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Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.

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Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklärung.
[Spaltenumbruch]
Wie der geistliche stand soll erkannt
werden.

So mag nun der geistliche stand fein aus den
gaben/ früchten und schmuck erkannt werden/
nicht aber allein aus dem schmuck/ so auswen-
dig in ceremonien stehet/ und für der welt gleis-
set/ sondern aus dem schmuck des H. Geistes/
der in der gnaden GOTTes gehet/ der von in-
wendig aus dem hertzen heraus bricht/ und
auch andern zu ihrer besserung fürleuchtet/ da-
von der 45. Psalm sagt: des Königs tochter
ist gantz herrlich inwendig etc. Dieser stand
wird geprüfet und erkant aus der kräfftigen ein-
würckung GOTTES/ aus der beywohnung
CHristi und seines Evangelii annehmung
und gehorsam/ nicht des historischen äusserli-
chen Wort-Evangelii/ sondern des/ davon Pau-
lus sagt/ da er zun Thessalonichern spricht:
Denn/ lieben brüder von GOtt geliebt/ wir wis-
sen/ wie ihr auserwehlt seyd/ denn unser Evan-
gelium ist bey euch gewesen nicht allein im wort/
sondern beyde in der krafft/ und in dem H. Gei-
ste/ und in vieler gewissen schafft/ 1. Thess. I. Des
Evangelii/ sage ich/ welches die kraft Gottes ist/
Rom. I. und reinigung des hertzens mitbringt
durch den glauben. Solcher stand wird auch
erkannt aus der wahren liebe/ aus der gedult/
güte und sanfftmüthigkeit/ und aus den andern
gaben des H. Geistes/ wieder Herrsagt: Daß
man den baum aus den früchten lernet kennen.
Denn wo Gott wohnet/ würcket und lebet/ wo
Christus regieret/ benedeyet und lehret/ und wo
der H. Geist sich mit seinen gaben/ stärck und
früchten kräfftig beweiset/ da ist der geistliche
stand/ da ist die stadt der gerechtigkeit/ da ist
das rechtschaffene wesen/ da ist die wahre fröm-
migkeit/ und das auserwehlte volck GOttes/
die früchte aber des geistes sind liebe/ freude/ frie-
de/ gedult/ freundligkeit/ gerechtigkeit/ glau-
be/ sanfftmuth/ keuschheit/ und welche Christum
angehören (das ist/ welche des Christlichen geist-
lichen standes seyn) die creutzigen ihr fleisch
samt den lüsten/ sünden und begierden/ Gal. V.
Von diesem wird man mehr finden/ 1. Cor.
XII. Ephes. IV.
Darum so rühmen sich wol
etliche des geistlichen/ ja auch Evangelischen
standes und der Christlichen versammleten kir-
chen/ als ob sie solches von den Aposteln her er-
erbet/ oder gleich wiederum durchs Evangeli-
um reformiret und auffgerichtet hätten/ wenn
mans aber beym licht der wahrheit ansicht/
und nicht allein den äusserlichen schein oder
wort/ sondern vielmehr den innerlichen schmuck/
gaben und geistliche kräffte/ oder auch den geist
Christi dabey sucht/ und den stand will probi-
r
en/ ja auch mit dem ersten Apostolischen geist-
liche stande und reichthum Gottes ihn will ver-
gleichen oder conferiren/ so befindet sich bald/
daß vieler ruhm für GOtt gantz eitel/ nichtig
und leer ist/ daß auch da wenig rechter gewissen-
schafft noch Apostolischen geistes und gnade bey
ihrem dienst im Regiment ist/ wie denn das
Reich Gottes nicht im worte/ sondern in der
krafft stehet/ 1. Cor. IV. und ist gerechtigkeit/
fried und freud in dem H. Geist; wer darinnen
Christo dienet/ spricht Paulus/ der ist Gott ge-
fällig/ und den menschen wehrt/ Rom. XIV.

Wie sich denn äusserlich im geistlichen
stand sey zu halten.

