Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterischen Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
de und worten recht vergleichen und auslegen/ so istes uns dißmahl nicht möglich/ denn es würde viel zu lang seyn zu schreiben/ doch die fürnehmsten stü- cke wollen wir anweisen; die andern einem jeden an- befehlen/ daß er selber des schlüssels gebrauche/ aus- schliesse/ und sie zu handen nehme. Nun vornehmlich wird die hütte in drey theile Hier solstu denn nun mercken/ daß du den ver- Alsdenn nun Christus d[er] Sohn Gottes mensch Demnach was in der hütten bildlicher weise Es ist zuvor gesagt/ wie die hütte vornemlich in Demnach wie die hütte drey principal-theile hat/ Also
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
de und worten recht vergleichen und auslegen/ ſo iſtes uns dißmahl nicht moͤglich/ denn es wuͤrde viel zu lang ſeyn zu ſchreiben/ doch die fuͤrnehmſten ſtuͤ- cke wollen wir anweiſen; die andern einem jeden an- befehlen/ daß er ſelber des ſchluͤſſels gebrauche/ auſ- ſchlieſſe/ und ſie zu handen nehme. Nun vornehmlich wird die huͤtte in drey theile Hier ſolſtu denn nun mercken/ daß du den ver- Alsdenn nun Chriſtus d[er] Sohn Gottes menſch Demnach was in der huͤtten bildlicher weiſe Es iſt zuvor geſagt/ wie die huͤtte vornemlich in Demnach wie die huͤtte drey principal-theile hat/ Alſo
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer.
de und worten recht vergleichen und auslegen/ ſo iſt
es uns dißmahl nicht moͤglich/ denn es wuͤrde viel
zu lang ſeyn zu ſchreiben/ doch die fuͤrnehmſten ſtuͤ-
cke wollen wir anweiſen; die andern einem jeden an-
befehlen/ daß er ſelber des ſchluͤſſels gebrauche/ auſ-
ſchlieſſe/ und ſie zu handen nehme.
Nun vornehmlich wird die huͤtte in drey theile
getheilet/ nemlich den vorhoff/ das heilige und das
allerheiligſte/ und dieſe dreyerley ſind und werden
auch ſo beſcheidentlich in Chriſto als dem rechten
weſen verſtanden/ gleich als ſie figuͤrlich in der huͤt-
ten abgemahlet und conterfeyet ſind/ als Paulus
ſagt; es iſt jenen allerdings in bildern wiederfahren/
der leib aber/ oder das rechte weſen/ das iſt Chriſti/
und in demſelben wohnet die vollkommene Gott-
heit leibhafftig/ welches auch in wahrem verlauff
in allen theilen der huͤtten/ und was in der huͤtten
iſt abgebildet/ den menſchen Chriſtum durch ſeinen
unterthaͤnigen gehorſam wieder ins allerherrlich-
ſte/ und allerheiligſte/ darinnen er von ewigkeit/
ehe denn der welt grund geleget worden/ geweſen
war/ erhoͤhet und wiederbracht hat.
Hier ſolſtu denn nun mercken/ daß du den ver-
kauf und begriff der huͤtten/ vom anfang der menſch-
werdung Chriſti des Sohnes Gottes anſehen/
und mit Chriſto dem rechtē weſen vergleichen muſte/
und das ordentlich/ damit du das eine nicht unter
das andere vermengeſt/ nemlich was in den vor-
hoff gehoͤret/ daß du das nicht ins heilige/ oder um-
gekehrt traͤgeſt; denn ein jedes ding muſtu ordent-
lich in ſeiner rechten ſtaͤtte anſehen und bleiben laſ-
ſen/ denn ſo ſchrecklich als es dem Uſia gieng/ daß
er frembd feuer einbrachte/ und auch/ da er die la-
de wolte halten/ alſo iſt es auch gantz gefaͤhrlich/
Gottes wort unrecht von einander ſchneiden/ und
ſeinen verſtand vortragen.
Alsdenn nun Chriſtus der Sohn Gottes menſch
geworden/ eines knechtes geſtalt hat angenom̃en/ im
gleichnis eines ſuͤndlichē knechts/ uns in allem gleich/
und wiewol er nicht geſuͤndiget hatte/ noch betrug in
ſeinem munde gefundē worden iſt/ ſo iſt er doch die
ſuͤnde/ ja der fluch der ſuͤndē um unſert willen wordē/
und er hat an ſich den lauff aller kranckheit und ver-
ſuchungen des leidens muͤſſen vollbringen/ und alſo
wiederum in ſeine herrlichkeit kommen. Solches
gehoͤrt alles in den vorhoff/ biß daß er ſich gantz hat
aufgeopffert; und alſo muͤſſen wir ihm folgen/ wie
er das Geſetz und die huͤtte vollbracht/ daß wir ihm
alſo gleichfoͤrmig und in ihm vollkom̃en ſeyn. Der-
halben hoch von noͤthen/ daß wir wohl zuſehen/ daß
wir rechtſchaffen in Chriſto ſeyn/ und ihm recht fol-
gen/ acht haben auf unſere tritte/ daß wir nicht
meinen/ wir ſind da/ wo wir noch lange nicht hin
ſind; denn wie die huͤtte ein vorbild iſt auf Chri-
ſtum/ daß Chriſtus der wahre tabernackel iſt/ in wel-
chem die Gottheit leibhafftig wohnet/ und hat muͤſ-
ſen in allem verſucht werden/ und von dem gering-
ſten zu dem groͤſten kommen/ damit er alſo dann
in ſeine eigene herrlichkeit/ das iſt das allerheiligſte
wieder kommen moͤchte; alſo iſt nun Chriſtus ein
vorbild ſeiner glaͤubigen/ daß ſie in allem muͤſſen
ſeinen fußſtapfen folgen/ und ihm gleichfoͤrmig wer-
den/ wollen ſie anders ſeine herrlichkeit beſitzen.
