Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Münsterischen Wiedertäuffer. [Spaltenumbruch]
des wissens/ handels und willens/ welches einander wissen soll: Also ist sonderlich die Heil. Schrifft ein solcher kasten/ und zwar nicht/ darin- nen menschliches wissen/ verstand/ handel und willen verschlossen seyn/ sondern des allerhöchsten unbegreifflichen ewigen Gottes/ was der von an- fang dieser welt/ biß zu der vollendung mit den menschen-kindern gehandelt und zu handeln vor- gesetzt und gewolt hat/ so viel den menschen belan- gen mag/ daran Gottes ehr/ und des menschen seligkeit gelegen/ gnugsam und vollkommlich be- griffen und verschlossen ist. 2. Tim. III. Daß also die Heilige Schrifft ein kasten oder Wir bereden uns/ daß es jedermann bewust Demnach ist die principal rechte schrifft Moses Das 2. Capitel. Welches der rechte schlüssel sey/ damit der verstand der Schriff[t] werde auffgeschlossen. Der H. Paulus sagt 2. Tim. III. Alle schrifft anfang
Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer. [Spaltenumbruch]
des wiſſens/ handels und willens/ welches einander wiſſen ſoll: Alſo iſt ſonderlich die Heil. Schrifft ein ſolcher kaſten/ und zwar nicht/ darin- nen menſchliches wiſſen/ verſtand/ handel und willen verſchloſſen ſeyn/ ſondern des allerhoͤchſten unbegreifflichen ewigen Gottes/ was der von an- fang dieſer welt/ biß zu der vollendung mit den menſchen-kindern gehandelt und zu handeln vor- geſetzt und gewolt hat/ ſo viel den menſchen belan- gen mag/ daran Gottes ehr/ und des menſchen ſeligkeit gelegen/ gnugſam und vollkommlich be- griffen und verſchloſſen iſt. 2. Tim. III. Daß alſo die Heilige Schrifft ein kaſten oder Wir bereden uns/ daß es jedermann bewuſt Demnach iſt die principal rechte ſchrifft Moſes Das 2. Capitel. Welches der rechte ſchluͤſſel ſey/ damit der verſtand der Schriff[t] werde auffgeſchloſſen. Der H. Paulus ſagt 2. Tim. III. Alle ſchrifft anfang
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Th. IV. Sect. II. Num. XXVII. Schrifft der Muͤnſteriſchen Wiedertaͤuffer.
des wiſſens/ handels und willens/ welches ein
ander wiſſen ſoll: Alſo iſt ſonderlich die Heil.
Schrifft ein ſolcher kaſten/ und zwar nicht/ darin-
nen menſchliches wiſſen/ verſtand/ handel und
willen verſchloſſen ſeyn/ ſondern des allerhoͤchſten
unbegreifflichen ewigen Gottes/ was der von an-
fang dieſer welt/ biß zu der vollendung mit den
menſchen-kindern gehandelt und zu handeln vor-
geſetzt und gewolt hat/ ſo viel den menſchen belan-
gen mag/ daran Gottes ehr/ und des menſchen
ſeligkeit gelegen/ gnugſam und vollkommlich be-
griffen und verſchloſſen iſt. 2. Tim. III.