Allhier möchte mancher sagen/ soll man denn
[Spaltenumbruch] im geistlichen stande nichts äusserliches/ noch
keine ceremonien haben/ damit man das fleisch
übe/ Gott den Herrn auch auswendig lobe/ ihm
also diene/ und den geistlichen stand dabey er-
kenne? Antwort ja/ man soll und mag das äus-
serliche dabey wol haben/ welches auch den gläu-
bigen nütze/ tröstlich und gut ist; aber es müs-
sen solche äusserliche dinge/ Gottesdienst/ cere-
moni
en/ Sacrament und anders aus dem wort
Gottes einen guten beständigen grund/ verstand
und unterricht haben/ daß man auch wisse/ wie
alle äusserliche Gottesdienste oder ceremonien
von Christo und seinem H. Geist frey gelassen/
also daß sie nicht auffs gewissen gestellet/ oder ge-
drungen/ noch keine seligkeit daran gebunden/
und darbey geholet oder drauff geweiset/ auch
kein vertrauen darein gesetzet werde/ sondern
daß die seligkeit/ gnade und gerechtigkeit allein
dem regierenden König Christo Jesu frey und
unverrücklich stehen bleibe/ und aus ihm durch
den wahren glauben zu der rechten des himmli-
schen Vaters/ da Christus ist/ und sitzt/ in sei-
nem reich/ geholet werde.

Die ceremonien/ spreche ich/ und alles was
zur übung/ ermahnung/ gedächtniß und lehre
des äusserlichen menschen auffgericht und ein-
gesetzet ist worden/ soll alles zum lobe Gottes in
einem freyen trieb des geistes gehalten/ und das
hertz davon über sich auff Jesum Christum/
und auff seine wahrheit gewiesen werden; wie
es denn auch also mit der H. Schrifft/ der edlen
theuren gabe Gottes zugehet/ die von ihr und
über sich auff Christum weiset/ und von ihm
als von dem einigen lebendigen wort GOttes/
welches nun ist fleisch worden/ und uns hat er-
löset/ auch wieder gebieret/ erhält und seliget/
nur zeuget Joh. V. Die H. Schrifft/ sage ich/ ist
nütze dem menschen Gottes zur lehre/ zur straffe/
zur besserung/ zur züchtigung/ die da ist in der
gerechtigkeit/ so wol als sie durch den glauben/
der da ist in Jesu Christo/ weise machen kan zur
seligkeit/ 2. Tim. III. Wenn man aber CHri-
stum mit seiner gnade/ oder das ewige leben oh-
ne glauben wolt drinnen suchen/ und aus dem
buchstaben vermeinet zu holen/ oder aber die H.
Schrifft für das/ davon sie zeuget/ und geschrie-
ben ist/ das ist/ für Christum/ das lebendige
wort Gottes selbst wolte halten/ und den H.
Geist daraus schöpffen/ das wäre irrig/ und sei-
ner Göttlichen ehre gantz nachtheilig/ so wol als
wenn man die geistlichkeit nach äusserlichen din-
gen wolte richten/ oder den geistlichen Christli-
chen stand allein dadurchohne andere zugehö-
rung wolte lernen erkennen; welches aber keines
weges seyn mag/ darum daß das geistliche we-
sen/ grund und summa (so wenig als der seelen
seligkeit) in keinen äusserlichen dingen stehet/
deßhalben denn der geistliche stand viel höher
will unterschieden werden/ und dermassen/ wie
jetzt angezeigt/ nemlich aus den früchten/ gaben
und Gottes gnädigen geschencken/ und aus der
einwürckung des H. Geistes erkannt/ wie auch
alles/ was recht geistlich machen oder seyn soll/
allein bey Christo Jesu/ als bey dem ausspen-
der der himmlischen güter und aller geistlichkeit
haupt und anfang durch den glauben muß ge-
sucht/ und von ihm selbst im H. Geist empfan-
gen werden.

Drum ob nun solches äusserlichen Gottes-
dienstes/ als nemlich der hochwürdigen Sa-

cramen-
A a 3
Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklaͤrung.
[Spaltenumbruch]
Wie der geiſtliche ſtand ſoll erkannt
werden.

