Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXIII. Von Schwenckfelds absterben. [Spaltenumbruch]
buch des lebens angeschrieben ist/ daraus michalle meine feinde und wieder wärtigen/ das weiß ich/ GOtt lob! nicht werden bringen können/ wie sie mich auch und mein altes herkommen zu- namen/ lästern/ schmähen/ hassen/ und verstän- cken/ aber: Selig seyd ihr/ so euch die menschen schmähen/ hassen/ und absondern/ schelten euch/ und verwerffen euern namen als einen boß- hafftigen um des menschen sohns willen/ und re- den allerley übels wieder euch/ so sie daran lü- gen/ freuet euch alsdenn und frolocket/ denn euer lohn ist groß im himmel. Den 26. Novembris besuchten ihn N. N. mit denen er viel conferirte, ihnen auch viel heilsame lehren gethan/ und wie sie sich in allem/ als Christen gebühret/ verhal- ten solten/ hat er sie ernstlich vermahnet. Den 4. Decembris sagte er zu denen/ die bey ihm wa- ren: Jch habe heute gewachet/ da hat etwas an mein bette drey püffe gethan/ und gesaget: Auff/ auff in himmel/ auff/ auff! das mir durch die ohren gieng/ und mein haupt erschalle- te/ eben wie in der Schlesien/ da ich heraus solte ziehen vor dreißig jahren/ als derglei- chen eine stimme zu mir geschah/ alwo ich des morgens noch in dem bette lag/ kam und sagte: Auff/ auff/ aus dem feuer: Also ist mir jetzund auch geschehen/ und darauff hat der geist des HErrn zu mir gesaget/ ich solte ge- trost seyn/ meine erlösung nahete sich. Und darauff hat er/ neben andern gebetet zu dem HErrn CHristo/ und also gesprochen: HErr JEsu CHriste/ so du mich denn jetzund in dein reich forderst/ so befehle ich dir deine sache und meinen geist in deine hände/ wie ich mich dir befohlen habe vor 30. jahren/ da ich auff deine anmahnung aus meinem vaterlande gezogen bin. Den 5. Decembris nahm die schwach- heit des haupts/ und der schwindsüchtige fluß aus dem gehirn fast zu/ und er gesegnete al- so alle umständer im hause und ermahnete sie/ in angefangener lehre zu verharren/ und bestän- dig zu bleiben/ dancketeihnen auch aller treu und wolthat/ und sagte: Wenn er wüste/ daß er je- manden beleidiget hätte/ wolte er ihn um ver- zeihung bitten; Darauff sagte er: es wird alle tage ärger/ biß ich gar behange/ und der leib in die erde/ die seele aber ins reich CHristi unter den altar zu ihrer ruhe komme. Den 6. Decem- bris um die zehnde uhr vor mittage/ that er auff eine halbe stunde einen schlaff/ und sagte dar- auff: Wie habe ich einen so sanfften schlaff ge- than/ und wol geruhet/ der HErr JEsus gebe mir die ewige ruhe! Um die 11. uhr hat er von einem caphan ein brühlein gegessen und ein halb viertel caphan-wasser darauff getruncken/ dar- nach im Latein die erste verse im Te Deum lau- damus gesprochen/ die im Teutschen also lau- ten: OGOtt/ wir loben dich/ bekennen dich einen HErrn/ der gantze erdboden preiset dich/ allmächtiger/ ewiger Vater/ das thun auch alle Engel und alle kräffte/ die Cherubim und Seraphim singen dir mit unauffhörlicher stimm: Heilig/ heilig/ heilig bist du/ HErr GOtt Zebaoth! Um die 3. uhr nach mittage sagte er: Nun heim/ heim/ ins rechte vaterland/ da wir ewig ruhen/ und bey CHristo/ der uns geliebet hat/ ewig leben werden. Um die 4. uhr betete er mit solchen worten: HErr JEsu CHriste/ du König der gnaden/ machs mit mir nach deinem willen/ ich habe lange gnug gele- bet; und bald darnach sagte er: Jch begehre [Spaltenumbruch] meines lauffs ein ende/ und hoffe auff die stun- de meines abschiedes aus dieser argen welt; und in derselben stunde kam N. N. N. zu ihm/ den- selben abend redete er viel/ und mit jeder- man insonderheit/ hieß uns darnach schlaffen gehen/ und daß nur eine oder zwey personen bey ihm bleiben solten/ er wolte auch ruhen/ es gehe darnach zum leben oder zum sterben/ sprach dar- auff sein gewöhnliches gebetlein: HErr JEsu CHriste selige uns/ wenn wir wachen; bewahre uns/ wenn wir schlaffen/ daß wir in dir wachen und ruhen im friede/ amen! Den 7. Dec. redete er von allerley sachen/ und gab einen gründli- chen bescheid seines letzten willens vor N. N. Darnach redete er viel von den sachen des Herrn CHristi/ und nahm uns darnach alle nach einander bey der hand/ und gesegnete uns und sprach einem jeglichen insonderheit tröstlich zu/ und ermahnete auch N. wie er in der gnade GOttes wol hätte angefangen/ also solte er auch fortfahren/ das würde GOtt dem HErrn löblich und ihm seelig seyn. Jn der folgenden nacht/ wie er uns alle zu ihm beruffen/ da hub er eine lange schöne rede an/ mit deutlichen wor- ten/ deren summarischen inhalt ich auch hier kürtzlich/ wie wir dißmals alles auffgezeichnet/ berichten will. Amersten sagte er viel von GOt- tes gnade und barmhertzigkeit über ihn/ die er ihm an seel und leib biß daher hätte erzeiget/ dar- um er ewig lob und danck solle haben; und für- nemlich preisete er den HErrn JEsum CHri- stum/ der ihn mit seinem theure blut aus der höl- len rachen erlöset/ und vom finsterniß zum licht gebracht/ vom irrthum zur wahrheit gefördert/ und von der welt üppigkeitzum reich der himmel durch den geist seiner gnaden beruffen. Zum an- dern meldete er/ was das bekäntniß seines glau- bens belanget/ von welchem man gnugsam in seinen büchern findet rechenschafft: Zum 1. er gläube in einen GOtt und drey personen/ Va- ter/ Sohn und H. Geist/ halte und bekenne die 12. artickel des Christlichen glaubens/ er glau- be auch allem/ was im A. und N. Testament geschrieben/ daß es den auserwehlten nützlich sey zur seligkeit/ und zum ewigen leben dienstlich durch den glauben. 2. So glaube er auch die al- ten symbola, und die alten approbirten Lehren der kirchen/ so viel sie dem glauben ähnlich/ und mit der H. Schrifft zustimmen. Zum 3. von seinem amt/ beruff und lehre/ und schreiben/ ob er sich wol nie des hohen Apostel-amptes/ noch des reichthums der Apostel gerühmet/ so wenig er je vor einen Apostel habe wollen gehalten wer- den/ auch kein gemachter Doctor auff der hohen schule von menschen zu lehren besoldet gewe- sen: So habe er doch zu dem/ was er bißher in den händeln CHristi/ nach dem wenigen/ das ihm GOtt verliehen/ in der niedrigkeit gethan/ gelehret/ geschrieben/ von GOtt und dem HErrn CHristo beruffs und befehls gnug/ dessen ihm der H. Geist in seinem hertzen und gewis- sen gut zeugniß gebe/ daß er nemlich GOtt und seinen HErrn JEsum CHristum/ der ihn er- griffen/ und sich ihm gründlich geoffenbaret/ als ein Christ/ vermittelst seiner gnade solte preisen/ von ihm und seinem erkäntniß zeugen/ auch allen menschen den nächsten weg ins heilig- thum GOttes/ zu ihm selbst/ ohne alle mittel weisen/ und in seinem namen zu aller gottselig- keit/ und einem Christlichen bußfertigen leben einla-
Th. IV. Sect. II. Num. XXIII. Von Schwenckfelds abſterben. [Spaltenumbruch]
