Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterischen Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
anfang des spottes Prov. IX. XVI. 2. Pet, I. gleichals ob irgend einem ungeschickten unwissenden plumpen menschen ein kasten voll köstlicher zie- rath würde geöffnet/ damit er sich unsträfflich schmücken solte/ er wüste aber nicht/ wie er es an- greiffen oder anthun solte/ sondern er thäte die schuhe an die hände/ und die handschuhe an die füsse/ was hülffe es doch dem/ daß der kasten ge- öffnet wäre? Also ist es auch/ so jemand den schlüssel der schrifft hätte/ und hätte keine beschei- denheit. Nun wir wollen erstlich von dem schlüs- sel sagen/ wie der kasten und schatz der schrifft müs- se geöffnet werden. Darnach von der bescheiden- heit und rechten gebrauch/ wie man den zierath/ daß der mensch GOttes ohne wandel sey/ soll an- legen und gebrauchen. Der schlüssel der schrifft ist eigentlich anders Nun daß das halten und vollbringen der gebo- Die gebote GOttes seynd auch derhalben von Wiederum mag diß auch aus dem Propheten Und wiederum unter andern verfluchungen/ sollen C c 3
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
anfang des ſpottes Prov. IX. XVI. 2. Pet, I. gleichals ob irgend einem ungeſchickten unwiſſenden plumpen menſchen ein kaſten voll koͤſtlicher zie- rath wuͤrde geoͤffnet/ damit er ſich unſtraͤfflich ſchmuͤcken ſolte/ er wuͤſte aber nicht/ wie er es an- greiffen oder anthun ſolte/ ſondern er thaͤte die ſchuhe an die haͤnde/ und die handſchuhe an die fuͤſſe/ was huͤlffe es doch dem/ daß der kaſten ge- oͤffnet waͤre? Alſo iſt es auch/ ſo jemand den ſchluͤſſel der ſchrifft haͤtte/ und haͤtte keine beſchei- denheit. Nun wir wollen erſtlich von dem ſchluͤſ- ſel ſagen/ wie der kaſten und ſchatz der ſchrifft muͤſ- ſe geoͤffnet werden. Darnach von der beſcheiden- heit und rechten gebrauch/ wie man den zierath/ daß der menſch GOttes ohne wandel ſey/ ſoll an- legen und gebrauchen. Der ſchluͤſſel der ſchrifft iſt eigentlich anders Nun daß das halten und vollbringen der gebo- Die gebote GOttes ſeynd auch derhalben von Wiederum mag diß auch aus dem Propheten Und wiederum unter andern verfluchungen/ ſollen C c 3
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer.
anfang des ſpottes Prov. IX. XVI. 2. Pet, I. gleich
als ob irgend einem ungeſchickten unwiſſenden
plumpen menſchen ein kaſten voll koͤſtlicher zie-
rath wuͤrde geoͤffnet/ damit er ſich unſtraͤfflich
ſchmuͤcken ſolte/ er wuͤſte aber nicht/ wie er es an-
greiffen oder anthun ſolte/ ſondern er thaͤte die
ſchuhe an die haͤnde/ und die handſchuhe an die
fuͤſſe/ was huͤlffe es doch dem/ daß der kaſten ge-
oͤffnet waͤre? Alſo iſt es auch/ ſo jemand den
ſchluͤſſel der ſchrifft haͤtte/ und haͤtte keine beſchei-
denheit. Nun wir wollen erſtlich von dem ſchluͤſ-
ſel ſagen/ wie der kaſten und ſchatz der ſchrifft muͤſ-
ſe geoͤffnet werden. Darnach von der beſcheiden-
heit und rechten gebrauch/ wie man den zierath/
daß der menſch GOttes ohne wandel ſey/ ſoll an-
legen und gebrauchen.