So mag nun der geiſtliche ſtand fein aus den
gaben/ fruͤchten und ſchmuck erkannt werden/
nicht aber allein aus dem ſchmuck/ ſo auswen-
dig in ceremonien ſtehet/ und fuͤr der welt gleiſ-
ſet/ ſondern aus dem ſchmuck des H. Geiſtes/
der in der gnaden GOTTes gehet/ der von in-
wendig aus dem hertzen heraus bricht/ und
auch andern zu ihrer beſſerung fuͤrleuchtet/ da-
von der 45. Pſalm ſagt: des Koͤnigs tochter
iſt gantz herꝛlich inwendig ꝛc. Dieſer ſtand
wird gepruͤfet und erkant aus der kraͤfftigen ein-
wuͤrckung GOTTES/ aus der beywohnung
CHriſti und ſeines Evangelii annehmung
und gehorſam/ nicht des hiſtoriſchen aͤuſſerli-
chen Wort-Evangelii/ ſondeꝛn des/ davon Pau-
lus ſagt/ da er zun Theſſalonichern ſpricht:
Denn/ lieben bruͤder von GOtt geliebt/ wir wiſ-
ſen/ wie ihr auserwehlt ſeyd/ denn unſer Evan-
gelium iſt bey euch geweſen nicht allein im wort/
ſondern beyde in der krafft/ und in dem H. Gei-
ſte/ und in vieler gewiſſen ſchafft/ 1. Theſſ. I. Des
Evangelii/ ſage ich/ welches die kraft Gottes iſt/
Rom. I. und reinigung des hertzens mitbringt
durch den glauben. Solcher ſtand wird auch
erkannt aus der wahren liebe/ aus der gedult/
guͤte und ſanfftmuͤthigkeit/ und aus den andern
gaben des H. Geiſtes/ wieder Herꝛſagt: Daß
man den baum aus den fruͤchten lernet kennen.
Denn wo Gott wohnet/ wuͤrcket und lebet/ wo
Chriſtus regieret/ benedeyet und lehret/ und wo
der H. Geiſt ſich mit ſeinen gaben/ ſtaͤrck und
fruͤchten kraͤfftig beweiſet/ da iſt der geiſtliche
ſtand/ da iſt die ſtadt der gerechtigkeit/ da iſt
das rechtſchaffene weſen/ da iſt die wahre froͤm-
migkeit/ und das auserwehlte volck GOttes/
die fruͤchte aber des geiſtes ſind liebe/ freude/ frie-
de/ gedult/ freundligkeit/ gerechtigkeit/ glau-
be/ ſanfftmuth/ keuſchheit/ und welche Chriſtum
angehoͤren (das iſt/ welche des Chriſtlichen geiſt-
lichen ſtandes ſeyn) die creutzigen ihr fleiſch
ſamt den luͤſten/ ſuͤnden und begierden/ Gal. V.
Von dieſem wird man mehr finden/ 1. Cor.
XII. Epheſ. IV.
Darum ſo ruͤhmen ſich wol
etliche des geiſtlichen/ ja auch Evangeliſchen
ſtandes und der Chriſtlichen verſammleten kir-
chen/ als ob ſie ſolches von den Apoſteln her er-
erbet/ oder gleich wiederum durchs Evangeli-
um reformiret und auffgerichtet haͤtten/ wenn
mans aber beym licht der wahrheit anſicht/
und nicht allein den aͤuſſerlichen ſchein oder
wort/ ſondern vielmehr den innerlichen ſchmuck/
gaben und geiſtliche kraͤffte/ oder auch den geiſt
Chriſti dabey ſucht/ und den ſtand will probi-
r
en/ ja auch mit dem erſten Apoſtoliſchen geiſt-
lichē ſtande und reichthum Gottes ihn will ver-
gleichen oder conferiren/ ſo befindet ſich bald/
daß vieler ruhm fuͤr GOtt gantz eitel/ nichtig
und leer iſt/ daß auch da wenig rechter gewiſſen-
ſchafft noch Apoſtoliſchen geiſtes und gnade bey
ihrem dienſt im Regiment iſt/ wie denn das
Reich Gottes nicht im worte/ ſondern in der
krafft ſtehet/ 1. Cor. IV. und iſt gerechtigkeit/
fried und freud in dem H. Geiſt; wer darinnen
Chriſto dienet/ ſpricht Paulus/ der iſt Gott ge-
faͤllig/ und den menſchen wehrt/ Rom. XIV.

Wie ſich denn aͤuſſerlich im geiſtlichen
ſtand ſey zu halten.

