Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterisch. Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
Also wie nun die schrifft den menschen zur se- Von dem/ das zu wissen nicht nütze oder nö- Was man anders mit spitzfindigen reden der Also muß man GOtt verstehen und begreif- Also findestu/ daß die schrifft von dem Gött- davon A. K. H. Vierter Theil. E e
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſch. Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
Alſo wie nun die ſchrifft den menſchen zur ſe- Von dem/ das zu wiſſen nicht nuͤtze oder noͤ- Was man anders mit ſpitzfindigen reden der Alſo muß man GOtt verſtehen und begreif- Alſo findeſtu/ daß die ſchrifft von dem Goͤtt- davon A. K. H. Vierter Theil. E e
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſch. Wiedertaͤuffer.
Alſo wie nun die ſchrifft den menſchen zur ſe-
ligkeit gelehrt zu machen gnugſam iſt/ und wie
das geſchehen muß anweiſung thut/ ſo ſtrecket
ſie ſich auch nicht weiter. Davon faͤnget ſie an/
und endiget ſich in dem/ das dazu dienet/ nem-
lich wie GOtt den Menſchen von anbeginn ge-
ſchaffen/ und uͤber alle creaturen zu herꝛſchen ge-
ſetzet hat/ wie der menſch durch ſeinen ungehor-
ſam davon abgefallen/ und zu was groſſer herr-
ligkeit der menſch wieder auffgerichtet und be-
ruffen/ welches allein in CHRiſto geſchiehet
und verordnet iſt/ das iſt es/ wovon die ſchrifft
vornemlich handelt.
Von dem/ das zu wiſſen nicht nuͤtze oder noͤ-
thig iſt zur ſeeligkeit/ und auch mehr zanck denn
beſſerung bringet/ als von dem goͤttlichen und
him̃liſchen weſen/ auch wie es in dem himmel
zugehe/ und andere menſchen fabeln/ damit
ſich die menſchliche vernunfft gerne bekuͤm-
mert. Wie es vor und nach dieſer zeit geſtalt
iſt/ davon meldet die ſchrifft gar nichts/ ſon-
dern vielmehr bezeuget ſie/ daß ſolche unnuͤtze
ſey/ auch zum theil menſchlichen verſtand ver-
borgen/ und von keinem ſterblichem menſchen
mag begriffen werden/ ja das er bereitet hat/
mag kein ſterblicher menſch recht begreiffen/
geſchweige GOtt ſelbſten/ wie Eſaias und auch
Paulus zeugen/ es hats kein auge geſehen/ noch
kein ohre gehoͤret/ ꝛc. was groſſe dinge GOtt
denen bereitet hat/ die ihn lieb haben; darum
wollen wir auch von ſolchem nicht ſchreiben/
ſondern uns allein an die ſchrifft halten/ ſo weit
die reichet/ und ihre verborgenheit ſo viel uns
GOtt gnade verleihet/ an den tag legen/ dar-
aus wir zu der ſeeligkeit geſchickt und gelehret
werden moͤgen/ und hernachmals dieſelbe er-
ben/ dann ſollen wir von angeſichte zu angeſich-
te ſehen und erkennen/ das wir jetzt nicht begreif-
fen koͤnnen/ iſt auch nicht von noͤthen/ daß wir
uns damit bekuͤmmern; denn darzu allein iſt
die ſchrifft gegeben und nuͤtze/ daß wir daraus
zur ſeligkeit gelehret werden/ wer nun was an-
ders in der ſchrifft ſucht/ denn daß er auffrichtig
nach vermeldung der ſchrifft ſeine ſeligkeit ver-
ſchaffe/ der thut thoͤricht/ als die ſchrifft ſagt:
Wer die großmaͤchtigkeit unterſucht/ der ſoll
nach der herrligkeit uͤberfallen werden. Nem-
lich der ſo lange die ſternen anſahe/ und den
himmliſchen lauff betrachtete/ daß ihm die fuͤſ-
ſe abglitten/ und er in einen graben fiel/ deßwe-
gen er von dem alten weibe belacht iſt worden.
