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Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.

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Th. IV. Sect. II. Num. XII. Von verfälschung der schrifften Lutheri.
[Spaltenumbruch] eine glocke/ und kürtzlich/ wenn alle der närrische
GOttes dienst in stifften/ klöstern noch hundert
1000. mal grösser und mehr wäre/ was fragt
GOtt nach solchem fastnachts-spiel und gau-
ckelwerck? Darum klagt GOtt das am meisten
von den Juden Michae II. daß sie sein lob haben
gestillt/ so sie doch fast pfiffen/ plerreten und heul-
ten/ wie wir thun.

Ibid. ad pag. 20. Zu GOttes gnaden.

Jch lasse zu/ daß etliche der Heiligen und Mut-
ter GOttes dienst recht brauchen/ wie wol das
seltz sam ist/ so ist doch das exempel fährlich/ und
nicht in die Gemeine für einen brauch zu bringe.
Sondern nach CHristus und aller Apostel Leh-
re frisch zu GOtt dem vater allein durch CHri-
stum zu nahen/ denn es gar bald geschehen ist
um den greulichen fall/ daß man auff die Heili-
gen mehr/ denn auff GOtt sich tröstet und ihren
namen und hülffe ehe anruffet denn GOtt.
Das ist denn gar ein verkehrt und unchristlich
ding/ wie ich jetzt besorge/ da die welt voll/
voll/ voll/ abgötterey ist/ und GOtt verhenget/
daß etwa solchen Heiligen-dienern hülff und
wunderzeichen wiederfahren/ so es doch durch
den teuffel geschicht/ denn auch GOtt den teuf-
fels-dienern leib und leben/ ja auch gut und ehre
durch den teuffel gibt/ wie wir sehen öffentlich/
gleich wie ein reicher Fürst durch einen buben
einem andern buben ein kleid oder kleinod geben
mag/ darum ist weder auff die wunderzeichen/
noch auff das exempel zu bauen/ sondern allein
auff die Lehre CHristi oder seiner Apostel in
diesen und allen andern fällen.

Nach der Epistel Dom. IV. Adv. Evang. ad
pag. 49. b.

Es ist geschrieben im buch Nehem. IV.
da sie Jerusalem wieder baueten/ daß sie
mit einer hand baueten/ in der andern ein
schwerd hatten um der feinde willen/ die den bau
hindern wollten; das legt S. Paulus Tit. I. also
aus/ daß ein Bischoff/ Pfarrherr/ Prediger
soll mächtig seyn in der H. Schrifft zu lehren/
zu vermahnen/ da zu auch den widersprechern
zu wehren/ also daß man GOttes wort brauche
in 2. weisen/ als des brods und des schwerds/ zu
speisen und zu streiten/ zu fried und kriegs zeiten/
und also mit einer hand die Christenheit
bessere/ baue/ lehre/ speisse/ mit der andern
dem teuffel/ den ketzern/ der welt wiederstand
thue; denn wo nicht wehre ist/ da hat der teuffel
die weyde bald verderbt/ welcher er gar feind ist.
Drum wollen wir/ so GOtt gnade gibt/ der-
massen handeln/ daß wir nicht allein unsere see-
len täglich drinnen weyden/ sondern auch die-
selbe als eine harnisch lehren anthun und damit
fechten wieder alle feinde/ auff daß wir mit wey-
de und waffen gerüstet seyn.

Festo Nativit. Epist. ad pag. 65. a. post ver-
ba.
Gegenwärtigkeit beweise.

Siehe/ davon sagt David Ps. CXI. Die
wercke GOttes sind groß und ersucht/ nach al-
lem ihrem willen. Wer sind diese seine wercke?
Wir sind sie/ in der tauffe gemacht durch seine
gnade/ wir sind grosse wercke/ neue wercke/ neu
geboren; denn es ist groß ding/ daß ein mensch
so schnell selig wird/ loß von sünden/ tod und
hölle ewig. Darum spricht er/ sie sind ersucht
nach allem ihrem willen und begehren; denn
[Spaltenumbruch] GOtt damit erfunden hat und thut alles was
ein mensch begehret. Was begehret aber ein
mensch mehr denn selig zu seyn/ von sünden/ tod
und hölle erlöst zu seyn?

