Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. II. Num. XI. Jodoci von Lodenstein gehaltene rede. [Spaltenumbruch]
(A) zum ersten; so die leute insgemein zu-sammen kommen/ siehet man wol einen Chri- sten/ der sich verläugnet hat? Betrachtet man die haußhaltungen und Familien/ wo seynd sie/ die GOt/ allein verherrlichen? Siehet man die versammlungen/ zusammenkünfften/ und Col- legien/ selbsten die kirchliche/ an; wird wol da- selbst von JEsus gesprochen? Lebt JEsus wol unter ihnen? Man muß darüber erstaunen und fragen; Jst diß das volck/ darunter JEsus woh- net? Man isset/ man trincket/ man trinckt ge- sundheiten/ und so der Prediger dabey/ so macht er mit/ also daß jemand/ der ein wenig leben hat/ schweren muß/ das Reformirte Chri- stenthum seye todt! (B) Der zweyte beweiß ist die unempfind- (C) Zum dritten/ der HErr hat uns gege- (a) Siehestu dich selbsten wol? wo seynd (b) Kennestu GOtt wol? wann unsere (c) Man siehet ja auch daraus wol/ daß die (D) Der vierte beweiß der unempfindlich- (E) Zum fünfften; wir haben hände und (F) Sechstens/ wir haben ein ausgebreitet ihr
Th. IV. Sect. II. Num. XI. Jodoci von Lodenſtein gehaltene rede. [Spaltenumbruch]
(A) zum erſten; ſo die leute insgemein zu-ſammen kommen/ ſiehet man wol einen Chri- ſten/ der ſich verlaͤugnet hat? Betrachtet man die haußhaltungen und Familien/ wo ſeynd ſie/ die GOt/ allein verherꝛlichen? Siehet man die verſammlungen/ zuſammenkuͤnfften/ und Col- legien/ ſelbſten die kirchliche/ an; wird wol da- ſelbſt von JEſus geſprochen? Lebt JEſus wol unter ihnen? Man muß daruͤber erſtaunen und fragen; Jſt diß das volck/ darunter JEſus woh- net? Man iſſet/ man trincket/ man trinckt ge- ſundheiten/ und ſo der Prediger dabey/ ſo macht er mit/ alſo daß jemand/ der ein wenig leben hat/ ſchweren muß/ das Reformirte Chri- ſtenthum ſeye todt! (B) Der zweyte beweiß iſt die unempfind- (C) Zum dritten/ der HErꝛ hat uns gege- (a) Sieheſtu dich ſelbſten wol? wo ſeynd (b) Kenneſtu GOtt wol? wann unſere (c) Man ſiehet ja auch daraus wol/ daß die (D) Der vierte beweiß der unempfindlich- (E) Zum fuͤnfften; wir haben haͤnde und (F) Sechſtens/ wir haben ein ausgebreitet ihr
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Man iſſet/ man trincket/ man trinckt ge-<lb/> ſundheiten/ und ſo der Prediger dabey/ ſo<lb/> macht er mit/ alſo daß jemand/ der ein wenig<lb/> leben hat/ ſchweren muß/ das Reformirte Chri-<lb/> ſtenthum ſeye todt!</p><lb/> <p>(<hi rendition="#aq">B</hi>) Der zweyte beweiß iſt die unempfind-<lb/> lichkeit/ die offenbar iſt. Wie iſt der leib be-<lb/> ſtellt? Jſt wol ein unempfindlicher volck zu ſe-<lb/> hen/ als die Reformirte kirche? <hi rendition="#fr">Das wort<lb/> Gottes iſt ſcharff/ wie ein zweyſchneidig<lb/> ſchwerdt/ und durchtringet/ biß daß es<lb/> ſcheidet ſeele und geiſt/ auch marck und<lb/> bein/ ꝛc.</hi> Hebr. 4. v. 12. Aber welche men-<lb/> ſchen werden dardurch bewegt? Man muß ſich<lb/> entſetzen/ daß in den leuten fuͤr ein weißpfenning<lb/> ſchadẽ oder <hi rendition="#aq">profit</hi> mehr bewegung entſtehē kan/<lb/> als von einem Schrifft-text! 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Wir haben die war-<lb/> heit nicht verſtanden/ ſo/ wie man ſie ſoll verſte-<lb/> hen; den geiſtlichen ſinn der wahrheit faſſen<lb/> wir nicht/ wir ſeynd todt/ und iſt an uns wahr<lb/> worden/ was da ſtehet Eſa. 6. v. 10. <hi rendition="#fr">Verſto-<lb/> cke das hertz dieſes volcks/ und laſſe ihre<lb/> ohren dick ſeyn/ daß ſie es hoͤren mit ih-<lb/> ren ohren/ und nicht verſtehen mit ihren<lb/> hertzen.</hi> Der HErꝛ hat uns auch augen ge-<lb/> geben/ um zu ſehen das licht der wahrheit; man<lb/> ſiehet zwar/ daß keine <hi rendition="#aq">Transſubſtantiation</hi> iſt/<lb/> daß JEſus der Seligmacher iſt/ und da meinen<lb/> die leute/ ſie ſeyen ſehend/ aber ſie ſeynd blind;<lb/> dann</p><lb/> <p>(<hi rendition="#aq">a</hi>) Sieheſtu dich ſelbſten wol? wo ſeynd<lb/> die Chriſten/ die ſich ſelbſt kennen in dem licht/<lb/> das GOtt iſt? 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Th. IV. Sect. II. Num. XI. Jodoci von Lodenſtein gehaltene rede.
