Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterisch. Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
erscheinen/ darinne die gerechtigkeit wohnensoll/ welches ist die dritte welt/ und der gantzen welt vollendung; wie nun der zustand der gan- tzen welt also in drey principal unterschiedliche theile getheilet/ und einem jeglichen sein ei- genthum zugegeben mag werden/ so ist doch auch fleißig zu bedencken/ wie daß Gott man- cherley weise/ sonderlich in der mitten vorge- nommen hat/ die menschen zu sich zu bekehren/ den einen vor/ den andern nach zu ihnen ge- sandt/ mancherley wunderthaten bewiesen/ sein gesetz und rechte nicht allein selber und mündlich durch seine diener die Propheten/ sondern auch schrifftlich übergeben/ bald mit bitten und flehen/ bald mit dräuen und straf- fen; zum letzten hat er seinen einigen Sohn ge- sandt/ auff daß er die Menschen mit treuer liebe an sich zu ihrer seligkeit möchte bringen; denn es hat nicht mögen helffen/ sondern der Mensch ist auff seinen bösen wegen geblie- ben/ und hat die gerechtigkeit bey sich auff erden nicht wollen dulden/ geschweige/ daß sie der Mensch solte über sich lassen herr- schen. Wie diß verlauffen und geschehen ist/ weiset die schrifft gnugsam an/ also auch daß GOtt keine gnade der bösen welt mehr kan beweisen; denn sie verachtet allen rath und gnade GOttes/ und hat die boßheit auffs höchste gebracht/ daß sie fallen muß/ und ist das ende dieser andern welt nahe/ und die vollbringung derselben/ und die dritte welt ist vorhanden/ wie wir hernach/ da wir von voll- endung der welt schreiben werden/ wieder an- weisen wollen. Wie der erste theil der welt seinen verlauff Diß nimm dann fleißig zu hertzen/ wie von A- erden
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſch. Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
erſcheinen/ darinne die gerechtigkeit wohnenſoll/ welches iſt die dritte welt/ und der gantzen welt vollendung; wie nun der zuſtand der gan- tzen welt alſo in drey principal unterſchiedliche theile getheilet/ und einem jeglichen ſein ei- genthum zugegeben mag werden/ ſo iſt doch auch fleißig zu bedencken/ wie daß Gott man- cherley weiſe/ ſonderlich in der mitten vorge- nommen hat/ die menſchen zu ſich zu bekehren/ den einen vor/ den andern nach zu ihnen ge- ſandt/ mancherley wunderthaten bewieſen/ ſein geſetz und rechte nicht allein ſelber und muͤndlich durch ſeine diener die Propheten/ ſondern auch ſchrifftlich uͤbergeben/ bald mit bitten und flehen/ bald mit draͤuen und ſtraf- fen; zum letzten hat er ſeinen einigen Sohn ge- ſandt/ auff daß er die Menſchen mit treuer liebe an ſich zu ihrer ſeligkeit moͤchte bringen; denn es hat nicht moͤgen helffen/ ſondern der Menſch iſt auff ſeinen boͤſen wegen geblie- ben/ und hat die gerechtigkeit bey ſich auff erden nicht wollen dulden/ geſchweige/ daß ſie der Menſch ſolte uͤber ſich laſſen herr- ſchen. Wie diß verlauffen und geſchehen iſt/ weiſet die ſchrifft gnugſam an/ alſo auch daß GOtt keine gnade der boͤſen welt mehr kan beweiſen; denn ſie verachtet allen rath und gnade GOttes/ und hat die boßheit auffs hoͤchſte gebracht/ daß ſie fallen muß/ und iſt das ende dieſer andern welt nahe/ und die vollbringung derſelben/ und die dritte welt iſt vorhanden/ wie wir hernach/ da wir von voll- endung der welt ſchreiben werden/ wieder an- weiſen wollen. Wie der erſte theil der welt ſeinen verlauff Diß nimm dann fleißig zu hertzen/ wie von A- erden
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſch. Wiedertaͤuffer.
