Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XII. Von verfälschung der schrifften Lutheri. [Spaltenumbruch]
nicht in GOTTes namen/ das gericht wirdsich wohl finden. GOTT gebe besserung in der zeit/ Amen. Nun folgen die ausgelassene oder sonst verfälschten Loca in Lutheri Kir- chen-Postill: Evangel. I. Adv. ad fol. 12. a. post verba in 2. oder 3. mund etc. Daß er aber die grosse stadt Jerusalem nen- Ad Fol. 14 a. Evang. I. Adv. post verba Evangelium nicht melden. Aus dem allen sehen wir/ wie eine Christliche Dom. II. Adv. Epist. ad pag. 18. a. post ver- ba: Doctores der H. Schrifft machen. Obwol bißher ihr keiner noch eine zeile Ari- Ibidem ad pag. 19. a. post verba. Lernet dich recht. Wenn du nun einem Apostel fastest oder Ibid. post verba: Der teuffel haben. Darnach fähret zu der Pabst/ wenn er solche Ibid b. post verba. GOttes dienst seyn. Und wenn gleich ein Chor-schüler alle Chor- eine
Th. IV. Sect. II. Num. XII. Von verfaͤlſchung der ſchrifften Lutheri. [Spaltenumbruch]
nicht in GOTTes namen/ das gericht wirdſich wohl finden. GOTT gebe beſſerung in der zeit/ Amen. Nun folgen die ausgelaſſene oder ſonſt verfaͤlſchten Loca in Lutheri Kir- chen-Poſtill: Evangel. I. Adv. ad fol. 12. a. poſt verba in 2. oder 3. mund ꝛc. Daß er aber die groſſe ſtadt Jeruſalem nen- Ad Fol. 14 a. Evang. I. Adv. poſt verba Evangelium nicht melden. Aus dem allen ſehen wir/ wie eine Chriſtliche Dom. II. Adv. Epiſt. ad pag. 18. a. poſt ver- ba: Doctores der H. Schrifft machen. Obwol bißher ihr keiner noch eine zeile Ari- Ibidem ad pag. 19. a. poſt verba. Lernet dich recht. Wenn du nun einem Apoſtel faſteſt oder Ibid. poſt verba: Der teuffel haben. Darnach faͤhret zu der Pabſt/ wenn er ſolche Ibid b. poſt verba. GOttes dienſt ſeyn. Und wenn gleich ein Chor-ſchuͤler alle Chor- eine
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Th. IV. Sect. II. Num. XII. Von verfaͤlſchung der ſchrifften Lutheri.
nicht in GOTTes namen/ das gericht wird
ſich wohl finden. GOTT gebe beſſerung in
der zeit/ Amen.
Nun folgen die ausgelaſſene oder ſonſt
verfaͤlſchten Loca in Lutheri Kir-
chen-Poſtill:
Evangel. I. Adv. ad fol. 12. a. poſt verba in
2. oder 3. mund ꝛc.
Daß er aber die groſſe ſtadt Jeruſalem nen-
net ein dorff/ ſchweigt dazu ihren namen/ ge-
ſchicht darum/ daß der name Jeruſalem eine
heilige bedeutung habe/ nemlich/ das himmel-
reich und die ſeligkeit iſt das geiſtliche Jeruſa-
lem/ da CHriſtus einreitet. Aber die Apoſtel
ſind geſandt in die welt unter ihre feinde/ die kei-
nen namen haben/ und der HErꝛ troͤſtet und
ſtaͤrcket hiemit die Apoſtel und alle Prediger/
daß er die groſſe ſtadt ein dorff nennet/ und
ſpricht dazu/ ſie iſt wider euch. Als ſolt er ſa-
gen wie Matth. X. Siehe da/ ich ſende euch/
wie ſchaffe mitten unter die woͤlffe. Jch ſende
euch in die welt/ die wider euch iſt/ und ſcheinet
ein groß ding ſeyn; denn da ſind Koͤnige/ Fuͤr-
ſten/ Gelehrten/ reiche/ viel und alles/ was in
der welt groß und etwas iſt/ das iſt wieder euch.
Und wie er Matth. X. ſagt: Jhr muͤſt um mei-
nes namens willen allen menſchen heßlich ſeyn.
Aber fuͤrchtet euch nicht/ gehet nur hin/ es iſt
kaum ein dorff/ laſt euch nicht bewegen alle das
groſſe anſehen/ predigt nur friſch darwieder;
denn es iſt nicht muͤglich/ daß der ſolt predigen
die Evangeliſche wahrheit/ der ſich fuͤrchtet fuͤr
den groſſen Hanſen und nicht gering achtet/ al-
les was die welt groß achtet. Es iſt hie beſchloſ-
ſen/ daß diß dorff ſey wider die Apoſtel. Darum
ſollen ſie ſich nicht verwundern/ ob die groſſen/
hohen/ reichen/ weiſen/ heiligen ſtaͤnde ihr wort
nicht annehmen. Es muß ſo ſeyn/ das dorff muß
wider ſie ſeyn/ darum muͤſſen die Apoſtel ſie nicht
verachten und zu ihnen eintreten. Der HErꝛ
will keine ſchmeichler zu predigern haben. O wie
wenig finder man jetzt/ die alſo hinein gehen in
das dorff/ das wider ſie iſt. Gerne gehen wir
in die ſtaͤdte/ die fuͤr uns ſind. Der Herꝛ haͤtte
hie auch wol koͤnnen ſagen: Gehet in die ſtadt/
die fuͤr euch liegt/ waͤre auch wol und braͤuchlich
geredt; Aber er wolt anzeigen das Myſterium
des Predigamts/ darum redet er gleich un-
braͤuchlich: Gehet in das dorff/ das wider euch
iſt/ das iſt; Prediget denen/ die euch verfolgen
und toͤdten werden. Solchen danck ſolt ihr
verdienen/ und nicht ſuchen/ wie ihr ihnen wol-
gefallet; denn das thun heuchler/ nicht Evan-
gelier.