buch des lebens angeſchrieben iſt/ daraus michalle meine feinde und wieder waͤrtigen/ das weiß ich/ GOtt lob! nicht werden bringen koͤnnen/ wie ſie mich auch und mein altes herkommen zu- namen/ laͤſtern/ ſchmaͤhen/ haſſen/ und verſtaͤn- cken/ aber: Selig ſeyd ihr/ ſo euch die menſchen ſchmaͤhen/ haſſen/ und abſondern/ ſchelten euch/ und verwerffen euern namen als einen boß- hafftigen um des menſchen ſohns willen/ und re- den allerley uͤbels wieder euch/ ſo ſie daran luͤ- gen/ freuet euch alsdenn und frolocket/ denn euer lohn iſt groß im himmel. Den 26. Novembris beſuchten ihn N. N. mit denen er viel conferirte, ihnen auch viel heilſame lehren gethan/ und wie ſie ſich in allem/ als Chriſten gebuͤhret/ verhal- ten ſolten/ hat er ſie ernſtlich vermahnet. Den 4. Decembris ſagte er zu denen/ die bey ihm wa- ren: Jch habe heute gewachet/ da hat etwas an mein bette drey puͤffe gethan/ und geſaget: Auff/ auff in himmel/ auff/ auff! das mir durch die ohren gieng/ und mein haupt erſchalle- te/ eben wie in der Schleſien/ da ich heraus ſolte ziehen vor dreißig jahren/ als derglei- chen eine ſtimme zu mir geſchah/ alwo ich des morgens noch in dem bette lag/ kam und ſagte: Auff/ auff/ aus dem feuer: Alſo iſt mir jetzund auch geſchehen/ und darauff hat der geiſt des HErꝛn zu mir geſaget/ ich ſolte ge- troſt ſeyn/ meine erloͤſung nahete ſich. Und darauff hat er/ neben andern gebetet zu dem HErꝛn CHriſto/ und alſo geſprochen: HErꝛ JEſu CHriſte/ ſo du mich denn jetzund in dein reich forderſt/ ſo befehle ich dir deine ſache und meinen geiſt in deine haͤnde/ wie ich mich dir befohlen habe vor 30. jahren/ da ich auff deine anmahnung aus meinem vaterlande gezogen bin. Den 5. Decembris nahm die ſchwach- heit des haupts/ und der ſchwindſuͤchtige fluß aus dem gehirn faſt zu/ und er geſegnete al- ſo alle umſtaͤnder im hauſe und ermahnete ſie/ in angefangener lehre zu verharꝛen/ und beſtaͤn- dig zu bleiben/ dancketeihnen auch aller treu und wolthat/ und ſagte: Wenn er wuͤſte/ daß er je- manden beleidiget haͤtte/ wolte er ihn um ver- zeihung bitten; Darauff ſagte er: es wird alle tage aͤrger/ biß ich gar behange/ und der leib in die erde/ die ſeele aber ins reich CHriſti unter den altar zu ihrer ruhe komme. Den 6. Decem- bris um die zehnde uhr vor mittage/ that er auff eine halbe ſtunde einen ſchlaff/ und ſagte dar- auff: Wie habe ich einen ſo ſanfften ſchlaff ge- than/ und wol geruhet/ der HErꝛ JEſus gebe mir die ewige ruhe! Um die 11. uhr hat er von einem caphan ein bruͤhlein gegeſſen und ein halb viertel caphan-waſſer darauff getruncken/ dar- nach im Latein die erſte verſe im Te Deum lau- damus geſprochen/ die im Teutſchen alſo lau- ten: OGOtt/ wir loben dich/ bekennen dich einen HErꝛn/ der gantze erdboden preiſet dich/ allmaͤchtiger/ ewiger Vater/ das thun auch alle Engel und alle kraͤffte/ die Cherubim und Seraphim ſingen dir mit unauffhoͤrlicher ſtimm: Heilig/ heilig/ heilig biſt du/ HErꝛ GOtt Zebaoth! Um die 3. uhr nach mittage ſagte er: Nun heim/ heim/ ins rechte vaterland/ da wir ewig ruhen/ und bey CHriſto/ der uns geliebet hat/ ewig leben werden. Um die 4. uhr betete er mit ſolchen worten: HErꝛ JEſu CHriſte/ du Koͤnig der gnaden/ machs mit mir nach deinem willen/ ich habe lange gnug gele- bet; und bald darnach ſagte er: Jch begehre [Spaltenumbruch] meines lauffs ein ende/ und hoffe auff die ſtun- de meines abſchiedes aus dieſer argen welt; und in derſelben ſtunde kam N. N. N. zu ihm/ den- ſelben abend redete er viel/ und mit jeder- man inſonderheit/ hieß uns darnach ſchlaffen gehen/ und daß nur eine oder zwey perſonen bey ihm bleiben ſolten/ er wolte auch ruhen/ es gehe darnach zum leben oder zum ſterben/ ſprach dar- auff ſein gewoͤhnliches gebetlein: HErꝛ JEſu CHriſte ſelige uns/ wenn wir wachen; bewahre uns/ wenn wir ſchlaffen/ daß wir in dir wachen und ruhen im friede/ amen! Den 7. Dec. redete er von allerley ſachen/ und gab einen gruͤndli- chen beſcheid ſeines letzten willens vor