erſcheinen/ darinne die gerechtigkeit wohnen
ſoll/ welches iſt die dritte welt/ und der gantzen
welt vollendung; wie nun der zuſtand der gan-
tzen welt alſo in drey principal unterſchiedliche
theile getheilet/ und einem jeglichen ſein ei-
genthum zugegeben mag werden/ ſo iſt doch
auch fleißig zu bedencken/ wie daß Gott man-
cherley weiſe/ ſonderlich in der mitten vorge-
nommen hat/ die menſchen zu ſich zu bekehren/
den einen vor/ den andern nach zu ihnen ge-
ſandt/ mancherley wunderthaten bewieſen/
ſein geſetz und rechte nicht allein ſelber und
muͤndlich durch ſeine diener die Propheten/
ſondern auch ſchrifftlich uͤbergeben/ bald mit
bitten und flehen/ bald mit draͤuen und ſtraf-
fen; zum letzten hat er ſeinen einigen Sohn ge-
ſandt/ auff daß er die Menſchen mit treuer
liebe an ſich zu ihrer ſeligkeit moͤchte bringen;
denn es hat nicht moͤgen helffen/ ſondern der
Menſch iſt auff ſeinen boͤſen wegen geblie-
ben/ und hat die gerechtigkeit bey ſich auff
erden nicht wollen dulden/ geſchweige/ daß
ſie der Menſch ſolte uͤber ſich laſſen herr-
ſchen. Wie diß verlauffen und geſchehen iſt/
weiſet die ſchrifft gnugſam an/ alſo auch daß
GOtt keine gnade der boͤſen welt mehr kan
beweiſen; denn ſie verachtet allen rath und
gnade GOttes/ und hat die boßheit auffs
hoͤchſte gebracht/ daß ſie fallen muß/ und
iſt das ende dieſer andern welt nahe/ und die
vollbringung derſelben/ und die dritte welt iſt
vorhanden/ wie wir hernach/ da wir von voll-
endung der welt ſchreiben werden/ wieder an-
weiſen wollen.
Wie der erſte theil der welt ſeinen verlauff
gehabt hat/ das magſtu im erſten Buch Mo-
ſe leſen/ denn daran iſt dißmal ſo hoch nicht
gelegen; aber von dem andern theile/ in wel-
chem wir noch ſchweben/ iſt noth mit fleiß zu
uͤberlegen/ und zu bedencken/ auff daß wir ge-
genwaͤrtige zeit recht moͤgen erkennen/ und uns
darein ſchicken/ daß es uns nicht zur verwuͤ-
ſtung gerathe/ gleich als den Juden/ daß wir
die zeit unſerer heimſuchung nicht wargenom-
men. Demnach ſo fange an in Abraham/
der von GOtt in dem vorbilde zum Vater ge-
ſetzet iſt des ſamens/ der auff erden kommen ſol-
te/ und ſoll darzu auch in ewigkeit geſegnet wer-
den. Bedencket und mercket wol/ wie mit A-
braham und ſeinem Geſchlechte alle haͤndel ge-
lauffen ſind/ mercket/ daß es bildlicher weiſe iſt
zugegangen/ biß auff den gebenedeyten wahr-
hafftigen ſamen/ welcher iſt Chriſtus. Hiervon
haſtu Moſen und alle Propheten/ die werden
dir/ ſo du ſie anders mit fleiß durchlieſeſt/ von
der ſachen guten bericht geben/ daß du Chriſtum
recht ergreiffen ſolſt; denn alles was verheiſſen/
und vor der zukunfft CHRiſti ins fleiſch/ und
denn weiter in ſeiner fleiſchlichen gegenwart/
in verſchaffung der vollkommenheit der zeit/
zu geſchehen geweiſſaget war/ das iſt in ihm
vollbracht. Da iſt auch der vorhang zer-
riſſen/ die bilder haben auffgehoͤrt/ die fleiſch-
liche zeugung Abrahams/ die ſteinern taffeln
Moſe mit den toͤdtlichen buchſtaben geſchrie-
ben/ die figuͤrliche huͤtte/ der auswendige tem-
pel Salomonis ſamt ihren zierrath und zuge-
hoͤr/ und alle fleiſchliche aͤuſſerliche bilder haben
auffgehoͤrt/ und es iſt die wahrhafftige huͤtte
und tempel/ und die wahre zeugung der verheiſ-
ſung angegangen/ und das Geſetz Moſis in den
kindern des wahrhafftigen Abrahæ/ das iſt/ den
Glaͤubigen und Kindern Gottes/ in ihr hertze
geſchrieben und lebendig worden.
