Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münst. Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
Also daß Christus spricht/ ich bin der weg/ Das andere theil der hütten ist das heilige/ Der vorhof/ welcher auch durch die wü- So wüste als es nun in dem vorhofe und Manche mensch/ sonderlich die Lutheri- Also sagen die menschen gemeiniglich/ die die Wir A. K. H. Vierter Theil. D d
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſt. Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
Alſo daß Chriſtus ſpricht/ ich bin der weg/ Das andere theil der huͤtten iſt das heilige/ Der vorhof/ welcher auch durch die wuͤ- So wuͤſte als es nun in dem vorhofe und Manche menſch/ ſonderlich die Lutheri- Alſo ſagen die menſchen gemeiniglich/ die die Wir A. K. H. Vierter Theil. D d
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Wiedertaͤuffer.</fw><lb/> <cb/> <p>Alſo daß Chriſtus ſpricht/ ich bin der weg/<lb/> das reimet ſich recht auf den vorhof/ welcheꝛ erſt<lb/> muß durchwandert werden/ ehe dañ man zu den<lb/> heiligen/ das iſt/ zu der rechten warheit kommen<lb/> mag/ und das ſeynd auch die buchſtaben oder<lb/> erſten elementa der Chriſtlichen lehre/ nemlich<lb/> das fundament der gebotte von den todten<lb/> wercken/ und hieher gehoͤret alles/ was von<lb/> dem weg der gerechtigkeit in deꝛ ſchrifft geſchrie-<lb/> ben ſtehet/ und es mag niemand in das heilige<lb/> eingehen/ ehe dann er den weg vollendet hat/<lb/> daß auch ſeine fuͤſſe rein gewaſchen ſeyn/ dann<lb/> das fuß-bad ſtehet vor dem heiligen/ wer da-<lb/> durch iſt/ den laͤſt GOtt in das heilige/ zu der<lb/> rechten warheit kommen/ daß er luſt und<lb/> ſchmack findet in der warheit/ kommt bey den<lb/> tiſch der ſchaubrod/ gehet auß und ein/ findet<lb/> weyde vor ſeine ſeele/ und hat allezeit gegen ſei-<lb/> ne feinde einen froͤlichen tiſch bereit ꝛc. 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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſt. Wiedertaͤuffer.
Alſo daß Chriſtus ſpricht/ ich bin der weg/
das reimet ſich recht auf den vorhof/ welcheꝛ erſt
muß durchwandert werden/ ehe dañ man zu den
heiligen/ das iſt/ zu der rechten warheit kommen
mag/ und das ſeynd auch die buchſtaben oder
erſten elementa der Chriſtlichen lehre/ nemlich
das fundament der gebotte von den todten
wercken/ und hieher gehoͤret alles/ was von
dem weg der gerechtigkeit in deꝛ ſchrifft geſchrie-
ben ſtehet/ und es mag niemand in das heilige
eingehen/ ehe dann er den weg vollendet hat/
daß auch ſeine fuͤſſe rein gewaſchen ſeyn/ dann
das fuß-bad ſtehet vor dem heiligen/ wer da-
durch iſt/ den laͤſt GOtt in das heilige/ zu der
rechten warheit kommen/ daß er luſt und
ſchmack findet in der warheit/ kommt bey den
tiſch der ſchaubrod/ gehet auß und ein/ findet
weyde vor ſeine ſeele/ und hat allezeit gegen ſei-
ne feinde einen froͤlichen tiſch bereit ꝛc. Diß
iſt nun von dem erſten theil/ daß Chriſtus
ſpricht: Jch bin der weg mit dem erſten theil
der huͤtten/ als mit dem vorhofe vergleichet;
gnug geſagt/ folget das andere.
Das andere theil der huͤtten iſt das heilige/
davon ſpricht Chriſtus: Jch bin die warheit/
in dem heiligen iſt gewiſſer ſchmack/ warhaffti-
ge erfindung der dinge/ darnach man in dem
vorhofe gearbeitet/ da iſt der leuchter mit den
ſieben lichtern/ und iſt da kein zweiffel mehr/
dann man iſt ſicher von hertzen der warheit
GOttes/ die in Chriſto iſt.
Der vorhof/ welcher auch durch die wuͤ-
ſteney und weg verſtanden wird/ davon ſpricht
der Prophet Jeremias/ daß es ein duͤrrer
ort/ ein ſehr duͤſter land iſt/ ein bild des to-
des/ ja ein land/ dadurch niemand wandert/
und kein menſch daſelbſt wohnet/ und das iſt
gewiß der weg des vorhofes/ in welchem man
ſo manchen toͤdtlichen ſtreich/ verſuchung/ fin-
ſternis und tod durchkaͤmpffen muß/ und das
iſt auch die enge pforte und ſchmahle weg/ da
an beyden ſeiten der tod vor augen iſt/ ſo man
abtritt/ und ſetzet ſich zur ruhe/ und folget
dem pfad nicht gleich/ ſo iſt man auch des
HERRN und der warheit nicht werth/ iſt
es auch/ daß man nicht fort will/ und blei-
bet nicht beſtaͤndig biß zum ende/ ſo iſt man
auch der ſeligkeit beraubet/ dieſen weg aber
haben alle glaubigen gewandert/ und durch
den vorhof durchgeſtritten/ biß daß ſie die
rechte warheit Chriſti erlanget haben/ als
Paulus ſagte/ ich habe einen guten ſtreit ge-
kaͤmpffet/ ꝛc. Und ſtreite einen guten ſtreit des
glaubens/ und/ laͤſſet uns alle ſchwerheit
und umſtehende ſuͤnde ablegen/ und durch
leiden lauffen im ſtreit/ der uns vorgelegt iſt/
und wiederum ſpricht Paulus/ die Chriſto
zugehoͤren/ die haben ihr fleiſch mit ſeinen luͤſten
ſchon gecreutziget/ dann ſo lange das nicht ge-
ſchehē iſt/ iſt man noch in der wuͤſteney des vor-
hofes/ und im bilde des todes/ und noch nicht
recht ins heilige zu der rechten warheit gelanget.