N. N. Darnach redete er viel von den ſachen des Herꝛn CHriſti/ und nahm uns darnach alle nach einander bey der hand/ und geſegnete uns und ſprach einem jeglichen inſonderheit troͤſtlich zu/ und ermahnete auch N. wie er in der gnade GOttes wol haͤtte angefangen/ alſo ſolte er auch fortfahren/ das wuͤrde GOtt dem HErrn loͤblich und ihm ſeelig ſeyn. Jn der folgenden nacht/ wie er uns alle zu ihm beruffen/ da hub er eine lange ſchoͤne rede an/ mit deutlichen wor- ten/ deren ſummariſchen inhalt ich auch hier kuͤrtzlich/ wie wir dißmals alles auffgezeichnet/ berichten will. Amerſten ſagte er viel von GOt- tes gnade und barmhertzigkeit uͤber ihn/ die er ihm an ſeel und leib biß daher haͤtte erzeiget/ dar- um er ewig lob und danck ſolle haben; und fuͤr- nemlich preiſete er den HErꝛn JEſum CHri- ſtum/ der ihn mit ſeinem theurē blut aus der hoͤl- len rachen erloͤſet/ und vom finſterniß zum licht gebracht/ vom irꝛthum zur wahrheit gefoͤrdert/ und von der welt uͤppigkeitzum reich der himmel durch den geiſt ſeiner gnaden beruffen. Zum an- dern meldete er/ was das bekaͤntniß ſeines glau- bens belanget/ von welchem man gnugſam in ſeinen buͤchern findet rechenſchafft: Zum 1. er glaͤube in einen GOtt und drey perſonen/ Va- ter/ Sohn und H. Geiſt/ halte und bekenne die 12. artickel des Chriſtlichen glaubens/ er glau- be auch allem/ was im A. und N. Teſtament geſchrieben/ daß es den auserwehlten nuͤtzlich ſey zur ſeligkeit/ und zum ewigen leben dienſtlich durch den glauben. 2. So glaube er auch die al- ten ſymbola, und die alten approbirten Lehren der kirchen/ ſo viel ſie dem glauben aͤhnlich/ und mit der H. Schrifft zuſtimmen. Zum 3. von ſeinem amt/ beruff und lehre/ und ſchreiben/ ob er ſich wol nie des hohen Apoſtel-amptes/ noch des reichthums der Apoſtel geruͤhmet/ ſo wenig er je vor einen Apoſtel habe wollen gehalten wer- den/ auch kein gemachter Doctor auff der hohen ſchule von menſchen zu lehren beſoldet gewe- ſen: So habe er doch zu dem/ was er bißher in den haͤndeln CHriſti/ nach dem wenigen/ das ihm GOtt verliehen/ in der niedrigkeit gethan/ gelehret/ geſchrieben/ von GOtt und dem HErꝛn CHriſto beruffs und befehls gnug/ deſſen ihm der H. Geiſt in ſeinem hertzen und gewiſ- ſen gut zeugniß gebe/ daß er nemlich GOtt und ſeinen HErꝛn JEſum CHriſtum/ der ihn er- griffen/ und ſich ihm gruͤndlich geoffenbaret/ als ein Chriſt/ vermittelſt ſeiner gnade ſolte preiſen/ von ihm und ſeinem erkaͤntniß zeugen/ auch allen menſchen den naͤchſten weg ins heilig- thum GOttes/ zu ihm ſelbſt/ ohne alle mittel weiſen/ und in ſeinem namen zu aller gottſelig- keit/ und einem Chriſtlichen bußfertigen leben einla-
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <div n="4"> <p><pb facs="#f0466" n="170"/><fw place="top" type="header">Th. <hi rendition="#aq">IV. Sect. II. Num. XXIII.</hi> Von Schwenckfelds abſterben.</fw><lb/><cb/> buch des lebens angeſchrieben iſt/ daraus mich<lb/> alle meine feinde und wieder waͤrtigen/ das weiß<lb/> ich/ GOtt lob! nicht werden bringen koͤnnen/<lb/> wie ſie mich auch und mein altes herkommen zu-<lb/> namen/ laͤſtern/ ſchmaͤhen/ haſſen/ und verſtaͤn-<lb/> cken/ aber: Selig ſeyd ihr/ ſo euch die menſchen<lb/> ſchmaͤhen/ haſſen/ und abſondern/ ſchelten<lb/> euch/ und verwerffen euern namen als einen boß-<lb/> hafftigen um des menſchen ſohns willen/ und re-<lb/> den allerley uͤbels wieder euch/ ſo ſie daran luͤ-<lb/> gen/ freuet euch alsdenn und frolocket/ denn euer<lb/> lohn iſt groß im himmel. Den 26. <hi rendition="#aq">Novembris</hi><lb/> beſuchten ihn <hi rendition="#aq">N. N.