeine angedeutet/ was es<lb/> mit gegenwaͤrtigem fuͤr eine beſchaffenheit haͤt-<lb/> te/ und wes er geſtriges tages gegen ihn und ſei-<lb/> ne Herren <hi rendition="#aq">Colleg</hi>en ſich verſprochen/ darum<lb/> er dann auch da zugegen/ und ſolte demnach ein<lb/> jeder fleiſſig zuhoͤren/ was vorgehen wuͤrde.<lb/> Darauff haben die Herren Prediger dieſem<lb/> Dorv ſeine grobe ſuͤnde und ſchweren irrthum<lb/> fuͤrgehalten/ ob er ſie noch bekennete/ und umb<lb/> verzeyhung derſelben baͤte/ gefraget/ da er mit ja<lb/> geantwortet. 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Th. IV. Sect. II. Num. XXXIV. Vertheidigung David Joris
mit ſeinen knechtē dabey viele kurtzweilen/ auff-
zuͤge und reden. Unter andern ſagte er: Jch
verbrenne anjetzo deß ketzers buͤcher/ wolte
GOtt/ daß auch die lehre auß vieler hertzen zu-
gleich mit verbrannt wuͤrde/ aber ich ſorge/ ſie
bleibet mehr als zuviel nach.
Dieſer obgenannte blaſphemant Dorv Ger-
ritz iſt in der gefaͤngnis offtermahls von denen
Herren Predigern beſucht/ die ihn endlich ſo
weit gebracht/ daß er ſich verlauten laſſen/ oͤf-
fentlich in der kirchen vor der gantzen gemeine
zu revociren/ des David Joris lehre und buͤ-
cher zu verdam̃en/ und die gemeine der gegebe-
nen aͤrgernis halber umb verzeyhung zu bitten.
Worauff er Dominica vocem Jucunditatis (ni
fallor) ejuſd. anni mit zwey dienern auß dem ge-
faͤngnis vom ſchloß nach der kirchen begleitet/
daß er ſeiner zuſage zufolge nach geendigter pre-
digt revociren ſolte; Er iſt auch nach der pre-
digt vor den altar getreten/ und hat der Herr
Præpoſitus der gemeine angedeutet/ was es
mit gegenwaͤrtigem fuͤr eine beſchaffenheit haͤt-
te/ und wes er geſtriges tages gegen ihn und ſei-
ne Herren Collegen ſich verſprochen/ darum
er dann auch da zugegen/ und ſolte demnach ein
jeder fleiſſig zuhoͤren/ was vorgehen wuͤrde.
Darauff haben die Herren Prediger dieſem
Dorv ſeine grobe ſuͤnde und ſchweren irrthum
fuͤrgehalten/ ob er ſie noch bekennete/ und umb
verzeyhung derſelben baͤte/ gefraget/ da er mit ja
geantwortet. Wie ſie ihn nun weiter gefra-
get/ ob er dann auch David Joris ſeine buͤcher
und lehre als ketzeriſch verwuͤrffe und verſchwoͤ-
re? hat er geantwortet: Er koͤnte keine lehre
noch buͤcher verſchwoͤren/ da er doch voriges ta-
ges ſolches zu thun angelobet. Wie er nun des
David Joris lehre und buͤcher nicht wollen ab-
ſagen noch verſchwoͤren/ als hat man ihn auch
nicht abſolviren/ viel weniger zum heiligen A-
bendmahl admittiren koͤnnen/ welches ſonſt ge-
ſchehen waͤre. Er iſt darauff mit groſſer be-
ſtuͤrtzung der Herren Prediger und gantzen ge-
meine abgewieſen/ nach geendigten kirchen ce-
remonien wieder nach dem ſchloß ins gefaͤngnis
gebracht und verwahret worden. Bald aber
hernach auff fuͤrbitt groſſer (vielleicht intereſ-
ſenten/ oder ſonſten durch geſchenck und gaben/
wie dann die nicht geſchonet worden/ und de-
rer ein groſſer theil zwiſchen groſſe Reide und
Schleßwig verlohren/ und von einem bauren/
der ſie wieder zur ſtelle gebracht/ gefunden wor-
den) affectionirter Herren/ dermaſſen begnaͤdi-
get/ daß er der ſtadt und des landes verwieſen/
iſt hernach in krieg gezogen/ darinnen (wie man
ſaget) ſeines verbrechens halber getoͤdtet/ und
ſeine David-Joriſche ſeele ſo lang an einem ort
zum neuen jahr geſchicket/ biß der David-Jo-
riſten und aller neuen Propheten tauſend-jaͤhri-
ge welt-freude wiederum angehen wird/ quod
certe ad calendas Græcas in Utopia geſchehen
moͤchte.
