Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XXII. Von der Magia. [Spaltenumbruch]
Prudentia rerum humanarum, ist die fürsich- Das ist nun das wissen des guten/ welchem Ferner redet der Auctor von der falschen 1. Scientia mali dividitur in 2. Cacosophiam, quae duplex est 3. Contemptus verbi DEI. 4. Ignorantia regiminis DEI per Angelos. 5. Cacodaemoniam, quaeetiam duplex est 6. Veneficium. 7. Maleficae Artes. [Spaltenumbruch] Die werden Teutsch also ausgelegt. Scientia mali, das ist die wissenheit des bösen/ Cacosophia ist der verkehrte und unlautere Contemptus verbi DEI ist die verachtung Ignorantia regiminis DEI per Angelos, Cacodaemonia oder zauberey ist die gantze Veneficium ist die kunst und weißheit derer Maleficae artes, das ist solcher verstand und Weiter hin setzet er p. 7. Aphor III. die be- Erstlich ist vonnöthen/ daß der so ein Ma-" Zum andern daß er (wie auch sonsten ein" leib/
Th. IV. Sect. II. Num. XXII. Von der Magia. [Spaltenumbruch]
Prudentia rerum humanarum, iſt die fuͤrſich- Das iſt nun das wiſſen des guten/ welchem Ferner redet der Auctor von der falſchen 1. Scientia mali dividitur in 2. Cacoſophiam, quæ duplex eſt 3. Contemptus verbi DEI. 4. Ignorantia regiminis DEI per Angelos. 5. Cacodæmoniam, quæetiam duplex eſt 6. Veneficium. 7. Maleficæ Artes. [Spaltenumbruch] Die werden Teutſch alſo ausgelegt. Scientia mali, das iſt die wiſſenheit des boͤſen/ Cacoſophia iſt der verkehrte und unlautere Contemptus verbi DEI iſt die verachtung Ignorantia regiminis DEI per Angelos, Cacodæmonia oder zauberey iſt die gantze Veneficium iſt die kunſt und weißheit derer Maleficæ artes, das iſt ſolcher verſtand und Weiter hin ſetzet er p. 7. Aphor III. die be- Erſtlich iſt vonnoͤthen/ daß der ſo ein Ma-“ Zum andern daß er (wie auch ſonſten ein“ leib/
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Schrifft/ ſo“<lb/> von anfang der welt her in der Bibel durch“<lb/> guͤtigkeit GOttes dem menſchen geoffenbaret“<lb/> iſt/ darnach auch durch die <hi rendition="#aq">Scalam</hi> der <hi rendition="#aq">Creati-“<lb/> on</hi> und derer <hi rendition="#aq">Creatorum,</hi> das iſt durch die“<lb/> grad und ſtaffel der geſchoͤpffen/ wie die regie-“<lb/> rung derſelben vom minſten dinge biß auffs“<lb/> hoͤchſte haupt gelange und reiche ꝛc. Zu dem“<lb/> auch durch die wunderbarlichen wirckungen“<lb/> und kraͤfften/ welche die ſichtbaren und unſicht-“<lb/> baren creaturen Gottes erzeigen/ und offenbar-“<lb/> lich beweiſen/ daß er allein Herꝛ ſey/ und daß“<lb/> nach ſeinem willen alle dinge ſeyn und bleiben.„</p><lb/> <p>Zum andern daß er (wie auch ſonſten ein“<lb/> jeder menſch thun ſoll) in ſich ſelbſt gehe/ uñ gu-“<lb/> ten fleiß anwende/ ſich ſelbſt wol erkenne/ was“<lb/> er ſey/ und ſeine <hi rendition="#aq">Microcoſmi</hi>ſche macht wol er-“<lb/> wege/ ſeinen him̃el und erden/ das iſt/ geiſt und“<lb/> <fw place="bottom" type="catch">leib/</fw><lb/></p> </div> </div> </div> </body> </text> </TEI> [160/0456]
Th. IV. Sect. II. Num. XXII. Von der Magia.
Prudentia rerum humanarum, iſt die fuͤrſich-
tigkeit menſchlicher dingen/ das iſt/ welcher
verſtand und klugheit hat in allen guten kuͤn-
ſten/ zu auffbauung und erhaltung gemeines
nutzes ohne jemandes verletzung.