</hi> mit denen er viel <hi rendition="#aq">conferirte,</hi><lb/> ihnen auch viel heilſame lehren gethan/ und wie<lb/> ſie ſich in allem/ als Chriſten gebuͤhret/ verhal-<lb/> ten ſolten/ hat er ſie ernſtlich vermahnet. Den<lb/> 4. <hi rendition="#aq">Decembris</hi> ſagte er zu denen/ die bey ihm wa-<lb/> ren: Jch habe heute gewachet/ da hat etwas<lb/> an mein bette drey puͤffe gethan/ und geſaget:<lb/> Auff/ auff in himmel/ auff/ auff! das mir durch<lb/> die ohren gieng/ und mein haupt erſchalle-<lb/> te/ eben wie in der Schleſien/ da ich heraus<lb/> ſolte ziehen vor dreißig jahren/ als derglei-<lb/> chen eine ſtimme zu mir geſchah/ alwo ich des<lb/> morgens noch in dem bette lag/ kam und<lb/> ſagte: Auff/ auff/ aus dem feuer: Alſo iſt mir<lb/> jetzund auch geſchehen/ und darauff hat der<lb/> geiſt des HErꝛn zu mir geſaget/ ich ſolte ge-<lb/> troſt ſeyn/ meine erloͤſung nahete ſich. Und<lb/> darauff hat er/ neben andern gebetet zu dem<lb/> HErꝛn CHriſto/ und alſo geſprochen: HErꝛ<lb/> JEſu CHriſte/ ſo du mich denn jetzund in dein<lb/> reich forderſt/ ſo befehle ich dir deine ſache und<lb/> meinen geiſt in deine haͤnde/ wie ich mich dir<lb/> befohlen habe vor 30. jahren/ da ich auff deine<lb/> anmahnung aus meinem vaterlande gezogen<lb/> bin. Den 5. <hi rendition="#aq">Decembris</hi> nahm die ſchwach-<lb/> heit des haupts/ und der ſchwindſuͤchtige fluß<lb/> aus dem gehirn faſt zu/ und er geſegnete al-<lb/> ſo alle umſtaͤnder im hauſe und ermahnete ſie/<lb/> in angefangener lehre zu verharꝛen/ und beſtaͤn-<lb/> dig zu bleiben/ dancketeihnen auch aller treu und<lb/> wolthat/ und ſagte: Wenn er wuͤſte/ daß er je-<lb/> manden beleidiget haͤtte/ wolte er ihn um ver-<lb/> zeihung bitten; Darauff ſagte er: es wird alle<lb/> tage aͤrger/ biß ich gar behange/ und der leib in<lb/> die erde/ die ſeele aber ins reich CHriſti unter<lb/> den altar zu ihrer ruhe komme. Den 6. <hi rendition="#aq">Decem-<lb/> bris</hi> um die zehnde uhr vor mittage/ that er auff<lb/> eine halbe ſtunde einen ſchlaff/ und ſagte dar-<lb/> auff: Wie habe ich einen ſo ſanfften ſchlaff ge-<lb/> than/ und wol geruhet/ der HErꝛ JEſus gebe<lb/> mir die ewige ruhe! Um die 11. uhr hat er von<lb/> einem caphan ein bruͤhlein gegeſſen und ein halb<lb/> viertel caphan-waſſer darauff getruncken/ dar-<lb/> nach im Latein die erſte verſe im <hi rendition="#aq">Te Deum lau-<lb/> damus</hi> geſprochen/ die im Teutſchen alſo lau-<lb/> ten: OGOtt/ wir loben dich/ bekennen dich<lb/> einen HErꝛn/ der gantze erdboden preiſet dich/<lb/> allmaͤchtiger/ ewiger Vater/ das thun auch<lb/> alle Engel und alle kraͤffte/ die Cherubim und<lb/> Seraphim ſingen dir mit unauffhoͤrlicher<lb/> ſtimm: Heilig/ heilig/ heilig biſt du/ HErꝛ<lb/> GOtt Zebaoth! Um die 3. uhr nach mittage<lb/> ſagte er: Nun heim/ heim/ ins rechte vaterland/<lb/> da wir ewig ruhen/ und bey CHriſto/ der uns<lb/> geliebet hat/ ewig leben werden. Um die 4.<lb/> uhr betete er mit ſolchen worten: HErꝛ JEſu<lb/> CHriſte/ du Koͤnig der gnaden/ machs mit mir<lb/> nach deinem willen/ ich habe lange gnug gele-<lb/> bet; und bald darnach ſagte er: Jch begehre<lb/><cb/> meines lauffs ein ende/ und hoffe auff die ſtun-<lb/> de meines abſchiedes aus dieſer argen welt; und<lb/> in derſelben ſtunde kam <hi rendition="#aq">N. N. N.</hi> zu ihm/ den-<lb/> ſelben abend redete er viel/ und mit jeder-<lb/> man inſonderheit/ hieß uns darnach ſchlaffen<lb/> gehen/ und daß nur eine oder zwey perſonen bey<lb/> ihm bleiben ſolten/ er wolte auch ruhen/ es gehe<lb/> darnach zum leben oder zum ſterben/ ſprach dar-<lb/> auff ſein gewoͤhnliches gebetlein: HErꝛ JEſu<lb/> CHriſte ſelige uns/ wenn wir wachen; bewahre<lb/> uns/ wenn wir ſchlaffen/ daß wir in dir wachen<lb/> und ruhen im friede/ amen! Den 7. <hi rendition="#aq">Dec.