Der ſchluͤſſel der ſchrifft iſt eigentlich anders
nichts/ denn Gottes gebot und willen loͤblich voll-
bringen/ das iſt/ rechtſchaffen leben. Wer das
thut/ demſelben ſoll die ſchrifft geoͤffnet/ der ein-
gang ins reich Chriſti alsbald gezeiget/ und ſein
heitz mit dem lichte der gerechtigkeit/ und mit der
ſonne des verſtands in alle hoͤhe/ tieffe/ laͤnge und
breite durchleuchtet/ und gantz unſtraͤflich wer-
den/ als David ſagt/ die furcht des HErꝛn iſt der
weißheit anfang/ guten verſtand ſollen kriegen al-
le die darnach thun. Eſa. VI. 2. Pet. I. Eph. III.
Sap. V. GOtt/ der groß von gnade iſt/ und der den
menſchen von anbegin zumpreiß ſeines nahmens
geſchaffen hat/ und nicht will/ daß ein einiger
menſch verlohren werde/ ſondern ſein wolgefallen
iſt/ daß ſie alle zu erkaͤntnis ſeines wortes und lie-
ben Sohnes CHriſti kaͤmen/ der hat ſothanen
ſchluͤſſel und eingang unverborgen und offenbar
jedermaͤnniglich in den taffeln des hertzens und in
der ſchrifft vorgelegt/ damit ein jeder mag auff-
ſchlieſſen und in den ſchatz ſeines heiligthums ein-
gehen. Pſ. X. XI. XXX. 2. Pet. IV. 1. Tim. II.
Rom. IV. Aber das heiligthum und den ſchatz
ſeiner weißheit hat er in der ſchrifft alſo verbor-
gen/ daß niemand darbey mag kom̃en durch eini-
ge krafft/ verſtand oder weißheit/ ſondern er muß
den kaſten mit dem einigen ſchluͤſſel des haltens
der gebote/ und vollbringen des willens GOttes
auff thun und eingehen. Darum wenn es an
dem ſchluͤſſel mangelt/ ſo iſt auch alles eitel und
falſch/ was man ſich unterſtehet aus der ſchrifft
vorzutragen. Aber die den ſchluͤſſel haben/ die moͤ-
gen auffſchlieſſen/ und mit beſcheidenheit altes
und neues aus ihrem ſchatz hervor tragen Matth.
XV. 1. Theſſ. II. So beſiehe nun/ was iſt doch
aus der ſchrifft ſeynt der Apoſtel zeit recht vorge-
bracht worden? Die menſchen haben GOttes
willen zu thun/ und die liebe der wahrheit ſchon
bey der Apoſtel zeit anzunehmen veraͤchtlich in
den wind geſchlagen/ daß ein jeder ſowol gelehrt
als ungelehꝛt iſt nach ſeinem gutduͤncken geweſen/
und hat ſeinem eignem behaͤglichen willen nach-
gefolget. Darum je hoͤher und tieffer der ſchluͤſſel
der weißheit/ die thaͤtige vollbringung des Goͤttli-
chen willens verduͤſtert und begraben iſt worden/
deſto eitelern/ falſchern und ſchaͤndlichern dreck
haben die menſchen kinder aus der ſchrifft hervor-
gebracht. Sintemal aber nun wieder ein volck
aufgeſtanden iſt/ das GOttes willen zu thun/ aber
mit demuth/ als recht und von CHriſto befohlen
iſt/ Luc. XI. Matth. XXVIII. ſich verbunden/ und
gaͤntzlich befleißiget hat. So hat auch der Herr
denkaſten der verborgenheit/ die H. Schrifft
demſelben auffſchlieſſen/ und durch den rechten
ſchluͤſſel geoͤffnet laſſen werden/ daß wir uns durch
GOttes gnade duͤrffen ruͤhmen/ der ſchatz ſey uns
geoͤffnet/ und zu reichem vorſchein die erkaͤntnis
CHriſti vorhanden gekommen.
