Arnold, Gottfried: Unpartheyische Kirchen- und Ketzer-Historie. Bd. 2 (T. 3/4). Frankfurt (Main), 1700.Th. IV. Sect. I. Num. X. Ein anderer brieff Gaudentii. [Spaltenumbruch]
nennet worden ist/ entweder lebendig/ solange es GOtt gefällt/ oder wir wollen in dem Heerlager des HErrn unser leben endigen/ wie es der Familie GOttes ge- ziemet: nemlich unter der bedingung/ daß es alsdenn so ergehen könne/ wenn man gewalt brauchen würde. Denn sonst ist niemand so unsinnig/ der ohne einigem zwang zum tode eilte. Jch bezeuge aber bey GOtt und bey allen sei- nen geheimnissen daß ich diejenigen/ die bey uns sind/ auffs ernstlichste vermah- net habe/ daß werda ausgehen wolte es nur öffentlich und getrost bekennete. Denn wir können ja niemand wider sei- nen willen zurück halten/ weil wir ge- lernet haben/ daß keiner zum Göttli- chen glauben gezwungen werden müsse. Wir wünschen euch indessen gesundheit und gute regierung/ und daß ihr auff- höret die Christen zu beunruhigen. NUM. X. Ein anderer brieff. Der andere brieff eben dieses Gaudentii an den
Th. IV. Sect. I. Num. X. Ein anderer brieff Gaudentii. [Spaltenumbruch]
nennet worden iſt/ entweder lebendig/ ſolange es GOtt gefaͤllt/ oder wir wollen in dem Heerlager des HErꝛn unſer leben endigen/ wie es der Familie GOttes ge- ziemet: nemlich unter der bedingung/ daß es alsdenn ſo ergehen koͤnne/ wenn man gewalt brauchen wuͤrde. Denn ſonſt iſt niemand ſo unſinnig/ der ohne einigem zwang zum tode eilte. Jch bezeuge aber bey GOtt und bey allen ſei- nen geheimniſſen daß ich diejenigen/ die bey uns ſind/ auffs ernſtlichſte vermah- net habe/ daß werda ausgehen wolte es nur oͤffentlich und getroſt bekennete. Denn wir koͤnnen ja niemand wider ſei- nen willen zuruͤck halten/ weil wir ge- lernet haben/ daß keiner zum Goͤttli- chen glauben gezwungen weꝛden muͤſſe. Wir wuͤnſchen euch indeſſen geſundheit und gute regierung/ und daß ihr auff- hoͤret die Chriſten zu beunruhigen. NUM. X. Ein anderer brieff. Der andere brieff eben dieſes Gaudentii an den
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Th. IV. Sect. I. Num. X. Ein anderer brieff Gaudentii.
nennet worden iſt/ entweder lebendig/ ſo
lange es GOtt gefaͤllt/ oder wir wollen
in dem Heerlager des HErꝛn unſer leben
endigen/ wie es der Familie GOttes ge-
ziemet: nemlich unter der bedingung/
daß es alsdenn ſo ergehen koͤnne/ wenn
man gewalt brauchen wuͤrde. Denn
ſonſt iſt niemand ſo unſinnig/ der ohne
einigem zwang zum tode eilte. Jch
bezeuge aber bey GOtt und bey allen ſei-
nen geheimniſſen daß ich diejenigen/ die
bey uns ſind/ auffs ernſtlichſte vermah-
net habe/ daß werda ausgehen wolte
es nur oͤffentlich und getroſt bekennete.
Denn wir koͤnnen ja niemand wider ſei-
nen willen zuruͤck halten/ weil wir ge-
lernet haben/ daß keiner zum Goͤttli-
chen glauben gezwungen weꝛden muͤſſe.
Wir wuͤnſchen euch indeſſen geſundheit
und gute regierung/ und daß ihr auff-
hoͤret die Chriſten zu beunruhigen.
NUM. X.
Ein anderer brieff.
Der andere brieff eben dieſes Gaudentii an
einen Politicum ſtehet eben daſelbſt p. 218.
Weil ich neulich in eil etwas kurtz ge-
antwortet habe/ muß ich nun auff eure
ſchrifft aus dem worte GOttes ant-
worten. Der HErꝛ hat geſagt: du
ſolſt den unſchuldigen und gerechten
nicht toͤdten/ und den ſchuldigen gar
nicht rechtfertigen/ Exod. XXV. Alſo iſt
es im gerichte Gottes gewiß/ daß die ei-
nerley ſuͤnde und ſchuld auff ſich haben/
welche einen ſchuldigen loßſprechen/
und einen unſchuldigen umbringen.