Festo Nativ. Evang. p. 70. a. Wie sie gern
wolten.

Wie Ps. XLV. sagt: Mein hertz schluckt her-
aus ein gutes wort. Als solt er sagen/ ich
wolts gern heraus sagen/ so kan ich nicht/ es ist
grösser/ denn ichs sagen kan; denn mein sagen
kaum ein schlucken ist: daher kommt die rede
Ps. L. und anderer orten mehr: Meine zunge wird
heraus hüpffen deine gerechtigkeit; das ist/ mit
freuden und springen davon reden/ singen und
sagen/ und Ps. CXIX. Meine lippen werden dir
ein lob heraus scheuren/ gleichwie ein siedend
töpffen quillet und schäumet.

Post Nativ. Epist. p. 110. b. Gerechtigkeit
und leben ewiglich.

Hier wären nun zu ermahnen/ die elenden
Cainischen heiligen die geistlichen/ ob thnen zu
rathen wäre in ihrem verstand/ wenn sie ihrem
orden/ gesetz/ ceremonien/ gebet/ messe/ klei-
der/ speise/ und was denn ihres wesens mehr ist/
auch thäten/ wie CHristus das gesetz gethan
hat/ so möchten sie behalten werden/ nemlich
daß sie den Christen-glauben auff einen sondern
ort setzten und ihm des hertzens reich eingäben/
erkenneten/ daß nicht durch ihren orden/ stand/
oder werck sie fromm oder selig würden/ sondern
allein durch diesen glauben CHristi; Darnach
sich thäten unter ihr gesetz und werck/ als die
freywilligen/ der sie nicht bedürfften; denn nur
zu des leibes casteyung und dem nächsten zu helf-
fen. Aber nun sie in der meinung gehen/ als
seyen es nöthige wercke/ die sie thun müsten/
wo sie fromm und selig werden sollen/ ists eitel
verführung und sünde/ nur zur hölle treibend/ mit
grosser marter die ewige marter zu verdienen/
denn sie streben wider den kindlichen freyen glau-
ben mit ihren knechtischen gezwungenen wer-
cken. Der glaube kan nicht neben ihm leiden
die ölgötzen der wercke/ er will allein fromm/ se-
lig und kinder machen/ darnach alle wercke
frey haben/ frölich thun und leiden alles/ was
GOtt zuschicket und der nächste bedarff/ das
sind seine wercke und keine andere/ fraget nichts
nach viel messen/ bestimmten fasten/ sonderlichen
kleidern/ erlesenen speisen/ erwehlten stätten/
person oder werck/ ja er verwirfft das alles/ wie
eine hindernis seiner freyheit.

Evang. post Nativ. ad p. 123. a. Sie liesset
offenbar.

Daß er aber zu Jerusalem solch sagen/ hören
und warten beschreibet/ ist die ursach: Jerusa-
lem heist ein gesicht des friedens/ und bedeut die
hertzen/ die nur nach dem friede sehen/ sind nicht
zäncker; denn St. Paulus Rom. XII. schreibt/
daß die nicht mögen die wahrheit fassen/ die
da zänckisch sind. Göttliche wahrheit will stil-
le hertzen haben/ die da zuhören und lassen sagen.
Die aber poltern und tummlen/ wollen selbst recht
haben/ oder zuvor zeichen und ursach wissen/
die fahen sie nimmermehr/ sie sind zu Babylo-
nien in dem getümmel/ und nicht zu Jerusalem/
in dem sehen auff den friede/ darum warten noch
hören sie auch nicht dieser Hanna sage und die
erlösung.

Festo

Th. IV. Sect. II. Num. XII. Von verfaͤlſchung der ſchrifften Lutheri.
[Spaltenumbruch] eine glocke/ und kuͤrtzlich/ wenn alle der naͤrriſche
GOttes dienſt in ſtifften/ kloͤſtern noch hundert
1000. mal groͤſſer und mehr waͤre/ was fragt
GOtt nach ſolchem faſtnachts-ſpiel und gau-
ckelwerck? Darum klagt GOtt das am meiſten
von den Juden Michæ II. daß ſie ſein lob haben
geſtillt/ ſo ſie doch faſt pfiffen/ plerreten und heul-
ten/ wie wir thun.

