Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklärung. [Spaltenumbruch]
der menschlichen wercke ist/ da kan der H. Geist/der Geist der freyheit GOttes nicht regieren noch wircken/ denn solches wider sein amt/ art/ natur und eigenschafft ist; herwiederum/ wo der Heilige Geist ist/ wirckt und regiert/ da darff man kein gesetz/ das die gewissen verstrickt/ der Heilige Geist kans nicht leiden/ sondern es ist da eine freye liebe/ die innerlich die hertzen treibt zum freyen ungezwungenen dienst Got- tes/ und die der Geist Gottes treibt oder leitet/ die sind kinder Gottes/ und glieder des geistli- lichen stands/ sie seynd das auserwehlte Ge- schlecht/ das königliche Priesterthum/ das hei- lige volck/ ein volck des eigenthums/ das von ihm selbst eifferig ist zu allen guten wercken. Sonst wird die zucht/ lehr und ermahnung beym geistlichen stand für das fleisch und für den äusserlichen menschen/ auch für die kinder und anhebende schüler des glaubens/ so wohl als die straffe/ der bann und absonderung ge- gen den übertretern durch den Heiligen Geist drum nicht aufgehaben/ ob gleich/ sage ich/ der Heilige Geist da meistert/ und das gewissen bey allen äusserlichen dingen/ nemlich die seligkeit nicht darinn zusuchen/ jedermann frey wird ge- lassen Also lehret auch Paulus 2. Cor. IX. daß GOtt will einen freyen/ frölichen ungezwunge- nen geber haben/ und daß das Gesetz den ge- rechten frommen Gottseligen (welche allein in geistlichen stand gehören) nicht sey gegeben/ sondern den ungerechten bösen und ungehor- samen/ den Gottlosen und sündern/ den unhei- ligen und unreinen &c. 1. Tim. I. davon auch zun Rom. XIII. Was der geistliche stand erfordere/ thue und vermöge in Christo. Weiter soll gemercket werden/ was der geist- Da kömmt nun der gebenedeyete heilige Wie
Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklaͤrung. [Spaltenumbruch]
der menſchlichen wercke iſt/ da kan der H. Geiſt/der Geiſt der freyheit GOttes nicht regieren noch wircken/ denn ſolches wider ſein amt/ art/ natur und eigenſchafft iſt; herwiederum/ wo der Heilige Geiſt iſt/ wirckt und regiert/ da darff man kein geſetz/ das die gewiſſen verſtrickt/ der Heilige Geiſt kans nicht leiden/ ſondern es iſt da eine freye liebe/ die innerlich die hertzen treibt zum freyen ungezwungenen dienſt Got- tes/ und die der Geiſt Gottes treibt oder leitet/ die ſind kinder Gottes/ und glieder des geiſtli- lichen ſtands/ ſie ſeynd das auserwehlte Ge- ſchlecht/ das koͤnigliche Prieſterthum/ das hei- lige volck/ ein volck des eigenthums/ das von ihm ſelbſt eifferig iſt zu allen guten wercken. Sonſt wird die zucht/ lehr und ermahnung beym geiſtlichen ſtand fuͤr das fleiſch und fuͤr den aͤuſſerlichen menſchen/ auch fuͤr die kinder und anhebende ſchuͤler des glaubens/ ſo wohl als die ſtraffe/ der bann und abſonderung ge- gen den uͤbertretern durch den Heiligen Geiſt drum nicht aufgehaben/ ob gleich/ ſage ich/ der Heilige Geiſt da meiſtert/ und das gewiſſen bey allen aͤuſſerlichen dingen/ nemlich die ſeligkeit nicht darinn zuſuchen/ jedermann frey wird ge- laſſen Alſo lehret auch Paulus 2. Cor. IX. daß GOtt will einen freyen/ froͤlichen ungezwunge- nen geber haben/ und daß das Geſetz den ge- rechten frommen Gottſeligen (welche allein in geiſtlichen ſtand gehoͤren) nicht ſey gegeben/ ſondern den ungerechten boͤſen und ungehor- ſamen/ den Gottloſen und ſuͤndern/ den unhei- ligen und unreinen &c. 1. Tim. I. davon auch zun Rom. XIII. Was der geiſtliche ſtand erfordere/ thue und vermoͤge in Chriſto. Weiter ſoll gemercket werden/ was der geiſt- Da koͤmmt nun der gebenedeyete heilige Wie
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Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklaͤrung.