Allhier moͤchte mancher ſagen/ ſoll man denn
[Spaltenumbruch] im geiſtlichen ſtande nichts aͤuſſerliches/ noch
keine ceremonien haben/ damit man das fleiſch
uͤbe/ Gott den Herꝛn auch auswendig lobe/ ihm
alſo diene/ und den geiſtlichen ſtand dabey er-
kenne? Antwort ja/ man ſoll und mag das aͤuſ-
ſerliche dabey wol haben/ welches auch den glaͤu-
bigen nuͤtze/ troͤſtlich und gut iſt; aber es muͤſ-
ſen ſolche aͤuſſerliche dinge/ Gottesdienſt/ cere-
moni
en/ Sacrament und anders aus dem wort
Gottes einen guten beſtaͤndigen grund/ verſtand
und unterricht haben/ daß man auch wiſſe/ wie
alle aͤuſſerliche Gottesdienſte oder ceremonien
von Chriſto und ſeinem H. Geiſt frey gelaſſen/
alſo daß ſie nicht auffs gewiſſen geſtellet/ oder ge-
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und darbey geholet oder drauff geweiſet/ auch
kein vertrauen darein geſetzet werde/ ſondern
daß die ſeligkeit/ gnade und gerechtigkeit allein
dem regierenden Koͤnig Chriſto Jeſu frey und
unverruͤcklich ſtehen bleibe/ und aus ihm durch
den wahren glauben zu der rechten des himmli-
ſchen Vaters/ da Chriſtus iſt/ und ſitzt/ in ſei-
nem reich/ geholet werde.

Die ceremonien/ ſpreche ich/ und alles was
zur uͤbung/ ermahnung/ gedaͤchtniß und lehre
des aͤuſſerlichen menſchen auffgericht und ein-
geſetzet iſt worden/ ſoll alles zum lobe Gottes in
einem freyen trieb des geiſtes gehalten/ und das
hertz davon uͤber ſich auff Jeſum Chriſtum/
und auff ſeine wahrheit gewieſen werden; wie
es denn auch alſo mit der H. Schrifft/ der edlen
theuren gabe Gottes zugehet/ die von ihr und
uͤber ſich auff Chriſtum weiſet/ und von ihm
als von dem einigen lebendigen wort GOttes/
welches nun iſt fleiſch worden/ und uns hat er-
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nur zeuget Joh. V. Die H. Schrifft/ ſage ich/ iſt
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zur beſſerung/ zur zuͤchtigung/ die da iſt in der
gerechtigkeit/ ſo wol als ſie durch den glauben/
der da iſt in Jeſu Chriſto/ weiſe machen kan zur
ſeligkeit/ 2. Tim. III. Wenn man aber CHri-
ſtum mit ſeiner gnade/ oder das ewige leben oh-
ne glauben wolt drinnen ſuchen/ und aus dem
buchſtaben vermeinet zu holen/ oder aber die H.
Schrifft fuͤr das/ davon ſie zeuget/ und geſchrie-
ben iſt/ das iſt/ fuͤr Chriſtum/ das lebendige
wort Gottes ſelbſt wolte halten/ und den H.
Geiſt daraus ſchoͤpffen/ das waͤre irrig/ und ſei-
ner Goͤttlichen ehre gantz nachtheilig/ ſo wol als
wenn man die geiſtlichkeit nach aͤuſſerlichen din-
gen wolte richten/ oder den geiſtlichen Chriſtli-
chen ſtand allein dadurchohne andere zugehoͤ-
rung wolte lernen erkennen; welches aber keines
weges ſeyn mag/ darum daß das geiſtliche we-
ſen/ grund und ſumma (ſo wenig als der ſeelen
ſeligkeit) in keinen aͤuſſerlichen dingen ſtehet/
deßhalben denn der geiſtliche ſtand viel hoͤher
will unterſchieden werden/ und dermaſſen/ wie
jetzt angezeigt/ nemlich aus den fruͤchten/ gaben
und Gottes gnaͤdigen geſchencken/ und aus der
einwuͤrckung des H. Geiſtes erkannt/ wie auch
alles/ was recht geiſtlich machen oder ſeyn ſoll/
allein bey Chriſto Jeſu/ als bey dem ausſpen-
der der himmliſchen guͤter und aller geiſtlichkeit
haupt und anfang durch den glauben muß ge-
ſucht/ und von ihm ſelbſt im H. Geiſt empfan-
gen werden.

