Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Von der Formula Concordiae. [Spaltenumbruch]
bleibt doch wahr/ daß der 25. vers von men-schen-lehre/ der 11. 13. 21. aber von GOttes ei- genem gesetz rede/ und einander opponirt seyen/ und also dieselbe Theologi entweder mit der auslegung/ oder mit der allegation wahrhafftig einen fehler begangen haben/ und folglich we- der der Auctor noch ein anderer Theologus es justificiren könne. Wie denn die Apologia loc. cit. noch weiter sich erkläret/ wie sie diesen spruch nicht von menschen-lehre/ sondern vom Göttli- chen eigenen gesetz verstehe/ und daraus die- sen schluß machet: So wir dann auch nicht durch wercke des Göttlichen gesetzes vergebung der sünden/ oder das ewige leben verdienen/ son- dern müssen die barmhertzigkeit suchen/ welche in Christo verheissen ist/ so verdienen wir es viel- weniger durch kloster-leben und möncherey/ das eitel menschen-satzungen sind/ und solle die ehre vielweniger den bettelischen satzungen gegeben werden etc. Jst also nothwendig die Allegation oder Interpretation des spruches einmal falsch. III. Objicirt der Auctor aus part. 3. n. 8. IV. Objicirt sich der Auctor aus der Formu- nem A. K. H. Vierter Theil. R 2
Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Von der Formula Concordiæ. [Spaltenumbruch]
bleibt doch wahr/ daß der 25. vers von men-ſchen-lehre/ der 11. 13. 21. aber von GOttes ei- genem geſetz rede/ und einander opponirt ſeyen/ und alſo dieſelbe Theologi entweder mit der auslegung/ oder mit der allegation wahrhafftig einen fehler begangen haben/ und folglich we- der der Auctor noch ein anderer Theologus es juſtificiren koͤnne. Wie denn die Apologia loc. cit. noch weiter ſich erklaͤret/ wie ſie dieſen ſpruch nicht von menſchen-lehre/ ſondern vom Goͤttli- chen eigenen geſetz verſtehe/ und daraus die- ſen ſchluß machet: So wir dann auch nicht durch wercke des Goͤttlichen geſetzes vergebung der ſuͤnden/ oder das ewige leben verdienen/ ſon- dern muͤſſen die barmhertzigkeit ſuchen/ welche in Chriſto verheiſſen iſt/ ſo verdienen wir es viel- weniger durch kloſter-leben und moͤncherey/ das eitel menſchen-ſatzungen ſind/ und ſolle die ehre vielweniger den betteliſchen ſatzungen gegeben werden ꝛc. Jſt alſo nothwendig die Allegation oder Interpretation des ſpruches einmal falſch. III. Objicirt der Auctor aus part. 3. n. 8. IV. Objicirt ſich der Auctor aus der Formu- nem A. K. H. Vierter Theil. R 2
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Welches<lb/> zwar der <hi rendition="#aq">Auctor</hi> damit <hi rendition="#aq">juſtificir</hi>en will/ daß es<lb/> wieder die <hi rendition="#aq">Enthuſiaſt</hi>en/ oder wider diejenige<lb/> geiſter geſchrieben ſey/ die ſich ruͤhmen/ ohne<lb/> und vor dem wort den geiſt zu haben/ und dar-<lb/> nach die ſchrifft oder muͤndliche wort richten/<lb/> deuten und daͤhnen ihres gefallens. So blei-<lb/> bet doch die redens-art <hi rendition="#aq">impropria,</hi> uneigent-<lb/> lich/ da doch aber um der widerſacher willen<lb/> man <hi rendition="#aq">diſtinctè</hi> haͤtte reden ſollen/ daß man nun<lb/> ſagen will/ ſie verſtehen dadurch gleichwol das<lb/> geſchriebene wort GOTTes nach dem <hi rendition="#aq">Evan-<lb/> gelio.