Ibid. ad pag. 20. Zu GOttes gnaden.

Jch laſſe zu/ daß etliche der Heiligen und Mut-
ter GOttes dienſt recht brauchen/ wie wol das
ſeltz ſam iſt/ ſo iſt doch das exempel faͤhrlich/ und
nicht in die Gemeine fuͤr einen brauch zu bringē.
Sondern nach CHriſtus und aller Apoſtel Leh-
re friſch zu GOtt dem vater allein durch CHri-
ſtum zu nahen/ denn es gar bald geſchehen iſt
um den greulichen fall/ daß man auff die Heili-
gen mehr/ denn auff GOtt ſich troͤſtet und ihren
namen und huͤlffe ehe anruffet denn GOtt.
Das iſt denn gar ein verkehrt und unchriſtlich
ding/ wie ich jetzt beſorge/ da die welt voll/
voll/ voll/ abgoͤtterey iſt/ und GOtt verhenget/
daß etwa ſolchen Heiligen-dienern huͤlff und
wunderzeichen wiederfahren/ ſo es doch durch
den teuffel geſchicht/ denn auch GOtt den teuf-
fels-dienern leib und leben/ ja auch gut und ehre
durch den teuffel gibt/ wie wir ſehen oͤffentlich/
gleich wie ein reicher Fuͤrſt durch einen buben
einem andern buben ein kleid oder kleinod geben
mag/ darum iſt weder auff die wunderzeichen/
noch auff das exempel zu bauen/ ſondern allein
auff die Lehre CHriſti oder ſeiner Apoſtel in
dieſen und allen andern faͤllen.

Nach der Epiſtel Dom. IV. Adv. Evang. ad
pag. 49. b.

Es iſt geſchrieben im buch Nehem. IV.
da ſie Jeruſalem wieder baueten/ daß ſie
mit einer hand baueten/ in der andern ein
ſchwerd hatten um der feinde willen/ die den bau
hindern wollten; das legt S. Paulus Tit. I. alſo
aus/ daß ein Biſchoff/ Pfarꝛherꝛ/ Prediger
ſoll maͤchtig ſeyn in der H. Schrifft zu lehren/
zu vermahnen/ da zu auch den widerſprechern
zu wehren/ alſo daß man GOttes wort brauche
in 2. weiſen/ als des brods und des ſchwerds/ zu
ſpeiſen und zu ſtreiten/ zu fried und kriegs zeiten/
und alſo mit einer hand die Chriſtenheit
beſſere/ baue/ lehre/ ſpeiſſe/ mit der andern
dem teuffel/ den ketzern/ der welt wiederſtand
thue; denn wo nicht wehre iſt/ da hat der teuffel
die weyde bald verderbt/ welcher er gar feind iſt.
Drum wollen wir/ ſo GOtt gnade gibt/ der-
maſſen handeln/ daß wir nicht allein unſere ſee-
len taͤglich drinnen weyden/ ſondern auch die-
ſelbe als einē harniſch lehren anthun und damit
fechten wieder alle feinde/ auff daß wir mit wey-
de und waffen geruͤſtet ſeyn.

Feſto Nativit. Epiſt. ad pag. 65. a. poſt ver-
ba.
Gegenwaͤrtigkeit beweiſe.

Siehe/ davon ſagt David Pſ. CXI. Die
wercke GOttes ſind groß und erſucht/ nach al-
lem ihrem willen. Wer ſind dieſe ſeine wercke?
Wir ſind ſie/ in der tauffe gemacht durch ſeine
gnade/ wir ſind groſſe wercke/ neue wercke/ neu
geboren; denn es iſt groß ding/ daß ein menſch
ſo ſchnell ſelig wird/ loß von ſuͤnden/ tod und
hoͤlle ewig. Darum ſpricht er/ ſie ſind erſucht
nach allem ihrem willen und begehren; denn
[Spaltenumbruch] GOtt damit erfunden hat und thut alles was
ein menſch begehret. Was begehret aber ein
menſch mehr denn ſelig zu ſeyn/ von ſuͤnden/ tod
und hoͤlle erloͤſt zu ſeyn?

Feſto Nativ. Evang. p. 70. a. Wie ſie gern
wolten.