(A) zum erſten; ſo die leute insgemein zu-
ſammen kommen/ ſiehet man wol einen Chri-
ſten/ der ſich verlaͤugnet hat? Betrachtet man
die haußhaltungen und Familien/ wo ſeynd ſie/
die GOt/ allein verherꝛlichen? Siehet man die
verſammlungen/ zuſammenkuͤnfften/ und Col-
legien/ ſelbſten die kirchliche/ an; wird wol da-
ſelbſt von JEſus geſprochen? Lebt JEſus wol
unter ihnen? Man muß daruͤber erſtaunen und
fragen; Jſt diß das volck/ darunter JEſus woh-
net? Man iſſet/ man trincket/ man trinckt ge-
ſundheiten/ und ſo der Prediger dabey/ ſo
macht er mit/ alſo daß jemand/ der ein wenig
leben hat/ ſchweren muß/ das Reformirte Chri-
ſtenthum ſeye todt!
(B) Der zweyte beweiß iſt die unempfind-
lichkeit/ die offenbar iſt. Wie iſt der leib be-
ſtellt? Jſt wol ein unempfindlicher volck zu ſe-
hen/ als die Reformirte kirche? Das wort
Gottes iſt ſcharff/ wie ein zweyſchneidig
ſchwerdt/ und durchtringet/ biß daß es
ſcheidet ſeele und geiſt/ auch marck und
bein/ ꝛc. Hebr. 4. v. 12. Aber welche men-
ſchen werden dardurch bewegt? Man muß ſich
entſetzen/ daß in den leuten fuͤr ein weißpfenning
ſchadẽ oder profit mehr bewegung entſtehē kan/
als von einem Schrifft-text! Die zuͤchtigungen
ſeynd ſtarck hinter uns her geweſen/ und man
ſolte ſagen koͤnnen/ daß kaum groͤſſerer ſchade
haͤtte geſchehen koͤnnen; Dann als die traͤuun-
gen nicht wolten helffen/ ſo hat der HErꝛ den
feind geſandt biß in das hertz unſers landes/ ja
biß an dieſen ort/ und biß in das hertze von Hol-
land/ allwo er lieſſe brennen/ morden/ frauen
ſchaͤnden/ und dergleichen mehr thun; Es iſt
wahr/ wir ſeynd dardurch nicht gantz ausge-
rottet/ aber eben das iſt geſchehen/ auff daß wir
uns moͤchten bekehren. Und was am wunder-
ſamſten iſt/ die kirche iſt geblieben in ihrem
ſtand/ ſie iſt nirgends in gehindert/ und nir-
gends in verbeſſert worden. Nachdem nun der
feind 15. biß 16. monaten hier geweſen/ bekame
er gleichſam ein patent/ wieder wegzugehen;
Da lauſterte man/ was doch unſere leute davon
profitirt/ aber es blieb todt und unempfindlich;
man hat nicht ein haͤrlein/ nicht ein quintlein
abgelaſſen/ ja man iſt aͤrger worden/ dann zu-
vor.
(C) Zum dritten/ der HErꝛ hat uns gege-
ben die ohren/ um zu hoͤren/ das iſt die erkaͤntniß
der wahrheit zu erlangen/ aber damit haben wir
nicht gehoͤrt/ Matth. 13. Wir haben die war-
heit nicht verſtanden/ ſo/ wie man ſie ſoll verſte-
hen; den geiſtlichen ſinn der wahrheit faſſen
wir nicht/ wir ſeynd todt/ und iſt an uns wahr
worden/ was da ſtehet Eſa. 6. v. 10. Verſto-
cke das hertz dieſes volcks/ und laſſe ihre
ohren dick ſeyn/ daß ſie es hoͤren mit ih-
ren ohren/ und nicht verſtehen mit ihren
hertzen. Der HErꝛ hat uns auch augen ge-
geben/ um zu ſehen das licht der wahrheit; man
ſiehet zwar/ daß keine Transſubſtantiation iſt/
daß JEſus der Seligmacher iſt/ und da meinen
die leute/ ſie ſeyen ſehend/ aber ſie ſeynd blind;
dann
(a) Sieheſtu dich ſelbſten wol? wo ſeynd
die Chriſten/ die ſich ſelbſt kennen in dem licht/
das GOtt iſt? Ja gewißlich/ die Papiſten ken-
nen ihre ſeele (und innere wege und bewegun-
gen) beſſer als unſere leute/ dieweil ſie ſich durch
die beicht vor dem Prieſter muͤſſen unterſuchen
und examiniren.