Daß alſo die Heilige Schrifft ein kaſten oder
ſchrein iſt/ kan ja nimmer jemand zweiffeln/ die-
weil davon geſchrieben ſteht/ daß der HErr der
Schrifftes ſelber beylegt/ weil in Moſe die lade
des gedaͤchtniſſes/ die in dem vorhang oder decke
befunden ward ꝛc. ein bild auf die Schrifft iſt/ das
Paulus klaͤrlich anweiſet 2. Cor. III. Alſo iſt das
alte Teſtament/ wenn es geleſen wird/ noch be-
decket/ desgleichen daß der ſchatz der erkaͤntnis
GOttes und CHriſti darinnen verborgen und
verſchloſſen ſey/ meldet auch die Schrifft/ daß es
der HErr ſamt den Apoſteln geſprochen hat/
CHriſtus ſagt: Unterſuchet die Schrifft die gibt
zeugnis von mir/ ſo er ſagt: unterſuchet/ ſo gibt
er ja zu verſtehen/ daß es darin verborgen iſt/ was
man wiſſen ſoll/ wenn es offenbar vorhanden iſt/
iſts nicht noht zu ſuchen; darzu die Schrifft gibt
zeugnis von CHriſto; in welchem nun alle ſchaͤtze
der weißheit GOttes verborgen ſeyn/ ſoll man
aus der Schrifft unterſuchen. So iſt unwieder-
ſprechlich/ die Schrifft ſey derkaſten/ darinne dis
alles verborgen und verſchloſſen iſt. Item Pau-
lus meldet/ wie oben gemeldet/ daß es noch eine
decke iſt/ wenn das alte Teſtament geleſen wird/
uns es nun nicht wird hinweg gethan/ ſondern
durch CHriſtum wird es veraltet ꝛc. Hier ſieheſtu
auch wie die Schrifft/ wenn ſie geleſen wird/ gleich-
wol noch verſchloſſen bleibt; bis daß manzu Chri-
ſto kommt/ dadurch einem der kaſten wieder auff-
geſchloſſen wird; wie denn derhalben auch Chriſto
nur eigentlich zugeſchrieben wird/ daß er allein die
macht und den ſchluͤſſel habe das buch aufzuſchlieſ-
ſen/ Eſ. XXII. Matth. XVI. Luc. XXIII. Apoc. V.
Wir bereden uns/ daß es jedermann bewuſt
ſey/ welches die vornehmſte unzweiffelhafftige
ſchrifft ſey/ darnach alle ſchrifft muͤſſe gerichtet
werden/ nehmlich Moſes und die Propheten/ die
ſollen ſeyn die gruͤndliche H. Schrifft/ weil man
H. Schrifft nenne/ das GOttes wort iſt/ die alſo
dann eigentlich ſoll verſtanden werden. Es ſind
auch noch viel andere lobwuͤrdige buͤcher/ die man
wol heilige ſchrifften mag heiſſen/ ſind es auch oh-
ne zweiffel/ aber die haben den grund ihrer warheit
in den principal ſchrifften gegruͤndet. Sonderlich
die ſchrifften oder buͤcher des N. Teſtaments die
ſich gemeiniglich an die principal-ſchrifft halten/
wie du zu vielen mahlen leſen magſt/ das iſt ge-
ſchehen auff daß die ſchrifft erfuͤllet wer-
de/ und es ſtehet geſchrieben ꝛc. Alſo iſt das
N. Teſtament und andere buͤcher mehr eine an-
weiſung/ daß die principal-ſchrifft wahrhafftig in
CHriſto und anders mehr vollbracht iſt/ auff daß
wir auch nicht zweiffeln/ ſo was vorhanden iſt/
werde auch wol in der wahrheit geſchehen und vol-
bracht werden.
Demnach iſt die principal rechte ſchrifft Moſes
und die Propheten/ als CHriſtus ſpricht Luc.