Diß vermahnen wir nicht vergebens/ denn lei-
der! es iſt vorlaͤngſt biß hieher alſo zugegangen/
daß ſich die menſchen bemuͤhet die ewige Gott-
heit zu begreiffen/ wie der Vater/ Sohn und
Heiliger Geiſt ein Weſen/ und drey Perſonen/
wie der Sohn vom Vater getheilt. Jtem von
der himmliſchen Horoſcopie/ von den Choͤren
der Engeln/ und mit anderm ſpitzfindigen ge-
ſchwaͤtz der philoſophie/ daß ſie ihrer ſelbſt
gantz vergeſſen/ nemlich wie ſie ihre hertzen ſol-
ten reinigen/ und den weg der gerechtigkeit recht
durchwandern/ daß ſie darzu kommen/ daß ſie
Gott beſchauen/ und von angeſicht zu angeſicht
erkennen moͤchten. Welches leider ſo wenig ge-
achtet und zu hertzen genommen iſt worden/
denn GOtt haben ſie wol geſucht und ſich be-
kuͤmmert/ wer/ was und wie er geſtalt waͤre zu
wiſſen. Deßgleichen auch in den himmliſchen
dingen/ aber den rechten weg haben ſie nicht be-
treten/ noch gewandelt/ ſondern vielmehr haben
ſie ihn mit ſpitzfindiger vernunfft wollen finden
und begreiffen/ und mit ſeltſamen worten und
ſpruͤchen/ dann mit tugenden des rechten Glau-
bens einherzutreten in vollkommenheit der liebe
die Goͤttliche Geſtalt zu begreiffen/ ſo doch Gott
ein Geiſt und das Leben iſt/ und mag auch dero-
halben GOtt niemand begreiffen/ erkennen/
ſchmecken noch beſchauen; denn die im Geiſt
und in der Warheit ein rechtſchaffen weſen in
CHRiſto erlanget haben/ und rein von hertzen
ſeyn/ die ſchmecken/ und verſtehen/ wie freund-
lich der HErr iſt/ wie Chriſtus ſagt: Selig ſind/
die reines hertzens ſeyn/ denn die ſollen GOtt
ſchauen.
Was man anders mit ſpitzfindigen reden der
vernunfft von Goͤttlichen Sachen disputirt
und beybringt/ wie ſonderlich in den hohen ſchu-
len unter den Theologen geſchiehet/ das iſt eitel
abgoͤtterey/ ſo viel fehlt daran/ daß ſie das Goͤtt-
liche Weſen ſolten getroffen haben; denn GOtt
ehren ſie nach ihrem gutduͤncken/ was ihnen ge-
daͤucht hat/ das haben ſie vor einen Gott ausge-
geben; wie auch die mahler denſelben haben an
die waͤnde gemahlt/ und die bildſchnitzer von
allerley materien ausgehauen; und derohalben
ſind ſie auch nicht eins/ denn ein jeder ſchmuͤcket
ſeine decreten/ und wil ſeinen Gott vor den be-
ſten vertheidigen/ als man ſehen mag/ ſo man
die Secten der Theologen anſchauet. Aber der
wahre lebendige GOtt iſt eins/ wird auch auff
einerley weiſe von ſeinen Liebhabern begriffen/
und das nicht mit vernuͤnfftigem ſubtilem ver-
ſtande/ daß man mit worten ſolte ſeine Goͤtt-
liche Geſtalt moͤgen ausſprechen/ ſondern er
wird begriffen in dem/ daß man ſeinen willen
thut; denn allein ſeinen Liebhabern offenbahret
er ſich/ und von denen laͤſt er ſich finden/ und
zwar im freudenreichen leben/ und inbruͤnſtiger
liebe des hertzens/ damit man ſeine geſtalt be-
greifft/ in tugenden zu wandeln/ und das Eben-
bild ſeines Weſens/ welches CHRiſtus iſt/ be-
weiſet.
Alſo muß man GOtt verſtehen und begreif-
fen/ nemlich der auff den Cherubinen ſitzet/ der
von niemand rechtſchaffen erkannt und begrif-
fen werden mag/ denn von denen/ die im Aller-
heiligſten ihren wandel fuͤhren/ da iſt der guͤlde-
ne Eymer mit dem Himmel-Brod/ die Ruthe
Aaron ꝛc. die dahin kommen/ den weg der ge-
rechtigkeit alſo durchwandeln/ die moͤgen mit
weißheit von GOtt ſprechen/ denn ſie erkennen
ihn. Die muͤſſen aber gantz rein von hertzen
ſeyn/ ſo beſchauen ſie GOtt/ genieſſen luſt und
alle freundligkeit aus ihm. Alſo ſagt Johannes
Apoc. II. Wer uͤberwindet/ dem wil ich zu eſſen
geben von dem verborgenen Himmel-Brod/
und wil ihm geben einen weiſſen ſtein/ und auff
den ſtein einen neuen namen geſchrieben/ wel-
chen namen niemand kennet/ denn der ihn em-
pfaͤngt.
Alſo findeſtu/ daß die ſchrifft von dem Goͤtt-
lichen Weſen meldet/ nemlich was er denenje-
nigen iſt/ die ihn lieb habē/ auf daß wir uns aus
dem koth machen/ befleiſſigen uns von hertzen
auff ſeinen wegen zu wandeln/ daß wir zu ihm
kommen/ und er wieder zu uns komme/ und ma-
che eine wohnung bey uns; aber von dem was
GOtt weſendlich ſey/ wie er in ſeinem Weſen
geſtaltet ſey/ und was ſolcher ſachen mehr ſind/
davon
A. K. H. Vierter Theil. E e
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 217. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/513>, abgerufen am 16.07.2024. |