</hi> redete<lb/> er von allerley ſachen/ und gab einen gruͤndli-<lb/> chen beſcheid ſeines letzten willens vor <hi rendition="#aq">N. N.</hi><lb/> Darnach redete er viel von den ſachen des Herꝛn<lb/> CHriſti/ und nahm uns darnach alle nach<lb/> einander bey der hand/ und geſegnete uns und<lb/> ſprach einem jeglichen inſonderheit troͤſtlich zu/<lb/> und ermahnete auch <hi rendition="#aq">N.</hi> wie er in der gnade<lb/> GOttes wol haͤtte angefangen/ alſo ſolte er<lb/> auch fortfahren/ das wuͤrde GOtt dem HErrn<lb/> loͤblich und ihm ſeelig ſeyn. Jn der folgenden<lb/> nacht/ wie er uns alle zu ihm beruffen/ da hub er<lb/> eine lange ſchoͤne rede an/ mit deutlichen wor-<lb/> ten/ deren <hi rendition="#aq">ſummari</hi>ſchen inhalt ich auch hier<lb/> kuͤrtzlich/ wie wir dißmals alles auffgezeichnet/<lb/> berichten will. Amerſten ſagte er viel von GOt-<lb/> tes gnade und barmhertzigkeit uͤber ihn/ die er<lb/> ihm an ſeel und leib biß daher haͤtte erzeiget/ dar-<lb/> um er ewig lob und danck ſolle haben; und fuͤr-<lb/> nemlich preiſete er den HErꝛn JEſum CHri-<lb/> ſtum/ der ihn mit ſeinem theurē blut aus der hoͤl-<lb/> len rachen erloͤſet/ und vom finſterniß zum licht<lb/> gebracht/ vom irꝛthum zur wahrheit gefoͤrdert/<lb/> und von der welt uͤppigkeitzum reich der himmel<lb/> durch den geiſt ſeiner gnaden beruffen. Zum an-<lb/> dern meldete er/ was das bekaͤntniß ſeines glau-<lb/> bens belanget/ von welchem man gnugſam in<lb/> ſeinen buͤchern findet rechenſchafft: Zum 1. er<lb/> glaͤube in einen GOtt und drey perſonen/ Va-<lb/> ter/ Sohn und H. Geiſt/ halte und bekenne die<lb/> 12. artickel des Chriſtlichen glaubens/ er glau-<lb/> be auch allem/ was im A. und N. Teſtament<lb/> geſchrieben/ daß es den auserwehlten nuͤtzlich<lb/> ſey zur ſeligkeit/ und zum ewigen leben dienſtlich<lb/> durch den glauben. 2. So glaube er auch die al-<lb/> ten <hi rendition="#aq">ſymbola,</hi> und die alten <hi rendition="#aq">approbirt</hi>en Lehren<lb/> der kirchen/ ſo viel ſie dem glauben aͤhnlich/ und<lb/> mit der H. Schrifft zuſtimmen. Zum 3. von<lb/> ſeinem amt/ beruff und lehre/ und ſchreiben/ ob<lb/> er ſich wol nie des hohen Apoſtel-amptes/ noch<lb/> des reichthums der Apoſtel geruͤhmet/ ſo wenig<lb/> er je vor einen Apoſtel habe wollen gehalten wer-<lb/> den/ auch kein gemachter <hi rendition="#aq">Doctor</hi> auff der hohen<lb/> ſchule von menſchen zu lehren beſoldet gewe-<lb/> ſen: So habe er doch zu dem/ was er bißher in<lb/> den haͤndeln CHriſti/ nach dem wenigen/ das<lb/> ihm GOtt verliehen/ in der niedrigkeit gethan/<lb/> gelehret/ geſchrieben/ von GOtt und dem HErꝛn<lb/> CHriſto beruffs und befehls gnug/ deſſen<lb/> ihm der H. Geiſt in ſeinem hertzen und gewiſ-<lb/> ſen gut zeugniß gebe/ daß er nemlich GOtt und<lb/> ſeinen HErꝛn JEſum CHriſtum/ der ihn er-<lb/> griffen/ und ſich ihm gruͤndlich geoffenbaret/<lb/> als ein Chriſt/ vermittelſt ſeiner gnade ſolte<lb/> preiſen/ von ihm und ſeinem erkaͤntniß zeugen/<lb/> auch allen menſchen den naͤchſten weg ins heilig-<lb/> thum GOttes/ zu ihm ſelbſt/ ohne alle mittel<lb/> weiſen/ und in ſeinem namen zu aller gottſelig-<lb/> keit/ und einem Chriſtlichen bußfertigen leben<lb/> <fw place="bottom" type="catch">einla-</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [170/0466]
Th. IV. Sect. II. Num. XXIII. Von Schwenckfelds abſterben.