Wenn nun der von euch benante Gabinus
vor der gemeinſchafft ſchuldig/ oder die
andern untreu geweſen ſind/ ſo hat man
nach dem worte GOttes diejenigen/ ſo
darantheil gehabt/ nicht loßſprechen
koͤnnen. Wenn ſie aber als unſchul-
dige und heilige auffgenommen ſind/
warum toͤdtet ihr die unſchuldigen/
die doch in dem glauben bleiben/ daraus
ihr alle als heilige annehmet? denn von
dem heiligen Emerito von Cæſarien iſt an
ſtatt des wahren ein boͤſes geſchrey zu
euch kommen. Wenn es auch wahr
waͤre/ ſo hoͤre man des Apoſtels worte:
wenn etliche vondem glauben abfielen/
ſolte ihr unglaube GOttes glauben auf-
heben? Rom. III. Jhr wollet mich zur
flucht uͤberreden/ als waͤre es nach dem
geſetz: Allein man muß den hoͤren/ der
das geſetz thut/ weil der Apoſtel Paulus
ſagt: nicht die hoͤrer des geſetzes ſind bey
GOtt gerecht/ ſondern die thaͤter des
geſetzes werden gerechtfertiget werden.
Rom. II. Ja hoͤret auch den HErꝛn ſagen:
ein guter hirte laͤſſet ſein leben fuͤr die
ſchaffe/ ein miedling aber fleucht Joh. X.
Uber diß was ſolten wol vor oͤrterbey
dieſem verfolgungs-ſturm ſeyn/ welche
die Prieſter ſicher koͤnten erhalten/ da
der HErꝛ geſaget hat: wenn ſie euch in
einer ſtadt verfolgen/ ſo fliehet in die
andere. Die Apoſtel konten damals
ſicher fliehen/ weil der Kaͤyſer niemand
ihrentwegen in die acht erklaͤret hatte.
Jetzund aber ſind die/ welche die Chri-
ſten auffgenommen/ durch die landes-
verweiſung abgeſchrecket und fuͤrchten
ſich ſo fuͤrder gefahr/ daß ſie ſie nicht al-
lein nicht auffnehmen/ ſondern auch
nur zu ſehen ſcheuen/ ob ſie ſie gleich
heimlich werth halten. Der allmaͤchti-
ge GOtt hat den menſchen in ſeinem
freyen willen gelaſſen/ als der GOtt
gleich war/ welchen er durch CHriſtum
den Werckmeiſter aller dinge gebildet
hatte. Denn es ſtehet geſchrieben:
GOtt hat den menſchen gemacht und
in der hand ſeines freyen willens gelaſ-
ſen. Sir. XV. Warum wird mir nun das
durch menſchliche gewalt genommen/
was GOtt geſchencket hat? Gebet
wol achtung/ geehrter Herꝛ/ was vor
ſuͤnde wider GOtt begangen werde/
daß die menſchliche verwegenheit das
wegnimmt/ was er doch gegeben/ und
noch darzu elendiglich ruͤhmet/ als
wenn es um GOttes willen geſchehe.
Es iſt wol eine groſſe ſchmach GOttes/
wenn ſie noch von menſchen verfochten
wird. Was ſolte der von GOtt viel
halten/ der ihn mit eigener gewalt-
thaͤtigkeit verfechten will/ gleich als
weñ er ſeine ſchmach nicht ſelber raͤchen
koͤnte? Allein dieſe ſchweren verfolgun-
gen/ machen uns unſern glauben am
wichtigſten/ welchen der HErꝛ CHri-
ſtus ſeinen Apoſteln hinterlaſſen hat.
Erſpricht: Selig werdet ihr ſeyn/ wenn
euch die menſchen verfolgen werden
und ſchmaͤhen/ und alles boͤſes wider
euch ſagen um des menſchen Sohnes
willen: Freuet euch und huͤpffet/ weil
euer lohn im himmel groß iſt; denn al-
ſo haben ihre vaͤter auch die Propheten
vor euch verfolget. Wenn dieſes nur
denen Apoſteln geſaget waͤre/ und der
glaube nur biß auff ſie ſeine belohnung
gehabt/ was nutzte er denen/ die hernach
glauben wuͤrden? Dahero iſts offenbar/
daß es allen geſaget ſey. Hernach ſa-
get der Apoſtel Paulus: Welche in
CHriſto heiliglich leben wollen/ die
muͤſſen verfolgung leiden. Dieſes aber
hat der HErꝛ im Evangelio geſagt. Es
wird die ſtunde kommen/ daß wer euch
toͤdtet/ meine/ er bringe GOtt ein
ſchlachtopffeꝛ: Aber das weꝛden ſie thun/
weil ſie weder mich noch den Vater er-
kant haben/ 2. Tim. III Joh. XVI. Aber ſie
geben ſich aus vor beſitzer eines krieg-
bringendenfriedens/ und einer blutigen
einigkeit. Da moͤgen ſie den HErrn
hoͤren/ der da ſaget: Meinen frieden
gebe ich euch/ nicht wie die welt giebet/
Joh. XIV. denn der welt-friede wird un-
ter den voͤlckern durch waffen und aus-
gang des krieges geſtifftet; des HErrn
CHriſti friede aber iſt durch eine heilſa-
me lindigkeit ruhig/ und ladet die frey-
willigen ein/ zwinget ſie aber nicht
wider willen. Wir freuen uns uͤber
den
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