Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterischen Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
ollen mit dem wasser der heilsamen weißheit be-chencket werden/ ihre gänge sollen sie recht zu schi- cken wissen/ die sonne des verstandes soll ihnen leuchten/ und ihnen soll auffgethan werden/ sie sollen aus und eingehen/ und ihrer seelen ruhe und weyde finden. Joh. X. Wiederum daß das thun Gottes willens/ und Aber ist es/ daß noch jemand etwas lieb hat/ dar- Hierinn verursacht es sich/ daß die Babyloni- Nun wohlan/ Gott will allen guthertzigen den Das dritte capitel. Die H. Schrifft ist eigentlich ein ge- zeugniß von Christo/ und von dem was Gott mit ihm/ durch ihn und in ihm zu werden und zu geschehen von anfang ge- schaffen und verordnet hat. Daß diß eigentlich und ins gemein der Heil. Diß
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
ollen mit dem waſſer der heilſamen weißheit be-chencket werden/ ihre gaͤnge ſollen ſie recht zu ſchi- cken wiſſen/ die ſonne des verſtandes ſoll ihnen leuchten/ und ihnen ſoll auffgethan werden/ ſie ſollen aus und eingehen/ und ihrer ſeelen ruhe und weyde finden. Joh. X. Wiederum daß das thun Gottes willens/ und Aber iſt es/ daß noch jemand etwas lieb hat/ dar- Hierinn verurſacht es ſich/ daß die Babyloni- Nun wohlan/ Gott will allen guthertzigen den Das dritte capitel. Die H. Schrifft iſt eigentlich ein ge- zeugniß von Chriſto/ und von dem was Gott mit ihm/ durch ihn und in ihm zu werden und zu geſchehen von anfang ge- ſchaffen und verordnet hat. Daß diß eigentlich und ins gemein der Heil. Diß
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer.
ollen mit dem waſſer der heilſamen weißheit be-
chencket werden/ ihre gaͤnge ſollen ſie recht zu ſchi-
cken wiſſen/ die ſonne des verſtandes ſoll ihnen
leuchten/ und ihnen ſoll auffgethan werden/ ſie
ſollen aus und eingehen/ und ihrer ſeelen ruhe und
weyde finden. Joh. X.
Wiederum daß das thun Gottes willens/ und
halten ſeiner gebote die rechten ſchluͤſſel ſind der
weißheit/ des rechten verſtandes der ſchrifft/ und
zu dem reiche Gottes/ iſt auch von Chriſto und
ſeinen Apoſteln gnugſam zu verſtehen gegeben.
Chriſtus ſagt/ huͤtet euch vor den falſchen Pro-
pheten/ ans ihren fruͤchten ſolt ihr ſie erkennen/ als
ſolte er ſagen: Nimmt ſich jemand an euch zu leh-
ren/ und ihr ſpuͤret/ daß er anders/ denn nach dem
rechten und ſchlechten willen Gottes und worten
handelt/ haltet davor/ ſeine lehre iſt falſch. Denn
wer Gottes willen ſelber nicht von hertzen thut/
oder zu thun iſt geneigt/ der mag auch keinen ver-
ſtand haben/ einen andern recht zu lehren/ ſondern
es iſt falſch und untuͤchtig alles damit er umgehet.
Alſo verweiſet auch Chriſtus den Phariſeern und
Schrifft gelehrten/ ſie haben den ſchluͤſſel der
weißheit hinweg genommen/ ſie wollen ſelber
nicht hinein gehen/ und den andern laſſen ſie es
doch nicht zu/ Luc. XI. Den ſchluͤſſel/ ſie ſelber thaͤ-
ten Gottes willen nicht mehr/ als der Prophet
ſagt/ mit menſchen-lehren dienten ſie ihm/ alſo
verwehrten ſie den andern auch/ und geſtatteten
nicht/ daß jemand mit recht nach Gottes willen
thaͤte/ alſo ſagt Paulus auch/ das Reich Gottes
iſt nicht in den worten/ ſondern in der tugend ge-
legen. Petrus desgleichen 2. Pet. I. Item endlich
ſpricht Chriſtus Joh. VII. So ihr thut den wil-
len desjenigen/ deꝛ mich geſandt hat/ ſo ſolt ihr von
meiner lehre verſtehē/ ob ſie aus Gott ſey ꝛc. Dem-
nach iſt zu ſchlieſſen/ der rechte ſchluͤſſel des rechten
verſtandes der Schrifft iſt anders nichts/ denn
von gantzem reinem hertzen GOtt fuͤrchten/ ſeinen
willen thun/ und darzu allzeit geneigt ſeyn/ welche
alſo geſtaltet ſind/ die ſolten allezeit der Schrifft
verſtand und Gottes willen dariñen recht begreif-
fen/ die ſind auch recht geiſtlich/ urtheilen alle din-
ge und werden von niemanden gerichtet/ von ſol-
chen wollē wir uns auch allezeit gern richtē laſſen.