buch des lebens angeſchrieben iſt/ daraus mich
alle meine feinde und wieder waͤrtigen/ das weiß
ich/ GOtt lob! nicht werden bringen koͤnnen/
wie ſie mich auch und mein altes herkommen zu-
namen/ laͤſtern/ ſchmaͤhen/ haſſen/ und verſtaͤn-
cken/ aber: Selig ſeyd ihr/ ſo euch die menſchen
ſchmaͤhen/ haſſen/ und abſondern/ ſchelten
euch/ und verwerffen euern namen als einen boß-
hafftigen um des menſchen ſohns willen/ und re-
den allerley uͤbels wieder euch/ ſo ſie daran luͤ-
gen/ freuet euch alsdenn und frolocket/ denn euer
lohn iſt groß im himmel. Den 26. Novembris
beſuchten ihn N. N. mit denen er viel conferirte,
ihnen auch viel heilſame lehren gethan/ und wie
ſie ſich in allem/ als Chriſten gebuͤhret/ verhal-
ten ſolten/ hat er ſie ernſtlich vermahnet. Den
4. Decembris ſagte er zu denen/ die bey ihm wa-
ren: Jch habe heute gewachet/ da hat etwas
an mein bette drey puͤffe gethan/ und geſaget:
Auff/ auff in himmel/ auff/ auff! das mir durch
die ohren gieng/ und mein haupt erſchalle-
te/ eben wie in der Schleſien/ da ich heraus
ſolte ziehen vor dreißig jahren/ als derglei-
chen eine ſtimme zu mir geſchah/ alwo ich des
morgens noch in dem bette lag/ kam und
ſagte: Auff/ auff/ aus dem feuer: Alſo iſt mir
jetzund auch geſchehen/ und darauff hat der
geiſt des HErꝛn zu mir geſaget/ ich ſolte ge-
troſt ſeyn/ meine erloͤſung nahete ſich. Und
darauff hat er/ neben andern gebetet zu dem
HErꝛn CHriſto/ und alſo geſprochen: HErꝛ
JEſu CHriſte/ ſo du mich denn jetzund in dein
reich forderſt/ ſo befehle ich dir deine ſache und
meinen geiſt in deine haͤnde/ wie ich mich dir
befohlen habe vor 30. jahren/ da ich auff deine
anmahnung aus meinem vaterlande gezogen
bin. Den 5. Decembris nahm die ſchwach-
heit des haupts/ und der ſchwindſuͤchtige fluß
aus dem gehirn faſt zu/ und er geſegnete al-
ſo alle umſtaͤnder im hauſe und ermahnete ſie/
in angefangener lehre zu verharꝛen/ und beſtaͤn-
dig zu bleiben/ dancketeihnen auch aller treu und
wolthat/ und ſagte: Wenn er wuͤſte/ daß er je-
manden beleidiget haͤtte/ wolte er ihn um ver-
zeihung bitten; Darauff ſagte er: es wird alle
tage aͤrger/ biß ich gar behange/ und der leib in
die erde/ die ſeele aber ins reich CHriſti unter
den altar zu ihrer ruhe komme. Den 6. Decem-
bris um die zehnde uhr vor mittage/ that er auff
eine halbe ſtunde einen ſchlaff/ und ſagte dar-
auff: Wie habe ich einen ſo ſanfften ſchlaff ge-
than/ und wol geruhet/ der HErꝛ JEſus gebe
mir die ewige ruhe! Um die 11. uhr hat er von
einem caphan ein bruͤhlein gegeſſen und ein halb
viertel caphan-waſſer darauff getruncken/ dar-
nach im Latein die erſte verſe im Te Deum lau-
damus geſprochen/ die im Teutſchen alſo lau-
ten: OGOtt/ wir loben dich/ bekennen dich
einen HErꝛn/ der gantze erdboden preiſet dich/
allmaͤchtiger/ ewiger Vater/ das thun auch
alle Engel und alle kraͤffte/ die Cherubim und
Seraphim ſingen dir mit unauffhoͤrlicher
ſtimm: Heilig/ heilig/ heilig biſt du/ HErꝛ
GOtt Zebaoth! Um die 3. uhr nach mittage
ſagte er: Nun heim/ heim/ ins rechte vaterland/
da wir ewig ruhen/ und bey CHriſto/ der uns
geliebet hat/ ewig leben werden. Um die 4.