Jn waͤhrendem aufzuge haben ſich ihrer etli-
che uͤber die halbe gemacht/ vielleicht daß ſie ein
boͤſes gewiſſen gehabt/ und geſorget/ daß ſie
auch bey dieſem andern compan zu ſitzen kom-
men moͤchten/ unter welchen geweſen Juͤrgen
Dutſcher/ ſo man fuͤr ihren fuͤrnehmſten lehrer
gehalten/ und von deß Johann von Leyden/
Muͤnſtriſchen Koͤnigs oder Knipperdollings
nachkommen und geſchlechte. Jmgleichen La-
frens der Kayſer/ ſonſt Mahler genant/ der
auch nicht wenig verdaͤchtig/ und in deß einen
ſchrifftweiſen gibt. Es ſeynd auch Prophe-
tinnen daſelbſt zu Toͤnningen gefunden wor-
den. De quibus 2. Timoth. 3. 6.
So weit gehet der Holſteiniſchen Prediger
ſchrifft/ ſampt der hiſtorie der ergangenen
verfolgung. Nun folget eines ungenannten
cenſur und rettung der aus Joris ſchrifften an-
gefuͤhrten oͤrter.
NUM. XXXIV.
Vertheidigung David Joris aus deſ-
ſen eigenen ſchrifften.
Part. II. cap. 2. lit. L.
Wo bleiben dann nun hier drey Goͤtter in
GOtt ſubſtantialiter und weſendlich von ein-
ander unterſchieden/ ohne nicht auch in dem
verſtand und willen getheilet zu ſeyn. Fuͤr-
wahr die reden kommen mit dieſen worten gar
nicht uͤberein/ man moͤchte ſagen; Es reimet
ſich wohl/ aber es ſchicket ſich uͤbel zuſammen.
Ja verdunckelt es nicht gantz und gar umb und
umb in uns den verſtand von GOtt/ iſt es nicht
entgegen denen wirckungen GOttes in allen
creaturen und dem bilde ſeiner gutheit Chriſto
nach dem fleiſch/ geſchweige unſerer menſchli-
chen natur/ GOtt in dreyen zu ſeyn/ und drey
eins zu nennen; Es ſeye dann/ daß man es
nach meiner meynung allein derer perſonen und
des zuvor behaltenen bilde Gottes halber/ nach
denen gegebenen gleichniſſen verſtehen will.
Dann wo ſich GOtt ſelbſt außdrucket/ geſchi-
het alles nur durch eins/ ob er daſſelbe gleich
durch viel etwa engel oder menſchen thun will.
Wie auch das licht/ das leben/ die liebe/ der
friede/ die gerechtigkeit/ die warheit/ die weiß-
heit/ gutheit und der verſtand alles in ein eintzi-
ges Ein gemeldet/ und in dem bilde/ ſeinem we-
ſen nach/ außgeſprochen wird. Wodurch o-
der warum ſolche vertheilung hergekommen/
kan ich nicht wiſſen/ ohne durch unſere mannig-
falt und daß wir uns ſelbſt ſo abgeſchieden ha-
ben. Angeſehen unſer geſchriebener glaube/
Credo in Deum von drey perſonen einen war-
hafftigen GOtt außſpricht/ wobey ich es auch
gut ſeyn laſſen/ und auch einfaͤltiglich in gutem
verſtand und andacht allezeit wohl uͤbereinſtim-
men will/ dannoch/ wie ich es der perſonen hal-
ber begriffen habe/ zum beſten die ſache hier ger-
ne/ ſo es mir vergoͤnnet iſt/ ein wenig eines an-
dern meynung ungekraͤncket vornehmen. Die
drey perſonen ſeyen bloß unſerthalben/ nicht um
GOttes willen GOtt/ in GOtt und zu GOtt/
ſondern er war/ iſt und bleibt unperſoͤnlich al-
lezeit ein einiger warhafftiger GOtt ſelbſtwe-
ſendlich/ weil er allenthalben ewig/ ſonder an-
fang/ ſonder ende iſt/ und ohne fich ſelbſt zu ver-
aͤndern in ewigkeit derſelbe/ der er allezeit gewe-
ſen iſt/ bleibet. Welcher uns durch drey wun-
derliche tage/ zeiten oder feſten erſuchen/ ſeinen
namen bekannt machen/ und alſo mit uns ſich
nach uns beugende (in uns ſchickende) verfahrē
wollen. Und zwar ſolches auch durch drey er-
wehlte Goͤttliche perſonen. Dieſe perſonen
duͤncken mir zu ſeyn namentlich Moſes/ Chri-
ſtus und Elias/ verſtehe die drey huͤtten Gottes
vom
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