Das iſt nun das wiſſen des guten/ welchem
die rechten Magi nachkommen/ und ihre kunſt
nicht mißbraucht/ ſondern in der GOttesfurcht
wol angewendet habẽ/ als Enoch mit ſeiner ver-
wandlung/ mit ſeiner Lehr und langem leben/
der groſſe Prophet Moſes mit ſeiner erkaͤntniß/
der Patriarch Joſeph mit ſeinem wahrſagen
und traͤum-auslegen/ Samſon| mit ſeiner
ſtaͤrcke/ David mit ſeinem ſieg und ſonderlichen
GOttesfurcht/ Salomon mit ſeiner groͤſten
weißheit/ Daniel mit ſeinen geſichten und En-
geln und dergleichen unzehlich viel/ gleich ſo
wol bey den Heyden/ als unter dem volck GOt-
tes/ hie nicht noth zu erzehlen.
Ferner redet der Auctor von der falſchen
„magie alſo: Aphor. II. Ein Cacomagus oder
„teuffels-zauberer iſt der/ dem aus GOttes
„verhengniß die boͤſen geiſter dienen zum zeitli-
„chen und ewigen verderben und ſchaden/ die
„menſchen zu blenden/ zu bethoͤren/ und von
Gott abzuwenden/ ein ſolcher Magus iſt gewe-“
ſen jener Simon/ der aller-aͤrgſte Magus,“
deſſen meldung geſchiehet Actor. VIII. und“
ſonderlich im elemente/ welchen der H. Pe-“
trus auff die erden herab geſtuͤrtzet hat/ da er“
ſich als ein GOtt von den unreinen geiſtern in“
die lufft erheben und tragen| ließ/ und viel an-“
dere dergleichen wunderwerck mit verwande-“
lung deꝛ geſtalten/ uñ andeꝛn ſeltſamen dingen/“
die er vor dem Kaͤyſer und allem volck thaͤt/ wie“
auch andere zauberer ſeines gleichen; in wel-“
chen orden gehoͤren auch alle die/ ſo durch die“
geſetz der zweyer taffeln Moſis/ von wegen ih-“
rer uͤbelthaten und ſchaͤdlichen zauberey ge-“
richtet/ geurtheilet und angezeiget ſeyn/ welche“
damit ſie deſto beſſer unterſcheiden und ver-“
ſtanden moͤgen werden/ wollen wir ihre“
austheilung auch in eine figur ſetzen/ in welcher“
ſich ein jeder erſehen mag/ wie weit ſie ſich von“
den erſten ſcheiden/ und daß aus beyden erkant“
werde/ was der Magus annehmen und was er“
auch fliehen ſoll/ wohin er ſich bearbeiten und“
wie fern er ſich bemuͤhen ſoll/ den rechten ge-“
buͤhrlichen termin und endſchafft des lebens zu“
erlangen; und das iſt die figur:„
1.
Scientia mali dividitur in
2. Cacoſophiam, quæ
duplex eſt3. Contemptus verbi DEI.
4. Ignorantia regiminis DEI per Angelos.
5. Cacodæmoniam, quæetiam duplex eſt6. Veneficium.
7. Maleficæ Artes.
Die werden Teutſch alſo ausgelegt.
Scientia mali, das iſt die wiſſenheit des boͤſen/
iſt die weißheit des menſchen/ welche ſich zur ar-
gen und boͤſen liſt lencket/ und beym einfaͤltigen
verſtand nicht bleiben will/ die wird getheilt in
andere zwey theil/ nemlich in cacoſophiam & in
cacodæmoniam.
Cacoſophia iſt der verkehrte und unlautere
verſtand und witz mit argem liſt zu aller boßheit
geneigt/ welche verfluchte weißheit/ die viel-
mehr eine thorheit waͤre zu nennen/ wiederum
getheilet wird/ in contemptum verbi DEI &
ignorantiam regiminis per Spiritus Angelicos.