Derohalben hat ſich nun Chriſtus hoch erfreuet/
und wie ein tapfferer Held und Rieſe den weg zu
lauffen luſt gehabt/ damit er den glaͤubigen den weg
bahnte/ und denſelben einen ſichern zugang und
eingang durch ſein fleiſch und blut bereitete.
Demnach was in der huͤtten bildlicher weiſe
verordnet und zugeruͤſtet iſt/ das kleine eben ſo wohl
als das groſſe/ das iſt allzumahl wahrhafftig und
weſentlich in Chriſto erſchienen/ und es iſt Chriſtus
ſelber/ und was in Chriſto iſt/ das iſt/ allzumahl ein
vorbild auf den leib Chriſti/ das iſt auf die heilige
glaͤubige und recht getauffte gemeine Chriſti/ und
alſo/ worzu die glaͤubigen hier im geiſt zu dem ver-
heiſſenen durch kaͤmpffen und kommen/ einen rechten
Tabernackel von ihren leichnamen machen/ gleich
als Petrus ſeinen leichnam einen Tabernackel nen-
net/ das ſollen ſie hernachmals an jenē tage gewiß-
lich und wahrhafftig empfangen. Gal. VI. 1. Cor. V.
Es iſt zuvor geſagt/ wie die huͤtte vornemlich in
drey theil getheilet werde/ nemlich in den vorhoff/
das heilige und das heilige der heiligen. Nun dieſe
dreyerley haben jegliches ihr eigenthum und zube-
hoͤr/ denn es iſt vor allen dreyen einerley vorhang/
welches iſt das fleiſch Chriſti. Aber das geſchirr in ei-
nem jeglichen iſt unterſchieden beyde in materien
und der geſtalt: Jn dem vorhoff iſt ehern geſchirr
mit etlichen ſilbernen/ in dem heiligen iſt gold und
ſilber/ im allerheiligſten iſt eitelgold/ und das iſt auch
die lade des bundes und der gnadenſtuhl &c. wie
man im andern buch Moſis lieſet. Doch von dem
geſchirr der huͤtten wollen wir dißmal nicht ſagen/
allein wollen wir die drey vornemſte ſtuͤcke in Chri-
ſto anweiſen/ das andere geben wir einem jeden
ſelber zu bedencken.
Demnach wie die huͤtte drey principal-theile hat/
alſo bezeuget auch Cbriſtus von ſich dreyerley/ und
ſpricht: Jch bin der weg/ die wahrheit und das le-
ben. Welcher nun verſtehen kan/ und diejenige weiß-
heit ſeiner verborgenheit erlanget hat/ daß er der
huͤtten verborgenheit begreiffen kan/ der hat leicht-
lich abzunehmen/ daß hiermit der Herr Chriſtus das
weſen der huͤtten in ſich ſelber angewieſen hat/ und
den rechtē weg in das gelobte Land geweiſet/ alſo iſt
er es/ ihm muͤſſen alle glaͤubigen nachwandern/ und
in ihm daſſelbe erlangen/ dazu er gekommen iſt/ wel-
ches iſt hinter dem vorhang/ dahin der vorlaͤuffer
JEſus in ewigkeit iſt vorher eingegangen/ nach der
ordnung Melchiſedech ein Hoherprieſter gewor-
den. Nun wir wollen die huͤtte nach dieſen worten
mit Chriſto etwas vergleichen/ ſo wird man diß ver-
nehmen. Demnach das erſte in der huͤtten iſt der
vorhoff/ und der vorhoff iſt eigentlich anders nichts/
denn in welcher die luſt und begierden des fleiſches
mit wahrhafftiger buſſe gecreutziget/ und auf dem
ehernen altar geopffert werden/ und der weg der ge-
bote GOttes gelauffen wird &c. Chriſtus hat den
weg gewandert/ und iſt ſeinem Vater gehorſam ge-
weſen biß in den tod/ ja den tod des creutzes; alſo
muͤſſen wir auch nun in Chriſto recht wandern in
dem wege der gerechtigkeit/ welche das erſte und
vornemſte iſt/ ehe dann man die wahrheit Chriſti in
vollkommener verſicherung des hertzens uͤberkom-
men mag; diß iſt der weg/ darauf der menſch tritt
durch die Tauffe; der da glaubet/ daß Chriſtus der
lebendige GOTTes Sohn/ und wird darauf in
ſeinem namen getaufft/ der wird in den vorhoff/ in
den einigen leib Chriſti eingelaſſen/ daß er fortan auf
dem ehernen altar ſeinen leib und gliedmaſſen auf-
opffere/ halte alle das jenige/ was Chriſtus befohlen
hat. Derowegen befiehlt auch Chriſtus ſeinen poſt-
botten/ die er in die gantze welt geſandt hat/ und
ſpricht: Gehet hin und lehret alle voͤlcker/ das iſt/
unterrichtet ſie von allem ihrem unweſen zu mir/
darnach/ die ſich lehren laſſen/ die tauffet in dem na-
men Gottes &c. das iſt/ daß ſie abgewaſchen von
der unreinigkeit dieſer welt/ eingelaſſen werden in
den leib Chriſti/ und aufgerichtet auf den weg der
gerechtigkeit; darum folget/ und lehret ſie halten
alles/ das ich euch befohlen habe.
Alſo
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 208. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/504>, abgerufen am 16.07.2024. |