Wie Pſ. XLV. ſagt: Mein hertz ſchluckt her-
aus ein gutes wort. Als ſolt er ſagen/ ich
wolts gern heraus ſagen/ ſo kan ich nicht/ es iſt
groͤſſer/ denn ichs ſagen kan; denn mein ſagen
kaum ein ſchlucken iſt: daher kommt die rede
Pſ. L. und andereꝛ oꝛten mehr: Meine zunge wird
heraus huͤpffen deine gerechtigkeit; das iſt/ mit
freuden und ſpringen davon reden/ ſingen und
ſagen/ und Pſ. CXIX. Meine lippen werden dir
ein lob heraus ſcheuren/ gleichwie ein ſiedend
toͤpffen quillet und ſchaͤumet.

Poſt Nativ. Epiſt. p. 110. b. Gerechtigkeit
und leben ewiglich.

Hier waͤren nun zu ermahnen/ die elenden
Cainiſchen heiligen die geiſtlichen/ ob thnen zu
rathen waͤre in ihrem verſtand/ wenn ſie ihrem
orden/ geſetz/ ceremonien/ gebet/ meſſe/ klei-
der/ ſpeiſe/ und was denn ihres weſens mehr iſt/
auch thaͤten/ wie CHriſtus das geſetz gethan
hat/ ſo moͤchten ſie behalten werden/ nemlich
daß ſie den Chriſten-glauben auff einen ſondern
ort ſetzten und ihm des hertzens reich eingaͤben/
erkenneten/ daß nicht durch ihren orden/ ſtand/
oder werck ſie fromm oder ſelig wuͤrden/ ſondern
allein durch dieſen glauben CHriſti; Darnach
ſich thaͤten unter ihr geſetz und werck/ als die
freywilligen/ der ſie nicht beduͤrfften; denn nur
zu des leibes caſteyung und dem naͤchſten zu helf-
fen. Aber nun ſie in der meinung gehen/ als
ſeyen es noͤthige wercke/ die ſie thun muͤſten/
wo ſie fromm und ſelig werden ſollen/ iſts eitel
verfuͤhrung uñ ſuͤnde/ nur zur hoͤlle treibend/ mit
groſſer marter die ewige marter zu verdienen/
denn ſie ſtreben wider den kindlichen freyen glau-
ben mit ihren knechtiſchen gezwungenen wer-
cken. Der glaube kan nicht neben ihm leiden
die oͤlgoͤtzen der wercke/ er will allein fromm/ ſe-
lig und kinder machen/ darnach alle wercke
frey haben/ froͤlich thun und leiden alles/ was
GOtt zuſchicket und der naͤchſte bedarff/ das
ſind ſeine wercke und keine andere/ fraget nichts
nach viel meſſen/ beſtim̃ten faſten/ ſonderlichen
kleidern/ erleſenen ſpeiſen/ erwehlten ſtaͤtten/
perſon oder werck/ ja er verwirfft das alles/ wie
eine hindernis ſeiner freyheit.

Evang. poſt Nativ. ad p. 123. a. Sie lieſſet
offenbar.

Daß er aber zu Jeruſalem ſolch ſagen/ hoͤren
und warten beſchreibet/ iſt die urſach: Jeruſa-
lem heiſt ein geſicht des friedens/ und bedeut die
hertzen/ die nur nach dem friede ſehen/ ſind nicht
zaͤncker; denn St. Paulus Rom. XII. ſchreibt/
daß die nicht moͤgen die wahrheit faſſen/ die
da zaͤnckiſch ſind. Goͤttliche wahrheit will ſtil-
le hertzen haben/ die da zuhoͤren und laſſen ſagen.
Die aber poltern und tum̃len/ wollen ſelbſt recht
haben/ oder zuvor zeichen und urſach wiſſen/
die fahen ſie nimmermehr/ ſie ſind zu Babylo-
nien in dem getuͤmmel/ und nicht zu Jeruſalem/
in dem ſehen auff den friede/ darum warten noch
hoͤren ſie auch nicht dieſer Hanna ſage und die
erloͤſung.