So wuͤſte als es nun in dem vorhofe und
wuͤſteney iſt/ alſo gemaͤchlich/ ſicher und froͤ-
lich iſt es in dem heiligem; dann da iſt die war-
heit/ die man erlanget/ ſo man den weg
durchkommen iſt; derhalben ſpricht Chriſtus:
Jch bin der weg und die warheit/ der weg
muß erſt gewandert ſeyn/ ehe dann man zur
verſicherung oder ungezweiffelten warheit kom-
men mag/ daß man darinnen geheiliget wer-
de/ wie die Apoſtel/ die mit Chriſto auff
dem wege der truͤbſal beſtaͤndig biß zum ende
waren verblieben/ dafuͤr betet er zum Vater
und ſpricht: Heilige ſie doch Vater in dei-
ner warheit/ daß man alſo auch mit unge-
zweiffeltem hertzen mit Paulo ſprechen moͤge:
Jch weiß/ an wen ich geglaubet habe/ und ich
bins ſicher ꝛc.
Manche menſch/ ſonderlich die Lutheri-
ſchen/ laſſen ſich duͤncken/ aber ſie betruͤgen ſich
ſelber/ nemlich ſie haben die warheit ſchon alle
erlanget/ und ſo ſie die ſchrifft wiſſen außzule-
gen/ und halten/ die ſchrifft ſeye wahr/ ſagen des
Antichriſts greuel/ bekennen auch/ daß allein
Chriſtus der einige Mittler und Seligmacher
iſt/ und fragen nach der Papiſten greuel nicht/
ſondern verachten ſie/ und dabey laſſen ſie es
bleiben/ was dann vor luſt und troſt in der
ſchrifft der warheit iſt/ nehmen ſie ſich an/ ob-
wol ihr eigen hertz dagegen ſpricht/ und ſie auch
nicht einmal von hertzen dencken den weg der ge-
rechtigkeit zu wandeln/ bedencken auch nicht/
daß geſchrieben ſtehet; das reich GOttes iſt
nicht in der rede/ ſondern in der tugend gelegen;
doch ſie machen ihnen ſelber weiß/ und andere
leute mit ihnen/ daß ſie in der warheit ſeyen/ ſie
ſollen der ſeligkeit nicht fehlen/ und ob ihnen
ſchon ihr eigen hertz widerſpricht; darinnen ſie
nicht ſchmaͤcken noch fuͤhlen/ weil ſie nach Got-
tes willen nicht thun/ ſondern fahren ſchlecht
daher/ und troͤſten ſich ſelber mit eitelen traͤu-
men des glaubens und der troͤſtlichen zuſage/
die doch allein den auffrichtigen gottsfuͤrchti-
gen zugehoͤret; und hierzu pflegen ſie die ſchrifft
zu verdrehen. 1. Joh. 3. Jſt es/ daß uns unſer
hertz/ verdammet/ GOtt iſt groͤſſer dann unſer
hertz; diß legen ſie alſo aus/ ob uns ſchon unſer
hertz verdammet/ GOtt iſt groͤſſer dann unſer
hertz/ ſo wird uns doch GOtt nicht verdam-
men/ ſo wir ihm glauben; dann hievon iſt das
wiederſpiel wahr/ nemlich verdammt uns un-
ſer hertz/ daß wir nicht auffrichtig in unſern
hertzen zu aller gerechtigkeit ſtehen; vielmehr
ſoll uns Gott verdammen/ der alle dinge weiß/
darum wie nichts ſchaͤdlichers iſt dann friede
verkuͤndigen/ wo kein friede iſt/ ſo ſehe ſich auch
ein jeder vor/ daß er nicht auff ſolchem wahn
baue/ ſondern den rechten weg wandere; dann
wir wiſſen/ daß mehrentheils die gantze welt/
auch die ſich der warheit Chriſti annehmen/ in
finſternis und blindheit falſcher traͤume und
wahn daher wandern. Derhalben wirdiß auch
zur vermahnung allen guthertzigen entdecken;
dann es iſt hohe zeit/ daß wir auß dem ſchlaff
auffwachen/ und unſere eigene ſeligkeit mit zit-
tern und beben wircken/ und mit ernſt auff Got-
tes wege treten/ anders werden wir als die traͤu-
menden/ wann wir auffwachen/ nichts in unſern
haͤnden und lampen finden.
Alſo ſagen die menſchen gemeiniglich/ die die
ſchrifft gerne hoͤren/ die ſie kroͤſtet/ wann der enge
wird angewieſen/ als die tauffe/ und alle dinge
zu verlaſſen ꝛc. ſie ſtehē deꝛ warheit wol zu/ dann/
ey ſagen ſie/ wer kan das thun/ ich will mich auff
Gottes barmhertzigkeit verlaſſen. Wir aber ſa-
gen noch einmal ein jeder ſehe zu/ Gott ſihet kei-
ne perſon an/ dañ er hat allein luſt an den gerech-
ten/ und ſeine barmhertzigkeit iſt von geſchlech-
ten zu geſchlechten uͤber die/ die ihn fuͤrchten.
Wir
A. K. H. Vierter Theil. D d
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 209. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/505>, abgerufen am 16.07.2024. |