</hi> oder aber doch/ daß der H. Geiſt durch<lb/> das aͤuſſerliche wort/ nemlich durchs geſetz und<lb/> Evangelium/ dort zwar durch ſchrecken und bu-<lb/> ſe wuͤrcken/ hier aber durch glauben wuͤrcken<lb/> zu uns komme; dieſes iſt nicht gnug. Denn wo<lb/> ſie das letztere/ nemlich das Evangelium/ haͤt-<lb/> ten wollen bedeuten/ ſo haͤtten ſie nicht die 10.<lb/> gebot allein muͤſſen ſetzen/ durch welche der geiſt<lb/> GOttes aͤngſtiget und ſchrecket/ ſondern es haͤt-<lb/> te das vornehmſte theil/ nemlich das Evangeli-<lb/> um/ nothwendig mit benamſet werden ſollen;<lb/> denn durch die 10. gebot das Evangelium be-<lb/> greiffen wollen/ waͤre ſo viel als GOttes drohen<lb/> und ſtraffen fuͤr troͤſten und erquicken verſtehen<lb/> wollẽ. So wir abeꝛ das geſetz durch die 10. gebot<lb/> ſelbſten wolten verſtanden haben/ haͤtten ſie der<lb/> Evangeliſchẽ lehre wideꝛſprochẽ/ oder wo ſie das<lb/> Evangelium meinten/ ſo muͤſte der ſatz mit einer<lb/> zum wenigſten <hi rendition="#aq">locutione tropica</hi> entſchuldiget<lb/> werden/ da die 10. gebot oder geſetz fuͤr das <hi rendition="#aq">ver-<lb/> bum ſcriptum,</hi> und zwar <hi rendition="#aq">Evangelicum,</hi> (deñ das<lb/><hi rendition="#aq">legale</hi> bringt doch den H. Geiſt nicht) muͤſte<lb/> genommen werden. Aber wenn man <hi rendition="#aq">perlo-<lb/> cutionem oppoſitam</hi> der ſache abhelffen kan/ ſo<lb/> koͤnten wir ja alle ketzerey auch entſchuldigen.<lb/> Zu dem will man die amtsbruͤder angehalten<lb/> haben/ daß ſie der <hi rendition="#aq">Formulæ Concordiæ NB.</hi><lb/> auch <hi rendition="#aq">ſecundùm verba & phraſes,</hi> nach derre-<lb/><cb/> dens-art/ <hi rendition="#aq">ſubſcribir</hi>en ſollen/ als einer gewiſ-<lb/> ſen richtſchnur fuͤr die lehrende/ nach welcher ſie<lb/> die Goͤttliche lehre erklaͤren und nach ſolcher re-<lb/> dens-art ſich richten muͤſſen; und ſey ja die<lb/><hi rendition="#aq">Formula concordiæ</hi> gegeben/ damit maͤnniglich<lb/> eine <hi rendition="#aq">declaration</hi> haͤtte/ <hi rendition="#aq">in quo ſenſu</hi> die verfaſſer<lb/> und bekenner der Evangeliſchen wahrheit die<lb/> Goͤttliche lehre angenommen. 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Geiſt<lb/> empfangen haben; oder muͤſſet ihr dieſes <hi rendition="#aq">ab-<lb/> ſurdum</hi> begehen/ und ſagen/ daß unſere vaͤter<lb/> Altes Teſtaments durch die 10. gebote/ das iſt/<lb/> durch aufflegen des geſetzlichen jochs auff ihre<lb/> haͤlſe/ das iſt/ <hi rendition="#aq">peroppoſitionem,</hi> durch die gna-<lb/> de unſers HErꝛn JEſu CHriſti waͤren ſelig<lb/> worden/ welches <gap reason="fm" unit="chars"/> ſind/ <hi rendition="#aq">Actor XV.</hi> Ob<lb/> wol ich im uͤbrigen nicht zweiffele/ daß ſie <hi rendition="#aq">ſynec-<lb/> dochicè</hi> durch die 10. gebote hier das aͤuſſerli-<lb/> che wort <hi rendition="#aq">contra Enthuſiaſtas</hi> verſtanden/ und<lb/> alſo <hi rendition="#aq">tropicè</hi> geredet haben; So kan ich aber<lb/> damit gleichwol nicht zeigen/ <hi rendition="#aq">in quo ſenſu</hi> die<lb/> Herren <hi rendition="#aq">Auguſtani Theologi</hi> die Goͤttliche lehr-<lb/> wahrheit verſtanden haben/ und waͤre nur die-<lb/> ſeredens-art ja keine <hi rendition="#aq">declarir</hi>ende richt-ſchnur/<lb/> nach welcher man ſich zu richten haͤtte.