der menſchlichen wercke iſt/ da kan der H. Geiſt/
der Geiſt der freyheit GOttes nicht regieren
noch wircken/ denn ſolches wider ſein amt/ art/
natur und eigenſchafft iſt; herwiederum/ wo
der Heilige Geiſt iſt/ wirckt und regiert/ da
darff man kein geſetz/ das die gewiſſen verſtrickt/
der Heilige Geiſt kans nicht leiden/ ſondern
es iſt da eine freye liebe/ die innerlich die hertzen
treibt zum freyen ungezwungenen dienſt Got-
tes/ und die der Geiſt Gottes treibt oder leitet/
die ſind kinder Gottes/ und glieder des geiſtli-
lichen ſtands/ ſie ſeynd das auserwehlte Ge-
ſchlecht/ das koͤnigliche Prieſterthum/ das hei-
lige volck/ ein volck des eigenthums/ das von
ihm ſelbſt eifferig iſt zu allen guten wercken.
Sonſt wird die zucht/ lehr und ermahnung
beym geiſtlichen ſtand fuͤr das fleiſch und fuͤr
den aͤuſſerlichen menſchen/ auch fuͤr die kinder
und anhebende ſchuͤler des glaubens/ ſo wohl
als die ſtraffe/ der bann und abſonderung ge-
gen den uͤbertretern durch den Heiligen Geiſt
drum nicht aufgehaben/ ob gleich/ ſage ich/ der
Heilige Geiſt da meiſtert/ und das gewiſſen bey
allen aͤuſſerlichen dingen/ nemlich die ſeligkeit
nicht darinn zuſuchen/ jedermann frey wird ge-
laſſen Alſo lehret auch Paulus 2. Cor. IX. daß
GOtt will einen freyen/ froͤlichen ungezwunge-
nen geber haben/ und daß das Geſetz den ge-
rechten frommen Gottſeligen (welche allein in
geiſtlichen ſtand gehoͤren) nicht ſey gegeben/
ſondern den ungerechten boͤſen und ungehor-
ſamen/ den Gottloſen und ſuͤndern/ den unhei-
ligen und unreinen &c. 1. Tim. I. davon auch
zun Rom. XIII.
Was der geiſtliche ſtand erfordere/ thue
und vermoͤge in Chriſto.
Weiter ſoll gemercket werden/ was der geiſt-
liche ſtand erfordere und vermoͤge in unſerm
HErrn Chriſto; nemlich daß die hertzen durch
den Heiligen Geiſt darinn umgekehrt/ refor-
mirt/ von ſuͤnden ausgeleert/ rein/ in Gott ſe-
lig/ vom boͤſen Geiſt erloͤſt und getroͤſt wer-
den/ daß die menſchen von aller beſchwerung
des gewiſſens gefreyet und entlediget werden;
welches alles aus dem vorigen leicht waͤre zuver-
nehmen/ wie es auch ſeine art iſt/ uñ dieſer ſtand
ſolches dermaſſen in der gnaden Jeſu Chriſti
reichlich mitbringet/ aber der jtzige Prieſter-und
Cloſteꝛſtand beweiſet das gegentheil/ daꝛum kan
auch das Evangelium der gnade Chriſti/ das die
gewiſſen freyet/ das hertz befriediget/ und von al-
len menſchen-geſetzen in ſachen des glaubens le-
dig macht/ nirgend weniger/ weder in jetzigen
cloͤſtern/ da man ſtracks uͤber den ordens-regeln
und conſtitution haͤlt/ geliebt/ gehalten noch
gelehret werden; denn geſetz und gnade/ der geiſt
der freyheit und zwang ſeynd gerichts widerein-
ander: wir aber (ſagt Paulus von den gliedern
des geiſtlichen ſtandes) ſeynd nicht unterm ge-
ſetz/ ſondern unter der gnade. Exempel: Moſes/
deꝛ Pabſt/ die Philoſophi und alle oꝛdens-regeln
ſagen mit ihren geſetz-wercken: Thue das/ thue
jenes/ ſo wirſtu leben/ Gal. III. Chriſtus aber
ſpricht: Wer in mich glaubt (das iſt/ wer mich
durch den glauben ergreifft und im hertzen traͤgt)
der hat das ewige leben. Alſo ſtehet geſchrieben:
Vermaledeyet ſey jedermann/ der nicht bleibt in
alle dem/ das im buch des geſetzes Moſis ge-
ſchrieben ſtehet/ daß ers thue/ Chriſtus aber
(des der geiſtliche ſtand eigen iſt) hat den men-
ſchen von der vermaledeyung des geſetzes ausge-
kaufft/ da er am creutz fuͤr uns eine vermaledey-
ung iſt worden/ auff daß die benedeyung Abra-
haͤ uͤber alle menſchen kaͤme in CHriſto JEſu/
und alſo der verheiſſene geiſt (und in ihm das
ewige leben/ welches durch kein geſetzwerck kon-
te erlanget werden) empfangen werde durch den
glauben.