Drum ob nun ſolches aͤuſſerlichen Gottes-
dienſtes/ als nemlich der hochwuͤrdigen Sa-

cramen-
A a 3
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[189/0485] Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklaͤrung. Wie der geiſtliche ſtand ſoll erkannt werden. So mag nun der geiſtliche ſtand fein aus den gaben/ fruͤchten und ſchmuck erkannt werden/ nicht aber allein aus dem ſchmuck/ ſo auswen- dig in ceremonien ſtehet/ und fuͤr der welt gleiſ- ſet/ ſondern aus dem ſchmuck des H. Geiſtes/ der in der gnaden GOTTes gehet/ der von in- wendig aus dem hertzen heraus bricht/ und auch andern zu ihrer beſſerung fuͤrleuchtet/ da- von der 45. Pſalm ſagt: des Koͤnigs tochter iſt gantz herꝛlich inwendig ꝛc. Dieſer ſtand wird gepruͤfet und erkant aus der kraͤfftigen ein- wuͤrckung GOTTES/ aus der beywohnung CHriſti und ſeines Evangelii annehmung und gehorſam/ nicht des hiſtoriſchen aͤuſſerli- chen Wort-Evangelii/ ſondeꝛn des/ davon Pau- lus ſagt/ da er zun Theſſalonichern ſpricht: Denn/ lieben bruͤder von GOtt geliebt/ wir wiſ- ſen/ wie ihr auserwehlt ſeyd/ denn unſer Evan- gelium iſt bey euch geweſen nicht allein im wort/ ſondern beyde in der krafft/ und in dem H. Gei- ſte/ und in vieler gewiſſen ſchafft/ 1. Theſſ. I. Des Evangelii/ ſage ich/ welches die kraft Gottes iſt/ Rom. I. und reinigung des hertzens mitbringt durch den glauben. Solcher ſtand wird auch erkannt aus der wahren liebe/ aus der gedult/ guͤte und ſanfftmuͤthigkeit/ und aus den andern gaben des H. Geiſtes/ wieder Herꝛſagt: Daß man den baum aus den fruͤchten lernet kennen. Denn wo Gott wohnet/ wuͤrcket und lebet/ wo Chriſtus regieret/ benedeyet und lehret/ und wo der H. Geiſt ſich mit ſeinen gaben/ ſtaͤrck und fruͤchten kraͤfftig beweiſet/ da iſt der geiſtliche ſtand/ da iſt die ſtadt der gerechtigkeit/ da iſt das rechtſchaffene weſen/ da iſt die wahre froͤm- migkeit/ und das auserwehlte volck GOttes/ die fruͤchte aber des geiſtes ſind liebe/ freude/ frie- de/ gedult/ freundligkeit/ gerechtigkeit/ glau- be/ ſanfftmuth/ keuſchheit/ und welche Chriſtum angehoͤren (das iſt/ welche des Chriſtlichen geiſt- lichen ſtandes ſeyn) die creutzigen ihr fleiſch ſamt den luͤſten/ ſuͤnden und begierden/ Gal. V. Von dieſem wird man mehr finden/ 1. Cor. XII. Epheſ. IV. Darum ſo ruͤhmen ſich wol etliche des geiſtlichen/ ja auch Evangeliſchen ſtandes und der Chriſtlichen verſammleten kir- chen/ als ob ſie ſolches von den Apoſteln her er- erbet/ oder gleich wiederum durchs Evangeli- um reformiret und auffgerichtet haͤtten/ wenn mans aber beym licht der wahrheit anſicht/ und nicht allein den aͤuſſerlichen ſchein oder wort/ ſondern vielmehr den innerlichen ſchmuck/ gaben und geiſtliche kraͤffte/ oder auch den geiſt Chriſti dabey ſucht/ und den ſtand will probi- ren/ ja auch mit dem erſten Apoſtoliſchen geiſt- lichē ſtande und reichthum Gottes ihn will ver- gleichen oder conferiren/ ſo befindet ſich bald/ daß vieler ruhm fuͤr GOtt gantz eitel/ nichtig und leer iſt/ daß auch da wenig rechter gewiſſen- ſchafft noch Apoſtoliſchen geiſtes und gnade bey ihrem dienſt im Regiment iſt/ wie denn das Reich Gottes nicht im worte/ ſondern in der krafft ſtehet/ 1. Cor. IV. und iſt gerechtigkeit/ fried und freud in dem H. Geiſt; wer darinnen Chriſto dienet/ ſpricht Paulus/ der iſt Gott ge- faͤllig/ und den menſchen wehrt/ Rom. XIV. Wie ſich denn aͤuſſerlich im geiſtlichen ſtand ſey zu halten. Allhier moͤchte mancher ſagen/ ſoll man denn im geiſtlichen ſtande nichts