Aber iſt es/ daß noch jemand etwas lieb hat/ dar-
zu luſt uñ willen hat/ es ſey gut/ leib/ leben/ ehr/ weib
odeꝛ kindeꝛ/ ſo lange ihm ſo noch was im wege ſteht
und noch nicht verlaͤſſet alles/ das er iſt oder hat/
und gantz in Chriſto gelaſſen ſteht als Paulus/ der
es alles vor dreck achtete/ auff daß er Chriſtum
moͤchte gewinnen/ ſo mag er kein Juͤnger Chriſti
ſeyn/ und er ſoll nimmermehr zu dem heilſamen
verſtand der Schrifft kommen moͤgen/ ſondern
die einen ſolchen abgott haben/ dazu ſie luſt
und liebe haben/ dieſelben beugen und verkeh-
ren die Schrifft nach dem/ was ihnen geluͤſtet
und behaget/ daß ſie ihnen alſo diene/ und ſie ſich
damit/ als mit feigen-blaͤttern/ zu ihrer eigenē ver-
derbniß bedecken. Dieſe koͤnnen die ſchrifft nicht
verſtehen. Ja/ als David ſagt/ ſie wollen nicht ver-
ſtehẽ/ daß ſie moͤchtẽ guts thun. Und die ſind auch
die ſchaͤdlichſten feinde der wahrheit/ denn gleich
als Jannes und Jambres widerſtehen ſie der wahr-
heit mit laͤſtern und verfolgen/ denn ihre thorheit
ſoll in kurtzen jedermaͤnniglich bekant werden. Jn
dieſem grade ſiehet man nun faſt die gantze ver-
meinte Chriſtenheit/ ſo wol die Lutheriſchen
Evangeliſchen/ als die Papiſten/ die alle mit rech-
tem verſtande von der Schrifft zuhandeln fliehen/
deñ es wartē ſich die armē baͤuche fleißig/ den groſ-
ſen ſtoltzen dieſer welt zubehagen/ daß ſie ja mit
guter beſoldung in der kuͤchen verwahret bleiben.
Hierinn verurſacht es ſich/ daß die Babyloni-
ſchen Widerchriſten/ die ſich nichts als des Chri-
ſten-namens ruͤhmen/ zu dieſer zeit keinen recht ver-
ſtaͤndigen Gottsfuͤrchtigen Chriſten zu Chriſtli-
cher antwort geſtatten/ wiſſen auch keinen rechten
verſtaͤndlichen beweiß beyzubringen/ ſondern
ſchlecht und kurtz/ diß iſt die ſententz. So irgend
ein Gottsfuͤrchtiger Chriſt vernommen wird/ du
haſt gegen des Kaͤyſers und der Fuͤrſten gehalte-
nen reichs-tages receſſ und edict gethan/ du biſt
ein wider-taͤuffer/ und haſt des Kaͤyſers mandat
uͤbertreten/ man ſol dich nicht hoͤren/ ſondern
kurtzum/ du muſt ſterben. O der grauſamen un-
gerechten gewalt/ und gewaltigen greulichen un-
gerechtigkeit/ daß das blut der heiligen ſo lieder-
lich als waſſer verzehrt wird!
Nun wohlan/ Gott will allen guthertzigen den
ſchluͤſſel reichen/ das iſt/ macht verleihen/ daß ſie
ſeine gebote moͤgen halten/ und alſo zum rechten
verſtand der Schrifft kommen/ und einmal der
Babyloniſchen gewalt ein ende machen/ daß die
tauben moͤgen verſtehen die worte des buches/ und
die augen der blinden/ nach dem die wolcken uñ duͤ-
ſterniſſe hinweg ſind/ moͤgen das licht empfangen/
und die verdruͤckten moͤgen den Herꝛn an einem
froͤlichen tag herꝛlich machen/ und die betruͤbten
menſchen moͤgen ſich freuen in dem heiligen Jſra-
elis. Dann die gewaltigen ſollen ablaſſen/ und
und die bedraͤnger auffhoͤren. Aber die der boß-
heit geneigt ſind/ die den menſchen mit vorſatz zu
ſuͤnden fuͤhren oder locken den/ der in der pforten
ſitzet und vermahnet/ aͤrgern/ und den gerechten
mit eitelkeit umkehren/ ſollen ausgerottet wer-
den. Nun hiervon gnug/ denn es will mit keinen
worten oder ſchreiben ausgerichtet ſeyn/ denn ein
jeder muß mit der that den ſchluͤſſel ſelber zur hand
nehmen/ und ſich befleißigen GOttes gebot und
willen zu vollbringen/ ſo wird er ſelber fernern be-
ſcheid und verſtand von GOtterlangen.
Das dritte capitel.
Die H. Schrifft iſt eigentlich ein ge-
zeugniß von Chriſto/ und von dem was
Gott mit ihm/ durch ihn und in ihm zu
werden und zu geſchehen von anfang ge-
ſchaffen und verordnet hat.
Daß diß eigentlich und ins gemein der Heil.
Schrifft inhalt und meinung ſey/ achten wir/ ſey
offenbar gnug und unwiedeꝛſprechlich/ ſonderlich
von dem erſten/ daß die Schrifft gezeugniſſe von
Chriſto gebe/ ſagt der Herꝛ Chriſtus ſelbſt Joh. V.
Unterſuchet die Schrifft/ die gibt gezeugniß von
mir. Wie diß nun unlaͤugbar iſt/ alſo iſts auch
unwiederſprechlich/ daß die Schrifft auch davon
zeuget/ daß Gott alle dinge mit/ durch und in
CHriſto geſchaffen zu werden/ und zu geſchehen
verordnet hat/ Joh. I. Alle dinge ſind durch ihn
geworden/ und ſonder ihm iſt nichts geworden/
Eph. I. GOtt hat uns zu verſtehen gegeben das
geheimniß ſeines willens nach ſeinem wolgefallē/
welche er vorhin in ſich vorgeſetzet hatte zur ver-
richtung der vollkom̃enheit der zeit/ alle dinge wie-
der zu recht zu bringen in CHriſto/ beyde das im
himmel und auch das auff erden ꝛc. Daß diß nun
in allem in der ſchrifft zu verſtehen gegeben wird/
und wo diß ſo iſt/ auch in der Schrifft warge-
nommen ſoll werden/ mag ja nicht luͤgen/ weil die
Schrifft von CHriſto zeuget/ nemlich was und
wie CHriſtus ſey/ alſo bezeuget ſie auch/ wie
GOtt alle dinge in einem geſchaffen und verord-
net hat.
Diß
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