</p><lb/> <p><hi rendition="#aq">IV. Objicirt</hi> ſich der <hi rendition="#aq">Auctor</hi> aus der <hi rendition="#aq">Formu-<lb/> la concordiæ,</hi> und zwar aus der <hi rendition="#aq">Apologia</hi> von<lb/> der liebe und erfullung des geſetzes <hi rendition="#aq">pag. 47. a.</hi><lb/> den falſch <hi rendition="#aq">allegirt</hi>en ſpruch <hi rendition="#aq">Job. IX.</hi> 28. Jch<lb/> entſetze mich fuͤr allen meinen wercken. Da<lb/> doch derſelbige ſpruch ſo wol im grund text als<lb/> in der Teutſchen Biebel und <hi rendition="#aq">gloſſa interlineali<lb/> Lutheri,</hi> nicht von den <hi rendition="#aq">actionibus mentis,</hi><lb/> von den wercken des gemuͤths/ ſondern <hi rendition="#aq">de paſſio-<lb/> nibus corporis</hi> den leibes ſchmertzen redet; und<lb/> alſo <hi rendition="#aq">contra juſticiam operum</hi> unrecht <hi rendition="#aq">allegirt</hi><lb/> wird. Es will zwar der <hi rendition="#aq">Auctor</hi> dieſen ſpruch<lb/> mit der <hi rendition="#aq">vulgata juſtificir</hi>en/ als ob <hi rendition="#aq">ad hominem</hi><lb/> geredet waͤre. Allein es mag wol fuͤr eine aus<lb/> liebe herflieſſende entſchuldigung des fehlers<lb/><hi rendition="#aq">paſſir</hi>en/ aber fuͤr keine rechtfertigung deſſelben/<lb/> welche er ſonſten ſeinem gegener/ der darzu<lb/> nichtsungeſchicktes gehandelt/ auch waͤre ſchul-<lb/> dig geweſen. Es darff keiner irrung darzu/<lb/> um die wahrheit zu <hi rendition="#aq">defendir</hi>en. Jch ſehe<lb/> auch nicht/ daß ſelbige <hi rendition="#aq">Theologi</hi> den Papiſten<lb/> eben ſo gut geweſen/ daß da ſie den Hebraͤi-<lb/> ſchen und Teutſchen text gehabt/ ſie eben den<lb/> Papiſten zu dienſte <hi rendition="#aq">ad hominem</hi> ſolten geredet<lb/> haben/ ſonſten ſie in der <hi rendition="#aq">Formula concordiæ</hi><lb/> die Paͤbſtiſche <hi rendition="#aq">Theologos</hi> in der vorrede uͤber<lb/> die <hi rendition="#aq">articul</hi> Chriſtlicher lehre/ ſo auffs <hi rendition="#aq">concilium</hi><lb/> zu <hi rendition="#aq">Mantua</hi> haben ſollen uͤberantwortet werden/<lb/> keine licht-fluͤchtige und tag-ſcheuende ſchel-<lb/> men wuͤꝛden geſcholten/ noch vielwenigeꝛ in dem<lb/> ſtreitigen <hi rendition="#aq">articul</hi> von der erbſuͤnde geſchrieben<lb/> haben <hi rendition="#aq">NB.</hi> daß man wort-gezaͤncke zuverhuͤten/<lb/> die <hi rendition="#aq">æquivocationes vocabulorum</hi> fleißig mei-<lb/> den ſolle; geſchweige ſelbſten die ſpruͤche H.<lb/> Schrifft verkehrt <hi rendition="#aq">allegir</hi>en/ oder ſie haͤtten ſich<lb/> deutlich uñ <hi rendition="#aq">expreßè</hi> erklaͤrt/ daß ſie nur <hi rendition="#aq">ad homi-</hi><lb/> <fw place="bottom" type="sig"><hi rendition="#fr">A. 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Th. IV. Sect. III. Num. XVI. Von der Formula Concordiæ.
bleibt doch wahr/ daß der 25. vers von men-
ſchen-lehre/ der 11. 13. 21. aber von GOttes ei-
genem geſetz rede/ und einander opponirt ſeyen/
und alſo dieſelbe Theologi entweder mit der
auslegung/ oder mit der allegation wahrhafftig
einen fehler begangen haben/ und folglich we-
der der Auctor noch ein anderer Theologus es
juſtificiren koͤnne. Wie denn die Apologia loc.