Da koͤmmt nun der gebenedeyete heilige
ſtand her/ den der H. Geiſt in CHriſto auffrich-
tet/ und iſt allein deren menſchen/ ſo in JEſum
CHriſtum wahrhafftig glauben/ ſo ihn recht er-
kennen/ und ihn mit ihrem hertz fuͤr den Herꝛn/
erloͤſer und ſeligmacher annehmen/ und fuͤr der
welt bekennen/ durch welchen ſie auch den H.
Geiſt (den geiſt der gnaden und des ewigen le-
bens) ſeliglich empfahen und beſitzen/ darum
ſpricht Paulus: So du mit deinem munde be-
kenneſt Jeſum/ daß er der Herꝛ ſey/ und glaͤu-
beſt in deinem hertzen/ daß ihn GOtt von den
todten aufferwecket hat/ ſo wirſt du ſelig/ das
iſt/ du biſt im wahren Gott wolgefaͤlligen ſtan-
de und weſen/ auſſer welchem niemand kan from̃
noch ſelig werden; deñ ſo man von hertzē glaͤubt/
ſo wird man gerecht/ (merck/ was von hertzen
glauben heiſſe/ und lug denn/ wer zum geiſtlichen
ſtand wol gehoͤre) und ſo man mit dem munde
bekennet/ ſo wird man ſelig/ Rom. X. Wer nun
nicht von hertzen in Chriſtum glaͤubt/ und frey-
willig gutes thut/ wer auch noch nicht den geiſt
Chriſti mit ſanfftmuth/ liebe/ gedult/ demuth
und freundlichkeit hat empfangen/ der kan ge-
wißlich zum geiſtlichen ſtande keines weges ge-
hoͤren/ er ſey gleich wer er wolle; in ſum̃a, es erfor-
dert und vermag der geiſtliche ſtand durch Chri-
ſtum nicht allein aͤuſſerliche gute wercke/ ſondern
auch die gerechtigkeit/ die fuͤr GOtt gilt/ zu be-
weiſen in der krafft Gottes; denn er hat den H.
Geiſt/ der die hertzenerleuchtet/ er hat Chriſtum
Jeſum den Sohn Gottes/ als das haupt/ wel-
cher in ſeinem leib/ der die gemeine iſt/ allerley
geiſtliche guͤter und gaben durch den H. Geiſt
einfleuſt/ ohne mittel der verruͤcklichen creatur/
ob ſie wol zu einem ſolchen einfluß beym aͤuſſerli-
chen menſchen etwa dienen/ wie denn CHriſtus
auch der einige Meiſter/ der einige Hoheprieſter/
Mittler und Amtmann iſt des hauſes Gottes/
in welchem der geiſtliche ſtand ſtehet. Die welt-
liche ſtaͤnde/ ſo aus menſchlicher ordnung her-
kommen/ oder die Philoſophiſchen weiſen und
ſecten/ item der Juͤdiſche glaube/ des fleiſches
mancherley ſuperſtition oder annehmligkeit/
und dergleichen obſervationes/ vermoͤgen wol
einen Gottesdienſt und froͤmmigkeit fuͤr den
menſchꝛn darzuſtellen/ ſie vermoͤgen einen gedich-
ten ſchein-glauben auszurichten/ eine gefaͤrbte
liebe und gleißneriſche heiligkeit zu beweiſen/
aber den rechten Gottesdienſt im geiſte und in
der wahrheit die froͤmmigkeit des hertzens/ und
die wahre rechtſchaffene heiligkeit und liebe hat
allein der geiſtliche ſtand CHRISTI/
und alle ſeine rechte glieder/ ſie ſeynd
gleich auch wo ſie wollen/ und heiſſen wie ſie
wollen. Die ſtaͤdte/ ort/ name oder kleidung
kan niemand verdammen (wenns nur ſonſt des
rechtſchaffenen geiſtlichen weſens/ erkaͤntniß/
Gottesdienſtes und glaubens halben/ wie ob-
vermeldet/ mit der perſon im hertzen ſtehet) ſo we-
nig als auch dergleichen aͤuſſerliche dinge je-
mand kan fuͤr Gottfoͤrdern oder ſelig machen.
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