(b) Kenneſtu GOtt wol? wann unſere
Chriſten GOttes herꝛlichkeit kenneten/ ſolten ſie
ihn nicht fuͤrchten? wo iſt nun aber die furcht
GOttes? wenn ſie GOttes weißheit und guͤte
kenneten/ ſolten ſie ſich nicht auff ihn verlaſſen?
wann ſie GOttes ober-macht kenneten/ ſolten
ſie ihm nicht gehorſamen? wann ſie GOttes
allgnugſamkeit kenneten/ ſolten ſie GOtt nicht
lieben/ und die liebe zu den geſchoͤpffen fahren
laſſen? wann ſie GOttes allwaltende wirck-
ſamkeit ſaͤhen und kenneten/ (daß der Vatter
bißher wircket/ und CHriſtus auch/ und alles
von ihm und durch ihn iſt) ſolten ſie ſich nicht
ihm und ſeinem wircken uͤberlaſſen?
(c) Man ſiehet ja auch daraus wol/ daß die
leute blind ſeynd/ weil ſie keinen unterſcheid
wiſſen zu machen zwiſchen dem guten und dem
boͤſen/ ſondern das eine vor das andere/ das irꝛ-
diſche vor das himmliſche/ das ſichtbare fuͤr das
unſichtbare/ erwehlen.
(D) Der vierte beweiß der unempfindlich-
keit iſt/ daß wir einen mund/ und doch keinen
mund haben: Der mund iſt/ daß uns der
HErꝛ das wort gibt mit groſſen ſcharen
der Evangeliſten/ Pſal. 68. v. 12. Item,
ich will die frucht der lippen ſchaffen/
ſpricht der HErꝛ/ Eſa. 57. v. 19. Nun frag ich
euch/ wo beweiſen wir/ daß wir einen mund ha-
ben? ſprechen wir wol viel von GOttes wahr-
heiten/ bey mahlzeiten und ſonſten? Selbſt
die fuͤrſteher der kirchen/ wann ſie zuſammen
kommen/ haben ſie wol geiſtliche weiſſagun-
gen? und unſere Chriſten bey ihren zuſammen-
kuͤnfften erbauliche reden? Jch beruffe mich
auff euer zeugniß/ iſt nicht ein tieffes ſtillſchwei-
gen von GOtt! Ja man ſchaͤmt ſich von GOtt
zu ſprechen! Daß groſſe Herren/ Staͤnde/
Grafen/ Fuͤrſten/ bey ihren congreſſen ſolten
von JEſu ſprechen/ das ſolte ihnen eine ſchande
ſeyn.
(E) Zum fuͤnfften; wir haben haͤnde und
wuͤrcken nicht. Die hand iſt der glaube. Wie
viel ihn annahmen/ denen gab er macht
GOttes kinder zu werden/ die anſeinen
namen glauben/ Joh. 1. v. 12. Der glaub
ohne die wercke iſt todt/ Jac. 2. v. 26. Und
Paulus ſpricht/ daß der glaube in der liebe
thaͤtig ſey/ Gal. 5. v. 6. Wo ſeynd nun aber
die wercke? Beſucht man die wittwen und wei-
ſen/ hilfft man armen leuten? Jac. 1. v. 27. Ach
leider/ da hat man einen eckel an! waͤre aber glau-
be und liebe da/ ſo wuͤrde man allen eckel/ ſcha-
den/ ungemach/ und alles uͤberwinden. Aber
wo geſchicht das nun? Wo bleiben auch euere
andere wercke alle? Eure gewalt/ die ihr habt/
euer anſehen/ euere geſundheit/ wie legt ihr ſie
vor dem HErꝛn an? Alſo haben wir haͤnde/
und greiffen nicht damit. Jhr meint/ ihr er-
greifft CHriſtum/ aber ihr betriegt euch ſelb-
ſten/ dann JEſus iſt ein lebendigmachender
geiſt!
(F) Sechſtens/ wir haben ein ausgebreitet
hertz; und daſſelbe iſt die lehr von der rechtferti-
gung/ die aus gnaden geſchiehet/ worgegen ſich
alle die/ die auſſer uns ſeynd/ ſetzen. Dieſes iſt
und gibt ein hertz/ das außgebreitet iſt/ das troſt
und vergebung der ſuͤnden empfindet/ ꝛc. Aber
habt ihr JEſum nun auch lieb? Macht es/ daß
ihr
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Zitationshilfe: | Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700, S. 114. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/arnold_ketzerhistorie02_1700/410>, abgerufen am 04.07.2024. |