Contemptus verbi DEI iſt die verachtung
des worts GOttes/ nemlich wenn der menſch
ſich nicht nach den Bibliſchen ſchrifften will
weiſen oder fuͤhren laſſen/ ſondern richtet ſein
leben an nach der welt lauff und nach des teuf-
fels willen/ bleibt ſeines eigenen gefallens/ luſts
und muths/ welches die groͤſte abgoͤtterey iſt.
Ignorantia regiminis DEI per Angelos,
iſt die unwiſſenheit derregierung und guberni-
rung GOTTes/ durch die Engliſchen geiſter/
nemlich wenn der menſch nicht weiß oder nicht
glaubt/ daß GOtt jedem land/ jeder herꝛſchafft/
jedem thun und laſſen in allen elementen gewiſ-
ſe- Engel verordnet hat/ zu regieren/ zu fuͤhren/
zu erhalten oder zu verſtoͤren/ wie auch dem men-
ſchen ſelbſt; aus welcher unwiſſenheit er als-
denn die hut und cuſtodiam deꝛ Engel verachtet/
verſchmaͤhet/ und ſonſten fuͤr nichts achtet/ und
alſo mit dem teuffel geſellſchaft macht/ unter die-
ſer ignorantia iſt auch begriffen die abgoͤtterey/
und das thun oder die uͤbung aller Gottloſigkeit.
Cacodæmonia oder zauberey iſt die gantze
teuffeliſche kunſt/ alle ſeine ſtuͤck und werck/ und
dieſe iſt auch in zween theil getheilt/ nemlich in
Veneficium, und maleficas artes.
Veneficium iſt die kunſt und weißheit derer
gifft und anderer zauberwerck mit natuͤrlichen
dingen/ nemlich wenn der menſch die gewaͤchſe
und andere fruͤcht aller elementen zu allem ſcha-
den und argen gebraucht wieder GOtt und den
naͤchſten.
Maleficæ artes, das iſt ſolcher verſtand und
klugheit/ welche in allen boͤſen kuͤnſten zum ſcha-
den und verderben des menſchlichen geſchlechts
erfunden/ ſo der menſch dieſelbigen gebraucht
zur ſchmach und laͤſterung GOttes zum ſchaden
und verletzung des menſchen.
Weiter hin ſetzet er p. 7. Aphor III. die be-
reitung/ dadurch ſich ein jeder der ein
guter Magus ſeyn wil/ zu ſeiner kunſt
richten und ſchicken ſoll.
Erſtlich iſt vonnoͤthen/ daß der ſo ein Ma-“
gus begehrt zu ſeyn/ tag und nacht fruͤh und“
ſpat/ nach muͤglichem fleiß/ ſtaͤts gedencke/ ſin-|“
ne und trachte/ (wie auch Cornelius Aggrippa“
in ſeiner Occulta Philoſophia befohlen/) wie“
er zu wahrer erkaͤntniß GOttes komme/ wel-“
ches einjeder menſch gar wol thun kan und ſoll/“
beydes durch betrachtung des unvergaͤnglichen“
worts GOttes/ nemlich der H. Schrifft/ ſo“
von anfang der welt her in der Bibel durch“
guͤtigkeit GOttes dem menſchen geoffenbaret“
iſt/ darnach auch durch die Scalam der Creati-“
on und derer Creatorum, das iſt durch die“
grad und ſtaffel der geſchoͤpffen/ wie die regie-“
rung derſelben vom minſten dinge biß auffs“
hoͤchſte haupt gelange und reiche ꝛc. Zu dem“
auch durch die wunderbarlichen wirckungen“
und kraͤfften/ welche die ſichtbaren und unſicht-“
baren creaturen Gottes erzeigen/ und offenbar-“
lich beweiſen/ daß er allein Herꝛ ſey/ und daß“
nach ſeinem willen alle dinge ſeyn und bleiben.„
Zum andern daß er (wie auch ſonſten ein“
jeder menſch thun ſoll) in ſich ſelbſt gehe/ uñ gu-“
ten fleiß anwende/ ſich ſelbſt wol erkenne/ was“
er ſey/ und ſeine Microcoſmiſche macht wol er-“
wege/ ſeinen him̃el und erden/ das iſt/ geiſt und“
leib/
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