uhr betete er mit ſolchen worten: HErꝛ JEſu
CHriſte/ du Koͤnig der gnaden/ machs mit mir
nach deinem willen/ ich habe lange gnug gele-
bet; und bald darnach ſagte er: Jch begehre
meines lauffs ein ende/ und hoffe auff die ſtun-
de meines abſchiedes aus dieſer argen welt; und
in derſelben ſtunde kam N. N. N. zu ihm/ den-
ſelben abend redete er viel/ und mit jeder-
man inſonderheit/ hieß uns darnach ſchlaffen
gehen/ und daß nur eine oder zwey perſonen bey
ihm bleiben ſolten/ er wolte auch ruhen/ es gehe
darnach zum leben oder zum ſterben/ ſprach dar-
auff ſein gewoͤhnliches gebetlein: HErꝛ JEſu
CHriſte ſelige uns/ wenn wir wachen; bewahre
uns/ wenn wir ſchlaffen/ daß wir in dir wachen
und ruhen im friede/ amen! Den 7. Dec. redete
er von allerley ſachen/ und gab einen gruͤndli-
chen beſcheid ſeines letzten willens vor N. N.
Darnach redete er viel von den ſachen des Herꝛn
CHriſti/ und nahm uns darnach alle nach
einander bey der hand/ und geſegnete uns und
ſprach einem jeglichen inſonderheit troͤſtlich zu/
und ermahnete auch N. wie er in der gnade
GOttes wol haͤtte angefangen/ alſo ſolte er
auch fortfahren/ das wuͤrde GOtt dem HErrn
loͤblich und ihm ſeelig ſeyn. Jn der folgenden
nacht/ wie er uns alle zu ihm beruffen/ da hub er
eine lange ſchoͤne rede an/ mit deutlichen wor-
ten/ deren ſummariſchen inhalt ich auch hier
kuͤrtzlich/ wie wir dißmals alles auffgezeichnet/
berichten will. Amerſten ſagte er viel von GOt-
tes gnade und barmhertzigkeit uͤber ihn/ die er
ihm an ſeel und leib biß daher haͤtte erzeiget/ dar-
um er ewig lob und danck ſolle haben; und fuͤr-
nemlich preiſete er den HErꝛn JEſum CHri-
ſtum/ der ihn mit ſeinem theurē blut aus der hoͤl-
len rachen erloͤſet/ und vom finſterniß zum licht
gebracht/ vom irꝛthum zur wahrheit gefoͤrdert/
und von der welt uͤppigkeitzum reich der himmel
durch den geiſt ſeiner gnaden beruffen. Zum an-
dern meldete er/ was das bekaͤntniß ſeines glau-
bens belanget/ von welchem man gnugſam in
ſeinen buͤchern findet rechenſchafft: Zum 1. er
glaͤube in einen GOtt und drey perſonen/ Va-
ter/ Sohn und H. Geiſt/ halte und bekenne die
12. artickel des Chriſtlichen glaubens/ er glau-
be auch allem/ was im A. und N. Teſtament
geſchrieben/ daß es den auserwehlten nuͤtzlich
ſey zur ſeligkeit/ und zum ewigen leben dienſtlich
durch den glauben. 2. So glaube er auch die al-
ten ſymbola, und die alten approbirten Lehren
der kirchen/ ſo viel ſie dem glauben aͤhnlich/ und
mit der H. Schrifft zuſtimmen. Zum 3. von
ſeinem amt/ beruff und lehre/ und ſchreiben/ ob
er ſich wol nie des hohen Apoſtel-amptes/ noch
des reichthums der Apoſtel geruͤhmet/ ſo wenig
er je vor einen Apoſtel habe wollen gehalten wer-
den/ auch kein gemachter Doctor auff der hohen
ſchule von menſchen zu lehren beſoldet gewe-
ſen: So habe er doch zu dem/ was er bißher in
den haͤndeln CHriſti/ nach dem wenigen/ das
ihm GOtt verliehen/ in der niedrigkeit gethan/
gelehret/ geſchrieben/ von GOtt und dem HErꝛn
CHriſto beruffs und befehls gnug/ deſſen
ihm der H. Geiſt in ſeinem hertzen und gewiſ-
ſen gut zeugniß gebe/ daß er nemlich GOtt und
ſeinen HErꝛn JEſum CHriſtum/ der ihn er-
griffen/ und ſich ihm gruͤndlich geoffenbaret/
als ein Chriſt/ vermittelſt ſeiner gnade ſolte
preiſen/ von ihm und ſeinem erkaͤntniß zeugen/
auch allen menſchen den naͤchſten weg ins heilig-
thum GOttes/ zu ihm ſelbſt/ ohne alle mittel
weiſen/ und in ſeinem namen zu aller gottſelig-
keit/ und einem Chriſtlichen bußfertigen leben
einla-
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |