Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklärung. [Spaltenumbruch]
hülff meinem glauben/ denn was ist anders desjetzigen zancks/ fleischlichen eiffers/ hochmuths/ verachtung/ zwiespaltigkeit und wüterey schuld/ denn daß überall kein rechter glaube/ ja auch kei- ne wahre liebe oder furcht Gottes für augen ist? sonst würde man sich in vielen stücke und fürneh- men wol weiter bedencken/ und umsehen/ und es ist auch gewiß/ so lange der mensch seine finster- nis für ein licht hält/ und den unglauben seines hertzens im ernst nicht erkennet/ deme ists unmög- lich zum wahren rechten glauben immermehr zu kommen. Von welchem wir nun weiter sagen wollen. Der rechte wahre glaube ist eine himmlische Jm himmel aber/ und sonst nirgend anderswo/ Solcher glaube/ der mit Gott handeln soll/ ist wor-
Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklaͤrung. [Spaltenumbruch]
huͤlff meinem glauben/ denn was iſt anders desjetzigen zancks/ fleiſchlichen eiffers/ hochmuths/ verachtung/ zwieſpaltigkeit und wuͤterey ſchuld/ denn daß uͤberall kein rechter glaube/ ja auch kei- ne wahre liebe oder furcht Gottes fuͤr augen iſt? ſonſt wuͤrde man ſich in vielen ſtuͤckē und fuͤrneh- men wol weiter bedencken/ und umſehen/ und es iſt auch gewiß/ ſo lange der menſch ſeine finſter- nis fuͤr ein licht haͤlt/ und den unglauben ſeines hertzens im ernſt nicht erkeñet/ deme iſts unmoͤg- lich zum wahren rechten glauben immermehr zu kommen. Von welchem wir nun weiter ſagen wollen. Der rechte wahre glaube iſt eine himmliſche Jm him̃el aber/ und ſonſt nirgend anderswo/ Solcher glaube/ der mit Gott handeln ſoll/ iſt wor-
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Th. IV. Sect. II. Num. XXIV. Schwenckfelds fernere erklaͤrung.
huͤlff meinem glauben/ denn was iſt anders des
jetzigen zancks/ fleiſchlichen eiffers/ hochmuths/
verachtung/ zwieſpaltigkeit und wuͤterey ſchuld/
denn daß uͤberall kein rechter glaube/ ja auch kei-
ne wahre liebe oder furcht Gottes fuͤr augen iſt?
ſonſt wuͤrde man ſich in vielen ſtuͤckē und fuͤrneh-
men wol weiter bedencken/ und umſehen/ und es
iſt auch gewiß/ ſo lange der menſch ſeine finſter-
nis fuͤr ein licht haͤlt/ und den unglauben ſeines
hertzens im ernſt nicht erkeñet/ deme iſts unmoͤg-
lich zum wahren rechten glauben immermehr zu
kommen. Von welchem wir nun weiter ſagen
wollen.
Der rechte wahre glaube iſt eine himmliſche
gabe/ und Goͤttliche krafft von oben herab/ da-
durch wir verwandelt/ neu geboren/ erleuchtet/
und zur ſeligkeit bewahret werden/ es iſt der glau-
be ein geiſtlicher verſtand/ erkaͤntnis und em-
pfaͤngnis der Goͤttlichen ewigen warheit (all-
hie bey einem jeglichen auserwehlten/ nach dem
maß der gabe Chriſti) darinnen fuͤr Gott ſtehet
das gantze leben des gerechten. Von ſolchem
geiſtlichen glaubē/ und ſonſt von keinem andeꝛn/
redet der Herr Chriſtus: daß alle dinge moͤglich
ſeynd dem/ der da glaubet/ und wie der glaube in
der ordnung der geiſtlichen unſichtigen himmli-
ſchendingen ſtehet/ und Goͤttlicher natur iſt/ ſo
iſt alle ſeine art und eigenſchafft auch geiſtlich/
von den elementen dieſer welt ordentlich unter-
ſchieden/ deßhalben kan er ſich auf kein aͤuſſerlich
leiblich ding richten/ daran hafften/ oder ſich
darauf verlaſſen/ vielweniger wil er die ſeligkeit
und das leben darinn ſuchen (wie der gedichte
vernunfft-glaube zu thun pflegt) ſondern es
muß ſein object, anblick oder gegenwurff/ wie
mans nennen ſoll/ das iſt dasjenige/ was er war-
hafftig ergreiffen/ daran er weſentlich hafften
ſoll/ auch ſeiner art Goͤttlich und geiſtlich (nicht
leiblich/ noch etwas dieſer ordnung und weſens
dazwiſchen vermiſchet) ſeyn. Der anblick und
gegenwurff des glaubens iſt allein Gott und das
jenige/ damit er bey Gott handelt; iſt der Herꝛ
Chriſtus das ewige allmaͤchtige wort des Va-
ters nun im himmel/ da muͤſſen wir durch den
geiſt des glaubens alles bey GOtt ſuchen/ ho-
len und empfahen/ was uns zur ſeligkeit von-
noͤthen ſeyn will/ wie denn auch in CHriſto al-
le ſchaͤtze der erkaͤntnis Goͤttlicher weißheit/ geiſt-
licher guͤter und des ewigen lebens verborgen lie-
gen; drum ſagt der Herꝛ im Johañe/ wie gehoͤret:
wer in mich glaubet/ der hat das ewige leben; wer
in mich glaͤubet/ ſpricht Gott im fleiſche/ das iſt
eben ſo viel geſagt/ als wer mich (der ich bin das
ewige wort des himmliſchen Vaters/ das leben/
der geiſt und Gott ſelbſt) im worte und in der
warheit ergreiffet/ durch Goͤttliche krafft/ die
der glaube iſt/ der hat die ſeligkeit/ den himmel
und das ewige leben ergriffen. Alſo ermahnet
auch Paulus den Timotheum/ auff daß er
kaͤmpffe einen guten kampff des glaubens/ und
ergreiffe das ewige leben.
Jm him̃el aber/ und ſonſt nirgend anderswo/
muß der wahre glaube Chriſtum Jeſum unſeꝛ le-
ben und ſeligkeit ſuchen/ und ohne alle aͤuſſeꝛliche
mittel auch beym brauche des H. Sacraments
daſelbſt ergreiffen/ da fuͤhret er denn alſo durch
Chriſtum weiter zu Gott dem Vater ins himm-
liſche weſen/ nicht unter ſich ins ſichtige brod/
noch in irgend eine andere creatur auff erden/
und das iſts auch/ das der Herꝛ ſagt vom glau-
ben/ da er ſpricht: Wer in mich glaubt/ der
glaubet nicht in mich/ ſondern in den/ der mich
geſandt hat/ damit weiſet der Hr. Chriſtus alle-
wege uͤber ſich auff den Vater/ von welchem er
war ins fleiſch ausgeſendet/ nicht daß er nicht
wahrer Gott mit dem Vater im weſen gleich
waͤre/ ſondern allein darum/ auff daß er das ge-
muͤth im glauben vom aͤuſſerlichen/ ſichtigen/
auff ein ewiges unſichtiges uͤber ſich fuͤhrte/ alſo
ſagt auch S. Paulus in der andern Epiſtel zun
Corinthern/ da er ſpricht: Wir ſehen nicht
auff das ſichtbare/ ſondern auff die dinge/ die da
unſichtbar ſind; denn was ſichtbar iſt/ das iſt
zeitlich/ was unſichtbar iſt/ das iſt ewig. Was
iſt aber das ſehen hie anders? Denn die erleuch-
teten augen des innerlichen neuen menſchens im
geiſte des glaubens erheben/ und allein auff
Chriſtum im himmel/ und durch ihn auff Gott
den Vater als auff das ewige gut/ auſſer-
halb aller aͤuſſerlichen mittel/ zeit/ ſtelle und zu-
fall dieſes weſens richten/ und daran mit dem
hertzen in wahrheit hafften; dabey bedencke nun
maͤnniglich ferner/ was diß fuͤr ein glaube ſeyn
moͤge/ der Chriſtum im ſichtigen brode/ oder
unter der geſtalt des brodes hie und da leiblich
zu ſuchen/ ſich alſo mit him̃liſchem troſt/ ſtaͤrcke/
und gnaden in den creaturen zu fuͤllen vermei-
net/ oder ob nicht vielmehr bey ſolchem glauben
des wahren rechten troſtes der geiſtlichen nie-
ſung/ und lieblichen ſuͤßigkeit Goͤttlicher gna-
den/ ja auch der benedeyung des Vaters im
him̃liſchen weſen. Eph. I. dieſer geſtalt wird ver-
fehlet/ dieweil man ſich unterſtehet/ diß bey den
irꝛdiſchen creaturen in zeit und ſtelle zu ſuchen/
das doch alleine von Gott/ auſſer aller zeit und
ſtelle durch Jeſum Chriſtum ſolte gewartet und
empfangen werden im H. Geiſte. Aber von die-
ſem moͤchte man ferner mit anmerckung das er-
ſte capitel der erſten Epiſtel Petri leſen/ da hat
S. Petrus klar gnug angezeigt/ wie es um den
rechten glauben/ und um ein Chriſtlich hertz ge-
gen Chriſto im glauben ſtehe und gethan ſey.
Solcher glaube/ der mit Gott handeln ſoll/
nachdem er ohne mittel aus Gott durch das in-
nerliche gehoͤr ſeines ewigen wortes herkoͤmmt/
(derhalben auch Gottes wort/ Chriſtus/ ein
wort des glaubens in der ſchrifft genennet wird)
ſo kan er nirgend anderswo ſeine wohnung ha-
ben deñ im geiſtlichen hertzen des neugebornen
menſchen/ welches Gott auch offt durch ſeine
vorgehende gnade im augenblick zubereitet/ daß
es der himmliſchen gabe des rechten wahren
glaubens (darum wirden H. Geiſt taͤglich bit-
ten ſollen) empfaͤnglich und gewahr werde.
Daraus denn abereins folget/ daß die dinge/
die der glaube begreiffen/ und daran er hangen
ſoll/ geiſtlich ſeynd/ und ins hertz kommen muͤſ-
ſen/ welches aber weder das brod noch kein aͤuſ-
ſerlich element thun kan; drum mag es auch in
glauben keines weges mit eingeſchloſſen wer-
den/ es waͤre denn/ daß man durch vernunfft
und mit gedancken ein Phantaſma fuͤr die wahr-
heit/ und alſo ſchein fuͤr das weſen ins hertz ſetzen/
oder einzubilden gedaͤchte/ und daß man daſſel-
bige vermeinete/ fuͤr einen anblick des glaubens/
ja auch fuͤr ein geiſtlich eſſen zu halten/ und denn
darauf einen gedichten verſtand-glauben bauen
und gruͤnden wolte; was ſolches aber fuͤr Gott
gelten moͤge/ iſt nun leicht zu ermeſſen. Aber
aus dem rechten wahren glauben/ davon geſagt
iſt wor-
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 180. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/476>, abgerufen am 16.07.2024. |