cit. noch weiter ſich erklaͤret/ wie ſie dieſen ſpruch
nicht von menſchen-lehre/ ſondern vom Goͤttli-
chen eigenen geſetz verſtehe/ und daraus die-
ſen ſchluß machet: So wir dann auch nicht
durch wercke des Goͤttlichen geſetzes vergebung
der ſuͤnden/ oder das ewige leben verdienen/ ſon-
dern muͤſſen die barmhertzigkeit ſuchen/ welche
in Chriſto verheiſſen iſt/ ſo verdienen wir es viel-
weniger durch kloſter-leben und moͤncherey/ das
eitel menſchen-ſatzungen ſind/ und ſolle die ehre
vielweniger den betteliſchen ſatzungen gegeben
werden ꝛc. Jſt alſo nothwendig die Allegation
oder Interpretation des ſpruches einmal falſch.
III. Objicirt der Auctor aus part. 3. n. 8.
die ausdruͤckliche worte/ ſo die Theolo-
gi daſelbſten lehren; daß kein Prophet
weder Elias noch Eliſæus auſſer oder ohne die
zehẽ gebot den geiſt gekriegt haben. Welches der
Evangeliſchen lehre ſchnur ſtracks zuwider/ ja
die Formula concordiæ ſich ſelbſten/ in deme
f. 289. a. vom dritten gebrauch des geſetzes Got-
tes klar ſtehet: Der H. Geiſt werde nicht durch
das geſetz/ ſondern durch die predigt des Evan-
gelii gegeben und empfangen/ Gal. 3. Welches
zwar der Auctor damit juſtificiren will/ daß es
wieder die Enthuſiaſten/ oder wider diejenige
geiſter geſchrieben ſey/ die ſich ruͤhmen/ ohne
und vor dem wort den geiſt zu haben/ und dar-
nach die ſchrifft oder muͤndliche wort richten/
deuten und daͤhnen ihres gefallens. So blei-
bet doch die redens-art impropria, uneigent-
lich/ da doch aber um der widerſacher willen
man diſtinctè haͤtte reden ſollen/ daß man nun
ſagen will/ ſie verſtehen dadurch gleichwol das
geſchriebene wort GOTTes nach dem Evan-
gelio. oder aber doch/ daß der H. Geiſt durch
das aͤuſſerliche wort/ nemlich durchs geſetz und
Evangelium/ dort zwar durch ſchrecken und bu-
ſe wuͤrcken/ hier aber durch glauben wuͤrcken
zu uns komme; dieſes iſt nicht gnug. Denn wo
ſie das letztere/ nemlich das Evangelium/ haͤt-
ten wollen bedeuten/ ſo haͤtten ſie nicht die 10.
gebot allein muͤſſen ſetzen/ durch welche der geiſt
GOttes aͤngſtiget und ſchrecket/ ſondern es haͤt-
te das vornehmſte theil/ nemlich das Evangeli-
um/ nothwendig mit benamſet werden ſollen;
denn durch die 10. gebot das Evangelium be-
greiffen wollen/ waͤre ſo viel als GOttes drohen
und ſtraffen fuͤr troͤſten und erquicken verſtehen
wollẽ. So wir abeꝛ das geſetz durch die 10. gebot
ſelbſten wolten verſtanden haben/ haͤtten ſie der
Evangeliſchẽ lehre wideꝛſprochẽ/ oder wo ſie das
Evangelium meinten/ ſo muͤſte der ſatz mit einer
zum wenigſten locutione tropica entſchuldiget
werden/ da die 10. gebot oder geſetz fuͤr das ver-
bum ſcriptum, und zwar Evangelicum, (deñ das
legale bringt doch den H. Geiſt nicht) muͤſte
genommen werden. Aber wenn man perlo-
cutionem oppoſitam der ſache abhelffen kan/ ſo
koͤnten wir ja alle ketzerey auch entſchuldigen.