aͤuſſerliches/ noch keine ceremonien haben/ damit man das fleiſch uͤbe/ Gott den Herꝛn auch auswendig lobe/ ihm alſo diene/ und den geiſtlichen ſtand dabey er- kenne? Antwort ja/ man ſoll und mag das aͤuſ- ſerliche dabey wol haben/ welches auch den glaͤu- bigen nuͤtze/ troͤſtlich und gut iſt; aber es muͤſ- ſen ſolche aͤuſſerliche dinge/ Gottesdienſt/ cere- monien/ Sacrament und anders aus dem wort Gottes einen guten beſtaͤndigen grund/ verſtand und unterricht haben/ daß man auch wiſſe/ wie alle aͤuſſerliche Gottesdienſte oder ceremonien von Chriſto und ſeinem H. Geiſt frey gelaſſen/ alſo daß ſie nicht auffs gewiſſen geſtellet/ oder ge- drungen/ noch keine ſeligkeit daran gebunden/ und darbey geholet oder drauff geweiſet/ auch kein vertrauen darein geſetzet werde/ ſondern daß die ſeligkeit/ gnade und gerechtigkeit allein dem regierenden Koͤnig Chriſto Jeſu frey und unverruͤcklich ſtehen bleibe/ und aus ihm durch den wahren glauben zu der rechten des himmli- ſchen Vaters/ da Chriſtus iſt/ und ſitzt/ in ſei- nem reich/ geholet werde. Die ceremonien/ ſpreche ich/ und alles was zur uͤbung/ ermahnung/ gedaͤchtniß und lehre des aͤuſſerlichen menſchen auffgericht und ein- geſetzet iſt worden/ ſoll alles zum lobe Gottes in einem freyen trieb des geiſtes gehalten/ und das hertz davon uͤber ſich auff Jeſum Chriſtum/ und auff ſeine wahrheit gewieſen werden; wie es denn auch alſo mit der H. Schrifft/ der edlen theuren gabe Gottes zugehet/ die von ihr und uͤber ſich auff Chriſtum weiſet/ und von ihm als von dem einigen lebendigen wort GOttes/ welches nun iſt fleiſch worden/ und uns hat er- loͤſet/ auch wieder gebieret/ erhaͤlt und ſeliget/ nur zeuget Joh. V. Die H. Schrifft/ ſage ich/ iſt nuͤtze dem menſchen Gottes zur lehre/ zur ſtraffe/ zur beſſerung/ zur zuͤchtigung/ die da iſt in der gerechtigkeit/ ſo wol als ſie durch den glauben/ der da iſt in Jeſu Chriſto/ weiſe machen kan zur ſeligkeit/ 2. Tim. III. Wenn man aber CHri- ſtum mit ſeiner gnade/ oder das ewige leben oh- ne glauben wolt drinnen ſuchen/ und aus dem buchſtaben vermeinet zu holen/ oder aber die H. Schrifft fuͤr das/ davon ſie zeuget/ und geſchrie- ben iſt/ das iſt/ fuͤr Chriſtum/ das lebendige wort Gottes ſelbſt wolte halten/ und den H. Geiſt daraus ſchoͤpffen/ das waͤre irrig/ und ſei- ner Goͤttlichen ehre gantz nachtheilig/ ſo wol als wenn man die geiſtlichkeit nach aͤuſſerlichen din- gen wolte richten/ oder den geiſtlichen Chriſtli- chen ſtand allein dadurchohne andere zugehoͤ- rung wolte lernen erkennen; welches aber keines weges ſeyn mag/ darum daß das geiſtliche we- ſen/ grund und ſumma (ſo wenig als der ſeelen ſeligkeit) in keinen aͤuſſerlichen dingen ſtehet/ deßhalben denn der geiſtliche ſtand viel hoͤher will unterſchieden werden/ und dermaſſen/ wie jetzt angezeigt/ nemlich aus den fruͤchten/ gaben und Gottes gnaͤdigen geſchencken/ und aus der einwuͤrckung des H. Geiſtes erkannt/ wie auch alles/ was recht geiſtlich machen oder ſeyn ſoll/ allein bey Chriſto Jeſu/ als bey dem ausſpen- der der himmliſchen guͤter und aller geiſtlichkeit haupt und anfang durch den glauben muß ge- ſucht/ und von ihm ſelbſt im H. Geiſt empfan- gen werden. Drum ob nun ſolches aͤuſſerlichen Gottes- dienſtes/ als nemlich der hochwuͤrdigen Sa- cramen- A a 3

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Zitationshilfe: Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 189. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/485>, abgerufen am 20.11.2024.