Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterisch Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
davon schweigt die schrifft; denn die schrifft leh-ret uns/ wie wir auffrichtig wandeln sollen/ und zur seeligkeit kommen mögen; wenn wir dahin kommen/ daß wir rein von hertzen/ und in der tugend überwunden haben/ so werden wir es alsdann befinden/ und mit dem verborgenen himmelbrodt gespeiset werden; es mag auch an- ders von solchen sachen niemand gelehret wer- den/ denn so viel GOtt denen/ die ihn suchen/ aus gnaden lässet schmecken und finden; denn wenn es schon gefunden ist/ so ist es doch nicht möglich mit zungen auszusprechen. Darum auch Paulus wol wünschet/ daß Diß schreiben wir darum/ weil wir von ver- So wissen wir auch/ daß die H. Apostolische Droben haben wir von Christo gesagt/ wie Demnach so hat Gott von anbeginn in und Wie nun Gott von anbegin durch sein Wort sam-
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſch Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
davon ſchweigt die ſchrifft; denn die ſchrifft leh-ret uns/ wie wir auffrichtig wandeln ſollen/ und zur ſeeligkeit kommen moͤgen; wenn wir dahin kommen/ daß wir rein von hertzen/ und in der tugend uͤberwunden haben/ ſo werden wir es alsdann befinden/ und mit dem verborgenen himmelbrodt geſpeiſet werden; es mag auch an- ders von ſolchen ſachen niemand gelehret wer- den/ denn ſo viel GOtt denen/ die ihn ſuchen/ aus gnaden laͤſſet ſchmecken und finden; denn wenn es ſchon gefunden iſt/ ſo iſt es doch nicht moͤglich mit zungen auszuſprechen. Darum auch Paulus wol wuͤnſchet/ daß Diß ſchreiben wir darum/ weil wir von ver- So wiſſen wir auch/ daß die H. Apoſtoliſche Droben haben wir von Chriſto geſagt/ wie Demnach ſo hat Gott von anbeginn in und Wie nun Gott von anbegin durch ſein Wort ſam-
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſch Wiedertaͤuffer.
davon ſchweigt die ſchrifft; denn die ſchrifft leh-
ret uns/ wie wir auffrichtig wandeln ſollen/ und
zur ſeeligkeit kommen moͤgen; wenn wir dahin
kommen/ daß wir rein von hertzen/ und in der
tugend uͤberwunden haben/ ſo werden wir es
alsdann befinden/ und mit dem verborgenen
himmelbrodt geſpeiſet werden; es mag auch an-
ders von ſolchen ſachen niemand gelehret wer-
den/ denn ſo viel GOtt denen/ die ihn ſuchen/
aus gnaden laͤſſet ſchmecken und finden; denn
wenn es ſchon gefunden iſt/ ſo iſt es doch nicht
moͤglich mit zungen auszuſprechen.
Darum auch Paulus wol wuͤnſchet/ daß
ihnen GOtt der weißheit wolle geben/ und ih-
nen die augen ihres verſtandes wolle oͤffnen/
daß ſie moͤgen begreiffen/ welches da ſey die
uͤberſchwenglich groſſe herrligkeit ihrer beruf-
fung/ und daß ſie zunehmen in der Erkaͤntniß
GOttes und CHRiſti; aber er ſchreibt nicht
wie offte was/ ſondern laͤſt es einem jeden ſel-
ber unterfinden; darum haben die heiligen
Maͤnner Gottes/ die aus eingeben des Hei-
ligen Geiſtes GOtt recht erkant und beſchrie-
ben haben/ von der Dreyfaltigkeit/ von Goͤtt-
licher Geſtalt und Weſen/ und von andern
Him̃liſchen Dingen/ die in den Hohenſchulen
eine zeitlang getrieben ſind worden/ und noch
vorhanden/ nicht geſchrieben noch nachgelaſ-
ſen/ ſondern allein gearbeitet/ daß ſie viel moͤch-
ten gewinnen/ und durch heilſame lehr zur ſe-
ligkeit bringen; denn die Papiſtiſche Sophiſten
und zaͤnckiſche Ketzer/ die haben ſich in dieſen ſa-
chen bekuͤmmert/ und die großmaͤchtige Ma-
jeſtaͤt Gottes mit ihrem abgoͤttiſchen verſtande
ſo jaͤmmerlich beſudelt und gelaͤſtert/ aber die
heilſame lehre der Gerechtigkeit die haben ſie
gantz vergeſſen. So wollen wir dißmal auch
weiter von dieſen ſachen nicht ſchreiben/ denn
will GOtt/ ſo wollen wir auff eine andere zeit et-
was mehr davon tractiren.
Diß ſchreiben wir darum/ weil wir von ver-
borgenheit der ſchrifft zu ſchreiben vor handen
haben/ ſonderlich in dieſem capitel von dem/ wie
Gott alle dinge in CHriſto geſchaffen und ver-
ordnet hat/ auff daß nicht irgend ein kluͤgling
darff ſprechen/ wir haben das vornehmſte ſtuͤck
von der Gottheit vorbey gegangen/ und wir
ſchreiben was Gott geſchaffen und verordnet/
abern wir ſchreiben von dem Goͤttlichen Weſen
nicht/ ſo habē wir derohalben nur ſo viel/ da wir
von dem/ wie Gott alle dinge in Chriſto geſchaf-
fen und verordnet hat/ ſchreiben/ von dem Goͤtt-
lichen Weſen wollen entdecken. Und zwar mehr
nach vermeldung derſchrifft/ wie man ihn erken-
nen ſol/ und|wie man darzu kommen muß/ denn
von ſeiner weſendlichen geſtalt; den wir wollen
denſelben lieber mit gebuͤhrender ehre anſehen/
und anbeten/ biß daß wir von angeſicht zu ange-
ſicht in das Allerheiligſte darzu kommen/ als
daß wir ein wort davon thoͤrlich ſolten ausſpre-
chen/ weil es auch nicht moͤglich iſt/ das was
wir allbereit von Gott/ unſerm Gott/ einem Va-
ter unſers HErrn JEſu CHriſti mit erkaͤntniß
erlanget haben/ mit worten auszuſprechen.