Ad Fol. 14 a. Evang. I. Adv. poſt verba
Evangelium nicht melden.
Aus dem allen ſehen wir/ wie eine Chriſtliche
Evangeliſche Predigt/ die den lautern glauben
und rechten weg lehret/ ſoll geruͤſt ſeyn/ ſie ſoll
CHriſtus wort am erſten haben/ denn er den
Apoſteln befiehlet und ſpricht: Gehet hin und
loͤſet ſie ab ꝛc. Darnach der Apoſtel Geſchicht
und exempel dazu thun/ als die mit CHriſtus
wort und werck ſtimmen/ das ſind der Apoſtel
kleider. Darnach ſollen aus dem Alten Teſta-
ment auch exempel und ſpruͤche gefuͤhꝛet weꝛden/
das ſind des volcks kleider und zweige/ daß alſo
aus beyden Teſtamenten ſpruͤche und exempel
dem volck eingetrieben werden. Davon ſagt
CHriſtus Matth. XIII. Ein gelehrter ſchreiber
im himmelreich iſt gleich einem haußvater/ der
da forttraͤgt altes und neues ꝛc. Das bedeuten
die 2. lippen des mundes/ die 2. ſpitzen am Bi-
ſchoffs hut/ 2. bendel hinten daran und viel
mehr figuren. Aber jetzt iſt der keines mehr fuͤr
augen/ der teuffel wirfft durch die Papiſten
ſchweffel und pech in den weg/ reitet ſelbſt auff
dem eſel und hat CHriſtum vertrieben.
Dom. II. Adv. Epiſt. ad pag. 18. a. poſt ver-
ba: Doctores der H. Schrifft machen.
Obwol bißher ihr keiner noch eine zeile Ari-
ſtotelis verſtanden hat/ und ob ers verſtuͤnde/
dennoch nichts mehr drinnen lernet/ als ein
kind von 5. jahren/ und die groͤſſeſten ſtocknarren
wol wiſſen/ daß Ariſtoteles iſt hundeꝛtmal finſte-
rer denn die H. Schrifft. Und wilt du wiſſen/
was er lehret/ ich will dirs kuͤrtzlich ſagen: Ein
toͤpffer kan aus thon einen topff machen/ das
kan der ſchmid nicht/ er lerne es denn. Wenn
etwas hoͤhers im Ariſtotele iſt/ ſolt du mir kein
wort glauben/ und erbiete mich es zu erweiſen/
wo ich ſoll. Das ſag ich darum/ daß wir ſehen/
wie reichlich CHriſtus die Papiſten bezahlet/
daß ſie ſeine ſchrifft finſter und faͤhrlich ſchelten
und vom plan getrieben haben/ daß ſie muſten
einen todten Heiden leſen/ da keine kunſt/ ſon-
dern eitel finſterniß innen iſt; und das ich geſagt
habe/ das iſt das allerbeſte im Ariſtotele, ich ge-
ſchweige/ wo er durchaus gifftig und toͤdtlich iſt.
Die hohenſchulen waͤren werth/ daß man ſie
alle zu pulver machte. Nichts hoͤlliſcher und
teuffliſcher iſt auff er den kommen von anbeginn
der welt/ wird auch nicht kommen.
Ibidem ad pag. 19. a. poſt verba. Lernet
dich recht.
Wenn du nun einem Apoſtel faſteſt oder
beichteſt in der faſten/ da thuſtu nicht uͤbel an;
wiederum thuts ein anderer nicht/ der thut
auch nicht uͤbel dran/ mag faſten und beichten/
wer da will/ und ſoll hier keiner den andern ur-
theilen/ richten/ verachten/ noch einigen zanck
in den gedancken anfahen/ ſondern ein jegli-
cher ſoll geſinnet ſeyn wie der andere/ was er
thut/ ſoll er ihm gefallen laſſen und gut duͤncken/
dieweil es doch frey iſt.
Ibid. poſt verba: Der teuffel haben.
Darnach faͤhret zu der Pabſt/ wenn er ſolche
einigkeit zertrennet/ dein gewiſſen gefangen und
die freyheit zerſtoͤret hat/ nimmt geld/ und gibt
dir einen brieff/ das du moͤgeſt-butter/ fleiſch/
eyer ꝛc. eſſen/ das iſt die freyheit/ die CHriſtus
im Evangelio gegeben hat/ und der Pabſt ſie diꝛ
geraubt/ die verkaufft er dir wieder/ der from-
me treue hirte. Da aͤrgern ſich denn wieder an
die andern/ und iſt kuͤrtzlich des Pabſt regie-
ment ein ſolch fangen und wiederfangen/ aͤr-
gern und wieder aͤrgern/ tauſchen und mau-
ſchen/ daß man wol ſiehet/ wie es nicht mehr
denn lauter regiment des muthwilligen teuffels
iſt/ der ein ſolch gewerre und gemenge der gewiſ-
ſen in der welt anrichtet/ das kein menſch gnug-
ſam begreiffen mag.
Ibid b. poſt verba. GOttes dienſt ſeyn.
Und wenn gleich ein Chor-ſchuͤler alle Chor-
ſchuͤler/ alle Pfaffen ein Pfaff/ alle Moͤnche
ein Muͤnch/ alle kirchen eine kirche/ alle glocken
eine
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