Feſto
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[119/0415] Th. IV. Sect. II. Num. XII. Von verfaͤlſchung der ſchrifften Lutheri. eine glocke/ und kuͤrtzlich/ wenn alle der naͤrriſche GOttes dienſt in ſtifften/ kloͤſtern noch hundert 1000. mal groͤſſer und mehr waͤre/ was fragt GOtt nach ſolchem faſtnachts-ſpiel und gau- ckelwerck? Darum klagt GOtt das am meiſten von den Juden Michæ II. daß ſie ſein lob haben geſtillt/ ſo ſie doch faſt pfiffen/ plerreten und heul- ten/ wie wir thun. Ibid. ad pag. 20. Zu GOttes gnaden. Jch laſſe zu/ daß etliche der Heiligen und Mut- ter GOttes dienſt recht brauchen/ wie wol das ſeltz ſam iſt/ ſo iſt doch das exempel faͤhrlich/ und nicht in die Gemeine fuͤr einen brauch zu bringē. Sondern nach CHriſtus und aller Apoſtel Leh- re friſch zu GOtt dem vater allein durch CHri- ſtum zu nahen/ denn es gar bald geſchehen iſt um den greulichen fall/ daß man auff die Heili- gen mehr/ denn auff GOtt ſich troͤſtet und ihren namen und huͤlffe ehe anruffet denn GOtt. Das iſt denn gar ein verkehrt und unchriſtlich ding/ wie ich jetzt beſorge/ da die welt voll/ voll/ voll/ abgoͤtterey iſt/ und GOtt verhenget/ daß etwa ſolchen Heiligen-dienern huͤlff und wunderzeichen wiederfahren/ ſo es doch durch den teuffel geſchicht/ denn auch GOtt den teuf- fels-dienern leib und leben/ ja auch gut und ehre durch den teuffel gibt/ wie wir ſehen oͤffentlich/ gleich wie ein reicher Fuͤrſt durch einen buben einem andern buben ein kleid oder kleinod geben mag/ darum iſt weder auff die wunderzeichen/ noch auff das exempel zu bauen/ ſondern allein auff die Lehre CHriſti oder ſeiner Apoſtel in dieſen und allen andern faͤllen. Nach der Epiſtel Dom. IV. Adv. Evang. ad pag. 49. b. Es iſt geſchrieben im buch Nehem. IV. da ſie Jeruſalem wieder baueten/ daß ſie mit einer hand baueten/ in der andern ein ſchwerd hatten um der feinde willen/ die den bau hindern wollten; das legt S. Paulus Tit. I. alſo aus/ daß ein Biſchoff/ Pfarꝛherꝛ/ Prediger ſoll maͤchtig ſeyn in der H. Schrifft zu lehren/ zu vermahnen/ da zu auch den widerſprechern zu wehren/ alſo daß man GOttes wort brauche in 2. weiſen/ als des brods und des ſchwerds/ zu ſpeiſen und zu ſtreiten/ zu fried und kriegs zeiten/ und alſo mit einer hand die Chriſtenheit beſſere/ baue/ lehre/ ſpeiſſe/ mit der andern dem teuffel/ den ketzern/ der welt wiederſtand thue; denn wo nicht wehre iſt/ da hat der teuffel die weyde bald verderbt/ welcher er gar feind iſt. Drum wollen wir/ ſo GOtt gnade gibt/ der- maſſen handeln/ daß wir nicht allein unſere ſee- len taͤglich drinnen weyden/ ſondern auch die- ſelbe als einē harniſch lehren anthun und damit fechten wieder alle feinde/ auff daß wir mit wey- de und waffen geruͤſtet ſeyn. Feſto Nativit. Epiſt. ad pag. 65. a. poſt ver- ba. Gegenwaͤrtigkeit beweiſe. Siehe/ davon ſagt David Pſ. CXI. Die wercke GOttes ſind groß und erſucht/ nach al- lem ihrem willen. Wer ſind dieſe ſeine wercke? Wir ſind ſie/ in der tauffe gemacht durch ſeine gnade/ wir ſind groſſe wercke/ neue wercke/ neu geboren; denn es iſt groß ding/ daß ein menſch ſo ſchnell ſelig wird/ loß von ſuͤnden/ tod und hoͤlle ewig. Darum ſpricht er/ ſie ſind erſucht nach allem ihrem willen und begehren; denn GOtt damit erfunden