So wiſſen wir auch/ daß die H. Apoſtoliſche
Chriſtl. Gemeine von anbegin mit nichts mehr
ſo zerſtoͤret und verwuͤſtet worden/ denn durch
das abgoͤttiſche und zaͤnckiſche gutduͤncken von
der Trinitæt oder Dreyeinigkeit. So muß zur
zeit der herwiederbringung ſolche verwuͤſtung
weggethan/ und alſo der weg in den Tempel ge-
oͤffnet weiden/ auf daß die Lade des Bundes
recht geſehen moͤge werden/ welches den rechten
weg zu Gott gehindert hat/ weil die Menſchen/
ſonderlich die Gelehrten/ wolten Gott begreiffen
und verſtehen/ ehe als ſie durch den weg der Ge-
rechtigkeit dazu kaͤmen/ und meinten/ Gott mit
ſubtilem hohem verſtande zu begreiffen/ der ſich
doch mit keiner menſchlichen weißheit/ noch ho-
hem verſtande/ ſondern allein mit reiner tugend
begreiffen laͤſt/ als Chriſtus ſagt: Jch dancke
dir/ HErr Gott him̃liſcher Vater/ daß du diß
verborgen haſt vor den hochweiſen und klugen/
und haſt es den unmuͤndigen kund gethan ꝛc.
Darum wollen wir deßwegen hiermit von dem
Goͤttlichen weſen auch zu ſchreiben auffhoͤren/
ein jeder lege fleiß an/ daß er auffrichtig und rein
von hertzen auf Gottes wegen wandele/ ſo wird
er zu Gott kommen und GOtt recht begreiffen/
welches ſonſt unmoͤglich iſt. Nun wollen wir
von dem/ wie Gott alle dinge in Chriſto geſchaf-
fen und verordnet hat/ fortfahren/ auff daß wir
die Wercke GOttes moͤgen erkennen/ und uns
darinne nach ſeinem willen ſchicken und halten/
und alſo zu GOtt kommen/ denn das iſt
gebuͤhrlich und nuͤtze/ die wercke Gottes betrach-
ten/ und ſeinen Namen darinne preiſen/ davon
hat man in der ſchrifft guten grund/ weil darin-
ne/ was vorhin geſchehen iſt/ zu unſerer lehre ge-
ſchrieben ſteht.
Droben haben wir von Chriſto geſagt/ wie
und was er ſey/ nemlich das Wort und der
Sohn des lebendigen Gottes/ in welchem al-
le dinge/ auch die ze it/ und alles das da iſt/ ge-
ſchaffen und verfaſſet/ und zu geſchehen verord-
net ſind/ davon wollen wir nun ein wenig wei-
ter entdecken.
Demnach ſo hat Gott von anbeginn in und
durch ſein Wort/ ſeinen lieben Sohn/ aus nichts
alle dinge geſchaffen/ daß etwas worden iſt/
wie Moſes in ſeinem 1. Buche herrlich beſchrei-
bet/ und Joh. 1. und ſo in aller ſchrift durch und
durch gruͤndlich gnug erzehlet wird/ alſo daß
dißfals keine finſterniß noch verborgenheit ſeyn
mag; aber das iſt zu wiſſen/ wie alle dinge von
Gott gut geſchaffen/ und der Menſch daruͤber
zum Herren geſetzet iſt/ als geſchrieben ſteht: Und
Gott ſahe an alles was er gemacht hatte/ und es
war ſehr gut; und gab dem Menſchen macht ſol-
che irrdiſche creatur zu beherꝛſchen: alſo hat er
aus dem/ was redlich von ihm geſchaffen iſt/
als Engeln und Menſchen/ ſonderlich den Men-
ſchen/ davon die ſchrifft ſonderlich meldet/ denn
ſie iſt den Menſchen geſchrieben/ und nicht den
Engeln/ derhalben wir auch der menſchen ſache
allein tractiren/ und von dem/ was dazu gehoͤret/
reden wollen/ und nicht von den Engeln; den Menſchen
ſagen wir/ hat GOtt geſchaffen redlich mit verſtande/
und hat ihm Gebote des Lebens gegeben/ Tod und Le-
ben vorgeſtellet/ und einen freyen willkuͤhr darzu gege-
ben/ zu erwehlen/ welches er von beyden wolte/ den Tod
oder das Leben/ ſo hat der Menſch/ durch die alte ſchlau-
ge betrogen/ das Gebot des Lebens verachtet/ und iſt
durch den toͤdtlichen ungehorſam und uͤbertretung in
den tod gefallen/ und deßwegen aus dem Luſt-Garten
vertrieben/ und alle irꝛdiſche creaturen ſind auch durch
die boßheit des Menſchen in eine unordnung gebracht/
ſind der eitelkeit unterworffen worden/ und haben ihres
Herrn muͤſſen entgelten.
Wie nun Gott von anbegin durch ſein Wort
alle dinge geſchaffen hat/ daß es worden iſt/ die
aber nicht alſo geblieben; alſo hat er in demſel-
ben Wort auch verordnet/ alle dinge wieder zu-
ſam-
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 218. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/514>, abgerufen am 16.07.2024. |