Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. I. Num. XII. Eine schrifft von der vollkommenheit. [Spaltenumbruch]
3. Die sünde ist entweder natürlich 4. Die sünde ist entweder eine hand- 5. Es fragt sich/ ob denn der mensch ohne 6. Es fragt sich/ ob dem menschen be- 7. Wenn GOtt will/ daß der mensch 8. Es fragt sich/ wie GOtt den men- 9. Weiter fragt sichs: wodurch 10. Darum hat GOtt den menschen 11. Jn wie vielerley arten bestehet 12. Wie kan der mensch nicht ohne sünde 13. Wenn der mensch nicht ohne sünde 14. Wenn die natur des menschen gut 15. GOtt ist ja gerecht/ und rechnet Endlich führet Coelestius daselbst die Es findet sich hiernächst in Lutheri vorrede men- K 3
Th. IV. Sect. I. Num. XII. Eine ſchrifft von der vollkommenheit. [Spaltenumbruch]
3. Die ſuͤnde iſt entweder natuͤrlich 4. Die ſuͤnde iſt entweder eine hand- 5. Es fragt ſich/ ob deñ deꝛ menſch ohne 6. Es fragt ſich/ ob dem menſchen be- 7. Wenn GOtt will/ daß der menſch 8. Es fragt ſich/ wie GOtt den men- 9. Weiter fragt ſichs: wodurch 10. Darum hat GOtt den menſchen 11. Jn wie vielerley arten beſtehet 12. Wie kan deꝛ menſch nicht ohne ſuͤnde 13. Wenn der menſch nicht ohne ſuͤnde 14. Wenn die natur des menſchen gut 15. GOtt iſt ja gerecht/ und rechnet Endlich fuͤhret Cœleſtius daſelbſt die Es findet ſich hiernaͤchſt in Lutheri vorrede men- K 3
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <div n="3"> <pb facs="#f0373" n="77"/> <fw place="top" type="header">Th. <hi rendition="#aq">IV. Sect. I. Num. XII.</hi> Eine ſchrifft von der vollkommenheit.</fw><lb/> <cb/> <p>3. <hi rendition="#fr">Die ſuͤnde iſt entweder natuͤrlich<lb/> oder nur ein zufaͤlliges ding. 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Als wenn nemlich GOtt je-<lb/> mand geſchaffen habe/ daß er nothwen-<lb/> dig dasjenige waͤre/ was er doch nicht<lb/> haben wolle; und dasjenige nicht/ was<lb/> eꝛdoch wolte; und daß er mehr wieder als<lb/> nach ſeinem willen geſchaffen waͤre.</hi></p><lb/> <p>9. <hi rendition="#fr">Weiter fragt ſichs: wodurch<lb/> wird der menſch ſuͤndig? durch die noth-<lb/> wendigkeit der natur/ oder durch ſeinen<lb/> freyen willen? Jſt jenes/ ſo hat er keine<lb/> ſchuld; iſt dieſes/ ſo fragt ſichs weiter/<lb/> von wem er dieſen freyen willen habe?<lb/> ohne zweiffel von GOtt. Was aber<lb/> GOtt gegeben hat/ das iſt unſtreitig<lb/> gut. Wie kan es aber als gut erwieſen<lb/> werden/ wann es mehr zum boͤſen als<lb/> zum guten geneiget iſt? 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Th. IV. Sect. I. Num. XII. Eine ſchrifft von der vollkommenheit.
3. Die ſuͤnde iſt entweder natuͤrlich
oder nur ein zufaͤlliges ding. Jſt ſie na-
tuͤrlich/ ſo iſts keine ſuͤnde; iſt ſie aber
zufaͤllig/ ſo kan ſie wegkommen/ und
was weichen kan/ das kan man auch
meiden; was man aber meiden kan/ oh-
ne dem kan ein menſch ja wol ſeyn.
4. Die ſuͤnde iſt entweder eine hand-
lung oder eine ſache: Waͤre es eine ſache/
ſo muͤſte ſie einen urheber haben/ der
denn kein anderer als GOtt ſeyn koͤnte;
weil aber dieſes gottloß zu ſagen iſt/ ſo
muß man bekennen/ daß ſie ein actus
oder handlung/ und nicht eine ſache ſey;
Jſt ſie aber eine handlung/ wie ſie es
denn wahrhafftig iſt/ ſo kan man ſie
auch wol laſſen.
5. Es fragt ſich/ ob deñ deꝛ menſch ohne
ſuͤnde ſeyn ſoll? und weil ers ohne zweif-
fel ſeyn ſoll/ ſo kan er auch. Wenn er aber
nicht kan/ ſo iſt ers auch nicht ſchuldig.
Und wenn deꝛ menſch nicht darff ohne
ſuͤnde ſeyn/ ſo muß er hingegen mit ſuͤn-
de ſeyn/ und folglich wird es dennoch kei-
ne ſuͤndeſeyn/ weil er ſolche haben muß.
Wenn aber auch dieſes ungereimt iſt/ ſo
muß man bekennen/ daß der menſch ohne
ſuͤnde ſeyn muͤſte/ und iſt gewiß/ daß er
nichts anders ſchuldig ſey/ als ihm moͤg-
lich iſt.
6. Es fragt ſich/ ob dem menſchen be-
fohlen iſt ohne ſuͤnde zu ſeyn: Denn ent-
weder er kan nicht/ ſo iſts ihm nicht be-
fohlen; oder weils ihm befohlē iſt/ ſo kan
er. Denn warum wuͤrde es ihm ſonſt be-
fohlen/ was ihm doch durchaus nicht
moͤglich waͤre?