Nun daß das halten und vollbringen der gebo-
te und des willens GOttes der rechte ſchluͤſſel ſey
damit der verborgene ſchatz der ſchrifft geoͤffnet/
und begriffen wird/ wird uns in der Schrifft faſt
allenthalben zu verſtehen gegeben. Alſo ſagt
David Pſ. CXIIX. Wie lieb hab ich dein geſetz/ o
HErꝛ/ den gantzen tag iſt es meine bekuͤmmernis
geweſen/ du haſt mich mit deinen geboten verſtaͤn-
diger gemacht/ denn alle meine feinde ſind/ und
ich will mich daran ſtaͤts halten/ ich bin verſtaͤn-
diger worden denn alle meine lehrmeiſter/ denn
deine gedaͤchtniſſe ſind meine betrachtungen. Jch
bin verſtaͤndiger denn die Alten/ wenn ich halte
deine gebote. Hierinne ſicheſtu/ wie der Pro-
phet ſich ſeines verſtandes ruͤhmet. Und lieber/
womit hat er den bekommen? Traun/ als er ſelbſt
ſagt/ nirgends anders mit/ denn daß er fleißig hat
gehalten GOttes gebote.
Die gebote GOttes ſeynd auch derhalben von
GOtt unverborgen/ und offenbar beydes in ſchrif-
ten als auch mehrentheils im gewiſſen den men-
ſchen vorgeſtellt/ daß der will/ mag dieſelben an-
greiffen und halten/ und alſo zu innerm verſtande
und verborgener weißheit eingelaſſen werden.
Aber welche an der haltung der gebote Gottes feh-
len/ denſelben iſt auch zum innern rechten verſtan-
de und verboꝛgenen weißheit die thuͤre geſchloſſen.
Wiederum mag diß auch aus dem Propheten
Eſaia XXIX. klaͤrlich vernommen werden/ denn
alſo ſagt er unter andern: Und alle geſichte wer-
den euch ſeyn gleich als worte eines buchs/ wel-
ches verſchloſſen iſt/ welches ſo du es einem
Schrifft gelehrten vorbringſt und ſprichſt/ lieber/
ließ doch diß buch/ ſoll er antworten/ ich kans
nicht leſen/ dann es iſt verſiegelt; oder wenn es ei-
nem unerfahrnen der ſchrifft gereichet wird/ und
geſagt/ lieber/ ließ du es doch/ wird er antworten/
ich kenne keine ſchrifft; darum ſpricht der
Herꝛ alſo/ weil das volck mit ſeinem munde zu
mir nahet/ und mich mit ſeinen lippen preiſet/ ihr
hertze aber iſt fern von mir/ und ſie fuͤrchten mich
mit menſchen-lehren und geboren/ derhalben ſe-
het/ will ich auch bey dieſem volck ein wunderlich
und ſchrecklich ding beweiſen/ nemlich ich will zu
ſchanden machen die weißheit derer weiſen/ und
der verſtand ſeiner verſtaͤndigen ſoll untergehen.
Sehet alſo/ wenn der Herꝛ nach ſeinen geboten
und willen mit auffrichtigem hertzen nicht ge-
fuͤrchtet und gedienet wird/ ſo iſt das buch den
Gelehrten geſchloſſen/ und die ungelehrten koͤn-
nen es doch nicht leſen; darzu obſchon etliche weiß-
heit und verſtand in der rede vorhanden waͤre/
werden ſie doch zu ſchanden und zur thorheit von
GOTT gemacht. Aber wer den Herꝛn fuͤrchtet/
und ſich an ſeine gerechtigkeit haͤlt/ denſelben ſoll
die gerechtigkeit auffnehmen/ ſie wird ihn preiſen
mit dem brod des lebens und des verſtandes/ und
mit dem kleide der herꝛligkeit ſoll ſie ihn bedecken.
Und wiederum unter andern verfluchungen/
die Moſes den uͤbertretern der gebote Gottes vor-
haͤlt und traͤuet/ ſpricht er auch/ der Herꝛ ſchlage
dich mit unſinnigkeit/ blindheit und raſerey dei-
nes hertzens/ daß du geheſt tappend in dem mitta-
ge/ gleich wie die blinden im duͤſtern zu thun pfle-
gen/ daß du deine gaͤnge nicht zu richten weiſt.
Deut. XXIIX. Diß ſoll denẽ wiederfahrē/ die Got-
tes gebote verachten/ aber die es mitfreuden und
freymuͤthigem hertzen halten und vollbringen/ die
ſollen
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 205. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/501>, abgerufen am 16.07.2024. |