XVI. Sie haben Moſen und die Propheten/ die
hoͤren ſie. Recht/ wolte er ſagen/ da werden ſie
finden was gnugſam iſt zu der ſeligkeit/ und daß
ſie aus der hoͤllen bleiben/ wollen ſie anders: wol-
len ſie auch die nicht hoͤren/ ſo huͤlffe es auch nicht/
ob ſchon jemand aus den todten auffſtuͤnde/ und
ſagte es ihnen. Welcher nun dieſe ſchrifft recht
anſieht/ der ſoll muͤſſen bekennen/ daß dieſelbe
ſchrifft gleich einem kaſten oder ſchrein ſey/ darin-
nen die ſchaͤtze und erkaͤntniſſen GOttes und
CHriſti verborgen und verſchloſſen ſeyn; wann
du Moſen durchgeheſt/ was vor rechten und le-
bendigen verſtand kan dir der buchſtaͤbliche begꝛiff
und figuͤrliche verſtand geben/ ſo dir dieſelben
nicht auffgeſchloſſen werden/ daß du verſteheſt/
was darunter verborgen und verſchloſſen iſt? des-
gleichen die Propheten. So ſagt auch Moſes
ſelbſt Num. IV. daß die lade des gedaͤchtniſſes
mit dem vorhange muͤſte bewunden werden/ daß
ſie weder die Kahatiten/ noch der gemeine mann
beſchauen moͤchten. Was die lade der gedaͤcht-
niß ſey/ und was dadurch verſtanden werde/
haben wir oben kuͤrtzlich angeruͤhrt/ desgleichen
was der vorhang ſey/ magſtu ſelber wieder beden-
cken. CHriſtus ſagt/ die Schrifft giebt zeugnis
von mir; Paulus ſpricht/ das fleiſch CHriſti ſey
der vorhang. Item, wenn du auch allenthalben
von verborgenheit/ von ſchluͤſſeln/ und auffſchlieſ-
ſen der ſchrifft und der weißheit lieſeſt/ Eſ. XXII.
Matth. XVI. Luc. XI. XXIV. Apoc. V. Dar-
aus muſtuja auch bekennen/ daß die ſchrifft gleich
einem kaſten oder ſchrein iſt/ und daß ſie bey ſo gu-
tem verſtande und recht vergleichet werde. Hier-
von ſey alſo nun hier gnug. Wieder wollen wir
nun hier entdecken/ wie man den kaſten oder ſchꝛein
ſoll oͤffnen/ die ſchaͤtze der verborgenheit daraus zu
kriegen/ dann ſonſt wuͤſten und haͤtten wir den ka-
ſten vergebens; ja mit beſchwerlicher duͤrfftigkeit
beſaͤſſen wir ihn/ ſo wir wiſſen was groſſer reich-
thum darinn iſt/ und wir koͤnnen ihn doch nicht
raus kriegen. So wollen wir nun von dem
ſchluͤſſel und aufthun des kaſtens wider ſchreiben.
Nicht daß wir alle verborgenheit auffthun und
oͤffnen und vortragen wollen oder koͤnnen/ ſon-
dern wir wollen den gantzen kaſten anweiſen auff-
zuthun. Wenn er dann nun offen iſt/ ſo mag ein
jeder arbeit anlegen/ und ſich befleißigen/ daß er
den reichthum daraus moͤge kriegē und genieſſen.
Das 2. Capitel.
Welches der rechte ſchluͤſſel ſey/ damit
der verſtand der Schrifft werde
auffgeſchloſſen.
Der H. Paulus ſagt 2. Tim. III. Alle ſchrifft
von GOtt eingegeben/ iſt nuͤtze zur lehre/ zur ſtraf-
fe/ zur beſſerung/ zurzuͤchtigung in der gerechtig-
keit; daß ein menſch GOttes ſey gantz unſtraͤff-
lich/ zu allen guten wercken geſchickt; hierzu |iſt
die Goͤttliche H. Schrifft von GOtt gegeben/
und ein ſolcher ſchatz iſt darinne verborgen und
verſchloſſen. Wie nun ein verkehrter menſch des
teuffels/ allerdings nichts davon genieſſen mag/
als der vor blindheit ſeines duͤſtern hertzens ſolchen
reichthum gantz nicht beſchauen noch erben kan:
alſo mag auch ein menſch GOttes zu dem unſtraͤf-
lichen ſchmuck und geſchicklichkeit nicht kommen/
es ſey denn/ daß er den kaſten oder lade der ſchrifft
mit dem rechten ſchluͤſſel auffſchlieſſe/ und ein je-
des kleinod mit weißlicher beſcheidenheit wiſſe an-
zulegen. Denn ob ſchon jemand den ſchluͤſſel
hat/ und den ſchrein oder lade geoͤffnet/ fehlet ihm
dennoch beſcheidenheit und weißheit/ als wie er
ein jedes koͤſtlich kleinod angreiffen/ und ſich da-
mit ſchmuͤcken ſoll/ ſo iſt es noch vergebens und ein
anfang
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