hat und thut alles was ein menſch begehret. Was begehret aber ein menſch mehr denn ſelig zu ſeyn/ von ſuͤnden/ tod und hoͤlle erloͤſt zu ſeyn? Feſto Nativ. Evang. p. 70. a. Wie ſie gern wolten. Wie Pſ. XLV. ſagt: Mein hertz ſchluckt her- aus ein gutes wort. Als ſolt er ſagen/ ich wolts gern heraus ſagen/ ſo kan ich nicht/ es iſt groͤſſer/ denn ichs ſagen kan; denn mein ſagen kaum ein ſchlucken iſt: daher kommt die rede Pſ. L. und andereꝛ oꝛten mehr: Meine zunge wird heraus huͤpffen deine gerechtigkeit; das iſt/ mit freuden und ſpringen davon reden/ ſingen und ſagen/ und Pſ. CXIX. Meine lippen werden dir ein lob heraus ſcheuren/ gleichwie ein ſiedend toͤpffen quillet und ſchaͤumet. Poſt Nativ. Epiſt. p. 110. b. Gerechtigkeit und leben ewiglich. Hier waͤren nun zu ermahnen/ die elenden Cainiſchen heiligen die geiſtlichen/ ob thnen zu rathen waͤre in ihrem verſtand/ wenn ſie ihrem orden/ geſetz/ ceremonien/ gebet/ meſſe/ klei- der/ ſpeiſe/ und was denn ihres weſens mehr iſt/ auch thaͤten/ wie CHriſtus das geſetz gethan hat/ ſo moͤchten ſie behalten werden/ nemlich daß ſie den Chriſten-glauben auff einen ſondern ort ſetzten und ihm des hertzens reich eingaͤben/ erkenneten/ daß nicht durch ihren orden/ ſtand/ oder werck ſie fromm oder ſelig wuͤrden/ ſondern allein durch dieſen glauben CHriſti; Darnach ſich thaͤten unter ihr geſetz und werck/ als die freywilligen/ der ſie nicht beduͤrfften; denn nur zu des leibes caſteyung und dem naͤchſten zu helf- fen. Aber nun ſie in der meinung gehen/ als ſeyen es noͤthige wercke/ die ſie thun muͤſten/ wo ſie fromm und ſelig werden ſollen/ iſts eitel verfuͤhrung uñ ſuͤnde/ nur zur hoͤlle treibend/ mit groſſer marter die ewige marter zu verdienen/ denn ſie ſtreben wider den kindlichen freyen glau- ben mit ihren knechtiſchen gezwungenen wer- cken. Der glaube kan nicht neben ihm leiden die oͤlgoͤtzen der wercke/ er will allein fromm/ ſe- lig und kinder machen/ darnach alle wercke frey haben/ froͤlich thun und leiden alles/ was GOtt zuſchicket und der naͤchſte bedarff/ das ſind ſeine wercke und keine andere/ fraget nichts nach viel meſſen/ beſtim̃ten faſten/ ſonderlichen kleidern/ erleſenen ſpeiſen/ erwehlten ſtaͤtten/ perſon oder werck/ ja er verwirfft das alles/ wie eine hindernis ſeiner freyheit. Evang. poſt Nativ. ad p. 123. a. Sie lieſſet offenbar. Daß er aber zu Jeruſalem ſolch ſagen/ hoͤren und warten beſchreibet/ iſt die urſach: Jeruſa- lem heiſt ein geſicht des friedens/ und bedeut die hertzen/ die nur nach dem friede ſehen/ ſind nicht zaͤncker; denn St. Paulus Rom. XII. ſchreibt/ daß die nicht moͤgen die wahrheit faſſen/ die da zaͤnckiſch ſind. Goͤttliche wahrheit will ſtil- le hertzen haben/ die da zuhoͤren und laſſen ſagen. Die aber poltern und tum̃len/ wollen ſelbſt recht haben/ oder zuvor zeichen und urſach wiſſen/ die fahen ſie nimmermehr/ ſie ſind zu Babylo- nien in dem getuͤmmel/ und nicht zu Jeruſalem/ in dem ſehen auff den friede/ darum warten noch hoͤren ſie auch nicht dieſer Hanna ſage und die erloͤſung. Feſto

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Zitationshilfe: Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 119. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/415>, abgerufen am 20.11.2024.