7. Wenn GOtt will/ daß der menſch
ohne ſunde ſey/ ſo kan er auch ohne allen
zweifel; denn wer wolte ſo thoͤricht ſeyn/
daß er auch nur zweiffelte/ daß das jenige
geſchehenkoͤnte/ was Gott gewiß wolle.
8. Es fragt ſich/ wie GOtt den men-
ſchen haben wolle; mit ſuͤnde oder ohne
ſuͤnde? Ohne zweiffel willer ihn ohne
ſuͤndehaben. Was waͤre aber dieſes vor
eine laͤſterung/ wenn man ſagen wolte/
der menſch koͤnne mit ſuͤnde ſeyn/ welches
doch GOtt nicht wolle; und wenn man
hingegen leugnete/ daß er ohne ſuͤnde
ſeyn koͤnne/ welches doch GOtt haben
wolle. Als wenn nemlich GOtt je-
mand geſchaffen habe/ daß er nothwen-
dig dasjenige waͤre/ was er doch nicht
haben wolle; und dasjenige nicht/ was
eꝛdoch wolte; und daß er mehr wieder als
nach ſeinem willen geſchaffen waͤre.
9. Weiter fragt ſichs: wodurch
wird der menſch ſuͤndig? durch die noth-
wendigkeit der natur/ oder durch ſeinen
freyen willen? Jſt jenes/ ſo hat er keine
ſchuld; iſt dieſes/ ſo fragt ſichs weiter/
von wem er dieſen freyen willen habe?
ohne zweiffel von GOtt. Was aber
GOtt gegeben hat/ das iſt unſtreitig
gut. Wie kan es aber als gut erwieſen
werden/ wann es mehr zum boͤſen als
zum guten geneiget iſt? Denn wenn
der menſch dadurch zwar ſuͤndig ſeyn
kan/ und doch nicht ohne ſuͤnde ſeyn kan/
ſo iſt es mehr zum boͤſen als zum guten
geneigt.
10. Darum hat GOtt den menſchen
gut erſchaffen/ und ihm noch dazu be-
fohlen/ daß er gut ſeyn ſolte. Wie gott-
loß iſt es aber zu bekennen/ daß der
menſch boͤſe ſey/ wozu er doch weder
gemacht/ noch befehliget iſt! Warum
ſolten wir denn leugnen/ daß er gut ſey/
wozu er doch geſchaffen und auch be-
fehliget iſt.
11. Jn wie vielerley arten beſtehet
wol die ſuͤnde? ohne zweyffel in zwey-
en/ wenn man entweder das verbotene
thut/ oder das gebotene unterlaͤſt. So
kan nun ſo wol alles das/ was verboten
iſt/ vermeidet werden/ als das gebotene
ausgerichtet; denn ſonſt wuͤrde vergeb-
lich entweder geboten oder verboten/
was man nicht vermeiden oder erfuͤllen
koͤnte. Und warum will man leugnen/
daß der menſch ohne ſuͤnde ſeyn koͤnne.
Daman doch bekennen muß/ daß er al-
les/ was befohlen wird/ thun; und was
ihm verboten wird/ meiden kan.
12. Wie kan deꝛ menſch nicht ohne ſuͤnde
ſeyn; nach ſeinem willen/ oder nach ſei-
ner natur? Jſts dieſes/ ſo iſts keine ſuͤnde;
iſts jenes/ ſo kan der wille leicht |durch
den willen veraͤndert werden.
13. Wenn der menſch nicht ohne ſuͤnde
ſeyn kā/ ſo iſts entweder ſeine ſchuld/ oder
eines andern: iſtsſeine eigene/ was iſt das
vor eine ſchuld/ wenn er dasjenige nicht
iſt/ was er auch nicht einmal ſeyn kan?
14. Wenn die natur des menſchen gut
iſt/ welches niemand als Marcion oder
Manichæus leugnen wird/ wie kan ſie gut
ſeyn/ wenn ihr nicht muͤglich iſt des boͤſen
gut zu ſeyn. Denn alle ſuͤnde iſt ja boͤſe.
15. GOtt iſt ja gerecht/ und rechnet
doch dem menſchen alle ſuͤnde zu; weil
ſonſt nichts ſunde iſt/ es wird denn da-
vor gerechnet. Wenn nun eine ſuͤnde
iſt/ die nicht kan gemeidet werden/ wie
kan GOtt noch gerecht heiſſen/ da
man glaubet/ er rechne einem eine un-
vermeidliche ſache zu.
Endlich fuͤhret Cœleſtius daſelbſt die
ſpruͤche an/ worinne dem menſchen be-
fohlen wird ohne ſuͤnde zu ſeyn; als aus
Deut. XVIII. Du ſolſt vollkommen ſeyn
vor dem HErrn deinem GOtt. Item:
Es wird kein unvollkommener ſeyn un-
ter den kindern Jſrael. Item: Matth. VI.
Seyd vollkommen/ wie euer Vater im
him̃el. 2. Cor. XIII. Seyd vollkom̃en. Col.
I. Wir ſtellen dar einen jeden menſchen
vollkommen in CHriſto. Phil. II. Auff
daß ihr ſeyd untadelich und einfaͤltig
als die unbefleckten kinder GOttes.
Eph. I. Auff daß wir waͤren hellig und
unbefleckt vor ihm. ꝛc.
Es findet ſich hiernaͤchſt in Lutheri vorrede
uͤber die vitas Patrum (edit. German. p. A. 3.)
dieſes bekaͤntniß deſſelben von denen Pelagia-
nern: Es moͤgen wolunter dem hauffen
der Pelagianer und Origenis diſcipeln etli-
che noch gute Chriſten geweſen ſeyn.
Und wird alſo eine confuſion und ver-
men-
K 3
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