Diß nimm dann fleißig zu hertzen/ wie von A-
braham biß auff CHriſtum alle ſachen gelauf-
fen ſind/ ein jedes auff ſeine zeit biß daß CHri-
ſtus gekommen iſt/ und wie da eine neue zeit
und Gottesdienſt in CHRiſto hat angefan-
gen/ das fleiſchliche Abrahams Geſchlechte
ſamt allen bildlichen auswendigen ceremonien/
auch das auswendige fleiſchliche Jeruſalem
und der Tempel gantz verſtoͤret und verwuͤſtet
iſt worden. Denn Gottes wort und handel/
welcher mit Abraham und ſeinem Geſchlecht ge-
ſchehen iſt/ iſt ſchlecht ein vorbild geweſen/ deß
das wahrhafftig in verſchaffung der vollkom-
menheit der zeit in CHriſto und ſeinem volck ge-
ſchehen ſolte; Alſo wie nun Abraham ſeiner zeit
und ſeines volckes ein vater war/ Jſaac der
rechte Sohn Abrahaͤfortan ein Vater Jacobs/
der Jſrael genennt ward/ und aus den 12. Pa-
triarchen jeder Ertzvater/ alſo iſt auch CHriſtus
von Eſaia ein Vater der zukuͤnfftigen zeit oder
welt geheiſſen; denn in CHriſto faͤnget an in der
warheit/ das vorhin in bildern geſchehen war.
Darum wie alle bilder eines weſens bilder ſind/
ſonderlich die Gott anrichtet/ und denn unwie-
derſprechlich iſt/ was von Abrahams zeiten Gott
mit ſeinem volck gehandelt hat/ anfaͤnglich in
Jſaac und ſo fortan/ iſt ein vorbild auff CHri-
ſtum und ſein volck geweſen/ mit welchen es in
der warheit alſo ſoll gehen/ uͤber die gantze erde
und alle Heyden/ die Chriſto und den ſeinen zum
erbtheil/ wie Abraham und ſeinem Geſchlechte
das land Canaan geſchencket ſeyn/ gleich als es
Abrahams Geſchlechte den Juden gegeben hat.
So iſt noch vorhanden alles das geſchrieben
ſtehet/ das da in dem bilde geſchehen iſt/ und
hier in der warheit noch nicht iſt vollbracht wor-
den/ alſo ſagt Paulus: Alles iſt ihnen bildlicher
weiſe wiederfahren/ geſchrieben aber zu unſerer
lehre/ in welche die ende der zeit gekommen ſeyn/
in welchen enden es noch ſoll vollbracht werden/
alles das GOtt je geſprochen hat/ durch den
mund aller ſeiner heiligen Propheten/ von der
welt an/ diß ſoll alles in CHriſto und ſeinen
volck endlich vollbracht werden/ denn darzu hat
Gott von anfang alle dinge verordnet/ daß er in
CHRiſto und ſeinen mitgenoſſen beyde auff
erden und im himmel herrlich will erſcheinen in
ewigkeit. Darzu iſt alles leiden der Gerechten
von Abel an/ auch allerley herrligkeit den Hei-
ligen wiederfahren/ zum vorbild der leiden und
herrligkeit/ die endlich in Chriſto und den ſeinen
warhafftig und ewig vollbracht ſoll werden;
denn wenn das leiden ein ende hat/ ſo ſoll die ver-
borgenheit des Goͤttlichen willens/ daß er mit
ſo uͤberſchwenglicher herrligkeit hier und her-
nachmals die Gerechten wird bekleiden/ offen-
bar werden; das haben die Apoſteln wol ge-
wuſt; derhalben ſie ſich allenthalben mit ſolcher
hoffnung vertroͤſtet/ als muͤſten ſie das leiden
CHRiſti helffen erfuͤllen/ und die zeit im flei-
ſche nicht erreichen. Darum ſpricht Paulus/
er hat uns das geheimniß ſeines willens be-
kandt gemacht nach ſeinem wolgefallen/ wel-
chen er in ſich ſelber hat vorgeſetzet/ biß an die
verſchaffung der vollkommenheit der zeit/ daß
er alle dinge beydes in den himmeln und auff
erden
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