Zu dem will man die amtsbruͤder angehalten
haben/ daß ſie der Formulæ Concordiæ NB.
auch ſecundùm verba & phraſes, nach derre-
dens-art/ ſubſcribiren ſollen/ als einer gewiſ-
ſen richtſchnur fuͤr die lehrende/ nach welcher ſie
die Goͤttliche lehre erklaͤren und nach ſolcher re-
dens-art ſich richten muͤſſen; und ſey ja die
Formula concordiæ gegeben/ damit maͤnniglich
eine declaration haͤtte/ in quo ſenſu die verfaſſer
und bekenner der Evangeliſchen wahrheit die
Goͤttliche lehre angenommen. Jn welchem
ſtuͤck fuͤrwahr keine locutio tropica/ und dar-
zu in oppoſitione, im gegen-ſatz/ ſtatt haben kan/
ſondern propria, ſo man ſecundùm verba &
phraſes abſolutè und illimitatè ſubſcribiren ſol-
le; Und ſo waͤret ihr dann gehalten propriè
und abſolutè zu ſagen/ daß die Propheten
durch die 10. gebote propriè genommen (denn
ihr ſolt ja abſolutè und illimitatè auch die re-
dens-aꝛt als eine gewiſſe ꝛicht-ſchnuꝛ und eigent-
liche erklaͤrung des verſtands am wort ſubſcri-
biren) durch das verbum legale den H. Geiſt
empfangen haben; oder muͤſſet ihr dieſes ab-
ſurdum begehen/ und ſagen/ daß unſere vaͤter
Altes Teſtaments durch die 10. gebote/ das iſt/
durch aufflegen des geſetzlichen jochs auff ihre
haͤlſe/ das iſt/ peroppoſitionem, durch die gna-
de unſers HErꝛn JEſu CHriſti waͤren ſelig
worden/ welches _ ſind/ Actor XV. Ob
wol ich im uͤbrigen nicht zweiffele/ daß ſie ſynec-
dochicè durch die 10. gebote hier das aͤuſſerli-
che wort contra Enthuſiaſtas verſtanden/ und
alſo tropicè geredet haben; So kan ich aber
damit gleichwol nicht zeigen/ in quo ſenſu die
Herren Auguſtani Theologi die Goͤttliche lehr-
wahrheit verſtanden haben/ und waͤre nur die-
ſeredens-art ja keine declarirende richt-ſchnur/
nach welcher man ſich zu richten haͤtte.
IV. Objicirt ſich der Auctor aus der Formu-
la concordiæ, und zwar aus der Apologia von
der liebe und erfullung des geſetzes pag. 47. a.
den falſch allegirten ſpruch Job. IX. 28. Jch
entſetze mich fuͤr allen meinen wercken. Da
doch derſelbige ſpruch ſo wol im grund text als
in der Teutſchen Biebel und gloſſa interlineali
Lutheri, nicht von den actionibus mentis,
von den wercken des gemuͤths/ ſondern de paſſio-
nibus corporis den leibes ſchmertzen redet; und
alſo contra juſticiam operum unrecht allegirt
wird. Es will zwar der Auctor dieſen ſpruch
mit der vulgata juſtificiren/ als ob ad hominem
geredet waͤre. Allein es mag wol fuͤr eine aus
liebe herflieſſende entſchuldigung des fehlers
paſſiren/ aber fuͤr keine rechtfertigung deſſelben/
welche er ſonſten ſeinem gegener/ der darzu
nichtsungeſchicktes gehandelt/ auch waͤre ſchul-
dig geweſen. Es darff keiner irrung darzu/
um die wahrheit zu defendiren. Jch ſehe
auch nicht/ daß ſelbige Theologi den Papiſten
eben ſo gut geweſen/ daß da ſie den Hebraͤi-
ſchen und Teutſchen text gehabt/ ſie eben den
Papiſten zu dienſte ad hominem ſolten geredet
haben/ ſonſten ſie in der Formula concordiæ
die Paͤbſtiſche Theologos in der vorrede uͤber
die articul Chriſtlicher lehre/ ſo auffs concilium
zu Mantua haben ſollen uͤberantwortet werden/
keine licht-fluͤchtige und tag-ſcheuende ſchel-
men wuͤꝛden geſcholten/ noch vielwenigeꝛ in dem
ſtreitigen articul von der erbſuͤnde geſchrieben
haben NB. daß man wort-gezaͤncke zuverhuͤten/
die æquivocationes vocabulorum fleißig mei-
den ſolle; geſchweige ſelbſten die ſpruͤche H.
Schrifft verkehrt allegiren/ oder ſie haͤtten ſich
deutlich uñ expreßè erklaͤrt/ daß ſie nur ad homi-
nem
A. K. H. Vierter Theil. R 2
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